Fries Paard Berijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vuurvliegje

Fries Paard Berijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 12:48

Hallo iedereen! :D

Eerst even een stukje over mezelf.
Ik zit nu 12 jaar zit in de paardensport; na eerst jarenlang op verschillende maneges gereden te hebben, heb ik op verschillende privé stallen les gekregen en paarden bijgereden. Na een ernstig ongeluk op een paardenkamp had ik echter een trauma opgelopen waardoor ik een paar jaar uit de paardensport ben geweest.

Ik kwam in die tijd regelmatig op dit forum onder een andere naam, maar was daar dus ook mee gestopt.
Nu weet ik mijn gebruikersgegevens niet meer, als deze überhaupt nog bestonden, dus ik heb even een nieuw account aangemaakt. 8-)

Een paar weken geleden heb ik via een advertentie op marktplaats een leuke privéstal gevonden waar een vrouw een Fries paard heeft staan, waarmee ze les geeft aan mensen, voornamelijk mensen met angst. Ik ben hier met veel enthousiasme opnieuw begonnen, uiteraard omdat ik het toch wel heel erg miste -paardrijden is voor mij, net als voor jullie waarschijnlijk, meer een deel van jezelf dan 'zomaar' een hobby. :o

Vergis je niet, het is er ontzettend leuk, ik word heel goed geholpen en het Friese paard is echt een schat. Alleen één probleem, waarvan ik niet weet of het aan het paard ligt of aan mij, en waaraan dan precies als het aan mij ligt, en mijn instructrice kan mij hier niet veel meer advies in geven.

Het punt is dat ik nooit op een Fries paard gereden heb. Ik ben eigenlijk alleen kleine paarden en pony's gewend zoals Fjorden, Haflingers en ook wel Arabiertjes enzo. Ik heb een hoop gehoord en gelezen over het feit dat Friesen 'anders' zouden rijden dan andere paarden, maar ik weet niet of mijn probleem daar de oorzaak van is.

Vorige week heb ik voor het eerst weer gedraafd (jippie :D ) maar het voelde zo ontzettend anders dan ik gewend ben. Het ritme is zoveel anders dan wat ik gewend ben, waardoor ik opeens nauwelijks mijn balans kon vinden. Ik vraag me af of dit komt omdat het zoveel anders is om op een groot paard te rijden (vanwege de grote stappen) of omdat hij hoog zou opgooien? (Waarvan mijn instructrice zegt dat het wel meevalt).

Daarnaast heb ik het idee, in draf alleen dan (ik ben nog niet toe aan een galop) dat hij werkelijk vooruit vliegt, terwijl hij zelfs ietwat langzaam scheen te lopen. Ik vergat zelfs mijn angst vanwege het trauma en was er enkel mee bezig dat ik de balans compleet kwijt was en hij zo hard vooruit leek te gaan.
Ik vraag me nu al af hoe dan moet gaan als ik ooit weer durf te proberen te galloperen.

Ik kan me haast niet voorstellen dat het enkel komt omdat ik een tijdje uit de paardensport ben geweest, want het voelt zo vreselijk anders dan ik gewend ben. Komt het omdat het een Fries is, omdat hij zoveel groter is dan de paarden die ik gewend ben, of..?

Hoe kan ik ermee omgaan?

Ik hoop op dit leuke forum een paar fijne tips te kunnen krijgen, juist nu ik zo blij was dat ik het rijden weer op heb durven pakken. ;)

Groetjes,
Vuurvliegje

Vuurvliegje

Re: Fries Paard Berijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 13:01

Mag ik vragen waarom hier serieus niemand op reageert??

Het is een serieus verhaal, een serieuze vraag, en ook al ben ik hier (nog?) geen actief lid, dan kan er toch wel gewoon gereageerd worden..?

Jammer, ik vond het juist zo'n leuk forum.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:05

Een fries is nu eenmaal anders , ook qwa lopen.
Het is net als zit je op een hobbelpaard omdat ze ook hoog opgooien.
Ga lekker rijden aan de longe met je ogen dicht en probeer de bewegingen te voelen.

Na een tijdje wil je niet anders meer .
Stap je dan na lange tijd weer op een kwpn er dan zit dat eerst verschrikkelijk.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:12

Ik denk dat je moet wennen aan de grote passen die het paard maakt.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:18

Ik heb sinds juni een eigen fries. En heb altijd gewoon paarden in alle soorten en maten gereden, maar op een fries is het indd heel anders! ik kon ook totaal mijn balans niet vinden. Had het idee dat als hij maar 1 stap opzij zou zetten ik eraf zou liggen. Hij gooit veel hoger op en heeft een heel andere ritme. Hier moet je echt aan wennen. Als je eenmaal het gevoel hebt, rijd het héérlijk! ik zou niet anders meer willen! Dus het ligt niet aan jou, ook niet aan het paard aan niemand. Het is gewoon het type paard waar je aan moet weten en dus ook de gangen van dit paard.

