[E][KWPN] Sterwaardig exterieur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

[E][KWPN] Sterwaardig exterieur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 15:53

Hallo mensen!
Mijn merrie is als driejarige naar de keuring geweest en is daarbij nog niet ster verklaard, dit omdat ze vonden dat ze nog te jeugdig oogde. Ze was nog iel en schraal, maar volgens de fokker hebben de juryleden daar wel gezegd dat als de merrie wat verder zou ontwikkelen, dat ze dan sterwaardig zou zijn. Haar resultaten waren exterieur 60, beweging 65, stap 65, draf 65, galop 60 en h (? houding?) 60.
Inmiddels is de merrie 6 jaar oud en meer ontwikkeld. Wij zouden graag een sterpredikaat willen bij haar.
Haar beweging/gangen heeft ze niet echt mee, wel weet ik dat dit opgeheven kan worden als ze een bepaalde prestatie heeft geleverd. Z2+1 als ik me niet vergis.. De bedoeling is dat ik dit ga halen met haar (doel op lange termijn :+ ) echter zou de fokker dit er ook wel bij willen rijden, diegene mag meteen al hoger starten met haar.
Het punt waar het dus om draait is het exterieur. Het is de bedoeling dat we haar weer meenemen naar de keuring. Naar mijn weten is dit gewoon mogelijk, echter moet ik nog wel het een en ander uitzoeken. Ik vind het niet duidelijk staan op de KWPN site, extra uitleg over "hoe" en "wat" mag je gewoon geven, heel fijn zelfs. :j
Nu dus mijn vraag, hoeveel punten zou het exterieur van mijn merrie nu waard zijn?
Graag onderbouwen! Tips vind ik ook fijn.

Deze foto is van gisteren.
Afbeelding

Deze foto is van een tijdje geleden (september als ik me niet vergis), niet echte een standfoto, maar hier zijn de benen wel beter te zien.
Afbeelding

Suelza

Re: [E][KWPN] Sterwaardig exterieur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 01:36

Oei, is de merrie nu zo vreselijk onderstandig? Lijkt ook wat sabelbenig achter...

Misschien heb je nog een goede standfoto om te zien of het misschien het moment van de foto is.. Mist ook wat lengte in de hals.

Vanaf deze foto's zeg ik voor nu niet-sterwaardig, maar wellicht dat ik daarop terug ga komen... Heb je misschien ook een filmpje? (Nieuwsgierig ;) )...

Op zich wel een leuke merrie! Hoe doet ze het in de sport?

En wat is de pedigree?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 09:39

Sabelbenig heb ik wel eens gehoord ja.. Wat is dat precies en hoe heeft mijn merrie dat? :o Kan ik daar iets aan doen dmv training?
Meer standfoto's heb ik nog niet, zal ik wel proberen te maken. Filmpjes heb ik helaas ook niet (mijn SLR kan niet filmen), dat wordt iets moeilijker om aan te komen. Eens zien wat ik kan regelen! :)

Wimp is nu een paar maal meegeweest op wedstrijd in de B. Deed ze op zich braaf, ze is nog niet zoveel gewend.
Ze heeft lekker in de wei gestaan als jonkie en twee veulentjes gehad. Nu sinds een jaartje moet ze echt aan het werk en sinds ruim vier maanden is ze van mij. :)
Ze is van Havidoff en de moeders vader is O.Mozart. http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=118750

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:56

Ik vind dit geen sterwaardige merrie. De punten van de keuring zijn ook aan de lage kant dus het verschil met ster is behoorlijk groot. Als je bij de keuring tegen ster aan had gezeten zou ik het een ander verhaal vinden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:19

Citaat:
...volgens de fokker hebben de juryleden daar wel gezegd..

Dus je hebt 'via via' vernomen dat ze misschien sterwaardig zou kunnen zijn?

Persoonlijk zie ik op de foto zo geen sterwaardige merrie..
Bovendien, ookal zou ze op exterieur wat punten laten vallen, moet ze wel zeer goed kunnen bewegen om toch het sterpredikaat te kunnen krijgen. Zelf zeg je dat haar bewegingen niet zo bijzonder zijn.

