Dikke bult in hals

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_coquette_

Dikke bult in hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 20:14

Hoi,

Vandaag zag ik bij mijn haflinger een dikke bult op de spier naast de manenkam.
Ze had dit gister nog niet!
Het is een gevoelige bult, die net zo groot is als je handpalm!
Wat zou dit kunnen zijn!
Als het morgen niet minder/weg is laat ik de DA komen!
Ze heeft trouwens vanaf zaterdag 3 dagen virj gehad en 2 dagen buitengereden!

Groetjes

Avalon_

Re: Dikke bult in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:21

Nou ben ik niet zo thuis met medische dingen maar we hadden laatst droes op stal.
Symptomen zijn te vergelijken wat jij zegt.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:31

Avalon_ schreef:
Nou ben ik niet zo thuis met medische dingen maar we hadden laatst droes op stal.
Symptomen zijn te vergelijken wat jij zegt.

Droes... dat lijkt me niet, google maar even op droes en dan kom je wel een duidelijke beschrijving tegen.

TS: Het is natuurlijk erg moeilijk oordelen, kan een ontsteking zijn omdat je aangeeft dat het gevoelig is.
Is het ook warm? en heb je de temperatuur van je paard genomen.
Eventeel even doen als het morgen niet minder is en voor je de DA belt.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 20:53

Avalon_ schreef:
Droes... dat lijkt me niet, google maar even op droes en dan kom je wel een duidelijke beschrijving tegen.

TS: Het is natuurlijk erg moeilijk oordelen, kan een ontsteking zijn omdat je aangeeft dat het gevoelig is.
Is het ook warm? en heb je de temperatuur van je paard genomen.
Eventeel even doen als het morgen niet minder is en voor je de DA belt.

Ik wil inderdaad als het niet minder is morgen de DA bellen, heb de tempratuur niet opgemeten omdat ik hem pas mee naar huis heb genomen en ben vergeten mee te nemen :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:56

is die bult hard of zacht?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 21:15

geerke schreef:
is die bult hard of zacht?

Het is een harde bult met daaromheen zacht zegmaar :P
Ben niet zo goed in uitleggen :o
Volgens mij is het echt die spier die dik is!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:17

is het geen abces?

natasjj17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:56

denk een bloeduitstorting?? mijn paarden stoeien wel is en als ze een te harde klap krijgen krijgen ze een bloeduitstorting word ook een bult als je te lang wacht een abces. (maar is de DA al geweest???)

jasperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:58

mijn pony had het laatst ook maar het is toen vanzelf weer over gegegaan was echt heel raar maar gelukkig is het nu weg:D

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:20

Haar bult is weg, vrijdag was de bult dikker geworden en toen wou ik eigenlijk de dierenarts bellen, toen zei mijn staleigenaar van wacht nog even, dus nog een dagje gewacht, de bult werd minder toen was het ondertussen zaterdag en zat te denken of ik de weekend dienst wou laten komen! Maar omdat het minder was besloten om nog te wachten tot maandag tenzij het weer erger werd, en zondag, de bult was helemaal weg het was nog een beetje warm maar het deed geen zeer meer. Dus laat het nu maar rusten als het weg blijft denk ik dat ze het gewoon gekneust heeft!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:29

Je zou voor de zekerheid altijd even kunnen bellen van 'wat dat nou geweest zou kunnen zijn'. Kleine moeite, misschien heel nuttig. ;)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:52

dit is heel herkenbaar met het gene dat mijn haflinger had :) ze heeft zomereczeem (verder niet van belang ofzo) en dus staat ze regelamtig te schuren. Ik merkte bij haar laatst ook een dikke bult in de hals op met symptomen al idd warm,dik,gevoelig en ik kon er absoluut niet aan zitten. waarschijnlijk is dat een ontsteking/allergische reactie geweest. Die kreeg ze van een heeeeeeeeeeeeeeeeel klein wondje en daarmee tegen een plastic voerbak schuren...heel apparte oorzaak maar zo gauw als ik die voerbak 'verdacht' :P en we hem weghaalde was het klaar,ik heb bij de DA een ondersteunend zalfje gekregen en we waren toen over het ergste heen maar op het wachten van het helen van de huid zijn we nog wel even zoet geweest! :=

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:04

Ik hoop voor jou dat het geen droes is.
Als ik jou was liet ik wel de dierenarts komen, altijd het zekere voor het onzekere nemen toch?
Mocht het gewoon een zwelling zijn (abces) zou het een ontsteking kunnen zijn maar dan is het niet de spier!(gelukkig)
Bij spieren moet je meer denken aan pees scheuring / trauma en dat is meestal niet heel best. :S

Veel succes.
Houd de zwelling aan zeker even de DA langs laten komen, in ieder geval contact op nemen.