Propere manen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joketjeuh

Propere manen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 19:46

Hey allemaal,
Kheb een vraagje
Ik heb een haflinger met korte rechtopstaande manen. :Y)
Hij vindt het ook heel erg leuk om op zijn wei te rollen en daardoor zijn deze altijd heel vuil. ;)
Ik krijg ze niet goed proper zonder hem te moeten wassen.
Zijn er bokkers met hetzelfde probleem? Of hoe doe jullie dat ?

groetjes

Marieke_K

Re: Propere manen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:51

Modder op laten drogen en uitkammen en vlechten = klaar voor wedstrijd :D

Iedere keer wassen is niet goed, zeker niet in de winter (veel te koud!). Je haf heeft geen last van vieze manen, waarom zou jij er dan wel een probleem van maken? (niet vervelend bedoeld) :)

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:05

Je hafje in de regen of sneeuw laten staan, dan zijn de manen vanzelf wit gewassen.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:10

lekker maantjes wassen :D

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:12

Mareeq schreef:
lekker maantjes wassen :D

Lijkt me midden in de winter niet zo'n strak plan. Beetje koud..

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:38

Marieke_K schreef:

scheelt dat ik op stal warm water uit de kraan heb...
wil dus niet zeggen dat wassen koud moet zijn in de winter,..

en als je echt alleen z'n manen wast.. dan kan het verder geen kwaad.. dan zorg je gewoon dat de rest van het paard niet nat word..
manen worden sowieso in de regen toch nat ;)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:41

Ik heb spul gekocht bij de paardendrogist, spuit 1x per week zn manen mee in en zo blijven ze redelijk wit. Een echt modderbad zijn ze niet echt tegenbestand maar door die spray is het goed schoon te houden.

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:42

Als jij een warme douche hebt gehad, en je gaat buiten staan heb jij het ook koud ;)
Als ik jou was,TS, zou ik niet de manen elke keer perfect wilen hebben, onbegonnen werk :)

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:52

H_lover4ever schreef:
Als jij een warme douche hebt gehad, en je gaat buiten staan heb jij het ook koud ;)
Als ik jou was,TS, zou ik niet de manen elke keer perfect wilen hebben, onbegonnen werk :)

scheelt ook weer dat ik niet buiten ga staan als ik net een warme douche heb gehad :P
dan daarbij kan een paard wel tegen wat kou, dus manen wassen is geen probleem..

en inderdaad, een antiklit spray, kan ook voldoende zijn :) zeker bij wat kortere manen..
ik gebruik die van de boerenbond (welkoop) maar ook soms cowboy magic shine spray.. :)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:55

ik heb shine & silk van de paardendrogist, zowel spray als soort cremespoeling die je na het wassen aanbrengt, blijft mooi wit en is vuil afstotend, echter een goed modderbad daar is niet veel tegen bestand, goed laten drogen en uitborstelen.

het blijft een probleem met paardje en witte manen en staart.

succes

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:02

Is het echt nodig (bijvoorbeeld voor wekelijkse wedstrijden)? Dan is wassen misschien de enige optie, anders gewoon lekker laten voor wat het is (hooguit laten opdrogen en dan uitborstelen). ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:26

Mareeq schreef:
Marieke_K schreef:

scheelt dat ik op stal warm water uit de kraan heb...
wil dus niet zeggen dat wassen koud moet zijn in de winter,..

en als je echt alleen z'n manen wast.. dan kan het verder geen kwaad.. dan zorg je gewoon dat de rest van het paard niet nat word..
manen worden sowieso in de regen toch nat ;)

een harde straal water is toch wat natter dan regen, met wassen maak je de manen bewust door en door nat. Bij regen wordt hooguit de toplaag van de manen van mijn haf nat (manen zijn van nature waterafstotend, net zoals de vacht) :) Bovendien is het bijna onmogelijk met langere manen om de rest van het paard niet nat te laten worden en is de gevoelstemperatuur van afkoelend warm water vele malen kouder dan van regenwater :)

En te vaak wassen is ook niet goed voor de vacht / manen. Lekker uitborstelen en je niet te veel storen aan die moddermanen!

