Wat te doen met een veulentje begin maart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinep

Wat te doen met een veulentje begin maart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 13:00

Toen ik mijn paard liet dekken stond ik nog op een andere stal waar ik gewoon een grote stal tot mijn beschikking had en ik zelf mocht kiezen of ik mijn paard in de bak of in de wei(als het niet te nat was) zette. Door een hoop onenigheid ben ik van stalling veranderd en staat mijn paard nu 24/7 buiten op een kleine weide(die ze gewoon kapot mag trappen) en een rijbak erin, er is geen schuilstal maar er staat een hele rij hoge bomen die de meeste wind tegenhoud en als het regent kunnen ze daar vrij droog staan aan die kant van de wei. Omdat ze alleen stond heb ik er een shetlander bijgekocht. Heb wel een stal tot mijn beschikking maar denk dat het geen goed idee is om moeder met veulen EN de shetlander binnen te zetten in 1 stal. Wil ze het liefste gewoon altijd buiten hebben, is denk ik beter voor de ontwikkeling van het veulen(weet in ieder geval dat mijn paard een stuk beter in haar vel zit nou ze niet meer op stal staat).

Maar het veulentje komt begin maart, heeft deze dan genoeg vacht om warm te blijven? 's Nachts binnen overdag buiten kan opzich wel maar in maart kan het overdag ook nog flink koud zijn, en dan zit ik ook met de shetlander, die zou opzich wel alleen buiten kunnen blijven 's nachts maar vind het niet ideaal. Het mooiste zou zijn als ik ze gewoon helemaal buiten kan laten, dag en nacht, in Maart. Wie heeft hier ervaring mee? Kan dit of is het echt niet slim, een waterdichte deken lijkt me ook niet zo handig bij een klein springerig veulentje. Wat zouden jullie doen?

kappiegirl

Re: Wat te doen met een veulentje begin maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:02

Het veulentje van mijn buurman is 1 november geboren en had bij de geboorte al een behoorlijke winter vacht. Deze staan wel s'nachts binnen omdat de merrie al oud is en niet buiten wil blijven s'nachts.
mijn jaarling is vorig jaar Oktober geboren en had ook al een aardige vacht en heeft zich ook goed aan gepast aan de natuur deze stond ook s'nachts binnen omdat de merrie niet buiten wil blijven staan s'nachts. Mijn shet gaat Februari of Maart ook bevallen en zal ook binnen blijven s'nachts omdat ik het gewoon te koud vind nog voor zo'n kleintje. Maar was ze nou ergens eind april of mei ergens uit gerekend dan had ik ze denk ik ook na de bevalling s'nachts buiten gedaan nou ja een week of 2 na de bevalling.
Ik zou zeggen zet ze lekker in de stal s'nachts als het echt vies en nat of heel koud is.
Verder moet je natuurlijk zelf goed bedenken wat je zelf wil. In de natuur worden ze ook geboren op de meest rare tijden.
Succes en doe wat jou een goed gevoel geeft, ik kan alleen zeggen wat mij een goed gevoel geeft en wat ik doe of zou doen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:05

In de eerste paar weken is het beter een veulen niet nat te laten regen. Misschien heb je geluk en is het weer goed. Mijn veulen is in 2002 op 18 maart geboren en ik had geluk dat het de eerste 4 weken droog weer was en 18 graden.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 16:29

Niet nat laten regenen is in verband met nog niet opgebouwde waterdicht heid van de vacht? Dus op zich qua kou kunnen ze al vrij snel buiten blijven? Dus 2 weekjes met regen en misschien erge kou maar binnen en anders lekker buiten?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:33

Mijn pony is eind februari geboren. de "fokker" (meer vermenigvuldiger) heeft hem en de merrie gewoon 24.7 buiten gehad, met schuilstal.. hij heeft er uiteindelijk geen schade aan ondervonden..
zolang ze kunnen schuilen is het imo wel goed..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:34

Mijn veulen is vorig jaar ook begin Maart geboren, en jemig, wat hadden we toen een takkeweer!
Ik heb de merrie met veulen de eerste week steeds als het droog was naar buiten geslingerd, begon het weer te gieten dan haalde ik ze weer binnen. Hele klus, maar het was op advies van de dierenarts om ze niet in de regen te laten staan de eerste tijd. De eerste bui dat ze per ongeluk over zich heenkregen, heb ik veulen nog af staan drogen met handdoeken... :D Hoe bedoel je, onzeker zijn!
Afijn, toen de enorme regenbuiten ophielden, heb ik ze lekker naar buiten gegooid en daar laten staan. Het was niet warm, maar in ieder geval niet nat meer.