Wees niet bang dat je nooit meer zult galoperen, dit komt allemaal op zn tijd. Maar bedenk dat dit ook ongelofelijk anders is dan een kwpn paard, een fries komt veel mee omhoog in galop!

Je moet gewoon wennen en dan komt t allemaal goed. En als je het echt niet fijn vind rijden kun je natuurlijk altijd er vanaf zien lijkt mij?

Succes!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:28

Je moet inderdaad enorm wennen aan de passen van een Fries, dat ligt echt niet aan jou :j

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:34

fries maakt inderdaad wat grotere passen en sommige gooien inderdaad wat hogerop met de rug.

Ik ben zelf fjorden gewend met rijden, we hebben thuis ook friezen staan. Ik moet zelf altijd wennen aan de overstap, van fjord naar fries en andersom.

Ik denk dat het kwestie is van wennen en gun jezelf de tijd, gewoon lekker genieten.

Ik vind het trouwens ook erg knap van je dat de stap weer heb durven zetten om paardrijden weer op te pakken!

Ik wens je veel succes ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:35

Niemand neemt je niet serieus hoor! ;)

Friezen zijn inderdaad soms héél anders! :j Maar nu ik dit gewend ben kan ik eigenlijk wel zeggen dat ik qua rijden niets anders meer wil! :)

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:43

Nou ben ik het hier niet helemaal mee eens. Ik rijd al jaren een Fries en die loopt hooguit wat zwaarder maar dat je daardoor nou geen balans kan vinden? Wat je wel soms ziet dat ze een beetje rondsukkelen en dan zit het absoluut niet lekker. Je moet er wel voor zorgen dat ze een beetje doordraven dan zijn er doorgaans geen gekke dingen met een Fries. Natuurlijk heb je daar ook uitzonderingen op.
De Galop is een ander verhaal. Mijn Fries galoppeert fantastisch maar daar heb ik geluk mee, want er zijn er ook heel wat die niet geweldig galloperen. Ze ploegen meer voort en het gaat vreselijk zwaar. Is er geen mogelijkheid een ander paard (Fries) te proberen?
Want ik denk toch echt dat het niet aan jou ligt hoor. Probeer gewoon eens wat meer tempo te nemen dan gaat het waarschijnlijk al een stuk beter! Succes!

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:50

ik heb zelf een fries en vind dat hij echt niet hoog opgooit zit dan ook heel makkelijk door
zal dus echt wel aan het type fries liggen
ik heb zelf nog ouderwets type dus het echte barokke
ja galop daar heeft hij wel eens moeite mee springt vaak overkruist aan maar daar zit ik dan zelfs heel relext in
ik vind het ook dapper dat je toch weer bent gaan rijden
ik heb ook op mijn fries vele mensen van hun angst afgeholpen
hoop dat het de friesen waar jij nu op rijd ook gaat lukken veel sucses

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:16

onze barokke fries gooit wel iets hogerop :j dan haar dochter die wat luxer gebouwd is.. ligt aan het soort paard denk ik :?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:18

gewoon even wennen...friezen komen van de grond...zo noem ik het altijd..

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:24

Zowiezo erg goed van je dat je het paardrijden weer oppakt, en fijn dat je een adresje hebt gevonden waar ze je rustig over je angst heen kunnen helpen! Friezen zijn daar zeker erg geschikte paarden voor, maar ik kan me voorstellen dat het rijden even wennen is.

Ik rij nu ook een fries, en merk wel verschil als ik nu weer op een pony stap. Friese gangen zijn wel een beetje anders dan een ander paard, maar niet echt heel anders.
Daarbij maakt een groot paard natuurlijk ook grotere passen, en daardoor lijkt het alsof hij heel snel gaat, terwijl het voor het paard misschien een sukkeldrafje is.
Het balansprobleem komt daar misschien ook door, het paard heeft een betere balans in arbeidsdraf, dan in zo'n langzame draf. Kan me voorstellen dat het wel spannend is, maar probeer zoals hier eerder ook al staat, het paard eens wat sneller te laten draven, dan heeft hij/zij betere balans, zodat jij dat ook hebt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:30

RPA---> BKR

Vuurvliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 14:42

Dank jullie wel allemaal! Hier heb ik echt wat aan. 8-)

Als ik aan een hoog opgooiende galop denk staat het zweet al in mijn handen, maar dat is iets waar ik me voorlopig nog geen zorgen over hoef te maken.

