[TI] Welke pension beste voor mijn Tinker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

4leafclover

Welke pension beste voor mijn Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 19:57

Ik zit op moment erg in een dubio en weet effe niet wat ik moet doen ;(

Ik sta al ruim 5 jaar op een pension stal waar mijn paardje het hele jaar door overdag (8-10uur) op de wei staat en 's avonds en 's nachts op stal.
Nu ben ik me al een tijdje op bepaalde punten vreselijk aan het ergeren zoals een buitenbak die nooit gesproeid wordt en je in een stofwolk moet rijden, binnenbak die juist veel te nat gesproeid wordt of helemaal niet, troebel roest grondwater wat gegeven wordt in de wei, verregend muf en oud hooi wat gegeven wordt en de ruiters die er rondlopen die een beetje op je neerkijken omdat je én een koudbloed hebt én naast het gewone (bitlose) rijden ook op een andere manier (NH) met je paard bezig bent. Tevens staat deze stal op moment ook nog te koop, echter wel nog weinig belangstelling maar van horen zeggen had er zich wel al een investeerder gemeld en is men al bijna overeen gekomen.

Nu volg ik al een tijdje les in NH en bitloos rijden en nu is op die stal een plek vrij gekomen voor pension. Wat heeft men daar te bieden? Ieder paard een deels overdekte paddock (ca. 4 x 10 meter), 24/7 dus buiten, overdag weidegang, buitenrijbak, aan de rand van het bos, paard kan als hij wilt contact maken over omheining met soortgenoten, staat wel met een soortgenootje op de wei (wordt in overleg gekeken welke het beste bij je paard past). Een voordeel deze stalling is wel goedkoper maar heeft geen invloed voor mijn keuze.

Dit is voor mij wel even wennen dat ze daar continue buiten staan en zal voor mijn tinkie ook wel even wennen zijn. En de manier met omgaan met het paard is compleet anders als bijv. op de stal waar ik nu sta. Zal het een kwestie van gewenning zijn?

Ik vraag me af wat ik moet doen... wat zouden jullie doen als je in mijn schoenen zou staan?

Ariebren

Re: Welke pension beste voor mijn Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:03

Alleen al voor het water en hooi zou ik van stal veranderen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:03

Ik denk dat jij je keus al gemaakt hebt. En stal 2 lijkt mij het beste...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:04

waar jij je het prettigste bij voeld

het belangrijkste is dat jij een goed gevoel hebt bij de mensen die de stalling runnen (zo te luisteren heb je dat bij je huidige stalling niet)
dat gevoel geef je vanzelf door naar je paardje en zal die zich ook beter gaan voellen

ik ben een paar jaar geleden ook van stalling veranderd
niet dat ik het slecht had bij de mensen waar hij stond
maar ik heb gewoon een super gevoel bij de stalling waar hij staat (plus dat ik heel wat meer kan hier)

ik heb vertrouwen in de mensen die daar zijn dat ze goed voor mijn paard zullen zijn en dat ze adequaat handelen bij eventuwele problemen kalamiteiten etc etc

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:04

Hardlopend naar nummer twee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:05

Ik zou geen seconde twijfelen :)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:09

ik denk ook dat jij je keuze al hebt gemaakt, zou de knoop definitief doorhakken en hop..naar stal 2!

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 20:14

Ja maar twijfelen doe ik toch nog hihi... pfff vindt het zooo moeilijk. De pensionstal waar ik nu sta is van een oude man (76) vandaar dat het ook te koop staat hij wil er op tijd van af zeg maar cru gezegd.
Maar ik ben zo bang dat ik mijn tinkertje verdrietig maak om hem uit zijn vertrouwde omgeving weg te halen en 2km verder op te zetten.
Het is een paardje wat heel erg trekt naar een vast ritme, niet te veel veranderingen etc.

Ik denk dat ik de stap toch maar moet maken... ik hoop alleen dat mijn paardje het ook zal begrijpen.

De mensen van de nieuwe stal zijn echt super aardig, denken als eerste aan het welzijn van de paarden en dan pas aan hen zelf. Ze zijn zelfs bezig om speciaal hooi uit de Eifel te laten komen omdat dat boordevol kruiden zit.

Pfff.... het is een moeilijke stap hoor, zeker omdat ik zo op zich ook geen problemen heb met de eigenaar van de stal waar ik nu sta. Maar wat als het straks verkocht is? De stallen bij ons in de regio met minimaal een halve dag weide gang zijn nog niet op één hand te tellen....

Ik denk dat ik de knoop moet doorhakken...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:16

In volle galop naar stal 2. Aan buiten staan wennen ze volgens mij wel vrij snel..

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 20:36

Dank je wel voor jullie adviezen +:)+ Dit had ik net even nodig :j

Ik ga de knoop door hakken! Ik wil wel kijken of ik een proef periode af kan spreken... mochten we beide niet aan de nieuwe plek kunnen wennen.

Nu de volgende stap: het aan de stal eigenaar vertellen van de stal waar ik nu sta :\ . Hoop dat hij het een beetje goed op kan vatten...

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:47

Toen ik begin van de zomer ook de overstap maakte van een pensionstal naar een 27/7 weidegang en dat nog zonder schuilstal moest ik ook even slikken, mijn tinker heeft de eerste dagen eind vd middag ook echt aan het hek gestaan op een manier van kom ik wil naar stal, maar na een weekje was dat over en volgens mij heeft ie er geen problemen mee hoor.
Denk niet dat je je tinkie er verdrietig mee maakt.
Ik ken zelfs een paar tinkies die een paddochje hadden met een stalletje en in dat stalletje deden ze hun behoefte en in de vrieskou gingen ze buiten op de tegels liggen...
zou me daar niet zo druk om maken hoor

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:53

Ik denk ook dat je de keuze al gemaakt had voor je dit topic plaatste, Suzanne ;-). Gewoon lekker overstappen, je paardje is er zo aan gewend, hij krijgt het tenslotte alleen maar véél beter !!!!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:06

Ik had er gisteren nog gestaan! Wat wil je voor je paardje nog meer? Dat ie altijd buiten kan staan is fantastisch toch?! Succes met vertellen.

