Welk ras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 19:07

Vroeg of laat komt er nog een paardje bij, dat kan over een paar jaar zijn, maar ook over een paar maanden! Het hangt er helemaal vanaf hoe alles gaat lopen, al lijkt het erop dat ik nu wel een duidelijke toekomst zie.

Zelf heb ik al een paar rassen in mijn hoofd, maar het is natuurlijk altijd handig om even je mening met die van anderen te vergelijken.

Ook wil ik even zeggen dat ik natuurlijk net zo goed op een kruising verliefd kan worden. Het is niet zo dat ik per se dat ene ras wil, ik let natuurlijk ook op leuke kruisinkjes... Je weet het immers maar nooit! Ik vind het gewoon handig om een paar rassen in mijn hoofd te hebben.

Onze eisen (het geldt ook voor mijn zusje):

We willen graag een D-pony, maar het is niet de bedoeling dat we eruit groeien (we worden waarschijnlijk niet langer dan 1,72 m). De pony moet lekker stevig zijn, maar niet lomp of grof gebouwd. Dressuurpotentie moet zeker aanwezig zijn, de pony moet dan ook geschikt zijn voor wedstrijden. Ook een sprongetje, evenals een cross, mag geen probleem zijn. Hiermee bedoelen we dat de pony niet snel weigert, geen angsthaas is e.d. Het is belangrijk dat het een pony is die niet snel schrikt, bomproof en verkeers- en trailermak is. Er mag best een beetje pit in zitten, maar de pony moet betrouwbaar blijven, geen ruiters eraf bokken en zo. Gewoon fijn te rijden, dus ook niet zich sterk maken, plakken achter andere pony's e.d., want daar hebben wij ervaring mee en het is niet echt handig. := Buiten het rijden een fijn karakter, niet happerig of ongeduldig. Goede manieren en ZEKER geen "sterke beer"! En heel belangrijk: niet dominant t.o. andere paarden en pony's. Hoewel ik veel persoonlijke kenmerken geef, en die verschillen voor elk paard, hoop ik toch dat er een soort ras is waar deze omschrijving bij hoort!

Qua uiterlijk vinden we Welsh Cobs helemaal geweldig, maar dan wel met de echte Welsh-kenmerken, en die zie je helaas vrij weinig... Qua kleur vinden we zwart, donkerbruin en vos mooi, maar bruin niet zo. Bont vinden we ook erg leuk. Zelf vind ik een brede bles ook erg leuk.

Ik zit zelf te denken aan een Fell Pony of Dales Pony: fijn karakter en mooie, stevige bouw, precies wat we zoeken. Qua uiterlijk vind ik ze heel mooi! Maar... Zijn deze pony's wel te vinden in NL? Op Engelse websites kom ik hele leuke tegen, tja, het is alleen zo ver. En hoe zit het met de dressuur? Zijn ze een beetje geschikt voor de sport? Aangezien wij echt een D-pony willen, moeten we denk ik toch een koudbloed nemen... Anders groeien we er zo uit. Maar dan krijg je dat gedoe weer: "Ze zijn niet geschikt voor de sport."

Sorry, korter kon ik het niet opschrijven. :)

The_Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:47

Waarom niet een klein paard van 1.60? Kwpn?
warmbloedig geschikt voor dresuur,spring kunnen enorm betrouwbaar zijn (ligt aan karakter van het paard)

Riddershow

Re: Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:23

Merens?

Maar er zijn meerdere rassen die je goed kunt gebruiken voor de diverse takken van sport. ook koudbloeden

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:03

PP --> RPA

gloria999

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:10

The_Princess schreef:
Waarom niet een klein paard van 1.60? Kwpn?
warmbloedig geschikt voor dresuur,spring kunnen enorm betrouwbaar zijn (ligt aan karakter van het paard)

ja idd, waarom een (kleine) pony? ik vind pony's op zich ook wel leuker, maar ben toch bang dat ik er al gauw te groot voor word. een kwpn past dat toch wel redelijk bij het lijstje denk ik? een veelzijdig paard.. maar als je per sé een pony wilt is het niet handig nee..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:14

bij 1.70 hoef je denk ik niet bang je zijn dat je niet op een 1.50-je past. Mijn vriend is 1.80 en kan prima op onze merens van 1.50.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:23

Fell pony's zijn er ongeveer 500 in NL. Ik heb er zelf ook eentje staan, zie profiel.

