[TI] hulpmiddelen rasp-mijt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superrizzo

hulpmiddelen rasp-mijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 11:03

Hoi allemaal.

Ik wilde even wat vraagjes stellen en wist niet of ik het het beste hier kon doe of bij medische.
Ik heb al wat zoekwerk gedaan maar werd niet heel veel wijzer dus hier een poging.

Ik heb zelf een 3,5 jarige Drum Horse
Die in juni 2009 last had van stampende achterbenen,Luizen in staart en manenkam en hij had Rasp aan zijn voorbenen bij de knieen.
Hij was uit een natuurgebied gehaald.

Hij is toen behandeld met 2 keer wassen met neocidol maar hij had open plekken van het kapot stampen en bijten dus was geen optie en 2 prikken Dectomax met een tussen pose van 2 weken.

Hierna geen last en alle wondjes heelde en geen gestap en geen rasp meer.

Nu sinds een aantal dagen is meneer weer aan het stampen gegaan.
Nu heb ik gisteren zijn sokken achter met thee trea shompoo gewassen en op zijn rasp aan de voorbenen behandeld met klitwortel.
Hij heeft niets in zijn manen-staart zitten.

Mijn vraag is hoe kan ik dit het beste aanpakken ?
Hij heeft dus 5 maanden geleden die spuiten gehad en dit zijn al best risico volle spuiten.
Kun je geen bloed laten trekken om precies te weten waar het van komt en hoe je het kunt bestrijden ?
Kan het te maken hebben met insulineresistentie ?

Hier even een voeder schema van wat hij krijgt.

´s morgens krijgt hij een zo´n smikkelbakje ban de boerenbond vol met muslie light van de dommelsche watermolen.
Dan gaat hij de wei op met voldoende gras tot van 8 tot 5
Bij binnekomt krijgt hij 3 winter wortelen en een ruime hoeveelheid hooi
Dan om 18:30 krijgt hij 1 voerschep met zemelen en geweekte seniores priores dit geeft de eigenaresse alle paarden !
dan krijgt hij om 23:00 nog zo´n bakje met muesli en een schepje semper min van st hyppolyt
en weer een ruime hoeveelheid hooi.

hij werk nauwelijks hoogstens 4x in de week wat grondwerk hij is wel ontzettend in de groei

Ik hoop jullie genoeg info te hebben gegeven.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:22

Je vraagt of de DA geen bloed kan trekken om te precies te weten waar 't vandaan komt. Dat weet ik niet, maar ik weet wel dat hij schraapsels kan nemen van de benen en zo onderzoeken wat de oorzaak van de mok / rasp is. Ik zou de DA dus zeker om advies vragen. Als de oorzaak mijt is krijg je het met huis-tuin-en-keukenmiddeltjes zeker niet weg.
Er zijn enorm veel middeltjes verkijgbaar tegen mok en rasp en veel ervan kosten handen vol geld, zonder dat je vooraf weet of het bij jouw paard gaat helpen. De DA kan kijken wat de echte oorzaak is en gericht advies geven. En je kunt toch gewoon tegen hem of haar zeggen dat je niet direct met die zware spuiten wilt beginnen?
Onze Tinker begint ook weer wat mok te krijgen, terwijl hij er sinds het voorjaar geen last van heeft gehad. Het is elke herfst hetzelfde: zodra het maar blijft regenen en de temperaturen een beetje zakken krijgt 'ie mok. Dat komt waarschijnlijk doordat zijn sokken veel te vaak vochtig of nat worden en niet goed meer drogen.
Gelukkig heeft onze Gijs het niet zo erg. Zo lang het droge, kleine plekjes zijn doen we er niets aan. Als het grotere plekken worden of open wondjes gebruiken we een week of twee een mokzalf die we van onze DA krijgen; dat is voor hem meestal afdoende. Zo niet: dan schrijft de DA hydrocortiderm voor en dat helpt bij Gijs tot nu toe altijd.

Succes +:)+

8nnemiek

Re: hulpmiddelen rasp-mijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:58

Ik zou inderdaad eerst een schraapsel laten onderzoeken op schurftmijt.
Als er geen mijten zitten dan is heel vaak de voeding de boosdoener. Ik vind dat je tink wel erg veel krijgt voor een paard dat niet werkt. Verder staat hij dus ook nog de hele dag op redelijk hoog gras, en in het nederlandse, bemeste gras zitten sowieso al vrij veel suikers, en al helemaal als het wat kouder begint te worden, in het najaar dus.
Lees dit stukje eens, dit gaat over hoe mok en voeding met elkaar verbonden zijn:
http://www.abcreatief.com/blog/?p=15

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:49

Ik adviseer je ook eerst een huidafkrabsel te laten nemen zodat je precies weet wat het is en je het gericht kunt behandelen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:30

