Springen met drachtige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evaa_

Springen met drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 21:08

Hoi,

Is het verstandig om met een drachtige merrie te springen?
En tot de hoeveelste maand zou dat dan kunnen?
Onze merrie is nu 6 maand drachtig, ( in begin april uitgerekend )
& de andere is in Juli uitgerekend.
Zou dat nog kunnen? En wat voor risico's zijn eraan verbonden?

Ben trouwens niet van plan om hoog te gaan springen!

Oja extra toevoeging: De merries hebben beide weinig tot geen ervaring met springen.. Ik wil dan gewoon ook beginnen met balkjes en dan een laag sprongetje opbouwen, totaal niet hoog ook, maar meer voor het idee gewoon..

Kon er verder niet veel over terug vinden..

Wil wel graag serieuze reacties, en niet van mensen die er eigenlijk weinig verstand van hebben..
Laatst bijgewerkt door Evaa_ op 04-12-09 21:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Peelie

Re: Springen met drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:11

Ik heb zelf tot ongeveer april met haar gesprongen (was juni uitgerekent) Tot 7 maanden dus.

Er is een perfect gezond veulen uit gekomen... Ik sprong niet hoog met haar hoor, max 50 cm :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:16

Mijn merrie heeft 1,5 maand voor het laatst een B parcoursje gesprongen. Die is eind april uitgerekend Die vind het nu ook wel mooi geweest, die begint echt al last te krijgen van haar buik.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:27

Toen die van mij 6 maanden was gevraagd aan de springinstructeur(wilde misschien een les meerijden) en hij zei als ze normaal blijft doen kan het nog makkelijk maar sommigen worden zo heet of vinden het eng en gaan stressen dan kan je het beter niet doen, in het extreme zou ze dan het veulen eruit kunnen werpen.

Zolang ze nog niet onwijze last van dr buik heeft kun je het gewoon doen, maar geen dingen doen waar ze stresserig van wordt.

Heb achteraf niet meegedaan met de springles omdat ik geen tijd had op de betreffende dag van de week. En nu is ze al 9 maanden dus nou vind ik dat ik dat niet meer van dr kan vragen, overigens rijd ik wel gewoon nog vollop dressuur en les en dat gaat gewoon goed! Ook met longeren doet ze nog lekker jolig en lekker rennen en bokken enzo.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 21:29

Oke bedankt voor de reacties.

Ik heb er trouwens wel nog iets extra's aan toegevoegd, want was vergeten erbij te zetten dat de merries weinig tot geen ervaring hebben met springen..
Ik wil dus nu rustig opbouwen met balkjes en een laag sprongetje, meer voor het idee dus eigenlijk.

Maar dat kan dus eigenlijk geen kwaad?

Bedankt ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:37

Dan zou ik niet echt gaan springen... en het bij balkjes houden...

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 23:33

Oke..
En waarom dan, omdat ze het nog moet leren, en dat zorgt voor stress oid?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:53

ja ;)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:06

ik stop met 6 a 7 maand dracht met springen. Ik heb niet het idee dat het echt goed is voor de merrie om daarna nog door te gaan met springen. Als het veulen er is wacht ik meestal ook een maand of twee met springen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:22

ik heb met mijn merrie gewoon verder blijven rijden en springen tot die hoogzwanger was. laatste maanden spring ik wel niet veel maar af en toe en ook niet hoog omdat een dikke buik wel nogal zwaar is en ze wordt ook rapper moe. en ook belangrijk is om stress te vermijden dus niet crossen en korte draaien in parcour enz...

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:32

Je kan best een klein kruisje aan het eind doen hoor geen probleem, maar ongeveer met 8 á 9maanden wel echt stoppen zou ik zeggen.
Ik zou wel adviseren om eerst alleen balkjes te lopen tot dat echt geen stress meer geeft en na een paar dagen eens een klein kruisje maar ik zou ook zeker niet elke dag gaan springen gewoon 1 of 2x in de week eens balkjes lopen en dan klein kruisje. Als de veulens geboren zijn kun je ze het veel makkelijker leren dan heb je geen beperkingen meer.