invriezen sperma alvorens te ruinen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerbrock

invriezen sperma alvorens te ruinen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 14:34

Misschien wil ik mijn hengst laten ruinen in de toekomst.
Dat hangt af van een aantal factoren, waarvan de keuring en primering van hem door het stamboek er één is.
Het liefste zou ik hem hengst laten, maar dit levert nogal wat praktische problemen op in een stal met nagenoeg alleen maar merries.
Vraag is: hoe oud kan ik hem dan het beste laten ruinen, kun je dan zijn sperma voor het ruinen in laten vriezen en op laten slaan?

Mvrgr.Tinkerbrock }:0

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:39

heb er niet zoveel verstand van, maar wat is je bedoeling voor het sperma?
Hij kan dan nooit meer als dekhengst opgenomen worden, dus dan zou het een veulen worden dat niet in het stamboek terecht komt, of iig niet het hoofdstamboek.
Je kan het laten invriezen, maar ik vraag me af of dat er bedrijven zijn die dat wel willen. Het sperma is namelijk niet zoveel waard en het is toch een vrij kostelijk proces en dan hebben we het nog niet eens over het lab werk dat er dan nog aan vast zit.

Zolang het goed gaat niet laten ruinen, groeit hij mooier uit, maar vroeger ruinen kan wat in de hoogte schelen.
Vanaf 2 jaar zou ik er pas over gaan denken, maar het liefste pas na 3. Maar het ligt er helemaal aan hoe hij zich gedraagd enzo.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:41

Als hij na goedkeuring springt voor het invriezen, dan mag dat gewoon gebruikt worden toch? Hij is goedgekeurd, echter daarna geruind.

Houd er wel rekening mee, invriezen is behoorlijk aan de prijs!

Ik weet niet voor welk stamboek je hem voor wilt zetten, maar normaliter is 3 jaar dan wel de ondergrens qua leeftijd. Je geeft aan op een stal te staan met grotendeels merries. Als je hengst goed opgevoed wordt is dit geen probleem. Het zou wel ideaal zijn als hij een weidemaatje heeft in de vorm van een ruin/drachtige merrie.

LecyTinker

Re: invriezen sperma alvorens te ruinen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:44

ik ken de regels niet en elk stamboek heeft daar ook nog eens zijn regels over.
Bij de meeste kan het daarna nog steeds gebruikt worden, tenzij de hengst voor redenen uit het stamboek voor dekhengsten wordt gezet.
Maar als een goedgekeurde dekhengst overlijdt dan kan het sperma ook nog steeds gebruikt worden.
Maar ik weet niet tot welke leeftijd de hengst elk jaar gekerud moet worden om in het stamboek te mogen blijven en als hij dan niet meer getest zou kunnen worden dan kan het zijn dat hij dus niet meer als dekhengst mag dienen.
Maar ik weet het niet zeker, heb nog nooit een dekhengst gehad, dus er ook nog nooit mee temaken gehad.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:56

Ik vermoed dat het bij de TS gaat om een tinker (aan naam en profiel te zien). Die worden in 1 keer voor het leven GGK, momenteel zijn dat dan de regels. Wellicht wordt dat ooit nog eens gewijzigd. Zijn in NL dan ook 3 stamboeken voor...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:02

Ik denk dat het dan wel mogelijk is, maar of het haalbaar is is een ander verhaal.
Ik persoonlijk zou toch net liever het sperma van een hengst willen voor mijn tinkermerries dan die van een ruin, geen idee waarom, maar denk dat het meer een gevoel is.
Misschien dat TS het gewoon graag voor haar eigen paarden zou willen hebben, maar dan blijft het een zeer kostelijk zaakje en zou je al die moeite en kosten doen om je hengst goedgekeurd te krijgen en dan de handel laten verwijderen?

tinkerbrock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 15:53

Het gaat inderdaad om een tinkerhengst van 20 maanden oud, die nog niet gekeurd is door het Nederlandse Stamboek voor Tinkers, het enige erkende stamboek.
Ik heb hem niet aan de voet van zijn moeder laten keuren omdat er het e.e.a. tussen kwam.
Zijn moeder (mijn ontzettende lieve merrie) heb ik helaas op 27 oktober j.l. in moeten laten slapen :-(((
Om dan toch de bloedlijn voort te kunnen zetten, dacht ik om, als hij eventueel geruind zal worden, sperma in te laten vriezen voor de ingreep.

Zijn ouders zijn beiden stamboekpaarden.
Ik geloof dat er dan DNA wordt getrokken van beide ouders om de afstamming zeker te hebben?
Ik heb hem na het overlijden van zijn moeder uit de opfok gehaald en hij staat nu met een ruin van 7 jaar op een stuk land omsloten door hekken van 2m hoog.
Hij sprong in zijn eerste week hier al over sloot en schrikdraad heen op weg naar de merries.
Nu was het wel alleen maar spelen maar dar gedonder moet je niet hebben.