Volgens de dierenarts was het probleem dat een veulen in het begin steeds gaat liggen in het land, en dat was nat door de regen. Dat was een risico.

Moet er wel bij zeggen dat de box waar ze in stonden uit 2 boxen gemaakt was, dus ze hadden wel veel ruimte. Ik had ze nooit zoveel uur in een "normale" box laten staan.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:39

Ik snap soieso niet zo goed waarom we tegenwoordig buiten het seizoen fokken. Veulentjes horen tussen april en augustus geboren te worden, dat is de natuur.
Gelukkig kunnen veulens zich snel aanpassen en zullen ze rap een wintervachtje kweken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:41

Ik zou ook oppassen met nattigheid. Je kunt evt tijdelijk een container stal huren en in je landje zetten als schuiloptie.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:42

Vorig jaar ook een veulen gehad eind maart.Toen was het weer al lekker,maar als het nat is,raken die kleintjes snel onderkoeld.Ook al regent het niet,het gras is toch behoorlijk nat in maart.Dit jaar weer een veulentje half maart.Er is een lekkere warme stal binnen en ik doe rustig aan met naar buiten gaan.Met een week of 2-3 hebben ze al veel meer weerbaarheid.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:49

Gaat het over de warmbloed - volbloed combinatie die in je profiel staat?

Persoonlijk denk ik dat je je paard beter verhuist. In maart zal er nog heel veel neerslag zijn en kan het ook nog heel koud zijn (tot vriezen/sneeuwen aan toe). Bij een veulen van een 'hard' ponyras (fjorden ed) zou je het eventueel nog kunnen wagen, maar een warmbloedveulen? Dat moet gewoon op stal kunnen staan als het vriest/regent/sneeuwt. Naar mijn bescheiden mening heeft trouwens elk paard dat 24/7 buiten staat recht op een schuilhok.
Trouwens, je zegt dat de weide klein is en dat de merrie die de hele winter kapot mag trappen. Heb je er al eens over nagedacht dat jouw merrie dan moet veulenen in een modderpoel? En dat het veulentje ook niks anders dan modder zal hebben om in te staan? Het lijken me écht geen paard-waardige omstandigheden zo.

Het argument 'natuurlijk' paardenhouden gaat hier helemaal niet op want er is niks natuurlijks aan een veulen dat in maart geboren wordt, of aan zo'n kleine modderweide. Er zal niks anders opzitten dan de financiele kater weg te slikken en moeder en kind voor 1 of 2 maanden ergens te zetten waar de omstandigheden beter zijn. Als je het financieel aankan verhuis je ze misschien beter definitief. Een sober weidepension met schuilstal waar ze niet de hele dag in de modder moeten staan kan niet zo duur zijn. Waarom ga je eigenlijk meer paarden creëren als je degene die je al hebt al zo weinig kan bieden?

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 18:19

Ik geloof dat je niet zo goed gelezen hebt. Ik heb wel een stal waar ik ze in kan zetten, groot genoeg voor merrië met veulen. Waar ik nu sta is het helemaal niet zo goedkoop maar ik vind de rust heerlijk, geen gezeik met allemaal mensen die het beter weten. Vind het heerlijk dat ze altijd buiten kan en merk aan haar dat ze het zelf ook prettig vind. Ze kan uit de wind en regen staan bij de bonen, heb hier zelf ook gestaan met regen en storm om te kijken of het voldoende was en ik vond van wel. In de wei word eigenlijk alleen de plek bij de ingang en de hooiruif vertrapt, deze verplaats ik daarom ook, ga van de week zelfs vragen of ik dat stuk mag verharden. Ook is er een rijbak in de wei waar ze dus in schoon zand kan staan. De rest van het weiland staat amper gras maar is nog lang geen blub omdat het daar heel snel opdroogt.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 18:33

Rapperijder schreef:
Waarom ga je eigenlijk meer paarden creëren als je degene die je al hebt al zo weinig kan bieden?

Ik vind dit een behoorlijke poedersuiker opmerking voor iemand die mij niet kent en ga mezelf ook niet verder verdedigen. Mijn vraag was of een pasgeboren veulen in de kou en regen kan staan, heb zelf het gevoel van niet en dat bevestigd iedereen dus dan doe ik dat ook niet. Als het verder wel mooi weer word dan gaan ze gewoon weer naar buiten.

