mogelijk dat DA bij scan de vrucht mist, toch drachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

mogelijk dat DA bij scan de vrucht mist, toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 18:32

Deze zomer heb ik mijn merrie 2 x natuurlijk laten dekken (aan de hand, ben er natuurlijk wel telkens bij geweest).

Dit 2 opeenvolgende maanden, toen ze hengstig was.

Daarna heeft de DA haar gescand op het afgesproken tijdstip (ik geloof de 13de dag na de laaste dekking, maar dat weet
ik niet meer 100% zeker). Voor mij is het namelijk ook de eerste keer dat we haar lieten dekken.

Merrie liet de scan niet graag toe, en het resultaat was helaas ook dat ze niet drachtig was, de DA kon in ieder geval niets vinden.

Nu begint mijn merrietje echter een "hangbuikje" te vertonen ... ze loopt bijna altijd op wei, wordt normaal gevoerd maar
superveel gras is er natuurlijk niet meer (dus een grasbuik lijkt me raar). Verder is ze in prima gezondheid, ziet er stralend uit
en ze is ook in orde met ontworming, enz, enz ...
Als ik haar buik vergelijk met afgelopen zomer (toen ze wel in groen gras liep) en nu is er toch wel een duidelijk verschil ...

Zou het kunnen dat de DA zich toen met de scan vergist heeft, of is dit volstrekt onmogelijk?

(over enkele weken komt de Da op stal en dan laat ik uit veiligheid bloed trekken, maar zou ik reden hebben om te hopen?)

Iemand ervaring hiermee?

Cassidy

Re: mogelijk dat DA bij scan de vrucht mist, toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:35

Het komt weleens voor dat een niet drachtig gescande merrie dit uiteindelijk wel blijkt te zijn. Dierenartsen zijn ook mensen en kunnen fouten maken of dingen niet zien.
Je zou de DA je merrie op kunnen laten voelen, dan weet je het zeker.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 18:36

Cassidy schreef:
Het komt weleens voor dat een niet drachtig gescande merrie dit uiteindelijk wel blijkt te zijn. Dierenartsen zijn ook mensen en kunnen fouten maken of dingen niet zien.

Ja dat zou ik kunnen laten doen, maar dat durf ik niet. Heb me laten vertellen dat het risico op verwerpen dan bestaat, vandaar dat ik kies voor het bloed trekken ... dan weet ik het natuurlijk ook zeker maar het zou een super super verrassing zijn ....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:42

hoever zou ze dan drachtig zijn......

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 18:45

fokfanaat schreef:
hoever zou ze dan drachtig zijn......

Euhm even tellen ... 5 maanden ongeveer ... Als ik haar buik vergelijk met die van de rest, dan zie je dat zijn meer
een rondere, evenwijdige buik hebben.
Dit merrietje haar buik begint al achter de voorbenen wat te "hangen" ... ik bedoel natuurlijk niet dat daar een merrie aan
komt met een buik gelijk een ballon, maar het valt toch wel op ...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:46

JoCo schreef:
Cassidy schreef:

Ja dat zou ik kunnen laten doen, maar dat durf ik niet. Heb me laten vertellen dat het risico op verwerpen dan bestaat, vandaar dat ik kies voor het bloed trekken ... dan weet ik het natuurlijk ook zeker maar het zou een super super verrassing zijn ....

Ik heb wel eens laten scannen op 6 maanden en ook wel eens vlak voor veulenen. Was geen probleem, volgens de dierenarts, er zijn gezonde veulens geboren.
Ik zou gewoon scannen als ik jou was. 5 maanden drachtig zie je meestal nog niet veel hoor.
Heb je haar na die tijd nog wel hengstig gezien?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 18:50

Nee, sindsdien is ze niet meer hengstig geweest ... veel zie je ook niet, tis moeilijk om uit te leggen. Dit merrietje heeft altijd een wat vollere buik, maar nu is de vorm gewoon echt anders. Je ziet het nu ook redelijk goed als je foto's van de zomer vergelijkt met nu ...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 18:58

Zal straks een foto proberen te plaatsen, dan is het misschien duidelijker ...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 04:03

