Ervaring met drachtige maar toch hengstige merrie ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monica1978

Ervaring met drachtige maar toch hengstige merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 01:17

Hallo allemaal ,zit met een discussie ,
Mijn oude merrie was 24 augustus drachtig gescaned ,eergister wou ik haar bij de hengst laten lopen liet zij zicht dekken (wou ook graag toen ze net drachtig was voor t scannen) ik heb haar bij de hengst naast gezet en toen toonde ze niet meer hengstig .(afgelopen jaar in de laatste 2 weken vd de dracht was ze ook ineens hengstig toen de hengst in haar buurt werd gezet)
Gistermidag da laten komen haalde mest weg om op te voelen en te scannen en toen sloeg mijn merrie hem af om zomaar te zeggen (kent de dierenarts en is wel tig keer gescaned zonder probleem)
Nu zit ik met een dilemma ,wel of niet drachtig ,de da zegt zo goed als niet ,maar ze toont wel wat buik ook al is ze nog maar 3,75 mnd(15 wk).
iemand ervaring met ?

Rivendell

Re: Ervaring met drachtige maar toch hengstige merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:21

Ik heb 2 merries de tijdens de dracht ook hengstig worden. 1 laat zich zelfs gewoon dekken. Misschien kun je met sedatie of kluisters wel scannen?

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 20:08

Ok ,dus toch ..
Het vreemde was dat hij in eerste wel met de hand naar binnen kon haar mest weg te halen ,maar de tweede x er niet meer in de buurt kon komen .
Het is/was haar laatste veulen ,denk dat ik dat idd maar moet doen ,nog een keer scannen ,en anders maar sedatie-praam ofzo

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:22

Mijn oude merrie krijgt een praam op en kluisters, anders vermoord ze de veearts.
Nog een gek detail: mijn andere merrie die hengstig wordt tijdens de dracht, dekt ook andere merries. Maar dit doet ze alleen als ze drachtig is.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 04:48

mijn merrie toont ook hengstig tijdens de dracht.
Kun je haar niet laten scannen gewoon van buitenaf?
Ik heb weleens in het dikke buiken toppic iemand horen vertellen, dat ze de merrie gewoon op de buik zelf gescand hebben.

Anders zou ik idd proberen haar te sederen (kan immers geen kwaad voor het evt veulen)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 08:09

mijn oudere merrie toont ook de hele tijd hengstig maar wil da niet echt gedekt worden door de hengst. Krijgt nu wel een buikje maar was vorige week weer hengsig voor mijn super saaie fjordenruin die daar niet op reageert (al die merrie's worden voor hem hengstig maar niet voor mijn hengst haha)

Vind het dus erg moeilijk maar doordekken kan wel, ik laat mijn paard niet scannen, kan niet heen lopend (heel stijf achter) en niet met de trailer) dus wacht gewoon maar april af.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:38

Melanie5 schreef:
Mijn oude merrie krijgt een praam op en kluisters, anders vermoord ze de veearts.
Nog een gek detail: mijn andere merrie die hengstig wordt tijdens de dracht, dekt ook andere merries. Maar dit doet ze alleen als ze drachtig is.

Dat mijn eerste pony ook haha die dekte hengste merries!! en was ook de eerste x na dat ze terugkwam van de hengst licht hengstig uiteindelijk goed drachtig.

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 22:14

Kheb haar vandaag nog eens bekeken en toch denk ik dat ze drachtig is(gevoel) .
Staat nu al een paar dagen naast de hengst (3m) en heeft zich verder ook niet meer hengstig getoond :X
Ga haar toch nogmaals een poging laten doen te laten scannen weet t graag "zeker" Iemand ervaring met de wee foalchecker ?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:37

ze worden hier ineens allemaal hengstig. een dat klopt, die is niet gedekt, maar de andere 2... Een van die 2 gedraagt zich trouwens ook als hengst.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:04

ik heb van de week ook de DA laten komen.Mijn schimmel deed ook net of ze hengstig was.Maar is toch echt nog steeds drachtig(6mnd) Haar hormonen waren op hol geslagen

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:04

Mijn merrie heeft tijdens haar dracht ook wel wat gedrag vertoond van hengstigheid. Ze was toch echt hartstikke drachtig, haar 'veulen' is inmiddels al een flinke knaap van dik 1,5jr ;)

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:01

Mijn ene merrie die breng je als ze hengstig is na de hengst hij dekt 1 x en gelijk drachtig! Ze blijft haar hele drachtigheid hengstig en laat haar zelfs wel dekken.