Wat ik verder wel met iedereen eens ben is dat Maart voor het mooie net te vroeg is voor een veulen, maandje later had beter geweest maar het is nou eenmaal zo en daar hebben we van geleerd en als ik ooit nog eens een veulen fok hou ik daar rekening mee.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:33

corinepgek schreef:
Niet nat laten regenen is in verband met nog niet opgebouwde waterdicht heid van de vacht? Dus op zich qua kou kunnen ze al vrij snel buiten blijven? Dus 2 weekjes met regen en misschien erge kou maar binnen en anders lekker buiten?

Ik zie in de andere berichten dat er al op is geantwoord. De weerstand van een veulen is in de eerste maanden nog niet optimaal.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:40

Rapperijder schreef:
Gaat het over de warmbloed - volbloed combinatie die in je profiel staat?

Persoonlijk denk ik dat je je paard beter verhuist. In maart zal er nog heel veel neerslag zijn en kan het ook nog heel koud zijn (tot vriezen/sneeuwen aan toe). Bij een veulen van een 'hard' ponyras (fjorden ed) zou je het eventueel nog kunnen wagen, maar een warmbloedveulen? Dat moet gewoon op stal kunnen staan als het vriest/regent/sneeuwt. Naar mijn bescheiden mening heeft trouwens elk paard dat 24/7 buiten staat recht op een schuilhok.
Trouwens, je zegt dat de weide klein is en dat de merrie die de hele winter kapot mag trappen. Heb je er al eens over nagedacht dat jouw merrie dan moet veulenen in een modderpoel? En dat het veulentje ook niks anders dan modder zal hebben om in te staan? Het lijken me écht geen paard-waardige omstandigheden zo.

Het argument 'natuurlijk' paardenhouden gaat hier helemaal niet op want er is niks natuurlijks aan een veulen dat in maart geboren wordt, of aan zo'n kleine modderweide. Er zal niks anders opzitten dan de financiele kater weg te slikken en moeder en kind voor 1 of 2 maanden ergens te zetten waar de omstandigheden beter zijn. Als je het financieel aankan verhuis je ze misschien beter definitief. Een sober weidepension met schuilstal waar ze niet de hele dag in de modder moeten staan kan niet zo duur zijn. Waarom ga je eigenlijk meer paarden creëren als je degene die je al hebt al zo weinig kan bieden?

Ben het helemaal met je eens! leuk om een paard zo natuurlijk mogelijk te houden, maar in dit geval heeft dat weinig met echt natuurlijk houden te maken.

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:49

Ik zit met dezelfde kwestie: mijn Haflinger krijgt in maart een veulen. Ik zou het zelf niet zo geplant hebben,ze was al drachtig toen ik haar kocht.

Ik twijfel nu of ik een stal zal huren voor de maand voor en de maand na de bevalling. Aan een stal is wel te komen, maar een grote stal, geschikt voor een bevalling is wat lastiger. In principe heb ik nu een fijn land dat aan de kant waar de wind het regelmatigst vandaan komt afgeschermd is.
Ik weet nog dat er in 2005 op 1 maart nog een pak sneeuw is gevallen. Dat lijkt me niet ideaal om in te bevallen. Ik neig op het moment naar een stal huren, maar gelukkig heb ik nog twee maanden om het helemaal uit te zoeken en te regelen. :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:02

Áls het veulen al goed door dergelijke weeromstandigheden zonder beschutting en een droog bed heen komt (wat ik betwijfel), moet je je ook het volgende afvragen: wil je dat het diertje de energie gebruikt om te groeien, of om warm te blijven...????

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:06

je moet in ieder geval zorgen dat het veulen droog en beschut kan liggen. Veulen ligt veel de eerste maanden van zn leven. En vooral de eerste week hebben ze nog niet helemaal door waar ze droog kunnen liggen. Ik had dit precies anders om deze zomer, was super warm, en mijn veulen snapte nog niet dat het in de schaduw koeler was, dus naar binnen.
Ook als de merrie gewoon in het land aan het grazen is wil het veulen bij haar blijven, en zal dus bij haar gaan liggen. Ook al is het daar nat en koud.

Ik zou toch gaan kijken of ze 's nachts naar binnen kunnen, in lekker dik pak stro! En als het de hele dag regent ook even paar uurtjes naar binnen of zo..

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 00:20

Ja want wat ik mij afvroeg, ook al zou ik een weide met goede schuilstal met dikke pak stro hebben, mijn merrie gaat daar echt niet instaan, en het veulentje blijft achter de moeder aanlopen denk ik? Dus je zal ze echt op moeten sluiten met kou en regen.

