[H] Geschikte dressuurhengst voor mijn merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luc_M

[H] Geschikte dressuurhengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 22:01

Hallo,

Ik heb een donkerbruine merrie, Bingo, van 8 jaar en zou graag een veulen van haar krijgen om later zelf dressuur mee te rijden. Graag had ik jullie advies bij het kiezen van een gepaste dressuurhengst.

De afstamming van Bingo is:

- V Poor Boy (RHL) - V Polydor (WSF) - V Pilatus (WSF)

- M Ufaline Van De Guldennagel (BWP) - V Pomerol (BWP) - V Latano (BWP)

Bingo heeft als schofthoogte 1.67 m. Aangezien ze voor mijn lengte wat te klein is, had ik graag een veulen gehad dat groter zou worden (min. 1.70 m). Bovendien heeft ze een vrij korte hals en ook die zou ik bij het veulen langer willen. Ze is heel braaf van karakter en dit zoek ik dan ook in de hengst.
Hengsten zoals Flemmingh, Tuschinski, OO Seven spreken mij enorm aan, maar ik weet niet of deze een goede keuze zouden zijn.

Wie wil en kan mij advies geven?

Alvast bedankt!!

Luc
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 05-12-09 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Luc_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 23:20

Oef, ik hoop dat het eindelijk gelukt is om foto's toe te voegen... :-)

Afbeelding
Afbeelding

Luc

Luc_M

Re: [H] Geschikte dressuurhengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 20:24

Hallo,

Is er echt niemand geïnteresseerd om op mijn vraag te reageren? Ik zie dat er op andere topics met gelijkaardige vraag wel gereageerd wordt? Is daar een bepaalde reden voor?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:14

OOseven zou ik niet nemen want sommige nakomelingen zijn luchtzuigers.

Flemmingh geeft langgelijnde nakomelingen dus met iets langere hals maar ik weet niet of hij vergrotend werkt.

Tuschinki ken ik niet goed

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:39

Op deze merrie zou ik eerder denken aan Oscar, als je voor groter wil en wat meer front!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:52

Dakario schreef:
OOseven zou ik niet nemen want sommige nakomelingen zijn luchtzuigers.

Flemmingh geeft langgelijnde nakomelingen dus met iets langere hals maar ik weet niet of hij vergrotend werkt.

Tuschinki ken ik niet goed

Sorry, maar dat is een gewoonte dat niet genetisch doorgegeven wordt en als dat al gedaan wordt zal de merrie dat eerder doorgeven, gezien het veulen de eerste maanden bij haar vertoeft en dit gedrag dus kan ontwikkelen. Verder zo weinig mogelijk de dieren op stal zetten, maar dus veel afwisseling behouden

OO seven zou ik persoonlijk ook niet kiezen. Evenals Flemmingh in directe lijn
Tushinski geeft wel chique dieren, maar vaak niet groter dan m70.

Ik zou eerder gaan richting Spielberg, Johnson, Sandreo, Florencio,

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:52

Ik zou voor deze merrie eerder een "alrounder" nemen.
De merrie is in de springrichting gefokt, waarom dan geen springhengst met goede gangen ?

Wil je binnen het BWP blijven of mag een KWPN hengst ook.

Ik denk dat Warkant geen verkeerde keuze zou zijn.

Luc_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 20:43

Aan Warkant heb ik al gedacht, maar ik vind hem te fijn gebouwd, ik hou meer van steviger gevormde modellen. Bij Warkant heb ik het idee dat de nakomelingen een moeilijker karakter hebben. Klopt dit?
Ik ben zeker geïnteresseerd in KWPN-hengsten en misschien is het wel een goed idee om een springgericht gefokte hengst met goede gangen te kiezen. Kan je me namen van hengsten doorgeven?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:48

Kenners, vul aan indien wat ik zie niet klopt hoor.....

Je merrie heeft op zich een sportief model, met een wat korte (onder-) hals en een vrij groot hoofd. Ook lijkt het achterbeen wat gestrekt. Dit zijn kenmerken waarop ik een verbeterende hengst zou zoeken. Qua bloed enz. zou ik het niet weten, zit niet in die wereld.

Luc_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 23:56

Kan je me een verbeterende hengst noemen in dit geval,heb zelf geen idee. alvast bedankt voor je reactie

msml

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:03

Luc_M schreef:
Kan je me een verbeterende hengst noemen in dit geval,heb zelf geen idee. alvast bedankt voor je reactie

Je kan via paardenfokken.nl relatief eenvoudig een aantal hengsten filteren welke bij je merrie passen. Hierbij kun je aangeven op welke punten je merrie aangevuld / verbeterd zou moeten worden. Misschien een idee om daar eens eea te bekijken?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:06

http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonnees/zoeken.asp

Via deze link kan je als het goed is alle KWPN hengsten bekijken en hun afstammelingen rapporten lezen, ook kan je zien of ze vergrotend fokken (rechts bovenin bij de exterieurindex).

Kan je geen inhoudelijke tips geven, maar op deze manier kan je je wel verdiepen. Succes!

Leuke merrie trouwens. Ze toont onder het zadel veel kleiner dan op stand.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:04

Mischien Chello 3 VDL? Ik vind dat hij mooie gangen heeft en een mooi koppie, jou merrie vind ik persoonlijk niet echt een mooi hoofd hebben(sorry) :oo

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:01

Luc_M schreef:
Aan Warkant heb ik al gedacht, maar ik vind hem te fijn gebouwd, ik hou meer van steviger gevormde modellen. Bij Warkant heb ik het idee dat de nakomelingen een moeilijker karakter hebben. Klopt dit?
Ik ben zeker geïnteresseerd in KWPN-hengsten en misschien is het wel een goed idee om een springgericht gefokte hengst met goede gangen te kiezen. Kan je me namen van hengsten doorgeven?

neen, dat klopt niet. ik heb zelf een Warkantzoon. Hij is heel groot en enorm lief. echt een knuffelpaard. stond 2 weken stil wegens blessure en daarna ben ik erop gegaan en deed hij gewoon niks. zeer braaf.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:30

Hoe zijn de bewegingen van de merrie?
Want als je echt (deftig) dressuur wilt rijden en je quasi zeker bent dat je veulen niet verkocht wordt zou ik een dressuurhengst nemen. Als de kans er is dat je veulen toch verkocht wordt zou ik idd voor een springhengst met goede bewegingen kiezen. Welke dan, daarvoor ben ik niet thuis in de springhengsten!

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:00

hoi

leuke merrie!

ik zou het een beetje in de springlijn houden Amepre zou goed op jou merrie passen.
een kennis van mij een een ampere x voltaire en dat is een erg mooie combi.
Misschien Amazing star dat is ook weer een hengst met eigenlijk ook goed springbloed in combi met dressuur