MysticTinker schreef:
Ik vind dat je tink wel erg veel krijgt voor een paard dat niet werkt. Verder staat hij dus ook nog de hele dag op redelijk hoog gras, en in het nederlandse, bemeste gras zitten sowieso al vrij veel suikers, en al helemaal als het wat kouder begint te worden, in het najaar dus.
Lees dit stukje eens, dit gaat over hoe mok en voeding met elkaar verbonden zijn:
http://www.abcreatief.com/blog/?p=15

Interessant artikel. Toch krijgt mijn Tinker om deze tijd van het jaar mok, terwijl zijn voeding nu eerder schraler is dan rijker; in de zomer heeft hij zes weken weidegang gehad en dat hebben we thuis niet. Dus voorlopig geloof ik toch m'n DA maar als hij zegt dat continu vochtige sokken (ook) een rol spelen bij het ontstaan van mok.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:13

Mijn tink heeft ook last van mok en mijt. Ik heb hydrocortiderm geprobeerd maar dat hielp bij de mijne niet.
Ik dweep inmiddels met Sudocreme (gewoon bij de drogist)
Voor ik hem buiten zet, smeer ik zijn kootholte tot aan zijn hoef hiermee lekker dik in en sinds ik dit doe gaat het echt super goed.
De korsten verdwijnen en alle rode plekken ook.
Ik zie hem ook niet meer stampen.

Het zal niet bij elk paard werken want dat doet helaas geen 1 middel maar omdat het ook zo goedkoop is kun je het in ieder geval proberen.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 17:41

Ik vond het ook een heel intressant berhaal en ga ook zeker even zijn voerpatroon goed bekijken om te kijken wat ik hier aan kan veranderen.

Verder laat ik volgende week even een D.A komen voor een afkrapsel/bloedonderzoek.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:28

Let wel: bij een afkrabsel heb je geen garantie op een goede uitkomst. Als er bijvoorbeeld uitkomt dat er geen mijt in zit, zegt dit niets. Er kan alsnog mijt zitten.

Volgens mijn DA is een afkrabsel zonde van de moeite als je al behandeld tegen mijt.
(Ikzelf ben nog wel van mening dat als je het vermoeden hebt dat er mijt zit, het geen kwaad kan om dit te testen.)

Ik ben benieuwd wat je DA zegt over bloedonderzoek? Die optie is hier nog niet besproken, heb het idee dat je daar niet echt een oorzaak uit kan halen in dergelijke gevallen?

Blijft een vreselijk irritant iets, dat rasp.... als het mijt is, heb je in elk geval daad bij een goede behandeling.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:44

ik ervaar hier ook bij overgangen van het ene soort hooi naar het andere hooi dat ze meer mok kunnen krijgen. dat zag ik dit voorjaar weer.
van rijke zomerweide kreeg gam ook weer jeuk, van het slootwater hier ook dus zeg het maar.... :?

ff dat linkje lezen.
mooi verhaal mystic, zou de mijne kunnen zijn. zo hou ik precies mijn paarden en geeft marstall en de mokthee van chevalcare. zomerdag pluk ik verse kleefkruid voor de paarden. ;)

natas72

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:46

Hoi,
Mijn tinker heeft ook 2 x mijt gehad. Stampen met achterbenen en gaan liggen en bijten op de achterbenen. Dierenarts erbij. Het was dus mijt. Weet je wat ik er gewoon op moest doen ? (Met overal of heel oude kleren) DIESEL gewoon van een auto. Doen ze ook bij boeren knollen volgens mijn dierenarts. Gedaan na 1 dag jeuk over MAAR na dag of 10 vielen de haren van de onderbenen (tot knieen behandeld) waar de mijt had gezeten uit.
Dus waren zijn benen mooi glad roze. Ik schrok me een rotje. Maar dat is normaal, want de mijt zit in het haarzakje en als hij dood is valt het haar dus uit. De 1e x is 4 jaar geleden en nu heb ik heb vorige week weer gedaan. Ben benieuwd hoeveel haar er nu uit valt. Het kan wel beetje bijten maar het resultaat is wat telt.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:56

Sebascil, ik weet niet of ik het juist spel, maar dit middel schijnt erg goed te werken tegen mijt. Het is alleen een middel wat voor honden is geregistreerd en niet voor paarden. Mijn paard heeft vorig jaar een lange tijd in de winter aan haar manen geschuurd. Eerst dachten we schimmel of allergie, maar het bleek toch mijt te zijn via de geiten die 2 boxen verder op staan. Sebascil heeft toen het probleem verholpen. Misschien kun je dit ook aan je DA vragen. Daarnaast is het misschien toch handig om de sokken er af te halen. Niet mooi, maar wel beter om van de mijt af te komen. Succes! ( overigens kwam uit het eerste huid afschraapsel geen mijt, maar de tweede wel. Ze kunnen heel diep in de huid gaan zitten. )

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:57

Dat vind ik echt een vreselijk verhaal.. wat een idiote veearts zeg.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat alle haren uitvielen nadat de mijt doodging. Dit is pure onzin. Het haar valt uit om een andere reden... en die reden is denk ik Diesel..
Doe het alsjeblieft niet meer.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:58

Sebacil is vrijwel nergens meer verkrijgbaar. Neocidol is een goede vervanger.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:00

jasses wat voor een antieke DA heb je Esther? da's dierenmishandeling! %) nooit zal ik zo'n chemisch gevaarlijk goedje over mijn paarden gooien...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:51

Nuage schreef:
Dat vind ik echt een vreselijk verhaal.. wat een idiote veearts zeg.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat alle haren uitvielen nadat de mijt doodging. Dit is pure onzin. Het haar valt uit om een andere reden... en die reden is denk ik Diesel..
Doe het alsjeblieft niet meer.