Tinker32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:26

Ik ben het helemaal eens met celticpony. Het is toch fijn als je paard 24/7 buiten kan staan? (vooral bij een tink := ) . Ik denk, net als de andere zeggen, dat alleen al voor het eten je naar stal 2 moet gaan. Maar uiteindelijk moet je wel zelf beslissen ;)

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:49

door omstandigheden ben ik van paarden aan huis naar een pension stal gegaan wat al wennen is. Je raakt veel over je zeggen schap kwijt.Ik dacht iets leuks gevonden te hebben. Maar helaas. Ik ben vorig jaar ook van pension stal veranderd. Ik ging er echt veel op vooruit. Maar vond het toch moeilijk. Op de vorige stal kwamen ze afspraken niet na. Je gaat dan weg met het idee wat als ze de afspraken weer niet na komen. Nu weet je wat je heb en dan is het afwachten. Maar ben blij dat ik het gedaan heb.Kost een paar slapenloze nachten. Maar ga op je gevoel af.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:03

pfoeh ik wist het wel, overstappen! :)

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:48

Als ik optie 2 kon krijgen zou ik ook niet twijfelen! Klinkt erg super allemaal.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:51

Pellie schreef:
pfoeh ik wist het wel, overstappen! :)

Mee eens. Als ik zo je verhaal lees zou ik eingelijk al lang overgestapt zijn. Roest water, muf en natgeregend hooi is niet goed hoor :(:)
Succes met je keuze.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 23:34

Ik heb er vannacht bijna niet door kunnen slapen...

Misschien is het voor mij (psychisch gezien) wel het moeilijkste, als je het altijd op een bepaalde manier gewend bent en over gaat stappen op iets anders.
Vrijdag was ik gaan kijken en was ik erg enthousiast, gisteren kreeg ik twijfels of ik mijn paard er wel blij mee maak, vandaag heb ik weer een positief gevoel. Ik wacht morgen toch nog even af ;)
Inderdaad Keeva, toen ik het gisteren typte had ik misschien al een keuze gemaakt maar had ik nog erg veel twijfel.

Maar ik denk dat ik vandaag toch écht definitief mijn keuze heb gemaakt ;)

Het wordt nog erg moeilijk om het nu te gaan vertellen bij mijn huidige stal... ik hou niet zo van slecht nieuws overbrengen. Hij is toch al die jaren wel goed voor mijn paard geweest alleen is hij erg van de oude stempel... ik hoop dat hij het begrijpt dat ik op de nieuwe plek meer mijn ding kan doen en dat het beter bij mij en mijn tinkertje past.

Ik denk dat ik wel nog effe wacht met vertellen tot vrijdag of zo kan ik nog effe moet verzamelen...

pfff jeetje dit is best moeilijk hoor! Ik hou jullie op de hoogte van de stand van zaken en van de reactie van de stal eigenaar!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:40

ik ken het hoor, heb twee keer op moeten zeggen bij een stal. Heb er echt nachten van wakker gelegen toen...vind dat soort dingen ook altijd lastig hoor!! probeer te bedenken dat het voor jullie daarna alleen maar beter kan worden!! succes

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:55

Tja Susan, je weet het he ;)
Woadan en ik zijn om diezelfde redenen weg gegaan waar jij nu staat, en ik heb het maar 2 maanden volgehouden hihi!

Ik denk dat het gewoon even je zinnen verzetten hebben en ik weet zeker dat jij en Ches daar wel met respect worden behandeld en en dat zijn bijnaam dan eindelijk toppertje word inplaats van ''STINKER''!

Enne, Wodan en ik wurgen ons wel tot de bosrand en dan gaan we samen rijden hihi!

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:02

Lekker naar stal 2 gaan. Ik heb dat deze zomer ook gedaan. Noah moest er ook erg aan wennen. Maar door vaker naar heb toe tegaan en hem te knuffelen is het goed gekomen. Hij doet het beter dan ooit. Hij heeft zich helemaal aangepast. Maar laat je paardje duidelijk merken je omgeving is verandert maar ik ben er nog.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:55

Ik persoonlijk had er eerlijk gezegd geen seconde over na hoeven denken ;) En was het liefst gelijk al verhuisd. Dat heb ik een maand geleden dus ook gedaan, sta nu super!
Maar zoals je zegt, het is meer de gewenning die je hebt op je huidige stal, dat zal jouw keuze lastig hebben gemaakt. Wel alvast veel plezier op je nieuwe stal! Klinkt goed.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:10

En ?? Heb je de stap gezet ???

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 14:20

Marsan schreef:
En ?? Heb je de stap gezet ???

Yep :=
Ik heb het afgelopen zaterdag aan de eigenaar van de huidige stal verteld... ik vond z'n reactie nog wel mee vallen. Hat het eerlijk gezegd nog erger verwacht. Maar hij zei: als jij denkt dat dat het beste is....

Komende zaterdag verhuizen we al over!
Heb net nog een berichtje gekregen van de nieuwe stal dat alles klaar is voor onze komst! Er moesten nog een paar kleine dingetjes geregeld worden (a.o. een spuit/wasplaats voor zijn sokken (mijt) etc.).
Hij mag zelfs een paddock paradijs krijgen als ie wil!

Foto's volgen asap!