Akhal Teke vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirkim

Akhal Teke vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 22:21

hier in Nederland zijn deze dieren amper 'verkrijgbaar' :D heb ik via de zoekfunctie al wel vernomen. Toch ben ik benieuwd of er mensen zijn die adresjes weten waar ze dit ras verkopen / verhandelen/ wat dan ook.

Ik ben ook heel benieuwd naar jullie ervaringen in de dressuursport bij dit ras.

Ook ben ik benieuwd of de 'kenners' iets Akhal teke's in dit ras zien bij mijn dier (foto's zie profiel). van oorsprong komt hij uit Rusland, zit verder geen papier bij en is dus gissen naar wat voor ras hij zou kunnen zijn. Enkele steekwoorden van hem zijn: werklustig, veelzijdig, zenuwachtig, baasgericht (voor meer info zie dus ook profiel). Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier over denken!

arun

Re: Akhal Teke vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 09:28

arabier maar volgens mij geen AT
er is in NL een stal voor AT via google vind je ze direct

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:46

http://www.teke.ca/links/
Dit is al een hele lijst. Hij is niet helemaal volledig, maar is al heel wat.

Dan zijn er in Nederland ook nog een aantal private eigenaren. Daar ben ik er ook 1 van.

Heb je wat meer foto's van je paard? Bijv. standfoto's? Dat er Russisch bloed in zit verbaast me niks, maar zo vanaf deze foto's kan dat net zo goed Orlov bloed zijn en is dus lastig te beoordelen.
Wat weet je verder van zijn herkomst? Heeft hij geen brandmerk? Wat is zijn stokmaat? Heb je enig idee waar in Rusland hij vandaan komt?

Je kunt je vraag misschien ook stellen op de yahoo group van AT liefhebbers, maar zij zullen dezelfde vragen hebben als ik: betere foto's en wat je nog meer kunt vertellen (stokmaat, brandmerk, enz, anything).

Wat betreft dressuur is het ras er van oorsprong niet voor gefokt, dat ten eerste. Momenteel lopen er een aantal AT volbloeden en halfbloeden in de sport, voornamelijk in Azië en een handjevol in het westen.

De bekendste was Absent, meervoudig Olympisch kampioen/deelnemer. Won goud op de spelen in 1960. Video van Absent staat in mijn profiel.
Wil je meer weten, vraag gerust.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:25

Wat gaaf, bedankt voor je reactie! Las in je profiel dat je wel een beetje een russische paardenkenner bent! :)

Ik weet zelf vrij weinig over zijn herkomst. Ja, dat hij door een handelaar hier in het noorden is gehaald. Niet waar hij uit Rusland komt. Wel dat hij in het wild geleefd heeft (20 jaar geleden dus), kortom: het ultieme sprookjes verhaal. Mirk heeft geen brandmerk. Hij is 1.58 hoog (klein). Wanneer ik hem met de Akhal Teke vergelijk vind ik hem toch wel iets grover (hoewel hij ook iel is) dan de Akhal Teke en dat de halsverbinding anders ligt.

Wie of wat is Orlov?

Ik zal even op zoek gaan naar staan foto's..

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:46

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 23:10

ondertussen wat info gelezen over de Orlov Draver... en eigenlijk zie ik heel veel overeenkomsten.
Mijn Mirk heeft ook een geweldige knieactie, kan kei, maar dan ook kaihard draven, galop is toch wel een zwakke plek van hem, maar in tegenstelling tot de Orlovdraver heeft Mirk wel een ruime stap (in de wedstrijden vaak goed voor een 7). Maar kan natuurlijk ook een kruizing zijn.

Erg leuk om te weten.. Ben benieuwd of dus die Orlov-dravers in Nederland gefokt worden, maar zal met een zoekactie beginnen :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:33

Ah, ik wou je net vragen naar zijn gangwerk!
Mijn ingeving blijft ook in eerste instantie Orlov draver. Ik zie hier geen Teke-partbred in.
Er zijn verschillende Orlov Risak bloedlijnen, waarbij ook wat kleinere en fijner gebouwde types zijn. Dat zie ik best terug in de jouwe.

Maar een expert wat betreft Russische rassen ben ik niet. Ik weet er wel wat van, maar meer van Centraal Aziatische paardenrassen. :)

Van Orlovs bestaan idd ook kruisingen dus het kan zijn dat Mirk een kruising is en geen volledige Orlov draver. Toch zie ik er absoluut Orlov-bloed in. Misschien dat kenners van de Orlov-draver je daar beter mee kunnen helpen, maar ik zie er wel wat in. :)
Net als bij veel rassen in Rusland werden ze vaak in grote kuddes op de steppe gehouden: het "in het wild" verhaal (tja, wolven en andere dieren komen er ook voor dus... is wat anders dan hier) is dus helemaal niet zo vreemd. Veel grote stoeterijen houden hun paarden, de merriekuddes tenminste en soms met een hengst erbij, nog altijd op die manier.