Daarnaast weet ik niet zeker of je ze nog een keer mag voorstellen als ze al eerder is voorgesteld en beoordeeld.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 11:24

femmefatale1 schreef:
Dus je hebt 'via via' vernomen dat ze misschien sterwaardig zou kunnen zijn?

Persoonlijk zie ik op de foto zo geen sterwaardige merrie..
Bovendien, ookal zou ze op exterieur wat punten laten vallen, moet ze wel zeer goed kunnen bewegen om toch het sterpredikaat te kunnen krijgen. Zelf zeg je dat haar bewegingen niet zo bijzonder zijn.

Daarnaast weet ik niet zeker of je ze nog een keer mag voorstellen als ze al eerder is voorgesteld en beoordeeld.

Helemaal niet via via, gewoon van de fokker zelf, waar we haar ook van gekocht hebben.
Misschien moet je de startpost eens lezen, daar zie je dat met een bepaalde prestatie de beweging kan worden geschrapt. :)

Aan "niet zeker weten" heb ik niets, kom dan meteen met reglementen. ;)

Bily20: Misschien de startpost eens lezen, daar zie je uitleg over het commentaar van de juryleden.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:25

ben het wel met suelza eens, was het eerste wat mij opviel aan foto 1. Ook lijkt op deze foto dat de merrie wat gezonken is in de bovenlijn. Ze heeft ook een wat hol voorbeen. Enigzins op de voorhand gebouwd....ben bang dat je de kosten en moeite kan besparen....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:48

Puissance schreef:
Helemaal niet via via, gewoon van de fokker zelf, waar we haar ook van gekocht hebben.
Misschien moet je de startpost eens lezen, daar zie je dat met een bepaalde prestatie de beweging kan worden geschrapt. :)

Aan "niet zeker weten" heb ik niets, kom dan meteen met reglementen. ;)

Als je het zelf niet direct van de jury hebt gehoord is het toch via via??
Je weet dus niet wat er precies gezegd is... en mensen verdraaien nu eenmaal heel makkelijk zinnen.
Dat bedoel ik te zeggen..

En wat betreft het niet zeker weten.. ik ken idd de regelementen niet.
Maar we hebben vorig jaar een merrie naar de keuring gehad, die dus werd uitgesloten vóórdat ze beoordeeld werd.
Zou ze beoordeeld zijn, had ze niet nogmaals voorgesteld mogen worden voor stamboekopname.
Doordat ze dus niet is beoordeeld vorig jaar, mocht ze nu wel terug komen.

Maar goed, ik weet niet wat er dus letterlijk gezegd is.. en die cijfers die ze heeft gehad vind ik ook niet zo bijzonder.
Een betere standfoto en wat bewegingsfilmpjes geven vast meer duidelijkheid ;)

Verder ga ik met Dots83 en Suelza mee..

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:04

Misschien uit (laten) brengen voor de IBOP, als ze daar onder de man goed voor gesteld word en voldoende punten haalt (75 pnt) dan krijgt ze alsnog de kans om die dag beoordeeld te worden voor het sterpredikaat!

Je mag je merrie overigens meerdere keren uitbrengen op de keuring voor het sterpredikaat ;) !

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:59

Je merrie mag inderdaad zo vaak voor worden gebracht als je zelf wilt.

Helaas vind ook ik dat deze merrie niet sterwaardig is, dit omdat ze (zo van de foto's) verschrikkelijk onderstandig is. Ook lijkt ze wat frans te staan, is het achterbeen te groot gehoekt/te steil en ook sabelbenig. Ze heeft een veel te neerwaartse romprichting en een hals die wat diep uit de borst komt en wat lengte mist.

Het is vast een heel leuk merrietje waar je lekker mee de basis sport in kan maar volgens mij zit er geen sterpredikaat in..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:29

Ik rij een stermerrie, op het nippertje. Als ik deze dan zie zeg ik ook nee.
Ik heb weinig verstand van termen als onderstandig en sabelbenig, maar ik kan wel zien dat dit het niet is...