Wanneer de haren uitvallen is het schurft mijt.
Dat begint laag bij de benen en kruipt op den duur naar de onderkant buik en zonder behandeling zelfs over het hele lijf.

De behandeling is dan wassen met ivomec of moxidectine, de vloeibare wormbestrijder voor koeien.

Spreek uit eigen ervaring.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:06

hier iemand die sebasil gebruikt. Ze zeggen dat je het niet meer overal kan krijgen, maar gewoon je Da zeggen dat je alleen dat spul wilt, en hij heeft het voor je, of kan het zo voor je bestellen.. ( flesje is meende ik 40 euro)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:25

Maar wat vind je van de behandeling met diesel dan Henk??

Mijn VA kan het ook niet meer bestellen hoor Dees.. jij hebt geluk!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:23

Behandeling met diesel.
Dit is een oud boeren middel, evenals afgewerkte carterolie.
De werkzame stof in deze middelen is de zwavel.
Vroeger zat er verhoudings gewijs veel zwavel in de diesel.
Tegenwoordig is de diesel ontzwaveld, dus het werkt niet meer.

Of het echt schadelijk is voor mens en dier ??
Ik heb in mijn leven heel veel met de handen contact gehad met diverse soorten brandstoffen en smeerolieen.
En mijn handen zitten er nog aan.
Maar wat ik niet weet is hoeveel gevaarlijke, kankerverwekkende stoffen, zoals dioxines, furanen, PCB, PAC, enz, nu in mijn lichaam zitten.
Deze stoffen ontstaan bij verbranding van diesel en kunnen in de carterolie terrecht komen.

Alle bestrijdings middelen tegen wormen, luis en mijten zijn stoffen met een hoge concentratie gif.
In de hoeveelheden die wij de paarden toedienen zijn ze niet dodelijk voor mens en dier.
Behalve de moxydectine, contra indicatie voor veulens onder de 4 maand.
Maar toch wordt de wetgeving voor deze stoffen steeds strenger.
Bijv. ontwormingsmiddelen alleen op recept verkrijgbaar.
Sebacil is uit de handel gehaald. verboden in Nederland ??

Dus met alles wat we gebruiken, het werkt, maar bescherm jezelf met handschoentjes en overdrijf de behandeling niet door te veel of te vaak gebruik.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:35

Behandeling met agfgewerkte olie of Diesel alsjeblieft niet...
Ik heb ooit van een Da foto's gezien van een Belg behandeld hiermee, die had bloedvergiftiging opgelopen, een veel voorkomend iets van de Belgenfokkerijen van vroeger omdat al die Belgen behandeld werden hiermee...
Vreselijk, dat wil je een dier niet aan doen.

Ik zou idd ook eerst een huidkrabsel laten nemen en testen.
Verder zou ik ook naar je voerschema kijken, wat MT ook al aangeeft krijgt hij behoorlijk veel eiwitten en suikers binnen door gras, winterwortelen, muesli etc.. dit kán ook een flinke boosdoener zijn.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:39

Diesel zal vast helpen, maar het middel is erger dan de kwaal!

Ik zweer bij Pour on, mag ook gebruikt worden op melkkoeien dus dan is goed onderzocht of het niet schadelijk is voor de volksgezondheid.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:38

Vasthi schreef:
Ik zweer bij Pour on, mag ook gebruikt worden op melkkoeien dus dan is goed onderzocht of het niet schadelijk is voor de volksgezondheid.

Dit hebben wij ook van onze DA gekregen toen Gijs vorig jaar mijt had; het helpt inderdaad prima!

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 14:54

Ik heb contact gehaden het is toch dat hij hoogst waarschijnlijk dat hij gevoelig is voor suiker en fructaan. vandaar zijn rasp.

Achter heeft hij wel last van mijt en ik moet nu eerst 1x per week 3 weken lang zijn benen wassen met neocidol.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:02

1 x per week?
Ik moet Mo haar benen de 1 keer wassen, dan 7 dagen wachten, en dan wassen en dan 21 dagen wachten.
Staat ook gewoon 'vergif' op het potje.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 15:05

Ik moet vanavond wassen en dan volgende week en dan de week erop.

Het is volgens mij ook overal verschillend ;)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:07

Ongetwijfeld :+ Verbaas ik mij ook over, haha.