Mvrgr.Tinkerbrock

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:00

Euhm. NSvT het énige erkende stamboek in Nederland? Daar valt waarschijnlijk met andere tinkerliefhebbers, stamboeken en het PVE nog behoorlijk over te discussiëren. Maar goed ;)

Spijtig van je merrie, erg zonde. Wie is de vader van je hengstje? En wellicht kan er idd dmv DNA wordt vastgesteld wie de ouders zijn (is het DNA profiel van je merrie reeds vastgelegd dan?), maar ik betwijfel over je dan wel een stamboekhengst hebt, vermoed zelf eerder een registerhengst.

En wat is de reden dat je hem uit de opfok gehaald hebt? In de opfok is de kans dat hij ongewenst op een merrie springt aanzienlijk kleiner dan bij je eigen stalling, aangezien je aangeeft dat hij reeds pogingen doet om ze te bereiken.
Daarbij moet je hengst als hij voorgebracht wordt dus wel volledig hengst zijn, met 2 ballen dus, want hij zal dan ook in Utrecht op de bok moeten om zijn spermawaarde te beoordelen.

Overigens zou je dat laatste sowieso kunnen overwegen (want niet elk sperma is geschikt om ingevroren te worden), alvorens je het dure keuringscircuit in gaat. Daarbij, houd er rekening mee dat de HK niet een eitje is. Veel hengsteneigenaren komen teleurgesteld thuis, ik was er 5,5 jaar geleden ook 1 van.

tinkerbrock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 16:21

De vader van mijn hengst is Djenges.
Ik heb hem uit de opfok gehaald, om toch wat om handen te hebben na het overlijden van zijn moeder.
Ik ben nu bezig om hem handmak te maken en in april gaat hij weer terug naar de opfok tot november en dat herhaalt zich totdat hij een jaar of 4- 5 is.
Ik wil hem zeker niet te jong belasten.

Bij mijn weten is het NSTvt het enige erkende stamboek.
Of is er inmiddels het e.e.a, veranderd?
Er schijnen er tegenwoordig zelfs drie te zijn?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:28

nou ja, 8 jaar geleden was het ICS ook al erkend bij mijn weten!

Maar je wil dus je paard tot bijna 5 jaar gewoon laten voor wat hij is in de "opfok"?

tinkerbrock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 19:44

Nee, ik wil hem in de wintermaanden gaan opvoeden.
Dus handmak maken, longeren maar heel rustig aan!
Maar zeker niet onder het zadel brengen alvorens hij 4,5 a' 5jaar oud is.
Koudbloeden, zoals Tinkers zijn laat volwassen en het skelet is pas met 6 jaar volgroeid!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:59

Een der welke paard is niet volgroeit voor zijn 6 de jaar! Een WB ruin van +/-175cm zelfs niet voor zijn 8ste jaar!

Hierook een voorstaande van zo lang mogelijk wachten, er is nog zo veel dat je er mee kan doen en iedere jaar dat je te vroeg ermee begin is een jaar dat er later vanaf gaat.

Enige probleem is dat als je hem laat keuren als dekhengst zal hij toch een bepaalde 'opvoeding' moeten hebben, weet niet of de Tinker stamboeken ook een bereden proef doen met hun kandidaten.

tinkerbrock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 09:31

Volgens mijn ervaring ben ik een uitzondering als ik mijn hengst pas op zijn 5e jaar onder het zadel breng.
Wat ik in mijn omgeving zie en ook daarbuiten worden paarden al vaak ingereden als zij net 3 jaar zijn of nog eerder.
Dat kan naar mijn mening (en ook die van deskundigen)nooit goed zijn voor je paard.

Tinkerstamboek doet geen bereden proef.
Als ik hem laat keuren zal zijn opvoeding zo ver gevorderd zijn dat het geen probleem zal zijn.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:28

Dat kan, bij de castratie kunnen ze uit de ballen het sperma halen en opslaan. Meestal kunnen daar nog aardig wat rietjes uitgehaald worden. :j

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:37

T zal vast wel kunnen, maar ik denk dat het te kostbaar is.

Stel dat je sperma invriest, dan moet je nog een geschikte merrie vinden. Dan moet ze nog drachtig zien te worden van de hoeveelheid die je hebt opgeslagen. De drachtigheid moet goed verlopen, het veulen moet aan jou wensen voldoen.
En dan nog het sperma, dat moet ingevroren worden, dat is kostbaar neem ik aan. Het moet van goede kwaliteit zijn en blijven.
Kun je toch beter eentje kopen waarvan je weet hoe het beestje is. Daarom lijkt mij het een beter plan om een familielid van de merrie te kopen, zusje, nichtje ofzo?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:43

Kostbaarheid valt wel mee geloof ik. Ligt er misschien ook een beetje aan wat voor connecties je hebt.

Maar kwaliteit van het sperma hoeft inderdaad niet goed te zijn. Dat weet je niet van te voren.

tinkerbrock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 14:01

Een familielid van mijn overleden merrie is bij mijn weten niet in Nederland aanwezig.
Zij kwam immers (drachtig) uit Engeland vandaan.
Dat hengstveulen (Morris genaamd) heb ik wel weten op te sporen.
Hij staat nog als 5 jarige hengst geregistreerd bij het ICS en heeft als thuishaven België bij Nederlandse mensen.