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:29

Bily20: Misschien de startpost eens lezen, daar zie je uitleg over het commentaar van de juryleden.[/quote]

Heb ik gedaan. Ik geef slechts mijn mening en 60 / 65 punten is aardig aan de lage kant.

Dressuurgefokte merries moeten tenminste 70 punten op exterieur behalen en minimaal 75 punten voor de bewegingen.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:26

Het is idd zo dat als ze het sport pred (Z2 + wp) of de Ibop heeft (min 75) dat haar punten voor beweging overschreven worden. Ze moet dan nog steeds 70 punten voor haar ext halen.

Het verschil tussen 60 en 70 los je denk ik niet op met meer "uitgroeien" als zal de fokker daar natuurlijk wel belang bij gehad hebben jullie in die waan te laten.

Ik zie een erg onderstandige merrie, lage verzenen, horizontale hals, weggevallen in de rug. Het sabelbenig vind ik wel meevallen. Wel is de romprichting iets neerwaards.

Ik noem nu alleen de punten die in mijn ogen het sterpred in de weg staan. Probeer niet je merrie af te vallen :-)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 22:34

Rhea schreef:
Probeer niet je merrie af te vallen :-)

Dat maakt niet uit, voor ons ze net zo leuk, of ze nou ster is of niet! :)

Ik lees hier veel begrippen, met name sabelbenig en onderstandig zie ik veel.
Wat bedoelen jullie hier precies mee (ben niet zo heel ervaren in het wat verdergaande exterieur) en kan ik hier misschien ook iets aan doen? :)

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:20

Nee je kunt hier niets aan doen, onderstandig betekend dat de voorbenen onder de romp geschoven zijn. Kan ook aan de achterbenen voorkomen. Haar borst helt dus iets over haar voorbenen heen. Je zou haar alleen wat voordeliger neer kunnen zetten maar meer kun je daar niet aan doen.
Sabelbenigheid is wanneer het achterbeen bij het spronggewricht wat een te kleine hoek maakt.

Zo worden de paarden gewoon geboren, kun je niets aan doen.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 16:17

De standfoto uit de startpost is echt slecht, inmiddels hebben we een betere gemaakt.
Wat vinden jullie hiervan? Minder onderstandig? :)

Afbeelding

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:57

ik vind haar een iets wat "klassiek" type, wat kortbenig, neerwaarts gebouwd en kort in de hals
op basis van de foto s zeg ik dat ze geen ster word, nu ben ik uiteraard geen jury van het kwpn ;)
veel plezier met je paardje!

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:45

ik blijf bij mijn mening...

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:04

Het is in ieder geval een betere foto, maar in mijn ogen niet sterwaardig. Ze is te neerwaarts gebouwd voor de dressuurrichting. Daarbij vind ik haar nog steeds iets onderstandig, hol in het voorbeen. Het achterbeen is te groot gehoekt en haar hals is kort, ook zou haar bovenlijn wat meer ontwikkeld mogen zijn.
Maar ook ik ben geen KWPN jury, als je het zeker wilt weten moet je haar voorbrengen op de keuring aankomende zomer.
Betekend niet dat je ondanks dit niet heel veel plezier met haar kunt hebben!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:45

Ze mist lengte in haar rug en staat in het vierkantsmodel, is erg neerwaarts gebouwd en heeft korte benen. Verder mist ze behoorlijk wat lengte in haar hals.

Ik weet niet voor welke richting je voor wilt brengen? Springen/Dressuur, voor dressuur mist ze net die dingen die ze wel willen zien. (zoals rechthoekmodel, lengte in de hals, lange benen en een opwaarts gebouwd paard)

Ze is niet sabelbenig, zitbeenknobbel en hak moeten op een rechte lijn zitten, dat is op de laatste foto wel duidelijk. Als de kogel voor de lijn zit, zijn ze sabelbenig, als de kogel er achter staat staan ze stijl.

