bwp paard naar kwpn overzetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karennnn

bwp paard naar kwpn overzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 18:00

Ik heb de kwpnsite al een keer afgespeurd, maar vind helaas het antwoord niet :)

Ik wil een bwp volwassen paard inschrijven in het kwpn.
(=> ingeschreven in het bwp, waarvan de vader niet kwpn goedgekeurd is maar dus wel bij een erkend stamboek)
Ik krijg dan normaal een register A papier bij het paard.
Ik had hier 2 vragen bij:
- Waar kan ik het formulier vinden om deze 'overschakeling' aan te vragen en hoeveel kost dit ongeveer? (zijn er ook nog dna testen oid nodig?)
- Kan je met register a papier ook predikaten halen zoals sport, prestatie, ster? (eventueel: welke wel, welke niet)

alvast bedankt ;)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:01

Lijkt me toch handigste als je even naar kwpn mailt of belt. Dat zijn de enigen die het echt kunnen weten.

sarabande

Re: bwp paard naar kwpn overzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:30

Kan volgens mij alleen via de keuring en het paard moet aan de KWPN eisen voldoen zoals prok en prestatie.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:56

Sarabande: Om naar de keuring te mogen komen moet het paard toch al kwpn papier hebben?

TS: De moeder van het paard is dus wel KWPN? De vader van een erkend stamboek, dat levert idd reg A papieren op, hoe je te werk gaat met bij het overschrijven kun je het beste aan het KWPN vragen, ik zou denken dat er geen DNA test nodig is omdat de ouders gewoon geregistreerd staan op het huidige papier.

Een reg A merrie kan altijd sport, preferent en prestatie worden. Om STB, ster of keur te worden moet ze naar de keuring + voldoen aan de KWPN selectiecriteria waaraan haar vader niet voldaan heeft. Dit kan inhouden prok, cornage en aanlegtest. Is de vader bijv GP dan hoeft de merrie zelf geen aanlegtest te doen, is vader ggk op foto's en cornage dan zijn er wat dat betreft ook geen aanvullende voorwaarden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:11

Ik denk het niet, dan zou het KWPN ieder paard dat zich aandient en aan de eisen zoals bij een A papier gesteld worden inschrijven. Het paard moet zich eerst laten zien en vervolgens voldoen aan de aanvullende eisen.

Als het anders is zou het me verbazen.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:34

Ik heb gehoord dat een paard nooit van stamboek mag veranderen.
Hij kan erkend worden als hengst bv of een merrie kan erkend worden voor in een ander stamboek te fokken, maar echt van papier veranderen kan dat niet.

Mijn kwpn merrie heb ik voorgesteld aan een keuring bij de bwp, zij is erkend om te kweken binnen het bwp, maar heeft haar kwpn papieren gehouden.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 01:10

Ik heb een tijdje geleden reeds contact gehad met het kwpn secretariaat.
Daar kwam toen naar voren dat het paard een register A zou krijgen als de vader bij een kwpn erkend stamboek geodgekeurd was en zij waren op de hoogte dat het ging over een volwassen bwp paard. Dus ik neem aan dat van stamboek veranderen wel kan.
En zoals NicoleA zegt kan je niet met een merrie naar de keuring zonder papier. Dus ze moet eerst register A krijgen voor ze naar de stamboekkeuring kan en daar kan ze eventueel (indien voldaan aan prestatie en prok) in het stamboek worden opgenomen.
Maar ik zal dus maar best naar het kwpn secretariaat bellen voor meer duidelijkheid ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:07

Nou volgens mij ben je al helemaal op de hoogte Karennn :D

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 14:01

sarabande schreef:
Nou volgens mij ben je al helemaal op de hoogte Karennn :D

over dat aspect wel ja :D
Maar deze vragen nog niet:
- Waar kan ik het formulier vinden om deze 'overschakeling' aan te vragen en hoeveel kost dit ongeveer? (zijn er ook nog dna testen oid nodig?)
- Kan je met register a papier ook predikaten halen zoals sport, prestatie, ster? (eventueel: welke wel, welke niet)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:21

ster niet, sport en prestatie en preferent wel.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:21

Ik weet niet of daar een formulier voor is, normaal gesproken moet je om een papier te laten aanpassen het originele papier (aangetekend) opsturen en er de nieuwe gegevens bij doen. Even via telefoon of mail vragen hoe je te werk moet gaan nu het paard in kwestie nog geen kwpn papier heeft.
Je zult lid moeten zijn van het kwpn om het paard op naam te kunnen laten zetten.

Als een reg A merrie al aan de aanvullende eisen heeft voldaan op het moment dat ze op de keuring komt en ze haalt daar de benodigde punten kan ze daar ster worden verklaard. Heeft ze nog niet aan die eisen voldaan, kunnen ze haar sterwaardig verklaren en wordt ze ster zodra ze wel aan de eisen voldaan heeft.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 11:46

Net even gecheckt en de hengst blijkt recent goedgekeurd te zijn bij het kwpn! een meevaller dus ;)
Ben nu het registratieregelement aan het doornemen en dan doe ik eens een 'belletje' dat ik voldoende op de hoogte ben :)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:31

Ha, dat is idd een leuke meevaller! +:)+

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 08:51

ptiteblue schreef:
Ik heb gehoord dat een paard nooit van stamboek mag veranderen.
Hij kan erkend worden als hengst bv of een merrie kan erkend worden voor in een ander stamboek te fokken, maar echt van papier veranderen kan dat niet.

Mijn kwpn merrie heb ik voorgesteld aan een keuring bij de bwp, zij is erkend om te kweken binnen het bwp, maar heeft haar kwpn papieren gehouden.

Inderdaad dat heb ik ook begrepen. jaren geleden kon dat nog wel, maar ik dacht dat het nu niet meer mag vanwege oa regelgeving van de EU.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 10:40

Ik heb het antwoord ondertussen van het kwpn secretariaat, maar om even duidelijkheid te scheppen bij iedereen:
"Het is mogelijk om de BWPN merrie aan te bieden voor een stamboekkeuring bij het KWPN.

Het is afhankelijk wie de vader is aan welke eventuele extra eisen de merrie moet voldoen.

De maximale aanvullende eisen zijn:
PROK
Cornage
Voldoende Verrichting ( IBOP, EPTM of voldoende sportresultaat).

Wanneer de merrie wordt opgenomen in het stamboek van het KWPN dan dient het papier te worden ingeleverd, er komt dan een KWPN papier voor in de plaats, het paspoort blijft hetzelfde."

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:42

Karennnn schreef:
Ik heb het antwoord ondertussen van het kwpn secretariaat, maar om even duidelijkheid te scheppen bij iedereen:
"Het is mogelijk om de BWPN merrie aan te bieden voor een stamboekkeuring bij het KWPN.

Het is afhankelijk wie de vader is aan welke eventuele extra eisen de merrie moet voldoen.

De maximale aanvullende eisen zijn:
PROK
Cornage
Voldoende Verrichting ( IBOP, EPTM of voldoende sportresultaat).

Wanneer de merrie wordt opgenomen in het stamboek van het KWPN dan dient het papier te worden ingeleverd, er komt dan een KWPN papier voor in de plaats, het paspoort blijft hetzelfde."

Nou dat is wat ik al zei, toch :D