kwpn x fries waar paspoort aanvragen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

kwpn x fries waar paspoort aanvragen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 13:41

Mijn merrie verwacht in mei een kruisingveulen ! Nl een gelders ( kwpn) X fries !
Ik ben me aan t orienteren waar ik een paspoort aan kan vragen , het liefs ergens wat bij zo,n kruising past qua Type . Kan overal een passpoort aanvragen in principe ,maar zie nou niet graag een paardenveulen met een shetlanderpasspoort rondlopen oid. :)
KWPN kan , maar daar vragen ze een DNA onderzoek , kosten 150 euro voor merrie , veulen en hengst !
verder fokken met het aanstaande veulen heeft geen meerwaarde , in principe ook niet de bedoeling , dus om een hele hoop Euro,s te gaan betalen voor en Register B registratie is niet de 1e keus .

Wie heeft een kruising kwpn( gelders) X fries en wil me vertellen waar het passpoort van je paard vandaan komt ?
Bedankt alvast ...

oh_oh

Re: kwpn x fries waar paspoort aanvragen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:43

Kan dat niet bij KNHS?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:45

Paspoort aanvragen kan overal! Dat heeft niks te maken met de aanvraag van stamboekpapieren dat in dit geval wél reg b zou worden bij t kwpn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:54

Je kunt inderdaad ook een paspoort aanvragen bij het KWPN zonder dat je je veulen bij het KWPN in het stamboek laat registreren. Prijs die ze nu geven is de prijs voor hem ook in het stamboek (B-register) te zetten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 14:39

@neonlight bedankt ! Ik was van mening dat ik het veulen alleen een kwpn paspoort kon geven met papier Register B !
Niet dat ik te beroerd ben om die 150 euro uit te geven , maar het heeft geen meerwaarde voor het veulen :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:17

Mwah, papiertje met afstamming, ook al is het een register B geeft altijd wel wat meerwaarde.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:34

Je kan hem ook bij het NRPS laten registeren in (volgens mij) het sportregister B. Dan krijgt hij een paspoort en chip en is hij dus geregistreerd volgens de regels.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 14:05

NRPS , goede tip , zal er eens een mailtje aan wagen !!
Idd een papiertje met afstamming zal iets meerwaarde geven , maar de bedoeling is dat de kleine voor eigen gebruik en liefhebberij is ( maar je weet maar nooit ) Maar om nou 150 euro neer te tellen voor DNA onderzoek voor moeder , veulen en pappa ....
Ik ga NRPS mailen en het antwoord zal ik hier plaatsen , misschien heeft een ander ook wat aan het antwoord :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:08

Die 150 euro nú kan wel 't verschil zijn in pak 'm beet €1.000 over een paar jaar. Wat de toekomst brengt weet je nl. niet :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 14:11

Nee , idd dat weet ik niet , wat de toekomst brengt !!
Maar als ik bij het NRPS akan registreren is me dat ook prima :)
Het veulen zal toch zeker een scheut friezen uiterlijk krijgen en dat ziet er niet kwpn achtig uit he :) In het NRPS zie je van alles rondlopen ... Als het maar rijpaard/pony typisch is ±D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:25

Zinzi_jewel schreef:
In het NRPS zie je van alles rondlopen ... Als het maar rijpaard/pony typisch is ±D

Ehhh... niet helemaal. ;)

Om in het rijpaardregister (NRA) te komen moet het paard minimaal 12.5% (Anglo-)Arabisch bloed voeren. Bij de pony's (NPA) is dat minimaal 12.5% Arabisch bloed.

Voert je paard dit bloed niet, dan komt het alsnog in het hulpstamboek/sportregister terecht. Zie artikel 4 en 6 van het stamboekreglement. Of je dan een 'volwaardig' NRPS-papier hebt moet je je afvragen, maar als je dit verder niets uitmaakt, dan ben je vrij om je paard daar aan te melden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 14:49

Excuses , voor mijn post dan ! Eigenlijk wist ik dat het veulen een aantal % arabisch bloed moesten voeren :) En dat zal het veulen niet hebben , het veulen komt uit een zuivere Gelderse merrie . met haast niks of helemaal niks volbloed !
Ze staat op paardenfokken.nl . Zal een kijken of er AB in zit :)
Bedankt voor je link , zal het eens doorlezen . Heb wel NRPS al gemaild ook met de vraag hoe en wat