Shetten en hoefschoenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLenax

Shetten en hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:27

Hallo Allemaal

Ik ben eens aan het onderzoeken wat er allemaal te vinden is op het gebied van hoefschoenen. Ik heb een shet van 89 cm en denk erover schoenen voor hem te kopen. Hebben sommigen van jullie hier ervaringen mee? Welke merken hebben schoenen voor de kleintjes onder ons? En met welk merk hebben jullie dan de beste ervaringen?

veel vragen, maar ik ben erg benieuwd?

groetjes Marleen

MiniLoe

Re: Shetten en hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:32

heb er zelf geen ervaring mee, weet wel dat ze zeer duur zijn, rond de tweehonderd dacht ik.

toevallig staat er op marktplaats een shet te koop met sulky enzo, ook met hoefschoenen speciaal op maat gemaakt.... moet zeggen dat ik het er raar uit vind zien

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:51

Dat is wel even prijzig, maar hoefschoenen gaan veel langer mee als ijzers als het goed is, want ze zitten niet continu onder de hoeven. Ik ga mijn smid eens informeren over hoefschoenen, want ik wil met mijn shet gaan mennen over straat.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:50

ik denk dat je het beste kunt bekijken hoe de hoeven van de shet het houden als je eenmaal ment. het kan maar zo zijn dat je geen ijzers en geen schoenen nodig hebt, dat de hoeven zich prima houden.

zo niet kan je alsnog kijken of je die schoenen neemt, wie weet is het helemaal niet nodig :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:55

Grietje slijt ze onregelmatig af, dus ik denk dat ik er wel aan moet, maar dat ga ik eerst morgen met mijn smid overleggen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:56

Gemske hier op bokt heeft ze voor haar merrie Aurora :)

Ik men met mijn merrie, best flinke rondjes over het asfalt, maar ijzers of schoenen heeft ze niet nodig hoor, ze heeft prachtige hoeven.
Als het niet hoeft, zeker ook niet doen.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:05

Mijn shet gaat ook voor de kar.

Ijzers wil ik niet aan.

Ik heb voor mijn haflinger marquis, deze wil ik voor de shet ook hebben.

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:26

Beste allemaal,

Ik heb Easyboots en alleen voor de voorhoefjes. Deze kostten enkele jaren terug iets onder de €100,- per paar.
We rijden wekelijks gemiddeld twee keer een tochtje tussen de vijf en de tien km. en dit het jaar rond. Dit gaat globaal voor de helft over verharde weg.
Voordeel voor mij is dat je ze alleen gebruikt als het nodig is. Dat was dit jaar tot nu toe helemaal niet.
Isapaardje, die hier ook actief is op BOKT heeft naast Easyboots ook Smit aangemeten schoenen en is in mijn ogen goed ingevoerd voor wat deze materie betreft. Hieronder een link naar haar site.
http://www.home.versatel.nl/remcodo/isadagboek.html
succes met de zoektocht

Groet
Willem

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 01:38

Evelli schreef:
Gemske hier op bokt heeft ze voor haar merrie Aurora :)

:wave:
Aurora heeft easyboots maatje 000, dat is de kleinste maat. Aurora is 93 cm en heeft vrij kleine voetjes, maar het past net.
Als ze net bekapt is doe ik er nog weleens een sok tussen (gewoon een oude afgeknipte van mezelf).

Ik heb ze gekocht omdat Aurora steeds gevoelig bleef lopen over harde onregelmatige ondergrond (steentjes op straat, grindpad etc) na hoefbevangenheid. Ze liep er zo mee weg.
Zelf vind ik de easyboots makkelijk in gebruik, gaan makkelijk aan en uit (in modder te makkelijk := ). Maar ik heb verder nooit andere gezien dus kan het niet vergelijken :)

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 16:59

Bedankt voor jullie ervaringen. Ik wil mijn shet ook het liefst op blote voeten houden, maar ik wil graag voorbereid zijn, mocht hij dit niet goed kunnen. Dan wil ik meteen kunnen handelen en niet dan eerst nog alles moeten gaan uitzoeken. hihi

gemske: Mag ik vragen welke easyboot je hebt voor Aurora? je hebt er verschillende!?

sas72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:45

Ik rijd zelf met een 2-span shetlanders met hoefschoenen.
Mijn smid van www.paardenservice.nl heeft aan de hand van een gipsafdruk de vorm van de voeten opgemeten en hoefschoenen laten maken. Ze kosten 58,50 per stuk en zijn dus echt op maat per pony gemaakt. Ze zijn wel duur, maar ik heb dit toen besloten omdat 1 van mijn shetten hoefbevangen is geweest en ik deze niet meer op ijzers wilde. Ik doe de schoenen alleen aan op de weg en het voordeel is dus dat als ik in het land rijd dat ze gewoon op hun 'blote voeten' kunnen. Ze zeggen dat je gemiddeld 2000 kilometer kan rijden met deze schoenen en dan hoef je alleen een nieuwe zool en niet weer een hele nieuwe schoen. Elke 2/3 maanden ijzers is ook prijzig hoor. Bij mij kosten dat 75 euro en rijd er nu al een paar jaar mee en heb ze er allang uit.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:21

xLenax schreef:
gemske: Mag ik vragen welke easyboot je hebt voor Aurora? je hebt er verschillende!?

Ik heb de meest simpele, alleen een schoen dus, geen extra's eraan ofzo.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:41

Ik heb een paar jaar geleden hoefschoenen laten aanmeten Smit http://www.paardenschoenen.nl/index_nl.html
Ik was er niet zo tevreden over. Ik was totaal 343 euro kwijt. Je moet het lopen met schoenen ook opbouwen, want je pony moet eerst eelt krijgen op de hoefballen. Ik vond het een gedoe om ze aan te trekken en het gebeurde regelmatig dat ik er een verloor, vooral als je in de modder rijd. Ik had ze echt zo strak mogelijk.
Verder vind ik het er best lomp uitzien, die schoenen bij een shetlander.
Mijn shet heeft op een gegeven moment een blessure gekregen en vervolgens 1,5 jaar op rust gestaan (alleen een beetje stappen en in het land staan) In de tijd dat ze rust heeft gehad is de vorm van haar hoeven verandert en nu passen de schoenen dus niet eens meer, bij mij was het dus echt zonde van het geld.
Uit ervaring vind ik het beter om het lopen op de stenen gewoon zo rustig mogelijk op te bouwen, dan krijgen pony's vanzelf harde hoeven waardoor ze gewoon op 'blote' voeten kunnen blijven lopen.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:38

Dinkey heeft ook hoefschoenen. IJzer maken zijn hoeven helemaal stuk, zonder gaat niet ivm mennen.
Ze zijn aangemeten bij Smit (Dacht ik..) En dan worden ze na een week of 4 opgestuurd. Dinkey vond het
eerst raar, maar nu hij er aan gewend is vind ik hem er veel beter op lopen.
Dus ik zou het wel aanraden, maar dan moeten ze natuurlijk wel goed passen ;)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:12

Ik heb vandaag ook voor het eerst gesleeed met mijn pony met hoefschoenen om, na 2 uur draven in de volle sneeuw bleven ze goed zitten. Ben dus erg tevreden.

Mochten je nog opzoek zijn naar schoenen, ik had eerst de verkeerde maat gekocht: [EA-TK-AP] TK 2 Easyboot 00 enkel gepast

*Edit : Lees net dat je pony erg klein is, en deze waarschijnlijk niet passen