[H]Wie kan mij adviseren, over een goede hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Obie

[H]Wie kan mij adviseren, over een goede hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 22:53

Voor mijn 13 jarige merrie (landwind x michellangelo) ben ik op zoek naar een goede dressuur hengst.

Ik zoek een hengst die vergroot en die meer body geeft. Oliena heeft vrij goede gangen goed achter been gebruik.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=44655

Zelf denk ik aan een duitse hengst, maar heb echt geen verstand van wat goed is en wat niet voor mijn merrie.

Afbeelding

Afbeelding

Wie kan mij helpen?

petraaken

Re: [H]Wie kan mij adviseren, over een goede hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:02

Moderatoropmerking:
Graag een standfoto bezorgen zodat een van de rijfoto's kan worden vervangen door een goede standfoto.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:37

ik las in je voetnoot dat je paardje spondylose heeft. Ik denk dat dat erfelijk is maar ben niet zeker. als dat erfelijk is, heeft je toekomstig veulen ook groot kans op spondylose. is het veulen voor eigen gebruik of voor verkoop?

Obie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 15:47

Het is niet bekend of dit erfelijk is, de dierenarts heeft gezegd : als het paard van mij was had ik er een veulen mee gefokt, maar ik zou het paard niet kopen om er mee te fokken. De kans dat haar veulen het ook krijgt is aanwezig. Helaas weet ik niet hoe het met haar andere veulen (nu 7 jaar) gaat, anders kon ik daar misschien wat wijzer van worden. Het veulen is voor eigen gebruik, als op volger van moeders.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:31

Ik zou het risico niet nemen, maar een leuk veulen zoeken wat aan je wensen voldoet!

Obie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 21:38

wat het is... zou het heel leuk vinden een veulen van mijn eigen merrie te fokken. Een veulen kopen spreekt mij totaal niet aan, waarom? Geen idee...

Ze heeft 7 jaar geleden een veulen gehad, die het toch erg goed schijnt te doen.

Helaas kan ik hem nergens meer opsporen, waarschijnlijk is hij hernoemd gezien hij ook Vivaldi heet.

Obie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 23:45

Wat denken jullie van Dreamcatcher?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:53

Dan moet je nog dik 4 jaar wachten voor je kunt beginnen met rijden als het om een opvolger van deze merrie gaat.
Ik zou er niet mee fokken en tzt een jong rijpaard kopen. Straks zit je met de nakomeling in het M en dan heb je hetzelfde, dat scenario zou mij dus totaal niet aanspreken.
Bovendien zijn veulens en jonge paarden momenteel goedkoper dan de kosten van zelf dekken en opfokken.

Heb je al geprobeerd om de nakomeling op te sporen, bij het KWPN bijvoorbeeld?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:32

Ik denk dat er hier mensen een vergissing maken met scolliose. Dat is een erfelijke aandoening aan de rug.
Spondylose is het stijver worden van de rug. Kissing spines denk ik. Van kissing spines is helemaal niet aangetoont dat het erfelijk is.

Obie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 03:09

spondylose is een vergroeing van de wervellichamen, wat erg pijnlijk kan zijn, door dat de vergroeiingen langs elkaar gaan schuren. Het is inderdaad niet aangetoont dat dit erfelijk is, echter komt het bij honden en katten wel vaak voor hierbij is het wel erfelijk, ben dus bang dat ik er bij paarden ook een beetje van uit moet gaan dat het zo is. Wat ik mij dan wel afvraag, als het erfelijk is, waarom zijn er dan bijna geen paarden (wat ik kan vinden) die het hebben.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:42

hallo

Wat dacht je van Ampere Amazing Star

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:44

Ik zou een hengst opzoeken die langgelijnd is, maat geeft en front. Het karakter van je merrie en de bewegingen kunnen we hier niet beoordelen, dat moet je zelf inschatten.

Obie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 02:08

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken, wij hebben besloten toch het risico niet te nemen met haar te fokken, omdat niet bekend is of spondylose erfelijk is. Vandaag hebben we haar naar Groningen gebracht naar een heel goed rusthuis waar ze lekker van haar paarden leven kan gaan genieten met 16 ha. land!! :D

Nogmaals hartelijk dank

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:32

Obie schreef:
Iedereen hartelijk dank voor het meedenken, wij hebben besloten toch het risico niet te nemen met haar te fokken, omdat niet bekend is of spondylose erfelijk is. Vandaag hebben we haar naar Groningen gebracht naar een heel goed rusthuis waar ze lekker van haar paarden leven kan gaan genieten met 16 ha. land!! :D

Nogmaals hartelijk dank

Wat een waardig besluit!! Hier mogen velen een voorbeeld aan nemen! alle respect! ;)