appaloosa stamboek...vraagje...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

appaloosa stamboek...vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 13:19

Stel je hebt een gestippeld paard, zonder dat stamboom bekend is.
Kan je die dan in eventueel in hulpboek? of iets dergelijks van het NAS
in laten schrijven?

Het betreft een ruin, dus ermee fokken kan toch niet.

Leek mij dat het zou kunnen, vanwege deze regel:
Andere uit Appaloosa ouders geboren veulens worden ingeschreven op de registratielijst. Daar kunnen tot aan de stamboekopname ook worden geregistreerd Appaloosa’s met onbekende afstamming of
Staat op de site van het appaloosa stamboek...

Uiteraard moet het betreffende paard dan nog wel aan de opname eisen van het stamboek voldoen,
wat betreft exterier, vlekken etc....

cowhorse

Re: appaloosa stamboek...vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:19

dan kan het wewl denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:22

Je moet de pony opgeven voor een stamboekopname dag (staat los van de nationale keuring). Daar wordt hij veterinair gekeurd en lineair gescoord. Bij akkoord kan hij opgenomen worden in het hulpregister en kan je deelnemen aan keuringen en sportdagen vanuit het stamboek.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 21:33

Juliette86 schreef:
Je moet de pony opgeven voor een stamboekopname dag (staat los van de nationale keuring). Daar wordt hij veterinair gekeurd en lineair gescoord. Bij akkoord kan hij opgenomen worden in het hulpregister en kan je deelnemen aan keuringen en sportdagen vanuit het stamboek.

Ha!!! op dat antwoord zat ik te wachten, dacht dat wel te lezen, maar vond het wel even leuk om zeker te weten.

Indien Stippie morgen wordt goedgekeurd, is 'ie van mij :D
(verschijnt dan ongetwijfeld morgen nog een ITP met Stippie (sportnaam denk ik Statiatella, ben gek op ijs))
Dan dus maar eens poging wagen hem in het hulpregister te laten plaatsen volgend jaar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 15:45

Helaas, Stippie, wordt het toch niet..
Ben ondertussen wel Stippelfan, ga dus een stippel zoeken.
Kom dan vermoedelijk juist thuis met een effen, maar ach..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:21

Dat is jammer voor je. Ik weet dat Buitenhuis ophoud met fokken. Misschien hebben zij nog iets leuks staan. Fokten geloof in Kleine en Mini maat.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 17:27

Moet een grote!!! wil erop rijden!!!! (nou ja, vanaf ca 1.58 indien flink lijf)
Wil eigenlijk een Knabstrupper.. Ben hebberig weet ik...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:47

Staat nog een stoere 10-jarige hengst te koop, Zafir van Cordula's Hoeve, was in het verleden een goedgekeurde hengst, is afgekeurd op te weinig nakomelingen. Even op marktplaats zoeken, staat niet veel groots op, maar wel ook een paar met een flink lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:50

Neem anders contact op met Linda van Belkum. Zij heeft 2 knabstrupper hengsten op stal staan en fokt ook op kleine schaal. Misschien heeft zij nog iets leuks staan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 17:53

Ik ben een zeupiet.. te oud...
Zoek iets tussen de 3 en 6..
Mijn huidige pony is ook al 12.

Linda ga het proberen!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:57

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 18:45

Juliette86 schreef:
http://www.appaloosa-stamboek.com/hengsten/index.html Dan Bij de grote maat; Taro

Deze heeft ze oa staan. Contactgegevens staan er ook bij.

Ben al aan het rondbellen en mailen, er ook al achter dat dat wat ik zoek niet zomaar in NL staat..
Volgens diegenen die ik tot nu toe gesproken heb.
Sport paard waar ik op pas, en stippels.. tussen de 3 en 6....
Wil dan ook eigenlijk niet te grote, iets stevigere.. Maar moet zeker wel kunnen bewegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:44

Sjol X Spike? Stevig, Spike kan goed lopen, maar wel wat kleiner en jonger dan je zoekt :+ . Wilde mijn merrie dit jaar met hem dekken maar helaas is ze niet hengstig geweest.

Jammer genoeg zit in 90% van de grote maat appaloosa's tegenwoordig veel warmbloed gefokt. Ik wil graag stippels fokken maar graag zonder medische gebreken en een ***karakter.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 21:04

Sjol x niets....