Omdat hij geen papier heeft en je niet weet waar precies in Rusland hij vandaan komt en hij ook geen brand of vriesmerk heeft zul je het jammergenoeg nooit absoluut zeker weten. Een Teke is het evenwel niet. Eens zien wat Orlov-kenners te zeggen hebben (als ze er zijn, want de Orlov is lang niet meer zo talrijk als jaren terug).

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 18:12

Bedankt Josav! Waar in Rusland zal ik misschien nog wel kunnen achterhalen... maar die Orlov geeft me al wel een beetje richting.. (maar volgens mij zijn deze dieren amper 'verkrijgbaar' :D in Nederland..).

Nogmaals bedankt! Erg leuk dat ik nou steeds meer over MIrk zijn herkomst kom te weten! :)

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 18:13

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:17

Er zijn niet veel Orlovs in Nederland, nee. Ze worden voor draverijen tegenwoordig niet meer zo interessant gevonden en als rijpaard zijn ze in het Westen niet zo vrij verkrijgbaar als in Rusland (ook daar zijn hun aantallen de laatste jaren flink teruggelopen en beginnen nu pas weer toe herstellen).

Als je een regio weet, dan is er misschien te achterhalen welke stoeterijen daar zijn/waren en dan kun je zo een optelsommetje/theorie maken.
Wie weet achterhaal je nog echt wat over zijn herkomst. Zou leuk zijn.

Ah, ik dacht dat die foto moest aantonen hoe lenig hij was. :)) :Y)

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 18:20

Zou inderdaad leuk zijn... Zou leuker zijn of ik een soortgelijke vriendje voor hem kan regelen en voor mij een leuke opvolger.. Hoewel, een paard vanuit Rusland hier heen te halen ik toch wel een hele grote stap vind!

(eigenlijk wilde ik met die foto laten zien hoe gestoord hij af en toe kan zijn ;) )

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:24

Een paard uit Rusland halen is geen grotere stap dan een paard uit bijvoorbeeld Frankrijk halen, behalve dat je importbelasting moet betalen: in alle gevallen is het gewoon aan te raden dat je het via een gerenommeerde tussenpersoon doet die alle papierhandel voor je in orde maakt. Ik heb mijn paard ook uit Rusland geïmporteerd (via tussenpersoon) en zou het zo weer doen. Het is alleen wat moeilijker om te kijken omdat het zo'n groot land is, maar daarbij heb je op de grote stoeterijen meteen veel keus omdat er honderden paarden rondlopen. :)

stabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:13

Hoi Mirkim,

Hoe gaat het met jouw oudje? Heel toevallig heb ik deze discussie aangetroffen tijdens mijn googlesessie. Ik kom zelf uit Rusland en voelde mij direct aangesproken *D . Ik denk dat ik weet om welke ras hier gaat. En het lijkt mij ook een zuiver geval -- want ik zag jouw paard en ik wist het! Hij lijkt op het paard van Tersk (oftewel het Tersk paard). Zogenamde "grotere en snellere arabier". Deze ras iz zeer bekend in Rusland en wordt voor alle taken van de paardensport gebruikt. Maar vooral bij dressur is dit paard op zijn top -- zij worden ook veel bij circusshows ingezet.
Ik heb zelf ook op Tersk paarden gereden. Ze kunnen best impulsief zijn, maar blijven vriendelijk.

In het Nederlands heb ik niet veel informatie kunnen vinden over deze ras. Hier heb je een omschrijving vertaald uit het Engels http://translate.google.nl/translate?hl ... /index.htm. In het Russisch heb je natuurlijk veel en veel meer informatie.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:49

Qua type zou een Tersk eigenlijk heel goed kunnen! Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. In de Tersk Stud worden de paarden in taboenes gehouden, zoals ook bij de AT gebeurt (op de Tersk Stud is ook een tijd AT gefokt onder de leiding van Shamborant). Die manier van houden is in de Kaukasus overigens vrij normaal.

Weet je verder niets over de handelaar die hem uit Rusland gehaald heeft? Heeft hij ook geen vriesmerk/nummer op bijv. zijn hals of schoft (ipv brandmerk)?
Mocht hij die wél hebben en weet je de handelaar dan is zijn herkomst mogelijk via VNIIK (Russisch Instituut voor Paardenfok) te achterhalen. Ik dacht gooi nog eens een balletje op. :)