Voorlopig rijd ik inderdaad aan de longeerlijn om te wennen aan de beweging.
Ik zal er volgende keer aan denken om hem gewoon lekker door te laten lopen, ondanks dat het voelt alsof hij zo snel gaat, wellicht dat het dan inderdaad wat makkelijker zit.
Nu was ik inderdaad steeds bezig hem in te houden, en dat is niet de bedoeling. ;)

Leuk om te horen dat er zoveel mensen zijn die zeggen echt niets anders dan een Fries meer te willen zodra ze erop gereden hebben. Ben benieuwd of ik dat ook denk na verloop van tijd. :D

Heb er in elk geval echt weer zin in... Maandag is het weer zo ver. Dank voor jullie reacties! *D

PS: Ga nou gelijk ook maar wat leuks van m'n profiel maken. Oh ja, enneh, de filmpjes die m'n vriend ervan gemaakt heeft zijn ook wel leuk om erop te zetten. 8-)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:17

nou, nee dat hoeft inderdaad niet alleen maar aan jouw te liggen :P
Op elk paar moet je natuurlijk even aan de gangen wennen. T voelt toch altijd weer anders.
En ja, ik denk dat t gewoon een kwestie van wennen aan t gevoel is. Naarmate je t vaker doet komt de balans vast weer ;) Oefening baart kunst ;)
Vind het ook goed en leuk voor je dat je weer bent begonnen en zo'n leuk adresje heb gevonden! En friezen zijn echt super paarden hoor (hihi, heb er zelf ook een) De meesten zijn perfect om t vertrouwen weer mee te vinden.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:26

er zijn verschillende types friezen,
zo rijd ik op 1 die lang, en groot is, maar absoluut niet lomp ofzo. Zij heeft ruime passen, maar gooit niet hoog op, veel mensen kunnen op haar niet doorzitten, omdat ze ook geen makkelijke rug heeft.
Dan rijd ik nog een klein, kort, ouderwets type merrie, geweldig bewegen, maar is nog wat stijf, omdat ze haar hele leven alleen maar gemoederd heeft, en nu sinds 3 weken ohz weer is, zij heeft vlakke gangen ohz, en daar blijf je zo op zitten.
dan nog een grote, lompe, lange, ouderwetse fries, die heeft gooit iets hoog op, maar die is ook niet makkelijk te rijden.
(is niet van mij, staat in pension), en haar eigenaren rijden haar niet genoeg naar beneden, dus dat is sowieso lastig zitten!

Type zegt zoveel, en ook hoe makkelijk ze lopen, dat zegt heel veel over je balans en je zit!
Maar wat me opvalt aan je verhaal, dat je instructrice zegt van ''dat hoge opgooien valt wel mee'' en ''hij loopt helemaal niet hard, maar juist te sloom'', vind het een beetje raar overkomen, als jij dat zo voelt, dan is dat toch zo.
Probeer eerst te wennen, aan die fries zijn bewegingen, dan komt alles vast goed. Vooral ook omdat je een tijd niet hebt gereden, is het altijd wennen!

Ik zeg altijd: Eenmaal fries, altijd fries! , hoop dat dat bij jou ook zo is! ;)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:49

Vuurvliegje schreef:
Mag ik vragen waarom hier serieus niemand op reageert??

Het is een serieus verhaal, een serieuze vraag, en ook al ben ik hier (nog?) geen actief lid, dan kan er toch wel gewoon gereageerd worden..?

Jammer, ik vond het juist zo'n leuk forum.

eigelijk ben ik hierdoor al geneigd om niet meer te reageren!!! Wat een onzin zeg!

Iig, aansluitend op het bovenstaande wil ik toevoegen dat friesen gemakkelijk in een houding lopen, je moet goed kunnen rijden om ze uit deze houding te halen en goed over de rug te krijgen..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:57

Tja. Je hebt natuurlijk een behoorlijke tijd niet meer gereden, dus ik denk dat het wat logisch is dat je in het begin een balansprobleem hebt. Verder kunnen Friese paarden heel anders aanvoelen als andere rijpaarden, omdat het gangwerk anders is.

Dessalniettemin rij ik mijn Friezen hetzelfde als alle andere paarden en pony's. In de manier van rijden is immers niet zoveel anders, ze moeten fijn over de rug, ontspannen in aanleuning etc.

En als het zo raar voelt, alsof hij heel hard gaat of wat ook.
Dan kan het ook gewoon zijn dat hij zijn passen niet afmaakt, en zijn rugwegdrukt. Hierdoor wordt je natuurlijk ook meer uit het zadel gegooid.