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:36

Citaat:
een harde straal water is toch wat natter dan regen, met wassen maak je de manen bewust door en door nat. Bij regen wordt hooguit de toplaag van de manen van mijn haf nat (manen zijn van nature waterafstotend, net zoals de vacht) :) Bovendien is het bijna onmogelijk met langere manen om de rest van het paard niet nat te laten worden en is de gevoelstemperatuur van afkoelend warm water vele malen kouder dan van regenwater :)

ik kan helaas niet anders als regelmatig de manen wassen :P anders wordt het een klittenboel :P

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:40

Uitklitten met cowboy magic werkt ook goed hoor ;) Ik start regelmatig en doe dit ook :) Bovendien vlechten stugge manen fijner dan gladde, schone manen.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:29

Marieke_K schreef:
Uitklitten met cowboy magic werkt ook goed hoor ;) Ik start regelmatig en doe dit ook :) Bovendien vlechten stugge manen fijner dan gladde, schone manen.

klopt.:) vind cowboy magic trouwens ook zo lekker ruiken.. :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:53

Ik heb Green spot remover van Cowboy Magic. Werkt perfect op manen en je hebt er geen water voor nodig.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:24

Mareeq schreef:
als je echt alleen z'n manen wast.. dan kan het verder geen kwaad.. dan zorg je gewoon dat de rest van het paard niet nat word..

Dan mag jij bij deze even uitleggen aan iedereen hoe je alleen de manen wast zonder de rest van het paard nat te maken...

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:33

wereld schreef:
Mareeq schreef:
als je echt alleen z'n manen wast.. dan kan het verder geen kwaad.. dan zorg je gewoon dat de rest van het paard niet nat word..

Dan mag jij bij deze even uitleggen aan iedereen hoe je alleen de manen wast zonder de rest van het paard nat te maken...

nou, mij lukt het gewoon zonder iets speciaals te doen :P
maar je zou ook (als je pony niet al te bang is) een vuilniszak of iets anders waterafstotend op je pony kunnen leggen.. ;)
zo gek nog niet, dat idee denk ik :P

Suflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 07:55

Volgensmij zijn korte manen moeilijker schoon te houden dan lange manen. Mijn haf heeft lange manen, maar zezitten ook onder een deken. Je kan cowboy magic gebruiken, dit is soort olie lijkt het op, smeer je een beetje in de manen, deze worden lekker zachjt maar het vuil blijft er ook af glijden. ideaal moet ik zeggen.
En als je hem wast, ikdoe vaak een regen deken op!

Succes

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:59

nou ik zou zeggen laat ze lekker vies, kadans heeft in de winter wel eens bijna grijze manen. als hij toch niet op wedstrijd gaat maakt het toch niet uit?
voor mij dan :D

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:59

Zolang hij niet op wedstrijd hoeft zou ik ze gewoon goed borstelen. Mocht je de maanen wel wassen en wil je ze echt super wit krijgen, ik gebruik altijd maizena, klinkt heer raar maar worden ze echt spier wit van, daarna even na spoelen met shampoo en klaar.
Wat wassen betreft kan dat ook gewoon in de winter. Bij ons worden de paarden ook nog gewoon gewassen, alleen zorgen dat je hem goed droog maakt daarna een deken erop tot het droog is of lkkr onder de solarium zetten. Paarden kunnen redelijk wat hebben. Mijn verzorgpaarden staan 24/7 in de wei, kunnen wel in een stal maar doen ze meestal niet en als ze een regenbui op hun dak hebben gehad in de winter is dat net zo koud.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:50

Ik was de manen altijd eerst met gewone paardenshampoo, dan doe ik er wat zilvershampoo van de kruidvat in, en ik krijg altijd complimentjes dat de manen zooooo mooi wit zijn :))
Maar als je paard modder in de manen heeft is het het handigst om het op te laten drogen en eruit te kammen voordat je gaat wassen :j

Suflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:49

@gabrielle: paarden die buiten nat regenen zijn niet nat tot op de huid, bij wassen gebeurt dit wel. Dus het is heel anders of je paard nu buiten in de regen staat of wast.
Ik was mijn manen altijd met betadine shampoo. Eerst gewoon shampoo daarna betadine. Maar flo heeft zoveel manen dat er niet tegen op te werken is met zilvershampoo.

Afbeelding

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:43

ik laat zijn manen altijd gewoon vies. is onbegonnen werk met een paard dat in de wei staat. af en toe zijn ze stralend wit trouwens, na een flinke regenbui ;)