[H]welke hengst voor mijn merrie v Parcival

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cocochanel

[H]welke hengst voor mijn merrie v Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 18:38

Ik zit erover na te denken om mijn merrie van de zomer te laten dekken.
Het is een kwpn Gelders Type,haar vader is Parcival.
Ik vind haar zelf een plaatje om te zien.
Ze is nu 4 jaar en ben net begonnen om haar in te rijden,
ik wil haar dan door rijden tot de zomer,laten dekken en een periode rust geven,
daarna rustig doorrijden.

Het is een heel lief meewerkend paard,maar toch ook heel dominante merrie en beslist een karakter
met gebruiksaanwijzing,dus zou graag zien dat de hengst een niet te moeilijk karakter heeft.

Ik wil het veulen voor mezelf fokken,dressuur gericht,maar heb nog niet zoveel verstand
van de hengsten wat bij haar zou passen etc. dus hoop dat jullie een paar mooie suggestie's hebben!
Ben me er uiteraard wel helemaal in aan het verdiepen, dus mochten jullie nog leuke tips hebben voor
site's waar ik veel informatie kan lezen zijn die linkjes ook welkom ;)

Hier een paar foto's van haar!
Afbeelding
Afbeelding
Mochten jullie meer over haar willen weten om een betere keuze te kunnen voorstellen of ik iets belangrijks ben
vergeten te vermelden hoor ik het graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:06

Op KWPN.nl kun je bij regio en dan bij Gelders paard de goedgekeurde dekhengsten zien. Daar staan straks ook de data's van de Gelderse hengstenshow (worden zowel hengsten als nakomelingen geshowt, dus erg leuk om heen te gaan!)
Op de Gelderse hyves staat bij blogs een pagina met links, ook naar hengstenhouders.
Verder is Didam (stamboekopname) en Hengelo (dag van het Gelderse paard) ook leuk om heen te gaan, de oudste Parcivals zijn al 8 jaar, dus er lopen op die keuringen ook al veulens en oudere paarden uit een Parcival moeder.

Ik heb een 7 jarige merrie van Parcival waar ik één Gelders veulen uit heb gefokt en 2 rijpaardveulens.

Voor een hengstenadvies vind ik het lastig om zo wat te zeggen zonder aanvullende info en een goede standfoto.
Wat is haar verdere afstamming, hoe groot is ze, wat zijn haar plus en minpunten qua exterieur en gangen. Is ze al op de keuring geweest? Zoja dan kan je die laatste gegevens zo opvragen als je ze niet zou hebben. Anders is het een optie om komend jaar naar de keuring te gaan en haar te laten beoordelen.

Rhea

Re: [H]welke hengst voor mijn merrie v Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:16

zo van de foto vind ik het een aansprekende merrie. Verder sluit ik me bij janne aan. Ik zou eerst naar de keuring gaan.

Zonder goede standfoto en je verbeterpunten is het voor ons moeilijk advies te geven.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 22:45

Dankjewel voor de tips en reactie's! :) Ga er straks eens alles doorspitten!

Ze is overigens 1.68,
haar vader is dan
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=14610
en haar moeder
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=418686
Verder van moederskant nog de namen Getta,Zakerno,Zaretta,
maar die zeggen mij verder niks...
een echte goede standfoto heb ik niet,maar zal er binnenkort eens een paar maken!
Naar de keuring gaan zat inderdaad wel in de planning,maar heb ik ook nog nooit gedaan dus moet ik me ook nog eens wat verder in gaan verdiepen,naar welke keuring moet ik dan gaan ?

Ze heeft wel een klinische keuring gehad,kun je wat met die informatie ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:43

Nee.
Stamboekkeuring in Didam is de opname dag voor Gelderse paarden. Is in juni.

Heb je niet de volledige afstamming van moederskant? Papa kennen we wel.

Reflectionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:52

Wil je ook met een Gelders gefokte hengst dekken?

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 21:09

Dankjewel Janne,Juni duurt wel nog lang,
Wilde haar eigenlijk rond die tijd laten dekken....

Verdere afstamming van moederskant:
Getta,Zakerno,Zaretta,nog een keer Proloog, Kerna,Ornaat,Sarita.

Mag ik je nog eens wat vragen? weet jij wat keur en preferent betekent?