Op zich is het qua exterieur geen verkeerd paard, enige wat me opvalt. Ze staat achter netjes en voor ook redelijk, alleen lijkt het of de achterhand van een groter paard is als de voorhand. Voorbenen missen lengte en achterbenen zijn gemiddeld.

Edit: Verder zijn wij geen jury's van KWPN en als je graag wilt, waarom zou je haar dan niet geowon nog eens voorbrengen? Is sowieso een leuke ervaring voor jou en het paard.

Je mag 3x met de merrie naar een stamboekkeuring. ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:00

uletje schreef:
Je merrie mag inderdaad zo vaak voor worden gebracht als je zelf wilt.

Helaas vind ook ik dat deze merrie niet sterwaardig is, dit omdat ze (zo van de foto's) verschrikkelijk onderstandig is. Ook lijkt ze wat frans te staan, is het achterbeen te groot gehoekt/te steil en ook sabelbenig. Ze heeft een veel te neerwaartse romprichting en een hals die wat diep uit de borst komt en wat lengte mist.

Het is vast een heel leuk merrietje waar je lekker mee de basis sport in kan maar volgens mij zit er geen sterpredikaat in..

Haha, een steil achterbeen is precies het tegen overgestelde van een sabelbenig paard.

Edit: En je mag je merrie niet zo vaak als je wilt voor brengen, mag maar maximaal 3 keer.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:33

Hoi,

vergeet niet dat het kwpn aan sterwaardige merries echt veel eisen stelt. Dat hoeft niet te betekenen dat jouw merrie niet goed is, maar het zegt wat over de eisen die ze nu eenmaal stellen.

Als ik sommige reacties lees denk ik..ok mag wat milder hoor.

[*]Ik zou voor de IBOP gaan als ik jou was, ook een leuke ervaring.

[*]Ik ken trouwens stamboekmerries uit hele gewone lijnen die echt zeer goede sportpaarden hebben
gegeven. Wil je voor de keuring fokken dan is het mooi als je merrie in die lijn predikaten haalt.

* Kijk goed naar de moeder waar jouw merrie uit komt. Bestudeer haar nakomelingen om te weten wat zij vererft. Kijk ook naar verdere nakomelingen in deze lijn. Probeer te achterhalen welke combinaties met welk bloed en exterieur het beste passen. Zo kun je zien welke hengst er het beste bij past in de toekomst.

*Kortom, blijf je verdiepen in alle mogelijkheden die er zijn. Ga veel naar keuringen om te leren.

En wees eigen, want als fokker moet je ook een beetje eigenwijs zijn..anders krijgen we allemaal dezelfde paarden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:10

SantaCruz schreef:
Hoi,
vergeet niet dat het kwpn aan sterwaardige merries echt veel eisen stelt. Dat hoeft niet te betekenen dat jouw merrie niet goed is, maar het zegt wat over de eisen die ze nu eenmaal stellen.
[*]Ik zou voor de IBOP gaan als ik jou was, ook een leuke ervaring.

Ook aan de IBOP worden eisen gesteld, dus ik zou niet zomaar 'voor de leuke ervaring' aan een IBOP meedoen. Je merrie moet toch echt wel fijn kunnen lopen. Als ze lage punten haalt op de IBOP, zijn die punten wel gekoppeld aan je merrie.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:31

Ik zou je adviseren om haar het sportpredikaat te laten halen en PROK (rontgenologisch voldoen aan eisen KWPN). Als ze dat beide heeft is het KWPN eerder geneigd een ster toe te kennen.Als ze Z2 dressuur loopt dan zal de bespiering ook veel meer zijn en dat compenseert ook veel in het plaatje. Zo vanaf deze foto's en jouw opmerkingen dat ze niet een extra bewegingsmechanisme heeft, denk ik niet dat je haar ster krijgt. Zoals eerder aangegeven de lat ligt hoog

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:18

indd, eerst eens een ibop o.i.d. haar ext. vind ik ook niet denderend..

verder wel mooi kleurtje enz:)