Onze merrie is drachtig!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Onze merrie is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 16:52

Hallo,
Onze merrie (zie profiel) blijkt al 7a8 maanden drachtig te zijn. toen ze 1 minuut opstal stond zei haar vorige eigenaar dat er een ''inieminie kleine'' kans was dat ze drachtig was, maar omdat je je 1e pony dan niet meteen weer de trailer inlaad, wacht je het af (althans dit was bij ons het geval) het rijden ging super, afentie vertoonde ze wel dominant gedrag, dus we hebben haar goed aangepakt, alles goed, totdat we laatst merkten/zagen dat haar buik dikker werd, en als je je hand op haar buik legde enrichting de liezen ging begon ze te trappen, dus wij merkten dar er wel iets moest zijn.
omdat wij natuurlijk wilde weten of ze nou wel of niet drachtig was, zijn we naar onze veearts gegaan, en die bevestigde dat ze idd drachtig is. Waarschijnlijk 7a8 maanden, hij kon het niet precies zeggen.
Aan de ene kant waren we opgelucht dat het niks ernstigs was, maar aan de andere kant is het toch ook wel een ''probleem''. De staleigenaar van de stalling waar we nu staan wil absoluut GEEN veulens en daarom zijn wij dus gedwongen opzoek naar een andere stal.

Maar de reden dat ik dit topic plaats is omdat ik graag wat ''advies'' zou willen,
zowel voor het veulen als voor de merrie.

alvast bedankt !

Met vriendelijke groeten,
Abby

fjordnina

Re: Onze merrie is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:56

Leuk dat er een veulentje op komst is, maar het plaatst jullie inderdaad voor een probleem.

Wat voor advies zou je willen? Drachtigheid is een nogal breed onderwerp.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:36

Kan ik niet zo goed zeggen, maar bijvoorbeeld wat je het best kan doen tijdens de bevallibg en, wanneer merk je dat een merrie weën krijgt?
wij hebben namenlijk geen ervaring met veulens dus vandaar dat we graag 'wat informatie zouden willen over drachtigheid!

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:40

ik zou zeggen, typ het eens in bij google. Denk dat je dan een boel info krijgt :)
Kunnen jullie naar een andere stal?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:14

Dingen die leuk/goed zijn om te lezen zijn o.a.:
http://www.avsweb.nl/Subcategorieen/Fok ... alling.htm
http://www.foalcam.nl/

Een site om een bevalling live mee te maken is:
http://www.marestare.com/barnalarm/
Deze site geeft alarm zodra er echt een bevalling begint of bijna begint (groen en rood alarm). De link komt dan ook in het scherm te staan. Kwestie van aanklikken en kijken maar.
De meeste bevallingen hiervan zijn in Amerika en dus moet je vroeg je bed uit om wat te zien. Uur of 7 is er regelmatig wat aan de hand.

Verder is het boek Paarden fokkerij van Paul de Vries een echte aanrader. Hier staat eigenlijk alles in wat je echt moet weten.

Voor de bevalling van je eigen merrie raad ik je aan om op tijd te verhuizen. Een merrie maakt namelijk stoffen aan die het veulen via de biest tegen omgevingsfactoren beschermen. Op het moment dat je te laat gaat verhuizen heeft de merrie geen antistoffen aangemaakt tegen de omgeving waar het veulen in geboren zal gaan worden.

Daarnaast kan het heel handig zijn om een geboortemelder te huren. Deze zal een signaal geven op het moment dat de bevalling begint.

Ook is het belangrijk om iemand met ervaring met veulenen bij de hand te hebben. Een vriendin, familielid of stalhouder/genoot.

Omdat je toch op zoek moet naar een andere stal zou ik gelijk kijken naar een stal waarvan de stalhouder gedegen bevallingservaring heeft. Zo heb je de beste voorbereiding op de bevalling.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:34

Je zei dat de vorige eigenaar had gezegd dat er een kans was dat ze drachtig is, misschien kun je nog een keer contact opnemen om na te vragen wat de dekdatum zou kunnen zijn? Dan weet je al iets duidelijker wanneer je een veulen kan verwachten, aangezien een DA heel moeilijk in kan schatten hoelang een merrie drachtig is.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 21:22

allemaal erg bedankt voor de racties, en ik denk dat ik zeker het een en ander ''te weten ben gekomen'' maar andere info is natuurlijk nog steeds welkom!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 01:10

In dit topic kun je alvast andere merries volgen in de aanloop naar de bevalling en de ervaringen van andere bokkers volgen: [KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Je kunt je merrie ook onder toezicht van ervaren mensen (bijv veearts) laten bevallen, een idee van wanneer ze gedekt is zou dan wel handig zijn ivm bepalen wanneer ze daarheen moet.