Zelf rijd ik aangespannen met mijn Fell. Als je een Fell neemt (en daarbij denk ik de meeste koudbloeden) moet je er rekening mee houden dat je waarschijnlijk alles met het dier kunt doen, maar dan alles 'gemiddeld' en dat je pony nergens echt in uitblinkt. (Je moet natuurlijk kijken per paard, sommigen zijn wel uitblinkers).

Everest, mijn Fell, loopt erg fijn voor de wagen! Dressuur en marathon doet hij best lekker, hij kan best leuk wat springen, galopraces en buitenritten vind hij geweldig en dressuren onder het zadel kan hij op zich ook wel. Mijn Fell kan en wil alles, maar is nergens een uitblinker in.

Als je dus écht gaat voor de sport, zou ik je geen Fell adviseren. Dan ben je veel beter af met meer een sporttype, zoals een welsh cob, een luxe haflinger of een rijpaard of -pony.
Als je meer wilt weten over Fells, be my guest ;).

bellehorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:35

En wat vind je van een new forest? Zijn over het algemeen vrij allround en de meesten hebben een rustig karakter (nou heb ik een new forest waar de rust soms ver te zoeken is :D ) Maar het verschilt natuurlijk heel erg qua karakter.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:46

Wij hebben ook een aantal Fell ponys we fokken er ook mee.

Maar wat Everest zei ze kunnen alles maar blinken er niet echt in uit. Die van ons kunnen voor de kar,
springen, dressuur, buitenrijden. Maar het ligt aan de persoon en aan de pony zelf wat je er mee kunt en wilt bereiken. Of ze geschikt zijn voor dressuur: ja ze kunnen een aardig wedstrijdje lopen, maar je zal er geen Z dressuur mee halen. L moet wel haalbaar zijn zowieso.

Karakter is wel helemaal top, maar ligt ook aan de opvoeding en is dus denk ook per pony verschillend.

Voor vragen PB me maar ;)

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:53

Hier een echte Connemara-fan van 1.73 lang. De persoonlijke dingen achterwege gelaten passen ze helemaal in het plaatje dat je aangeeft, hoewel er natuurlijk wel heel veel schimmels zijn. Maar ook vossen en valken en zelfs af en toe een zwarte. Connemara's presteren ontzettend goed in de sport, maar zijn ook erg geschikt voor buitenritten. Vaak bomproef, maar hier moet natuurlijk wel een beetje aan gewerkt worden, dat is geen enkel paard van nature. Ze zijn werkwillend, houden van afwisseling, slim, sociaal, vrij breed waardoor lange benen niet direct er onderuit steken (let wel op het type dat je dan neemt, er is onderling op spring en dressuurtypes gefokt) heel erg sterk met over het algemeen zeer goede hoeven. Sober, simpel, maar zeker niet saai. Ze zijn in opkomst en ook in Nederland zijn er verschillende fokkers te vinden, er staan vaak wel interessante dieren te koop.

Veel plezier met het rondkijken, alleen dat al is ehel erg leuk! Ik kwam op een gegeven moment uit op een Connemara en liep Owen tegen het lijf, het paard van mijn dromen. We passen echt perfect bij elkaar. Maar zoals voor ieder paard: kijk goed of de klik er is en iedereen heeft een eigen karakter.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:02

Zeggeh...Als je toch rustig op zoek bent...Kijk eens in mijn onderschrift...De pony Shianti voldoet aan al je eisen...

Als je de ook in de sport wilt zou ik toch iets pittigers nemen. Een Welshje, een New Forest of inderdaad een leuke kruising, en daarvan heb je er genoeg.

Bedenk ook voor jezelf wat je wilt! Wil je zelf je paardje in gaan rijden, moet ze al alles kennen? (zo lees ik het wel uit je omschrijving, maar denk er over na, maakt vaak veel uit qua prijsklasse...)

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:59

highland pony is ook erg leuk.
rasbeschrijving:
De Highland Pony is één van de twee inheemse rassen van de Schotse hooglanden en eilanden.

Gedurende vele eeuwen heeft het ras zich aangepast aan het veranderende en vaak barre klimaat en de leefomstandigheden van Schotland. De wintervacht bestaat uit een laag sterk, dasachtig haar over een zachte, dikke onderlaag, die dit ponyras geschikt maakt het hele jaar buiten te verblijven.