Dat kan prima hoor, zeker als ze nog maar kort drachtig was, bv van de laatste dekking. Heeft je DA ook gezegd wanneer ze evt weer gedekt zou kunnen worden? Op een scan kunnen ze namelijk ook de eicellen zien en een gok doen wanneer die vrijkomt. Als hij dat gezien heeft lijkt de kans me klein dat ze drachtig is maar het kan ook zijn dat hij het vruchtje gewoon niet heeft kunnen vinden, tenslotte zoek je naar een speld in een hooiberg. (bijna letterlijk; op 10 dagen dracht is het vruchtje zo groot als een speldenknop)

Je kunt haar gewoon nog een keer laten scannen hoor, als ze daarvan aborteerd kun je er vanuit gaan dat het al geen gezonde dracht was. Een embryo zit goed beschermd in de vruchtblaas en die gaat niet zomaar stuk, ook niet als een merrie bokt, rolt of anderszins gek doet.
Een DA doet zijn best om voorzichtig te zijn, bovendien gebeurd het scannen anaal wat het risico nog kleiner maakt.

Ik zou me daar absoluut niet druk om maken, bloedonderzoek is een stuk duurder en bovendien moet je langer op de uitslag wachten, des te meer reden om gewoon voor een scan te gaan ;)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 07:54

kan heel goed.

ben zelf hengstenhouder en heb de afgelopen jaren een paar merries gehad die terug kwamen na leeg gescand te zijn die toch drachtig bleken.

da kan het idd over het hoofd zien, zeker na 13 dagen is het heel moeilijk te zien, wij adviseren altijd na 16 tot 18 dagen na dekking scannen.

mijn merrie is ruim 6 maand drachtig en 2 weken terug op de uithof gescand, is geen probleem, ook hebben ze haar van buitenaf geechoot, is dus ook een mogelijkheid als je geen da met de arm erin wil ;)

ik hoop dat je dametje stiekum toch drachtig is voor je.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 08:13

op 13 dagen scannen is vrij vroeg. Meestal is de eerste scan op 18 dagen. Als je twijfeld kun je haar toch het beste nog een keer laten controleren. Want al zou zij drachtig geweest zijn dan kan het veulen (vruchtje) toch nog verworpen zijn.
Het leukste is dat zij nu natuurlijk wel drachtig is, daarvoor heb je haar natuurlijk laten dekken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:21

F-AM --> KS

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:50

ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest. Op 13 dagen na de dekking is erg vroeg om te scannen. Alleen een goed geoefende dierenarts kan het dan vast stellen en dan kan het nog zijn dat er twijfel bestaat. Zeker als de merrie erg onrustig was met scannen kan het gemist worden. Mijn merrie is ook nog diverse keren gescand ook later in de dracht. Ik denk niet dat het kwaad kan. Er zit overal een risico aan. Je bent echt niet de eerste die later nog laat scannen.

Je zou natuurlijk ook een urine test kunnen doen. Die zijn er tegenwoordig ook.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:53

Mijn merrie is eerst op 16 dagen gescand, dat was ook te vroeg. Toen hebben we op 25 en 75 dagen nog een keer laten kijken...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 00:00

In principe zie je bij een merrie die 5 maand drachtig is nog niet zoveel hoor, of eigenlijk nog niks ( teminsten bij mijn merrie niet, en de merries hier uit de buurt ook niet )
maar voor de zekerheid kun je haar gewoon laten scannen of opvoelen hoor. Toch wel fijn als je het zeker weet, en als ze neit drachtig is moet je toch even kijken waar dat buikje dan wel vandaan komt!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:23

Monster_tos schreef:
In principe zie je bij een merrie die 5 maand drachtig is nog niet zoveel hoor, of eigenlijk nog niks ( teminsten bij mijn merrie niet, en de merries hier uit de buurt ook niet )
maar voor de zekerheid kun je haar gewoon laten scannen of opvoelen hoor. Toch wel fijn als je het zeker weet, en als ze neit drachtig is moet je toch even kijken waar dat buikje dan wel vandaan komt!

dan zal de dierenarts er niet meer bij hebben gekunt want met 5maanden is het al een klein veulentje en zit aller erop en eraan volgens mij.
Mijn merrie is ook met 5maanden gescant en
oen kon de dierenarts het wel voelen maar niet meer op de scan krijgen omdat het al tever in de buikholte lag en dan kunnen ze niet meer door de darmen heen om er in de buurt te komen. Dus dat zal dan bij jou merrie en die andere merrie's het geval ook kunnen zijn.

