Hoe kies je nou de juiste hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe kies je nou de juiste hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:55

Dat vraag ik me toch weleens af :D
Ben nog niet zo thuis in de hengstenkeuze etc., maar vind het wel heel intressant, dus ga me er een beetje in verdiepen.
Hoe weet je nou dat 'die ene hengst' echt perfect zou zijn voor 'die ene merrie'?
Waar moet je dan vooral op letten? Ik neem aan op de bewegingen, maar ook vooral op de bouw van het paard. Maar waarmee heb je dan een 'ideaal' paard? Waar een fokker volgens mij dus wel naartoe zou willen werken?

Nou ja. Brand los :)

Dennis

Re: Hoe kies je nou de juiste hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:03

Dat is heel moeilijk.
Wat op papier zo mooi lijkt kan in praktijk erg tegenvallen.

Het is een combinatie van het kijken naar bouw, beweging, karakter, stukje eigen smaak en dan proberen naar jou ideaal toe te werken. Wat heeft jou merrie niet en zie je wel graag. Wat heeft ze juist wel en wil je er inhouden.
Het kijken naar wat andere fokkers doen helpt ook. Er zijn fokkers die toch aardig de zelfde smaak hebben als ik, dan kijk ik toch welke bloedlijnen ze gebruiken.

Een zo´n fokker heb ik afgelopen 2 jaar zijn hengst van gehuurt. Afgelopen jaar 1 geweldig veulen en 2 goede veulens gehad. Een merrie van een goed veulen en een merrie die vorig jaar leeg was zijn nu drachtig. Ben dus erg benieuwd hoe dat gaat worden eind april. Die merrie die vorig jaar leeg was komt kwa bloed aardig in de buurt(maar kwa type en beweging liggen ze ver uit elkaar) van de merrie waar dat geweldige veulen uit kwam.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:56

Ik loop heel wat keuringen af en bekijk veel dieren. Ik weet wat er mis is met mijn merrie, en zoek een hengst die haar bemerkingen kan compenseren. Om dat uit te vinden bestudeer ik afstammelingenrapporten, maar kijk dus ook veel op keuringen naar nakomelingen, om ze met eigen ogen te bekijken. Dit betreft veulens zodat de moeder ook meegenomen kan worden, en 3 jaar en oudere dieren om te kijken naar een uniformiteit.
Inmiddels heb ik al wat meer veulens uit mijn merrie gefokt en weet ik ook haar eigen fokkwaliteiten wat beter. Daardoor heb ik nu ook de gok durven nemen om een nog jonge hengst te nemen waarvan er nog geen nakomelingen zijn.

Incredimail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:09

Het kan in theorie allemaal prachtig in verhouding zijn.
Gebrekje bij de moeder wordt door de vader prima gecompenseerd denk je en dat kan ook maar het is geen wet van meden en perzen dat dat in praktijk ook zo uitvalt.
De natuur heeft haar eigen spelregels.
Wij hebben wel eens veulens uit dezelfde combinatie gefokt en totaal verschillende dieren in alles: kleur, karakter, bouw.
Het is wel van belang dat je niet twee mindere eigenschappen gaat kruizen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:15

Ik kijk eerst naar de minpunten van mijn merrie, ook al is zij inmiddels ster preferent en 1.68 mtr hoog er zijn punten die ik zou willen verbeteren.
Verder kijk ik naar:
- de beweging van de betreffende hengst
- uiterlijk
- witpercentage
- inteeltpercentage
- karakter
- en zo wie zo een (goed)gekeurde hengst met een dekvergunning van het KFPS stamboek

__katiee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:01

Hallo,,

Je moet ten eerste goed de papieren van je merrie nakijken en haar stamboom en ook naar haar bouw kijken dan kun je beter eens naar hengstenshows gaan kijken en zien welke hengst van groote en kleur en bouw en spring,dressuur,...-capaciteiten hij heeft en ook welk karakter... Als je merrie een goede bouw heeft moet je een hengst pakken die een IETS betere bouw heeft maar zeker niet een hengst die heel hoog springt terwijl jou merrie eerder een 50 cm springt,, altijd rustig opbouwen. Op deze punten ben ik afgegaan en nu heb ik een geweldig veulentje in de wei rond lopen endie ook zeer sociaal en aanhankelijk is. Let ook goed op de bouw van de achterhand van je merrie, als die mooi gebouwd is en die van de hengst ook krijg je een goed resultaat en dan kan het veulentje ook zeer goed springen. Je kan beter een springhengst nemen dan een dressuurhengst. Want dan krijg je een stevig veulen wat dan ook goed kan springen en achteraf misschien goed voor de dressuur is.

groetjes