Veulen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silke_24

Veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 20:36

Hallo ;)

Bij mijn tante hebben we een veulentje van nu 7 maand. Maar ze moet nog bij de moeder weg..
Ik heb eigenlijk wat meer vragen:

* Hoe moet je een veulen afspenen en hoe gaat het in zijn werk??
* Hoe kan ik een goede band opbouwen?
* Meer tips zijn welkom..

Groetjes Gelske

XDangerousX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:58

Met het afspenen moet je langzamerhand naar water toe gaan als je dat bedoelt.. telkens wat minder melk en meer water totdat hij zonder melk kan.
een goede band opbouwen is spelen met lekker in de pakken lekker rennen in het bos met hem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:05

Als het veulen nog niet gespeend is, zou ik daar toch langzaam mee gaan beginnen. Het belangrijkste is dat het veulen niet meer bij de moeder kan drinken, want zo blijft anders de melkproductie op gang.

Spenen kun je op twee manieren doen: geleidelijk aan, of in een keer abrupt. Welke methode je toepast ligt helemaal aan jezelf en de accomodatie die je hebt. Zo zou ik het veulen niet in een keer gaan spenen als je geen box hebt waar het veulen veilig in kan staan, en waar hij bijv. als hij gaat steigeren met de benen door de tralies kan komen. Als je een vriendje hebt (leeftijdsgenootje) waar het veulen steun bij kan gaan vinden, zou ik het veulen daar bijzetten. Als je de mogelijkheid hebt dat ze zover bij elkaar vandaan kunnen dat ze elkaar niet meer kunnen horen, zou dat beter zijn bij abrupt spenen. Je kunt het veulen met de moeder bijv. in een trailer zetten en naar een opfokadres brengen, daar het veulen eruithalen, en de merrie mee terug nemen.

Geleidelijk aan kun je doen door de tijd dat je het veulen bij de merrie weghaalt steeds een beetje langer te maken. Als je twee boxen naast elkaar hebt, kun je ze naast elkaar zetten zodat merrie en veulen elkaar wel kunnen zien, ruiken en aanraken, maar het veulen niet meer kan drinken.

Om je goed advies te kunnen geven, moeten we wel weten wat voor accomodatie je hebt, en wat je verder met het veulen wilt: inscharen in een kudde op een opfokadres, of veulen bij huis, of weer in de weide bij de moeder?

Niekje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:03

Wij kregen ons veulen ook toen ze 8 mnd oud was en nog nooit bij haar moeder weg geweest. Ons veulen hebben we toen samen met de moeder in de trailer gezet en naar de stalling gebracht waar wij haar hebben staan. Toen we daar eenmaal aankwamen en het veulen uit de trailer wilden halen ging de moeder echt kompleet door het lint en was het een hele klus om de klep van de trailer goed en veilig weer dicht te krijgen. Pas dus echt goed op als je hiervoor kiest!!

Eenmaal op stal heeft ons veulen wel zeker 2 weken heel gefrustreerd gedaan en was ze eigenlijk best wel boos en onhandelbaar. Ze trapte tegen de boxmuren aan, stijgerde boven de hekken uit en hinnikte de hele dag door. Ook wilde absoluut niet aan het halster mee lopen, wat ze al wel kon. Laat staan dat we haar konden poetsen, wat ze ook al gewend was. Kortom ze was BOOS!!!!! Maar met heel veel geduld en aandacht is het uiteindelijk wel heel goed gelukt.

We zijn iedere dag naar haar toe gegaan, hebben geaaid en gevoerd en rustig aan kleine oeeningetjes gedaan. Zo is ze helemaal aan ons gewend geraakt.
Nu is ze inmiddels 17 mnd en ze heeft de hele zomer lekker op het land gestaan in een kudde met allemaal merrieveulens. We haalden haar bijna ieder dag even uit het land, even poetsen, borstelen, wandelen of iets dergelijks. En we hebben echt een superband met haar. Een geweldig dier, waar we naar veel aandacht echt mee kunnen lezen en schrijven.

Denk er wel om dat je altijd wel in je achterhoofd houd dat je met een PAARD te doen hebt en het ook echt wel als zodanig behandeld.!!! Jij bent de baas, van jongs af aan, anders loop je dus echt wel tegen problemen op.

Succus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:00

emre2003 schreef:
...
Eenmaal op stal heeft ons veulen wel zeker 2 weken heel gefrustreerd gedaan en was ze eigenlijk best wel boos en onhandelbaar. Ze trapte tegen de boxmuren aan, stijgerde boven de hekken uit en hinnikte de hele dag door...

Hadden jullie er een leeftijdsgenootje bij, of stond het veulen alleen?

Revanches

Re: Veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:16

Met vragen over veulens, past het beter in het KS fora.
Daarom een verplaatsing van OPG-->KS.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:21

Rosanne12 schreef:
Met het afspenen moet je langzamerhand naar water toe gaan als je dat bedoelt.. telkens wat minder melk en meer water totdat hij zonder melk kan.
een goede band opbouwen is spelen met lekker in de pakken lekker rennen in het bos met hem.

Ik denk dat je wat minder Penny's moet lezen. Zo werkt het echt niet....

Silke_24

Re: Veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 15:29

Het gaat nu goed, ze staan apart..