Wat te eten geven>

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pebble

Wat te eten geven>

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 23:42

Hoi bokkers!

(Ik weet niet of dit goed staat mag verplaatst worden ;) )
Ik mag nu uitgesloten gaan pony of fjord wat dan ook ;(
Maar later neem ik zeker weten een fjord maar ik heb geen idée wat je nou te eten moet geven per dag!?
En hoeveel zou het dan c.a. per maand kosten? (wil graag de kosten op een rijtje zetten :D )
En dan gelijk nog een vraagje wat is de prijs voor laat maar zeggen ongeveer een 11 jaar oude fjord zonder stamboom die verder geen gebreken heeft en beleerd is?

Ik hoor het graag :D

Groetjes Lieke

Mareeq

Re: Wat te eten geven>

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:46

een paard kopen is zoals je misschien wel vaker zult horen, niet duur... een paard onderhouden.. dat kost klauwen vol met geld...
je moet niet alleen voor het voer zorgen, maar ook voor de kosten van de dierenarts, stalling etc.

er zijn vast handige sites die je wat meer op weg kunnen helpen :) waaronder deze waarschijnlijk ook valt:

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... paard.html

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 23:57

Mareeq schreef:
een paard kopen is zoals je misschien wel vaker zult horen, niet duur... een paard onderhouden.. dat kost klauwen vol met geld...
je moet niet alleen voor het voer zorgen, maar ook voor de kosten van de dierenarts, stalling etc.

er zijn vast handige sites die je wat meer op weg kunnen helpen :) waaronder deze waarschijnlijk ook valt:

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... paard.html

Ja ik weet het maar ik wist het van het voer niet van de rest heb ik allemaal hier op bokt opgesnuffeld :+
Ik had er alleen niet echt iets duidelijks over voer bij staan :P

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:59

waar wil je je paard gaan stallen als het zover is? :)
want vaak is het op pension stallen zo dat zij het voer regelen..

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 08:24

Mareeq schreef:
waar wil je je paard gaan stallen als het zover is? :)
want vaak is het op pension stallen zo dat zij het voer regelen..

Het liefst wel op een pensionstal maar die zie ik niet veel ik in de buurt :o maar het is denk ik toch wel fijn om te weten wat je pony te eten krijgt als je zelf een x zou moeten voeren :D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:55

Als je voorlopig toch geen fjord of ander paard mag hebben, heeft het ook weinig zin om nu de waarde van een fjord te bepalen. Dier wordt immers ook ouder en dan veranderd de waarde.

Voor hoeveelheden voer kun je terecht op de site van het fjordenstamboek. www.fjordstukbook.com
Onder het kopje over het fjordenpaard staat specifieke voerinformatie.

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 10:13

fjordnina schreef:
Als je voorlopig toch geen fjord of ander paard mag hebben, heeft het ook weinig zin om nu de waarde van een fjord te bepalen. Dier wordt immers ook ouder en dan veranderd de waarde.

Voor hoeveelheden voer kun je terecht op de site van het fjordenstamboek. http://www.fjordstukbook.com
Onder het kopje over het fjordenpaard staat specifieke voerinformatie.

Nee ik bedoelde zomaar een voorbeeld ik had zomaar een fjord in gedachten voor later als ik zo'n fjord vind snap je?
Het is geen echte die ik had gezien :P

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:21

Dan nog is er nu niks over te zeggen. Een aantal jaar terug was een 15/1600 euro hogere prijsklasse voor een fjord, nu komen prijzen van 2000/2500 euro voor.

Waarom zou je trouwens voor een papierloze gaan kijken? Het stamboek zit zo in elkaar dat het heel toegankelijk is om een fjord aan papieren te helpen. Kun je toch beter daar naar gaan kijken?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:31

nou hier komt mijn voorbeeld voor als je later ooit een fjordje wil kopen.

Fjorden zijn vrij sober,dat wil zeggen dat je ze met weinig al gelukkig kunt maken.
Ik voer mn fjordje het volgende: s'morgens en s'avonds een half schepje musli en een flinke dikke plak hooi.(dit krijgt ze 3x op een dag)
Daarbij krijgt ze dan wat worteltjes(2à3 dikke wortels) en een appeltje.
In de winter krijgt ze soms ook een voederbiet dat vind ze geweldig,kan ze lekker dr tanden inzetten haha.
Dat is zo ongeveer de basis (met schoon water uiteraard!!!)

Dan komen er nog de jaarlijkse inentingen bij en ontwormingen die mag je niet vergeten!
Een fjord heeft wel voldoende uitloop nodig het zijn echte buiten paardjes en niet echt stalpaardjes(das dan mijn mening hoor)
En ja als het dier es ziek word dan kost het natuurlijk gelijk een hoop geld,maar dat geld voor ieder dier!

Je hebt dus ongeveer 4 balen hooi in de week nodig en weinig krachtvoer en soms wat extra's zoals een wortel of appel of voederbiet.

Maar ik zag dat je pas 13 jaar bent he?
Nou als je wat ouder bent is het misschien wat anders maar voor nu raad ik je geen fjord aan hoor!
Zo zijn het schatten maar met rijden erg sterk en eigenwijs!

Waarom probeer je niet of je ergens een leuk paardje kunt huren?Wie weet kun je hem dan later kopen,dan weet je zeker of ie bij je past ja of nee.

In ieder geval veel succes en veel rijplezier gewenst! ;)

oja de aanschafprijs voor een fjord zonder papieren zou ongeveer rond de 1000 euro moeten zijn.Ligt er een beetje aan wat ie al allemaal kan en de leeftijd.

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 09:38

funnyhorses schreef:
nou hier komt mijn voorbeeld voor als je later ooit een fjordje wil kopen.

Fjorden zijn vrij sober,dat wil zeggen dat je ze met weinig al gelukkig kunt maken.
Ik voer mn fjordje het volgende: s'morgens en s'avonds een half schepje musli en een flinke dikke plak hooi.(dit krijgt ze 3x op een dag)
Daarbij krijgt ze dan wat worteltjes(2à3 dikke wortels) en een appeltje.
In de winter krijgt ze soms ook een voederbiet dat vind ze geweldig,kan ze lekker dr tanden inzetten haha.
Dat is zo ongeveer de basis (met schoon water uiteraard!!!)

Dan komen er nog de jaarlijkse inentingen bij en ontwormingen die mag je niet vergeten!
Een fjord heeft wel voldoende uitloop nodig het zijn echte buiten paardjes en niet echt stalpaardjes(das dan mijn mening hoor)
En ja als het dier es ziek word dan kost het natuurlijk gelijk een hoop geld,maar dat geld voor ieder dier!

Je hebt dus ongeveer 4 balen hooi in de week nodig en weinig krachtvoer en soms wat extra's zoals een wortel of appel of voederbiet.

Maar ik zag dat je pas 13 jaar bent he?
Nou als je wat ouder bent is het misschien wat anders maar voor nu raad ik je geen fjord aan hoor!
Zo zijn het schatten maar met rijden erg sterk en eigenwijs!

Waarom probeer je niet of je ergens een leuk paardje kunt huren?Wie weet kun je hem dan later kopen,dan weet je zeker of ie bij je past ja of nee.

In ieder geval veel succes en veel rijplezier gewenst! ;)

oja de aanschafprijs voor een fjord zonder papieren zou ongeveer rond de 1000 euro moeten zijn.Ligt er een beetje aan wat ie al allemaal kan en de leeftijd.

oke dankjewel voor de info :D