Wanneer merrie met zwangerschapsverlof?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

o0eefje0o

Wanneer merrie met zwangerschapsverlof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 09:47

Oke ben zo aan het twijfelen dat ik het antwoord bij medebokkertjes ga zoeken!

Wanneer merrie met zwangerschapsverlof zetten?

mijn verhaal:

Ik heb sinds kort een 4 jarige drachtige merrie in mijn bezit! ( is helaas haar 2e veulen )
we zijn haar nu aan het door rijden gewoon lekker niets moet maar wel correct!
maar wanneer moet ik hier mee minderen! ik twijfel of dit haar zoveelste geintje is om onder het werk uit te komen of dat ze het gehad begint te krijgen! ze moet nog nog 5 maanden ze is al mega rond. licht de laatste tijd vrij veel in de stal. heeft als ze binnen heeft gestaan lekkere dikke achter benen ( stal benen ) en trapt na de singel met opzadelen. verder de heerlijkste kroelkond die ik ken!

met rijden is het altijd al een moeilijk paardje geweest! ( DA, Tandarts, Osteo en zadelmaker hebben er allemaal na gekeken en ze is kern gezond dit staat ook zwart op wit va DA ) periode stijgeren nouw dit helpt niet ik moet gewoon rijden dan doe ik het een week super goed en dan bedenk ik dat ik liever ineens heel hard links af ga als mijn baasje recht wil! dit was ook zo over en zo had ze nog wat van die kwal streken.

nu trapt ze sinds een paar dagen na de singel als ik op ga zadelen en is het rijden ook weer niet wat het hoord te zijn! ( ze is zeer zeker niet gevaarlijk ) maar ze pakt haar bit vast en gaat op haar te snelle tempo haar eigen rondje bepalen!

zou ik het als teken moeten zien van ik wil met verlof of zou het gewoon etteren zijn?

Let op als ik haar met verlof geef wordt het geen weide paardje maar is het "harde" werken over en gaan we lekker hobbelen en niets meer vragen

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:52

Ik heb zelf een 18 jarige merrie die ook ruim 6 maand drachtig is.
Dit is voor haar het 4e veulen en ook zij is al megarond. Is van zichzelf ook
liever lui dan moe en is vanaf vorige week met verlof (beetje longeren, wandelen, zonder zadel)
omdat ze ook narrig werd met opzadelen, en echt niet meer wilde werken. Aangezien ze normaal
heel makkelijk is met opzadelen en na wat aandringen van mijn kant toch wel wil werken heb ik
dit toch als teken gezien om haar niet meer onder het zadel te doen :)

Natuurlijk is geen enkel paard hetzelfde dus of het bij jouw paard een teken is van dat het niet meer
gaat of dat het etteren is om onder het werk uit te komen zul je zelf in moeten schatten ;)

Joto

Re: Wanneer merrie met zwangerschapsverlof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:53

Goed kijken naar je paard.. Kan heel goed zijn dat ze er nu al behoorlijk last van heeft.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 09:56

dat is door onze nos o zo korte samen werking dus zo moeilijk na mijn paard kijken! is ze me aan het plagen en wil ze eronder uit komen of eist het veulen zijn tol al!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:00

Probeer haar eens op lang teugeltje te rijden, veel stappen tussen door. Kijken hoe ze dat vol houdt?

Indira kan ik hier nog wel een uur voor de bevalling rijden bijwijze van, en de ander staat al half jaar op rust. Verschilt enorm.

Vergeet gewoon niet dat ze erg jong is, en haar 2de veulen is.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 10:03

daarom twijfel ik dus idd zo zo jong 2e veulen! maar wil haar niet te vroeg voor niets op "rust" zetten.

lange teul is ponny weg he in volle rengalop door de bak dus die optie is er echt niet beest heeft conditie voor 10

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:07

Ik zou het rustiger aan gaan doen, zeker weten doe je het niet of ze last heeft, zou haar na de bevalling weer lekker oppakken.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 10:09

planing zelf was verzorgster nog wat activer te laten rijden 1x in de week!

en zelf lekker te hobbelen en buiten te rijden ( stappen ) en verder zelf te gaan rijden op paarden van instructrische maar jha dat moment zat in mijn hoofd dichter na de bevalling ( feb. )

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:15

Ha ha, eefje, dat was bij mij ook de planning om tot januari/februari nog gewoon
lekker wat te rijden met mijn merrie, niet volop trainen maar beetje rijden, helaas laat
ze gewoon merken dat ze daar niet echt meer van gediend is :=

Heb bij het vorige veulen (ong. 2 jaar geleden) tot 8 maanden door kunnen rijden, nu geeft
de merrie het met 6 maanden al aan dat het niet meer wil :)

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 10:18

stelt me wel ook deels heel ereg gerust dat er meer paarden zijn die er zo vroeg al last van hebben! is mijn eerste eigen paardje en veulen als ik had mogen kiezen en het dik bezaaid stond met paardjes die aan mijn eisen voldeden had ik een lege merrie gekocht maar goed die stond er niet en ben echt verliefd op haar :D maar het is zo moeilijk het beste te doen :D

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:22

Dat is het altijd met dieren Eefje, ze kunnen helaas niet praten dus ook
niet aangeven of je het goed doet voor ze. Maar als je ze wat langer kent zul je
merken dat je snel door hebt of je iets goed of fout doet, je merkt het aan het gedrag
en de hele uitstraling van je dier :)

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 10:25

jha daar ben ik ook niet bang voor over een tijdje! in de hand is het een kroel eerste klas :D

maar we zijn ook nog maar zo kort vriendjes!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:50

Als ze conditie voor 10 heeft en nog liever sneller gaat dan dat ze rondjes tuft omdat het moet lijkt afbouwen nog niet zo nodig

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:54

dit herken ik ook onze merrie is ook drachtig en is in april uitgerekend,

altijd moeilijk paardje geweest, en had zo zijn nukken

nu met opzadelen chagrijnig en zelfs gaan hangen, met rijden aan de teugel en meer gaan vragen wil ze niet meer.

dus ik heb voor mijn de keus gemaakt om lange teugel te rijden buiten te rijden en rustiger aan te gaan doen,
denk wel dat dit tekenen zijn van een moeilijke moeizame dracht,

ik zou het rustig aan doen niet veel rijden en niet te lang, lekker keer losgooien, longeren.

er helemaal mee stopen zou ik niet doen dan worden spieren stijver en dat kan de bevalling moielijker maken.

succes

heb me overigens ook enkele keren afgevraagt of ze me niet aan het uitproberen was en er onder uit wilde komen maar ik leg de schuld bij de dracht en ik zie volgend jaar wel weer. merrie is overigens 5 jaar eerste dracht