@ reflectionn..Nee liever een rijpaard

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:15

wij hebben een heel fijn spielberg veulen uit een gelderse merrie gefokt (was ook een parcival, zie Urissa in mijn profiel, het veulen staat ook in mijn profiel onder de naam Dee).

keur en preferent zijn predikaten die een merrie kan krijgen.
bij een stamboekkeuring word je merrie bij voldoende punten ster en evt voorlopig keur. als je merrie voorlopig keur is kan je naar de IBOP en als je dan voldoende punten haalt is je merrie keur.
preferent heeft volgens mij te maken met de nakomelingen van je merrie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:22

cocochanel schreef:
Dankjewel voor de tips en reactie's! :) Ga er straks eens alles doorspitten!

Ze is overigens 1.68,
haar vader is dan
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=14610
en haar moeder
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=418686
Verder van moederskant nog de namen Getta,Zakerno,Zaretta,
maar die zeggen mij verder niks...
een echte goede standfoto heb ik niet,maar zal er binnenkort eens een paar maken!
Naar de keuring gaan zat inderdaad wel in de planning,maar heb ik ook nog nooit gedaan dus moet ik me ook nog eens wat verder in gaan verdiepen,naar welke keuring moet ik dan gaan ?

Ze heeft wel een klinische keuring gehad,kun je wat met die informatie ?

Klopt het dat ze is ingeteeld op Zakerno? Ik heb hem even nl volgens jouw informatie aangepast...maar dan heb je behoorlijke inteelt als ze nu klopt.

Hoe heet jouw paard?

Als je inderdaad een hebt met Parcival en zo veel Hoogheidbloed...nou...dan ben ik bang dat je moet uitwijken naar een rijpaardhengst. Want dit gaat niet meevallen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:24

Ik zou denken aan Negro. Goede kans dat je er een Gelders veulen aan overhoudt.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 20:13

Mijn paard heet officieel Anky d'sier,maar kan haar zelf verder nergens terug vinden ..Ik noem haar Joni ;)
Ze heeft inderdaad Zakerno inteelt,zoals je hem hebt aangepast klopt tie! Had het zelf ook gezien maar weet dacht dat het niet zo heel veel kwaad kon ? Waarom is dat behoorlijke inteeld ?

Maar wat bedoel je precies met een Parcival en zoveel Hoogheidbloed?
Ik wilde sowieso liever een rijpaardtypehengst,aangezien deze mij zelf meestal meer aanspreken (kwa uiterlijk voornamelijk) Maar waarom is dat ? Omdat er anders al snel weer inteelt zou voorkomen ?

Dankjewel alvast voor de info!

Ik ga ook eens naar Negro zoeken,thanx Natasja!:)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:25

Om inteelt te voorkomen.

Ik zou dus wel gaan voor Gelders type. Het is een zeldzaam huisdierras en moet bewaard blijven. Daarom ook Negro, die geeft voor een rijpaard een klassiek type door.

Gelderse paarden zijn mooi en kunnen goed meekomen(in de basis) wedstrijdsport.

Er zijn nog maar 12 Gelderse hengsten over. Veel hebben onderling bloedverwantschap. (ze lopen allemaal terug op Oregon, de vader van Hoogheid, of Amor)
Zakerno was een Gelderstuigpaard. En voert Hoogheidbloed. Kijk maar ens hoevaak Hoogheid en Oregon bij jouw op het papier voorkomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:33

NatasjavE schreef:
Ik zou denken aan Negro. Goede kans dat je er een Gelders veulen aan overhoudt.

Ik denk dat je met Junior STV dat ook kunt bereiken die is zelf ook nog voor een redelijk hoog percentage gelders. Dan breng je direct weer wat ander (veelzijdig) bloed erin en een mooi achterbeen gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:21

Junior heeft alleen niet echt een Gelders karakter. Parcivals zijn eerlijk maar mogen over het algemeen genomen wel een partner hebben met een koel karakter.

Er zijn meer rijpaardhengsten met een hoog % Gelders bloed. Er is nog diepvries van Farrington. Misschien komt er straks wel een jonge Upperville bij, dat zou voor Parcival merries een uitkomst kunnen zijn.

