Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) een sporttypisch gebouwde pony met "lange benen". Om de een of andere reden gaat de lengte van de benen meestal rechtevenredig omhoog met de heetheid van de pony.Ninx schreef:Ah, jullie herkennen er dus wel iets in? Tja, het KWPN heeft ook jaren op beweging gefokt. Hetgeen nu geresulteerd heeft in een aantal zeer getalenteerde paarden die helaas maar door een paar mensen te rijden zijn.
En zelfs voor die getalenteerde ruiters mag je niet applaudisseren, want dan ontploft het paard.
Dan fok je toch een suïcide machine?
Je helpt paarden er ook niet mee om zo'n moeilijk karakter er elke keer weer in te fokken, want zoals terecht aangegeven eindigen die vaak in het slachthuis doordat vrijwel geen enkele ruiter er mee om weet te gaan.
Hoe kan het toch dat daar volledig aan voorbij gegaan wordt? Is karakter ondergeschikt aan beweging? Of is het domweg zo dat men bij vererving alleen maar bezig is met kleur/ beweging en bouw en het karakter geheel over het hoofd ziet?
gem schreef:Overigens zou ik niet weten of er binnen dit stamboek ook bewust op "pit" gefokt wordt.
sarabande schreef:Ik denk dat je de fokkerij en ook vaak de vraagstelling om advies bij een aanparing niet helemaal goed volgt. Bij het KWPN wordt al decenia mede op karakter beoordeeld, natuurlijk de hengsten in de verrichting, heel actueel is er vorige week nog een om die reden uitgegaan, de merries in de EPTM test maar ook bij ibop en in de keuringsring.
Op de voorpagina staat een verslag van testen met vallende paraplu's en lopen over zeiltjes etc.
Verder zoeken de meeste goede fokkers bij hun merries hengsten die die merries aanvullen en zo nodig verbeteren, o.a. ook op het gebied van werkwilligheid en karakter.
Dus om nu even te zeggen dat dat een verwaarloost gebied is binnen de KWPN fokkerij is nogal kort door de bocht.
Ninx schreef:Ah, jullie herkennen er dus wel iets in? Tja, het KWPN heeft ook jaren op beweging gefokt. Hetgeen nu geresulteerd heeft in een aantal zeer getalenteerde paarden die helaas maar door een paar mensen te rijden zijn.
lientjeds schreef:je topic is zéér interessant, maar tikkeltje laat.
Net in KWPN & nog meer overkoepelend wordt nu aandacht gegeven aan het karakter, zoals Sarabande ook schrijft.
Het is een belangrijk gegeven, zou het ook altijd moeten zijn, maar het wordt inderdaad vaak als minder belangrijk ervaren dan kwaliteit etc.
Je kan KWPN niet echt met de vinger wijzen, er was altijd een uitvoerig verslag nav het verrichtingsonderzoek ivm karakter/stalgedrag/rijdbaarheid.
Daar zitten sommige andere stamboeken (ik denk vb BWP, omdat ik daar meest mee geconfronteerd word) nog half zover niet in.
Ninx schreef:Overigens heeft iedereen het maar over karaktertests van de hengst, maar hoe zit dat met de merries? Die bepalen 50% van de mix!

Ninx schreef:Jep, rijkelijk laat wellicht... Maar ik zie het nog niet 1,2,3 gebeuren dat er grote verschuivingen gaan plaatsvinden.
Overigens heeft iedereen het maar over karaktertests van de hengst, maar hoe zit dat met de merries? Die bepalen 50% van de mix!
Jord schreef:Ik vraag me af of er echt paarden zijn met een slecht karakter. Er moet een juist klik zijn met de ruiter als ik naar de HK (KWPN) kijk van dit jaar en zie dat HP daar een stuk of 4, 5 hengsten in de HC rijdt en na zijn proef met allemaal! aan een lang teugeltje de ring uit stapt...klasse zo hoort 't.
Daarnaast zijn er denk ik ook heel veel paarden die slecht karakter toegedicht krijgen die iets mankeren, hoe anders kan een paard aangeven dat ie ergens last van heeft dan door in verzet, stijgeren of wat dan ook te komen?
lientjeds schreef:Sommige dieren zijn gewoon NIET te rijden in de sport, dus worden dan maar als fokmerrie ingezet.
Pas op: ikzelf heb het ook ooit 1x gedaan, maar k heb daar wel een les uit geleerd.

sarabande schreef:Op de voorpagina staat een verslag van testen met vallende paraplu's en lopen over zeiltjes etc.
Verder zoeken de meeste goede fokkers bij hun merries hengsten die die merries aanvullen en zo nodig verbeteren, o.a. ook op het gebied van werkwilligheid en karakter.
Dus om nu even te zeggen dat dat een verwaarloost gebied is binnen de KWPN fokkerij is nogal kort door de bocht.
sarabande schreef:Dat is ook heel kwalijk, daarom pleit het stamboek ook voor een prestatietest voor alle merries, maar dwingt dat nog niet af. Ik begrijp niet waarom mensen zeggen sportpaarden te fokken met merries die niet bewezen hebben dat ze daar zelf voor geschikt zijn.
Ninx schreef:Die paarden zijn voor zo ontzettend weinig mensen geschikt, maar worden aan de lopende band gefokt.... why?.