Hengstenkeuze 2010

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Hengstenkeuze 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 18:45

Ik heb er nog geen topic over gezien maar ik kan mij niet voorstellen dat niemand zich daar nog mee bezig houdt.
Bij ons was het de laatste weken bijna het gesprek van de dag en zonet hebben we de knoop doorgehakt, we weten welke merries we laten dekken en met welke hengst! Ok, we hebben nog een paar maanden te gaan waarin het e.e.a. kan gebeuren maar ik ga er vanuit dat we het hier bij laten :j

:list:
Onze Santano x Obelisk x Havidoff gaat bij Voice
De Special D x Wellington x Pericless bij Oscar
En de Ferro x Sandro Hit x Damiro bij United

Er is echt een last van mijn schouders :+

Ben erg benieuwd naar de hengstenkeuzes van Bokkers!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:14

Wij zijn er ook druk mee bezig, maar er nog niet definitief uit. Iedere keer als we denken dat we er uit zijn, veranderen we toch weer van gedachten, maar dat klinkt velen waarschijnlijk bekend in de oren :D . In januari gaan we nog een paar hengsten thuis opzoeken en ik wil nog een paar HH aan hun mouw trekken voor wat dekvoorwaarden/info, dus voorlopig nog geen definitieve keuzes.

Voorlopig in gedachten:

Vaillant x Able Albert xx x Uppercut xx -> Calvino Z
Ferro x Joost x Rigoletto -> Bojengel

En als ze al gedekt wordt:

Gentleman x Zeddam x Nepal -> Brainpower

sarabande

Re: Hengstenkeuze 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:33

Ik wil eerst zien wat er uit komt en dan kunnen de omstandigheden nog de keuze bepalen zoals dit jaar ik op het laatste moment (de avond voor dekking en ze was in een keer drachtig) er voor moest kiezen om sperma te laten komen ipv met merrie en veulen naar de hengstenhouder te gaan.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 19:48

Ik weet er alles van, dit jaar hebben we van 4 merries voor 2 alsnog een andere hengst moeten kiezen. Voor de Santano moest dat binnen het uur gebeuren :=
De Ferro en de Special zijn beide leeg dus die factor speelt bij die merries niet meer, de Santano is nu drachtig van Tango maar die wil ik dit keer persee vrij houden van FFJG bloed dus die gaat sowieso niet terug.

Wel leuk om bij een jonge hengst te dekken Ziolette :j

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:59

Ik ben er ook nog niet uit voor mijn New Forest merrie (Burley Phantom x Monday's Moscan). Ook niet of ik een sportgericht type zou willen fokken, of een keuringstype.
Sterre's eerste veulen is sporttypisch gebouwd (en had een dito karakter }> ), het tweede is meer keuringstypisch gebouwd.
Ik wil met Neonlight nog wat hengsten gaan kijken, CHK in februari bezoeken, en eventueel advies vragen. Maar, als ze opeens erg lekker in het werk gaat en ik er niet uitkom qua hengstenkeuze, laat ik haar misschien wel helemaal (nog) niet dekken. :o

Voorlopig ben ik geinteresseerd in:
* Sulaatik's Versace (zoon van Valentino, die ik dit jaar gebruikt heb)
* Reedhill's Devdan (van Neonlight), omdat ik erg nieuwsgierig ben naar die combi ;)
* Justice HR (nogmaals dus)
* Young Winsome's Adrian (hangt er vanaf waar hij nu staat)

maar daar kunnen zo nog weer wat hengsten bijkomen ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:08

Mijn 1e premie kroonmerrie Trendy van Ennet-Here (Imago van de spoorlaan 1e premie PREF x Patrick vd uitweg IBOP-A) gaat naar de 1e premiehengst Wonderboy van de Molenstraat.
Mits niet verkocht gaat mijn zelfgefokte merrie A lot of Rosy van stal Denci (Montgomery van stal de oude hoeve x Willem van de Schaapshoeve KEUR, moeder van deze merrie is prestatie, ZZ dressuur) ook naar Wonderboy.

Mijn 2e premie kroonmerri Judith van Schoonenburg (Zico van stal Possemis x Rivo van Baal KEUR) gaat 99% zeker naar de oudkampioen Napoleon van de Kortenhof.

De rest blijft leeg, ik wil lekker de sport in en de handel ligt op z'n gat, dus wil niet te veel fokken.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:06

Sjuimpje schreef:
Wel leuk om bij een jonge hengst te dekken Ziolette :j

Bij de Vaillant gaat bewust een oudere hengst, dat wordt haar eerste veulen als ze drachtig raakt. Voor de andere twee durven we wel een jonge hengst aan. De Ferro is nu drachtig van Tango oa ivm maat en front, we hopen dat Bojengel dat ook kan gaan verbeteren.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:25

Hier zijn ook nog veel twijfels, maar ook weten we er al een aantal zeker! Die gedachten lopen bij ons ook al even.

Definitief:
Elcaro x Naturel > IPS Bravour
Gribaldi x Blanc Rivage > Westenwind

Nog in twijfel:
Jazz x Chronos > ???

Bij de Jazz willen we het veulen van Amazing star wel afwachten, maar wel kijken we vast rond voor een andere hengst.

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:31

Lilliputter schreef:
Hier zijn ook nog veel twijfels, maar ook weten we er al een aantal zeker! Die gedachten lopen bij ons ook al even.

Definitief:
Elcaro x Naturel > IPS Bravour
Gribaldi x Blanc Rivage > Westenwind

Nog in twijfel:
Jazz x Chronos > ???

Bij de Jazz willen we het veulen van Amazing star wel afwachten, maar wel kijken we vast rond voor een andere hengst.