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:31

Ik heb het even allemaal gelezen, maart is idd redelijk vroeg om een veulen buiten te kunnen houden.
Het zal misschien heel vervelend zijn om de merrie binnen op te moeten sluiten, maar als er zo'n prulletje bij loopt die nog geen week oud is moet je daar vooral aan denken. Zolang je merrie er niet aan onderdoor gaat, is het veulen erg belangrijk.. Je zou ze dus 's nachts en met slecht weer binnen kunnen houden. Des noods loop je als het een keer de hele dag regent een paar keer per dag een rondje om de benen te laten strekken.
Ik zou persoonlijk nooit een jong veulen in de kou en nattigheid buiten houden, ze zijn hiervoor nog te kwetsbaar vind ik. Zodra ze een maand oud zijn en wat boddy hebben is het al heel wat anders..
Succes. ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 08:51

corinepgek schreef:
Ja want wat ik mij afvroeg, ook al zou ik een weide met goede schuilstal met dikke pak stro hebben, mijn merrie gaat daar echt niet instaan, en het veulentje blijft achter de moeder aanlopen denk ik? Dus je zal ze echt op moeten sluiten met kou en regen.

Weet je heel zeker dat je merrie er niet in gaat staan als je daar haar hooi en ander voer neerlegt? Nou ja, lijkt me sowieso beter het zekere voor het onzekere te nemen en ze echt op te sluiten met slecht weer. Het is wel handig de merrie voor de geboorte van 't veulen vast aan die box te laten wennen, om tzt stress te voorkomen. Ook vind ik over het algemeen bevallen op stal te prefereren boven bevallen op de wei, omdat merries graag gebruikmaken van de zwaartekracht en je dus het risico loopt dat het veulen of in een plas/sloot, of onder een draadje door wordt geboren.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:19

Ik zou de merrie in die tijd van het jaar sowieso binnen laten bevallen. Een veulen is net nadat het geboren is zeer gevoelig voor kou, en kan ook zeer snel teveel afkoelen, hier kan het veulen aan doodgaan. Als je haar op stal laat bevallen kan je het (over het algemeen) ook beter in de gaten houden.

Ik zou mijn merrie (in jouw situatie zoals die hier geschetst wordt) in ieder geval voor een paar maanden verhuizen. Het is voor een veulen absoluut niet fijn om in een modderige, natte weide te staan. Het veulen kan er dan ook erg ziek van worden als het constant in de nattigheid ligt, het veulen kan hier zelfs aan doodgaan.
Als je haar niet wilt verhuizen, zou ik ze sowieso 's nachts en met slecht weer binnen houden, en ik zou proberen een droog stuk te creëren in het weiland, zodat het veulen in ieder geval droog kan liggen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:26

Hoegroot is je stal, en kun je het evt uitbouwen?
Persoonlijk zal ik het veulen toch binnenhalen met slecht weer.
Maarjah, ik ben dan ook een zeikerd. Mijn ervaring is dat veulens
vooral jonge veulens gaan liggen zodra het gaat regenen.
Als ze niet op een droog stuk kunnen liggen, dan zullen ze snel afkoelen. Daarom gaan ze bij mij naar binnen bij slecht weer.
Wanneer ze een paar weken oud zijn en er komt eens een buitje
laat ik ze buiten staan. Als het de hele dag giet, gaan ze een
paar uren naar buiten.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 23:21

Stal is groot genoeg voor merrie met veulen, zit alleen in dilemma omdat die shetlander erbij zetten dan absoluut geen goed idee lijkt en dat die dan in dr eentje in het weiland moet staan. Maargoed veulentje is natuurlijk even prioriteit op shetlander en het is dan maar voor een periode va 1 of 2 maanden ofzo, ligt aan het weer.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:22

Ik zal de shet niet in hetzelfde hok zetten.
Misschien is het mogelijk om een tijdelijk iets naast de merriestal te zetten? Zodat de shet daarin kan?

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 00:09

Heb trouwens geen mensen gehoord verder over een waterdichte deken op een veulentje leggen? Wat is hier de ervaring mee? Want wil ze graag sowiezo overdag voordat ik naar mijn werk ga buiten zetten en dan als het in de nacht nog zo koud/nat is dan weer binnen. Maar kan dan niet tussentijds terug om ze binnen te zetten als het toch gaat regenen(rijd er wel regelmatig langs om ze te controleren hoor en wil ook eerste week sowiezo vrij nemen van mijn werk als het er is). Wat nou als ik er dan gewoon een waterdichte deken op leg als ze naar buiten gaan als er kans op regen is? Werkt dat een beetje met zo'n veulentje? En wat voor maat moet ik dan aan denken met een veulen van een merrie van plusminus 1,60 en hengst van 1,58. Geen flauw idee hoe groot het dan ongeveer is als het eruit komt?