Maar het hangt van de verbeterpunten van de merrie af wat voor hengst er bij past.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:23

parcivals staan er wel bekend om dat ze vrij heet zijn, een koele hengst is dan vaak wel een goede match :j

op de veulenkeuring afgelopen jaar waren er volgens mij vrij veel veulens in de ring die een niet gelderse vader hadden. geloof zelfs de dagkampioen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:29

Een Alexandro P, Gelders dus, was veulenkampioen in ieder geval. De 3 jarige kampioen was idd een Special D, maar dan zou ik echt veel liever de wat klassiekere (zowel qua type als afstamming) en bravere Negro kiezen.

Upperville = Cabochon en die staan bekend om een koel karakter, vandaar mijn interesse die richting uit, maar dat moet allemaal nog deze winter.

Persoonlijk vind ik alle Tango's, Jazz-en, Special D's, Scandic's etc etc uit Gelderse moeders niet thuishoren op de Gelderse keuring. Als je een rijpaard fokt ga er dan mee naar de rijpaardkeuring, anders wordt het in de Gelderse richting appels met peren vergelijken. En als je de juiste partner kiest dan kunnen ze op de rijpaardkeuring ook goed meekomen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:11

LiSSy schreef:
parcivals staan er wel bekend om dat ze vrij heet zijn, een koele hengst is dan vaak wel een goede match :j

op de veulenkeuring afgelopen jaar waren er volgens mij vrij veel veulens in de ring die een niet gelderse vader hadden. geloof zelfs de dagkampioen

De dagkampioen was Elvirma. Een Alexandro x Laurentz x Zep. 100% GP dus.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:11

O sorry Janne...had jij al gezegt...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:28

was inderdaad de 3 jarige die ik bedoelde, had het allemaal niet zo goed gevolgd aagezien ik foto's moest maken van de groningers.
vond die 3 jarige kampioen wel een prachtig dier trouwens

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:38

Beetje off-topic maar ik had niets met dat dier. Goed paard daar niet van...

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:46

Ik hoop dat je dit lijntje behoud voor de gelderse fokkerij, uit deze lijn komen onder andere de gelderse hengst Theoloog, en de gelderse tuigers Harald, Dobas en Fortissimo.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:17

stoffel schreef:
Ik hoop dat je dit lijntje behoud voor de gelderse fokkerij, uit deze lijn komen onder andere de gelderse hengst Theoloog, en de gelderse tuigers Harald, Dobas en Fortissimo.

Welke hengst zou jiij voor deze merrie adviseren?

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 20:58

Dankjewel allemaal voor de reactie's!
Heb nog een hoop bij te leren over alle hengsten,
zo op het eerste gezicht vind ik Negro wel een hele mooie hengst
om te zien.
Maar ga me eerst wat meer in alles verdiepen,want is natuurlijk een belangrijke
keuze! Het is echt jammer dat de keuring van pas in Juni is |( ... Was handiger als die in maart/april
gehouden zou worden..

LiSSy schreef:

Ze is inderdaad nogal heet,dus een hengst met een koel karakter is zeker waar ik ook naar zal kijken!

stoffel schreef:

Vraag me ook wel af welke hengst jij bij mijn merrie vind passen ...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 01:24

Wat een leuke merrie. Ja helaas is de keuring pas in juni, voor die tijd wil je haar al gedekt hebben zeker. Maar toch kan je al wel beslissen voor de keuring hoor, denk ik. Laat gewoon een aantal ervaren mensen haar exterieur beoordelen, en vraag tips. In februari is de Gelderse hengstenshow, dan kan je ze allemaal even zien (als ze er allemaal zijn, ik hoop het).

Ik vind het echt een leuke merrie om te zien, en ik zou hier zeker Gelders mee fokken. Gelderse hengsten voegen een braaf karakter toe, en je kan er zeker ver mee komen in de dressuur.

http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonnees/zoeken.asp

Hier kan je zoeken op basistype, Gelders paard, en Gelders type, en daar info over de hengsten lezen. Het gross bij basistype is al dood hoor, maar wel leuk voor je beeldvorming.

Specifieke hengsten durf ik je niet aan te raden, omdat ik (nog) niet helemaal thuis ben in alle bloedlijnen. Ik ben zelf ongeveer een jaar geleden begonnen met me echt te verdiepen in dit type paard, en ik vind het echt super leuk. Ik wens jou ook veel plezier toe met deze geweldige paarden!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:02

Sorry maar op basis van deze foto's is het heel moeilijk om een hengstenkeuze te bepalen.