Nog in twijfel:
Jazz x Chronos > ??? Wonderboy :D

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:32

Zal eerlijk zeggen dat we hem wel in gedachten hebben. Met name de galop kan beter bij de Jazz. Draf is goed en het achterbeen is sterk. Verder een typische Jazz qua bouw.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:27

Ik zit nog een beetje te twijfelen of ik de merrie dit jaar voor het eerst dek en dan nog een jaartje rustig aan doe. Of dat ik dit jaar lekker ga starten en over een paar jaar pas ga dekken.

Als ik daar uit ben kan ik eventueel gaan dubben over welke het dan moet gaan worden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 16:50

Moeilijke keuze inderdaad, daarom heb ik ook nog even getwijfeld of de dan 4 jarige Special wel gedekt moet worden. Ideaal is als 4 jarige met een veulen aan de voet en dan de sport in maar helaas heeft ze dit jaar niet gepakt.

We hebben ook nog een 2 jarige Valdez merrie uit de Ferro x Sandro Hit maar die laten we leeg, het is een heel klein predikaatrijk stammetje waar ze uitkomen maar vermoedelijk wordt ze volgende jaar te koop gezet en meestal krijg je die investering niet terug.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:55

Onze merrie van Elberton is nu drachtig van Advance. Helaas komt het veulen in juli/augustus. Altijd weer afwachten hoe ver zij overloopt. Waarschijnlijk slaan wij 2010 over maar de volgende hengst wordt Silverstone of Zirocco Blue. Die keus moet nog gemaakt worden omdat beiden hengsten erg aanspreken. Wij zoeken een hengst die maat doorgeeft..

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:32

caroline78 schreef:
Onze merrie van Elberton is nu drachtig van Advance. Helaas komt het veulen in juli/augustus. Altijd weer afwachten hoe ver zij overloopt. Waarschijnlijk slaan wij 2010 over maar de volgende hengst wordt Silverstone of Zirocco Blue. Die keus moet nog gemaakt worden omdat beiden hengsten erg aanspreken. Wij zoeken een hengst die maat doorgeeft..

Ik wil niet onbeschoft mengen met dit gesprek, maar zag dit staan en wou even mijn ervaring delen:
Voor maat kan je silverstone best laten staan. Zijn moederstam is erg klein en hij durft echt kleintjes fokken.
Ik ken zijn halfzus (uit dezelfde moeder) super werkwillig en talentvol dier, maar amper 1.60m.
Hebben er zelf een merrietje van gehad (meoder 1.66m, meerdere veulens gehad van allemaal +1.65m) en de silverstone was 1.62m, en dan ken ik nog 2 silverstones in de buurt, 1tje 1.60 ook en de andere 1.65m..
Misschien heb je hier wat aan :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:20

Ik wil er 2 door djamaï du bois laten dekken, heb nog een cremello op het oog en hoop mijn nf merrie te kunnen laten dekken door FS Pentagon.
Verder heb ik natuurlijk nog mijn eigen hengst, maar eerst erg benieuwd naar de veulens, de 1e komt in februari...

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:59

@karennn Oh oke ik hou het in de peiling. Bedankt voor jouw reactie. Kennissen hebben ook met een e pony bij hem gedekt en die nakomelingen zijn beide rond de 1.65m geworden. Maar ik ga er hard over nadenken zeker omdat de moeder van mijn merrie ook maar 1.62m was. De moeder heeft meerdere nakomelingen gehad en die werden allemaal wel rond de 1.65m. Dit was de enige die kleing was gebleven ondanks dat zij met 9 maand al 1.50m was. Dat leek mij toen niet klein...

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:11

Alexandro P.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 07:28

flyfly schreef:
Alexandro P.

Welke merrie laat je door Alexandro dekken?

Die hengst staat ook op de shortlist voor die van mij.
(als ze dit jaar gaat dan)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:32

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:07

flyfly schreef:
Alexandro P.

Welke merrie laat je door Alexandro dekken?

Die hengst staat ook op de shortlist voor die van mij.
(als ze dit jaar gaat dan)[/quote]

Ik heb niet veel keus. We hebben maar 1 merrie. Het is de Lancet x Wolfgang. Ze heeft dit jaar een plaatje van een veulen van Sandreo. Wil graag iets meer massa fokken.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:53

Ik denk erover om mijn Haflinger Daisy te laten dekken door Saporos ox (daar heeft ze al 3 veulens van).
Of door Zippo MacQ (Paint)
Of door Dundee (Quarter, grullo)

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:19

Dit jaar helaas alleen 1 fries drachtig kunnen krijgen.

Voor volgende jaar gaan deze merrie's voor de hengst:
Indorado x Goodtimes x Tolbert --> Boss VDL
Indoctro x Goodtimes x Tolbert --> Quaprice
Matterhorn x Goodtimes x Tolbert --> Indoctro/Numero Uno/ Quaprice (bij deze merrie zijn we er nog niet overuit en of we haar gaan dekken of nog een jaar sporten)

Leffert x Nean --> Beart/ Monte/ Andries of nogmaals Jasper

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:36

Of Danone I, of Armani voor onze Rubinstein x Ramiro x Amor (die het overigens wel super doet in combinatie met Donnerhall-bloed)
Wordt nog een dobber!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:05

De enige die we zeker weten is dat de Zeoliet X Purioso X Joost uit de Karla stam onder Zirocco blue gaat, de rest weten we nog niet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:09

Ik twijfel nog, heb nu 2 hengsten op t oog

Reedhill's Devdan of Rockstars Question

alleen Azra zal dit jaar gedekt worden, omdat wij de merrie;s niet ieder jaar laten dekken.