Shetveulen kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Shetveulen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 21:08

Hallo bokkers,

Ik heb een boel vragen wat betreft een nieuw pony'tje die ik erbij
wil kopen. Ik zal mijn verhaal even neerzetten:
Ik heb sinds april 2009 een fjord, waar ik een maatje voor zoek. Ik wil graag een shet,
maar niet alleen als gezelschapspaardje,
ik vind het super leuk om met dat beestje te VDen, later voor een karretje, fietsen enz.

Bij mij op stal (een grote boerderij) zijn er in april 2009 2 shetlander veulentjes geboren.
1 merrie en 1 hengstje. De boer wil 1 van deze shetjes graag aan mij verkopen. Ik zou dan
voor de merrie gaan. Ze heeft sinds ze geboren is 24/7 op het weiland gestaan met haar neefje,
moeder en tante. Ze is dus nu 8 maanden oud. Ze is zo goed als niet in mensen handen geweest
maar ze is niet bang voor mensen. De veulens zijn nooit bekapt, gechipt, ingeent, ontwormd.. Uiteraard
doe ik dit direct mocht ik haar kopen.

Mijn vraag is: hoe kan ik dit doen? En waar moet ik beginnen? Kan ze meteen zonder
haar moeder? Ze zou snachts op stal en overdag in een paddock/weiland komen. Van april tot oktober 24/7 weiland. Kan ze direct (na kennismaking) bij mij fjordenmerrie? Kan ik op deze leeftijd al
poetsen, wandelen enz. of moet is het beter daar nog even mee te wachten?

Heel verhaal maar voor ik eraan begin, wil ik eerst het 1 en ander weten :)

Neffesh

Re: Shetveulen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:49

Ik denk dat het geen probleem is om haar nu van haar moeder te halen hoor.
Ik zou ze eerst alle 2 vasthouden en zien hoe ze reageren op elkaar.
Als dat goed gaat , kan je ze loslaten maar toch even in het oog houden.
Maar de leeftijd is goed hoor , je mag zeker en vast al beginnen met poetsen en wandelen.
Daar staat eigenlijk niet echt een leeftijd op vind ik. Hoe sneller ze gewoon zijn aan je en de omgeving en alles , hoe beter hé :-)

Veel succes !

capopjekop

Re: Shetveulen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:17

Over het afspenen kan ik niet veel vertellen, daar heb ik geen ervaring mee. Ik wilde mijn shethengst toentertijd in een wei naast mijn andere pony's zetten, omdat Amber nogal dominant is. Alleen dacht Hans er toen anders over en ging door de draden heen. Toen heb ik hem er maar gewoon bij gelaten en dat ging redelijk goed. Als de wei maar groot genoeg is. Je zou ook een draadje kunnen spannen waar het kleintje onder door kan en de grote niet, dan kan ze weg vluchten mocht het niet goed gaan. Poetsen, voetje pakken en netjes meelopen kan je al oefenen. Dat hoort mijn inziens ook wel bij de basis opvoeding. Wandelen zou ik wel met maten doen. Die jonge dieren zijn snel afgeleid en hebben het dan wel gezien, dat hadden die van mij iig wel.

Is je fjord een beetje jolig? Ik merkte aan Hans dat hij het soms niet zo leuk vond als de andere niet mee wilde spelen. Dan is een leeftijdsgenootje net wat leuker.