goede afstamming voor fokkerij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

goede afstamming voor fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 15:36

heb sinds een maand een welsh moutain hengstje van nu net een half jaar... aangezien het hier in de omgeving heel lastig is om iets te vinden waar hij hengst kan blijven ben ik alvast even aan het kijken in hoeverre hij het waard is om hengst te blijven... ga van het voorjaar denk ik sowieso wel met hem naar de show, maar wpcs is niet zo moeilijk met dekhengsten inschrijven dus daar heb ik verder weinig aan:P

vroeg ik me dus af wat jullie van zn afstamming vinden en of die een beetje de moeite is om hem hengst te houden.. weegt natuurlijk van alles mee in de beslissing :P

heb even een link naar zn stamboom gezet hieronder, hij is iig van marijes giant x robin's pacha.

http://www.allbreedpedigree.com/freedom+peter+pan

aangezien ik nog steeds geen idee heb hoe ik foto's moet plaatsen kan ik die er even niet bij zetten:p

thnx voor jullie reacties alvast! duurt nog wel even voor de beslissing genomen moet worden maar dan weet ik tegen die tijd in ieder geval zeker dat ik de juiste keuze maak:)

Cemlys

Re: goede afstamming voor fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:23

Papier zegt natuurlijk niet alles, mss is het gewoon handig om even af te wachten tot hij 3 wordt. alhoewel wil je hem dan zelf als dekhengst gaan houden? of wat is je bedoeling met de pony. Van alle hengstveulens worden er zowiezo maar weinig voor de fok aangehouden. Maar goed, veulen moet nl ook beoordeeld kunnen worden, wil je iets van nuttig antwoord krijgen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 19:25

tsja het lastige is dat ik dan wel iets moet zien te vinden waar hij hengst kan blijven, vandaar dat ik er al zo mee bezig ben:) papier zegt idd vrij weinig, maar is wel een belangrijk onderdeel denk ik... als t op (bijvoorbeeld) 9 van de 10 punten een nee is, is de keus wat makkelijker:) als ie op papier al niet interessant is, kan ik dat wegstrepen en weegt zn exterieur een stuk zwaarder... issie op papier wel heel interessant, mag ie iets minder dan perfect zijn zeg maar:)

wil m dan idd wel zelf houden, gewoon voor de kar enz maar dan heeft ie een bijbaantje als dekhengst :P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:32

op zich n iet een heel slecht papier...

maar vind wel dat exterieur echt goed moet zijn of hij nu goed papier heeft of n iet...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:39

Ik ken een vol broertje van Freedom Robin's Pascha.
Maar ik denk dat wat betreft de fokkerij er idd puur op afstamming niet zoveel van te zeggen is. De bouw is zeker ook heel belangrijk.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 20:51

ja absoluut! kan een goed papier hebben en er dan nog niet uit zien;P

zet er wel ff een link bij naar mn hyves, staan een paar foto''s voor een beetje een indruk:)

http://amiej.hyves.nl/

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:11

Afbeelding

Afbeelding

zo,heb even foto,s geplaatst van je hyves..

is denk ik geen verkeerde om toch even hengst te laten tot zijn 3e jaar...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 16:29

dank je :) de tijd nog niet genomen om uit te zoeken hoe ik foto''s moet plaatsen... nog steeds druk op zoek naar een plaatsje waar hij hengst kan blijven want denk zelf ook wel dat hij best potentie heeft :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:48

hm wie is die knappe donker bruine pony op die eerste foto? haha :P nee vind bis een mooi mannetje, erg benieuwd hoe hij uitgroeit.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:01

Hoi,

ik zou de fokker even bellen wat die ervan vindt. Als die het ermee eens is dat het een toekomstige dekhengst is, dan kan je al wat verder nadenken. Als die al bij voorbaat "nee" zegt, dan denk ik niet dat je jezelf teveel illusies moet maken.

Het hengstje is op het eerste gezicht leuk, het papier is ook niks mis mee. Als je zelf geen merries voor de hengst hebt, moet je dan even gaan nadenken waar die merries vandaan komen. Als hij op exterieur dan echt tot de top tien van zijn jaargang behoort, kan je hem eventueel publiek ter dekking stellen en kan je er misschien wel 5-20 merries bij krijgen. Maar dat zijn een heleboel "als"-jes.

Als hij niet bij de top tien hoort, niet getreurd, er zijn heel veel heel mooie ponies die niet bij de toptien horen ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:37

de fokker zei inderdaad dat hij potentie heeft, bood ook meteen aan om te helpen als ik met hem naar de show ga.. anders had ik er inderdaad een stuk minder mee bezig geweest :)

aangezien ik idd geen fokker ben en zelf geen merries heb moet hij wel echt goed uit de show komen, anders is het voor hem en voor mij niet handig om hengst te blijven..

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:00

waarom heeft de fokker hem verkocht?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:00

Dat lijkt me vrij duidelijk. De hengst is nogal sterk verwant aan zijn eigen merries en waarschijnlijk wil hij er geen inteelt mee plegen?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 12:32

ze hadden ook geen ruimte meer voor een hengst... weilandje waar ze hun hengsten op hadden staan was niet goed, daar staan nu schapen op :P

fokkers houden (voor zover ik weet) meestal meer merries dan hengsten. en inderdaad, de merries die ze hebben zijn voor een groot deel familie van elkaar :)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:48

niets met kwaliteit te maken?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:06

voor zover ik weet niet :) ze hadden inderdaad geen weilandje meer over en hebben af en toe tijdelijk een dekhengst staan.. verkochten ook een merrieveulen maar hielden de rest wel aan.. kwamen heel vriendelijk over (zeker weten doe je het natuurlijk nooit) zijn nog met me het weiland in gereden om de moeder en oma te laten zien en heb nog steeds contact met ze. ze zijn ontzettend enthousiast erover dat ik met hem naar de show wil dus voor zover ik kan beoordelen zal het niet veel met de kwaliteit te maken hebben :)

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 01:27

ik vind het een heel leuk hengstje zo van de fotos, tijd geven..