kans op gra bij kruizing gra x isabel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

araber

kans op gra bij kruizing gra x isabel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 09:28

Hoi,

Ik kon hier geen topic over vinden en uit de kleurencalculator werd ik ook niet wijs. Dus hierbij mijn vraag hoe groot is de kans als je een isabel fjord kruis met een gra dat daar een gra ook daadwerkelijk uitkomt. Daarvan uitgaant dat die isabel (isabel x isabel is V x M). De gra is gra x gra. Ben benieuw of dit dan gewoon een 50/50kans is of dat 1 van de kleuren dominant is en welke kleuren en nog meer mogelijk zijn uit deze combinatie.

gr

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:29

Gra is recessief over isabel. Zolang je merrie een gra-gen bezit naast haar dominante isabel kleur is er 50% kans op een gra. Heeft zij het gra-gen niet, dan is er ook geen kans op een gra veulen. Zou je met het veulen later verder fokken dan bestaat er wel weer kans op een gra, in combinatie met een grakleurige ouder (kans 50%) of een isabel met het gra-allel verborgen (25%).
Hebben de ouders naast een gra-allel ook nog rodblakke allelen of de creme-factor (altijd zichtbaar, behalve bij een gra. Over isabel is het ulsblakke, over rodblakke is het gulblakke), dan heb je ook nog kans op andere kleuren.

Rodblakke is evenals gra recessief.
De cremefactor, of verdunningsfactor is ten alle tijde zichtbaar, tenzij het een grakleurig paard betreft. Dit kan dus niet, zoals rodblakke of gra, verborgen zitten.

Jeskim

Re: kans op gra bij kruizing gra x isabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:51

Wat is de afstamming van de merrie in kwestie..

lindake

Re: kans op gra bij kruizing gra x isabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 00:48