In het voorjaar ruilt de pony de wintervacht voor een gladde zomervacht. De kenmerken- de robuustheid wordt gecombineerd met een vriendelijke aard en gelijkmatig temperament.

Het ras geeft een sterke, harmonisch gebouwde, compacte pony, met alle lichaamsdelen in goede verhouding tot zijn hoogte. Het is één van de grootste van de Britse inheemse rassen en behoort volume en kracht uit te stralen.

Afbeelding
Afbeelding
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/ellenmulder/ozzy1dag3.jpg
Dat veulentje is die van mij (is nu 1,5 jaar)
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 23-12-09 22:42, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto in link veranderd, er mogen maximaal 2 afbeeldingen ter illustratie geplaatst worden

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:02

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 21-02-22 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:59

ik denk aan ook aan iets als welsh, new forest.
Dales pony's vind ik erg mooi, en volgensmij kunnen ze wel in de sport rijden. Maar denk dat er zeker in nederland niet veel te koop van zijn.

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:26

ik denk een nnew forest ik heb er ook een ze dressuurt ze springt zeer goed 1,20 (zij is 1.40
oook heeft ze vroeger gecrost....

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:28

Misschien een Nrps?
Natuurlijk verschillen de paarden verschrikkelijk, maar de meeste zijn aardig allround.
Er zit arabisch bloed in, dus wel een beetje pittig, ik heb er zelf ook een gehad. Die was nogal schrikachtig, en had vrijwel alleen aanleg voor dressuur. Maar ik ken andere die er vanalles mee doen!
Het karakter was echt fijn, heel eerlijk en werkwillig.
Wel was ze een dominante tante, maar dat is denk meer een persoonlijk kenmerk.
Doordat het een stamboek is heb je ze in allerlei groottes, pony's en paarden :j

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:26

Het voordeel van een raszuiver paard is dat er meer bekend is over het paard. En dat je gegevens op kunt zoeken en bij eventueel in de toekomst een veulen willen fokken indien je een merrie hebt je beter een keuze kan maken betreffende de hengstenkeuze.

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:59

een andalusier is vaak ook wel betrouwbaar en kan dressuurmatig ook of een kleine bwp of een kleine kwpn mischien iets te druk maar een arabier kruising is denk ik ook wel wat voor je maar besef wel elk paard is anders dus een raspaard kan helemaal anders zijn dan hoe het ras bekend staat

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:00

Groot uitgevallen New Forest, NRPS, klein uitgevallen KWPN, Appaloosa, Connemara?
Natuurlijk heeft elk ras een 'standaard' maar zijn er vreselijk veel soorten karakters e.d. binnen een ras, dus gewoon tussen vanalles wat zoeken en kijken hoe het paard zélf is, en niet het ras. Succes!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:23

Ik zie in je profiel staan dat je 16 bent. Dan kan je beter naar een paard uit kijken. Zeker omdat je zegt dat er dressuurpotentie in moet zitten. Ik ga er dan vanuit dat je bedoeld dat je er ook een wedstrijdje mee wil rijden.. Vanaf je 18e mag je niet meer bij de pony's starten en met een pony bij de paarden leg je je zelf wel een beperking op.

Merens, Cobs, Tinkers,...ze zijn allemaal mooi en leuk echter voor de dressuurwedstrijdsport minder geschikt. Dat heeft met bepaalde exterieurkenmerken te maken waardoor ze het gevraagde gewoon minder goed kunnen.

Dominatie in het gedrag komt bij alle rassen voor je zal daar gewoon per paard naar moeten kijken of het dier kwa karakter bij je past. Uitproberen dus.
Wel is het zo dat bepaalde rassen tempramentvoller zijn dan andere rassen. Welsjes en NRPSers zijn bijzonder tempramentvol net als veel KWPNers. Maar dit zijn wel rassen die bijzonder geschikt zijn voor de (amateur/recreant)wedstrijdruiter. Dit laatste geld overigens voor alle grote sportwarmbloedstamboeken.

Wil je een iets veelzijdigerpaard, die EN kan springen EN dressuren en die ook nog eens een vrij rustig karakter heeft. Dan kan je naar de Groninger of naar het Geldersepaard(= KWPN GP) kijken. Dat zijn leuke amateur wedstrijdpaarden met een iets stoerder uiterlijk.

sjakie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:59

Welsh Cob of New Forest.
Of een sporttype haflinger? :)