Als ze niet drachtig is dan kun je haar denk ik wel volop aan het werk zetten zodat ze haar buikje weer kwijt raakt maar het zou ook kunnen zijn dat ze schijndrachtig is. Hier ook al eens gebeurt pony was modder vet en had een vol uier maar kwam helemaal geen veulentje. Nog eens gescant en advies was lekker gaan rijden en bewegen want ze was schijndrachtig...
Ik hoop voor jou dat je merrie gewoon drachtig is en dat het gewoon nog te klein was om te zien op de scan.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 19:41

Bedankt allemaal voor de tips! Ik ga gewoon bloed laten trekken ... kies toch voor de veiligste (in mijn ogen dan) manier omdat mijn merrie het scannen helemaal niet goed toe liet, ze mepte flink naar de DA!
Maar ik hoop nog steeds heel erg :°)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:32

ik hoop met je mee voor je.
Mijn merrie is vandaag leeg gescant helaas. Hoop dat die van jou mooi drachtig is.

Tinkietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:49

he ik hoop voor je dat ze misschien toch drachtig is.zoals eerder gezegd is buikscan ook nog een optie,dit is hlml niet belastend voor de merrie. op 13 dagen na dekking dekken is wel heel vroeg,het vruchtje heeft dan nog niet genesteld wat het moeilijk maakt om te vinden

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 18:56

Zucht, ik ben nog steeds geen stap verder ... heb mijn agenda van toen nageplozen, maar probleem is dat het ding amper leesbaar is (nat geworden) ... enfin mijn merrie zou gedekt zijn op 10 mei en gescand op 29 mei ... das dus geen 13 maar 19 dagen ... maakt dat veel verschil?

En dan heb ik vandaag bloed laten trekken, maar wat blijkt, ik ben véél te laat ... het zwangerschapshormoon is maar in het bloed aanwezig tot 100 dagen na de dekking, en daar zit ik al lang over...

De mening van de DA: hij neigt "ja" te zeggen omdat het buikje inderdaad een dergelijke vorm begint te hebben, ma ook "nee" omdat ze aan de flanken nog erg smal is. 'ja' dan weer omdat ze 13 is en nog nooit een veulen heeft gehad (dan is ze nog niet 'uitgezet') en weer 'nee' omdat een pony wel eens vaker een 'rare' buik heeft ...

Blijft me enkel scannen over denk ik, want ik wil bij bvb opvoelen niet horen van 'tja ik voel niets maar het zou kunnen dat de vrucht nog te klein is of te ver naar voren ligt' of weet ik veel wat!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 19:08

O ja een urinetest kon ook nog! Maar hoe vang ik urine op???? Mijn paardje plast nooit bij mij in de buurt!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:54

euhm ik las van de week ergens een goede tip. als de merrie een deken verdraagt kun je een theedoek of een handdoek vast maken aan de ringen van de dekensingels vastmaken. Als de merrie dan geplst heeft kun je de handdoek uitwringen en dan heb je genoeg urine om te testen.

http://www.dreamhorse.nl/Merries%26Veulens.html

hierbij de link van de website.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:40

En al verder gekomen??

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 18:45

Ja snif ... toch maar voor de scan gegaan en helaas niet drachtig ... een dik pony buikje ;°) !
Ach volgend jaar meer geluk!

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:49

kan wel hoor
vorig jaar hetzelfde bij onze merrie, gedekt, gescant met negatieve uitlslag en een paar maanden later zagen wij ook een lekker buikje (vooral aan de lies) en toch nog eens laten scannen, bleek ze toch drachtig :)
heeft helaas haar veulen verworpen, heb er nogal een trauma aan overgehouden ;)