KI hoe gaat dat nou allemaal in zijn werk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

KI hoe gaat dat nou allemaal in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 16:20

Tja waarschijnlijk voor velen heel logisch, maar voor mij niet.

Dekken dmv KI

Hoe gaat dit allemaal in zijn werk?
Hoeveel kosten ben je naast het dekgeld nog kwijt?
Hoe wordt het verzonden?

Etc etc wie o wie geeft mij opheldering?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:23

Hmmm, naast dekkosten, ben je nog de kosten van de DA kwijt voor het
insemineren, scannen en de kosten van verzenden als je ergens anders dekt dan
bij de hengstenhouder waar de hengst staat. Meestal is dat iets van 50 euro voor
verzenden. DA kosten zijn heel erg wisselend, sommige DA's werken met pakketten dus
1 prijs voor het hele seizoen scannen en dergelijke. Volgens mij ben je er dan wel zo'n beetje :)

Charaz

Re: KI hoe gaat dat nou allemaal in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 16:26

Oke en hoe plan je nou het goeie moment om te laten insemineren want ik neem aan dat dit toch wel uitgekiend moet worden.
Tot nu toe heb ik er nooit zo opgelet wanneer mijn merrie hengstig is en weet eigenlijk niet of ik dat zo precies zou kunnen zeggen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:29

Je moet idd wel de merrie in de gaten houden om te zien of ze hengstig is, zodra
je merkt dat ze hengstig is dan maak je een afspraak om haar te scannen, de DA kan dan
zien hoe groot het eitje is en wanneer ze dan het beste geinsemineerd moet worden.
Kun je niet ontdekken of je merrie hengstig is dan zou je haar ook hengstig kunnen laten spuiten door
de DA. Meeste merrie laten wel zien wanneer ze hengstig zijn maar sommige merries gewoon echt niet hoor :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:06

Kosten zijn wisselend, er zijn inseminatiestations namelijk waarbij je een prijsafspraak kunt maken, zo ook eventueel bij dierenartsen.
Verzendkosten is ook verschillend, verzendingen naar "vaste adressen" (waar de koerier dagelijks komt) zijn de helft in prijs als de niet-vaste adressen. Bij een niet vast adres zit je rond de 50 euro excl. BTW. Maar in sommige dekgelden is verzending ook weer inclusief.