Wanneer je les krijgt aan de longe, zit er dan een simpel bijzetje aan? Dit zou jou kunnen helpen wat makkelijker balans te vinden.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:08

Ik heb inderdaad al vaker gehoord dat een fries anders rijdt. Daarom mag je bij ons op stal ook pas met genoeg ervaring op de friezen rijden (friezenhandelsstal, dus zowat alleen maar friezen hier)

Ik zelf werd al na 4 maanden (ik rij nu 7 maanden) op een fries gegooit. Was vreselijk zenuwachtig omdat iedereen zei dat een fries anders loopt.
En uit eindelijk, heb ik er niets van gemerkt.

De friese merrie waar ik op rij, gooit redelijk hoog op en duikt verschrikkelijk raar in de galop. Ik heb nergens last van.

Tot..
Je weer op een ander paard komt te zitten, dan voelt het raar. Dus geef mij maar een fries, wil niet meer anders !

Ik denk dat je die verhaaltjes van 'een fries loopt anders' gewoon even van je af moet zetten. Eerst weer eens even je evenwicht vinden op het paard, en weten te ontspannen. Het kan zijn dat je onbewust toch gespannen bent vanwege dat 'trauma'.

Iniedergeval wel heel veel succes :D

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:46

Hoi vuurvliegje, Wat gaaf dat je weer probeert over je angst heen te komen! Dat uit balans raken en denken dat ze hard gaat hoort daarbij ben ik bang! (kan aan de knieactie liggen maar dat hoeft niet!) Zelf heb ik 2 jaar geleden een ongeluk gehad en een paar maanden niet durven rijden; toen ik weer begon durfde ik er maar 1 rondje op en als hij ook maar zijn hoofd naar links of rechts boog om ergens naar te kijken was ik er al vanaf. Door de angst die toch ongemerkt in je lichaam zit houd je je schouders stijf en ben je dus in draf achter de beweging. Het galopperen komt vanzelf meisje! Ik heb bij een sportpsycholoog gelopen en die vertelde mij dat je voor elke nare ervaring 10 goede nodig hebt om de nare enigsinds te kunnen verwerken en dan nog kan hij ooit door een omstandigheid weer de kop opsteken. Ik rijd alweer een hele tijd zelfs al weer buiten en kan mijn paard weer in alle omstandigheden de baas maar toen hij vorige week dinsdag schrok van een dichtslaande autodeur en wegsprong ben ik er na een rondje bibberen toch weer vanaf gestapt. Dat wil niet zeggen dat ik er een dag later weer op ben gestapt en gewoon gereden heb maar even om je aan te tonen hoelang je last kunt hebben als je pech hebt. Je begint gelukkig op een fries dus als je een rustige hebt moet het wel weer goedkomen met tijd! Ondertussen veel plezier en niet vergeten te genieten van de mooiste hobby ter wereld

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:51

Zitten en gewoon genieten ;)

Wel super dat je het rijden weer op pakt. Ondanks dat het rijden anders is op een fries, probeer er gewoon van te genieten. Dan gaat het volgen van de bewegingen ook veel beter. Lekker laten lopen en gewoon op jezelf concentreren

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:53

een fries zit idd anders als je eraan gewend bent wil je niet anders meer. als de fries een goede galop heeft zit die heerlijk.
verder ga eens in stap met je ogen dicht zitten en voel hoe het paard onder je beweegt. volg de bewegingen en in draf kan je dit ook doen op die manier voel je het ritme en de balans. zelf durf ik niet aan de longeerlijn te rijden kan hier ook niet mn balans vinden rij ook altijd gewoon los. en op die manier heb ik mn balans gevonden

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:57

Een Fries zit zeker anders, maar hoeft niet per se ongemakkelijker te zijn hoor ;)
en ook tussen Friezen heb je verschillen, zo hebben wij een merrie waar je echt heerlijk op kunt rijden (ook doorzitten e.d.) en een hengst, waarop ik het doorzitten zelf nog niet helemaal beheers, hij gooit nl vrij hoog op.
Het ligt dus denk ik niet aan jou, maar ik denk dat het een kwestie van wennen is. Als je het eenmaal bent gewend, wil je niet anders meer ;)

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:27

de 1ex dat ik op een fries reed was voor mij ook enorm wennen, opzich het rijden zelf ging goed alleen na een half uur had ik het gevoel alsof mijn benen springveren waren heb daar ook echt wel een halve week last van gehad
maar het went denk wel na verloop van tijd
xxx