Is jaren geleden gedekt, toen ernstige dekverwondingen bij 2e x dekken, bijna dood...
vuistgrootgat bij baarmoedermond.. en heeft weken niet kunnen lopen zit nog een buts op haar kruis....

Jaar erna, wel gedekt niet drachtig, hengst bleek achteraf ook maar 50% van merrie's te hebben bevrucht,
dus wiens schuld het was???

Jaar erna, Sjol gedropt in de wei (ander paard geleend van daar) niet hengstig gezien, en niet gedekt..

Jaren overgeslagen, veulen zou voor vorige eigenaar zijn, die was ondertussen gestopt met fjorden..

Dit jaar Sjol laten dekken voor mij!!! Mijn veulen! Sjolvir x Hermansen, super fjorden combi..
Helaas... mei gedekt, eind augustus verworpen!!!!
Daarna Sjol geblesseerd, kan met geen 3 paarden veroorloven en heb geen zin te wachten op onzekere combi.
Bovendien vind ik het zonde om een goede stamboek fjord te dekken met iets anders, dan gaat Hermansen er
weer op, als ik zoiets zou willen.
Maar wil dat eigenlijk niet, zou voor mezelf willen fokken, niet voor iemand anders.
Fjorden zat in Nederland, en veulen opfok kost ook geld.
Dat geld wou ik nu gebruiken voor aanschaf paard.
En ik ben heel eerlijk, heb geen zin om 5 jaar te wachten vanaf nu, voordat ik weer zou kunnen rijden...

Ga gewoon zoeken naar een knabstrupper, indien niet te vinden, tja, ach, vind ik wel een ander leuk paard.
In elk ras zitten leuke. Vond alleen die knappies wel erg leuk, vooral de wat robuustere..
Vooral qua karakter, ik riep al enthousiast, he!!! Een fjord met stippen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:15

Dat is erg balen, zo'n geschiedenis met dekken. Kan me goed voorstellen dat je die risico's niet meer gaat lopen. Mijn merrie is van 1996 en heeft nog nooit een veulen gehad. Ik weet niet of ik het komend seizoen aan zou durven.

Er worden trouwens binnen het Noriker stamboek ook gestippelde paarden gefokt. Zijn zeldzaam en gaan ook meer richting koudbloed qua type. Succes in ieder geval met je zoektocht. Je hebt een goede smaak maar makkelijk zal het inderdaad niet worden :7 .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 21:18

Noriker had ik overwogen, wordt het niet..
Te zwaar, wil ook crossen en springen..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:25

Sjolvir schreef:

er staat een leuke merrie op marktplaats in de bilt. ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 21:28

juval schreef:
Sjolvir schreef:

er staat een leuke merrie op marktplaats in de bilt. ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen..

Gevonden!!! geen knabstrupper..

gezocht op iets gestippelds...
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 09-12-09 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:30

Even over het stamboek... Kun je met een hengst hetzelfde doen?

In laten schrijven bij het stamboek?
Ook zonder papieren..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:17

Ai, lastige vraag. Hengsten mogen niet op de stamboekopname komen namelijk. Enige manier om ze in het stamboek op te laten nemen is namelijk via de hengstenkeuring. Er is tegenwoordig wel de mogelijkheid om ze lineair te laten scoren op de hengstenkeuring, maar dit is meer om mee te laten tellen voor de vaderdieren als afstammelingenonderzoek. Een veulen kan natuurlijk wel in het veulenboek registreerd worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 22:19

heerlijk, komen ondertussen stippels in mijn pb box!!
En ook spikkels die kunnen lopen!!!
Ook al zijn ze niet zwart wit!!

Ook met papieren...

SuperMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:20

Er staat een leuke merrie van kennissen te koop (TaroXSantos). Wordt begin voolgend jaar 3, wel boven de 1.60, beetje stevig type, maar wel goede gangen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:00

SuperMinx schreef:
Er staat een leuke merrie van kennissen te koop (TaroXSantos). Wordt begin voolgend jaar 3, wel boven de 1.60, beetje stevig type, maar wel goede gangen.

Taro en Santos opgezocht, leuk!!
Had ze al gezien toen ik stippen zocht, was alleen even de combi met naam kwijt.
Die sites had ik al bezocht, van die hengsten...
Tell me more!!! in P.B...