Castratie shethengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cloris

Castratie shethengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 09:48

Hoi,
Ik heb zo'n 1.5 jaar geleden mijn minishethengst Elvis gehaald, omdat mijn Andalusierhengst dan niet alleen zou staan als die naar huis zou komen, paddock gescheiden zodat ze niet direct samen zouden staan en eigenlijk bewust voor een hengstje gekozen omdat hij wel 'ballen' moest hebben met een grote volwassen hengst, gezorgd dat Elvis kon ontsnappen naar zijn eigen paddock waar die grote niet kon komen..Nou dat samen staan ging iets anders dan we hadden verwacht, mijn Andalusier hengst is geen partij voor Elvis van 85cm. Tis net een piranha en mijn hengst van 1.62 legt het echt af, Elvis is behoorlijk hengst geworden en nou wil ik hem toch laten castreren, zijn verzorgster is ook al bang geworden omdat hij gewoon echt maling heeft aan alles en iedereen. Nou is mijn vraag; wat is jullie ervaring met het castreren van die mini's? zijn ze snel weer op de been en merk je er binnen afzienbare tijd iets van in zijn gedrag? Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? ik wil het op een kliniek laten doen trouwens.
gr.Cloor

Polly
Moderator Algemeen

Re: Castratie shethengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:11

Ik heb 2 hengsten laten castreren.

De eerste is op de kliniek gebeurd, hij was al wat ouder en had ook gedekt. Helaas is het waarschijnlijk bij het opstaan niet helemaal goed gegaan waardoor hij lang kreupel is geweest.
Hij was al heel makkelijk dus echt karakterverandering heb ik niet gemerkt.

Hengst 2 was 2 jaar heb ik thuis laten castreren liggend in het land. Niks geen problemen mee gehad, was vlot op de been en ook geen ellende erna. Hij was ook een stuk makkelijker daarna.

Succes

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 15:17

Okej bedankt! Ik hoop dat het allemaal goed gaat, hij kan er kwa gedrag alleen maar beter van worden ;) Elvis heeft bij zijn vorige eigenaar ook gedekt en is als schouwhengst gebruikt, ik laat het toch maar op de kliniek doen..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:27

Ik heb van het voorjaar een 3 jarige die al gedekt had laten castreren, staand hier thuis op de poetsplaats.
Heb hem een paar uurtjes alleen op het land gehad en toen z'n roesje uitgewerkt was z'n vriendje er weer bij gedaan. Heeft nergens last van gehad.

Heb er toen foto's van gemaakt.
[ITP] Xavi, de jeweetwel-hengst, foto's castratie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:19

hier ook nooit problemen gehad, alleen een dikke koker een paar dagen maar dat ging vanzelf weer over.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 09:11

Dennis schreef:
Ik heb van het voorjaar een 3 jarige die al gedekt had laten castreren, staand hier thuis op de poetsplaats.
Heb hem een paar uurtjes alleen op het land gehad en toen z'n roesje uitgewerkt was z'n vriendje er weer bij gedaan. Heeft nergens last van gehad.

Heb er toen foto's van gemaakt.
[ITP] Xavi, de jeweetwel-hengst, foto's castratie

Hihi niet echt prettige fotos op de vroege morgen :+ Staand is nogal lastig want de v.a krijgt een breuk als hij zo moet bukken, Elvis heeft 85 cm schofthoogte en je moet echt plat wil je erbij kunnen maar goed we moesten het maar 'gewoon' laten doen, ik zal ze wel een poos uit elkaar houden (ze kunnen evengoed contact hebben) maar als ze samen zijn is het nogal grof spel en dan moet die wond toch wel helemaal genezen zijn lijkt mij.. brrr vind het best wel eng maar jullie horen het als het gebeurd is, zal einde deze maand worden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:45

wij laten ze meestal ook staand doen, de kleinste was ongeveer 90 cm, man kon er goed bij om de boel te verwijderen :D

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 14:01

Elinaa schreef:
wij laten ze meestal ook staand doen, de kleinste was ongeveer 90 cm, man kon er goed bij om de boel te verwijderen :D

Dat wordt bij die van mij echt kniel-werk, maar goed dat zal ik nog wel even met de v.a. doorspreken :D hij moet het doen dus :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:04

ow ja ik zeg ook niet dat hij bij mijn ex hengstje kon blijven staan, on your knees :P

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 14:07

Elinaa schreef:
ow ja ik zeg ook niet dat hij bij mijn ex hengstje kon blijven staan, on your knees :P

Haha ja dat bedoel ik, nou ik hoor het wel van ze, op de kliniek zeiden ze dat ze ponys van deze maat liggend deden ivm de hoogte (of juist het missen van hoogte) ach als ik mijn pony maar weer veilig terug krijg en hij lekker met zijn vriendje kan gaan staan *D

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:16

De mijne is ook liggend gecastreerd. Hij was toen al ruim 3,5.
Heb nauwelijks karakterverandering gemerkt bij hem. Hij was gelukkig erg braaf, maar wel lekker pittig, en dat is hij (gelukkig) gebleven.
ze hebben hem ook niet verteld dattie nu jeweetwelhengst is. Hij probeerde toch die welshmerrie te dekken, en op zn nieuwe stal vroeg de staldierenarts of ik wel heel zeker wist dat hij ruin was, of het misschien geen klophengstje was gezien zijn gedrag haha. Maar kheb ze er allebei af zien komen, en bij mijn weten groeien ze niet terug dus hij is echt 100%ruin
Had met mijn pony wel wat last van complicaties; hij bleek uiteindelijk allergisch te reageren op het hechtdraad. 2mnd aan de antibiotica gestaan en toen toch maar opnieuw geopereerd. Daarna nog 2 wkn antibiotica en toen herstelde hij goed.

Voor wat betreft het gedrag van je hengstje, zou dat niet te maken kunnen hebben met opvoeding? Misschien is natural horsemanship iets voor jullie? Ik geloof namelijk niet dat hij van de castratie opeens zal omslaan van terrorist naar zachtaardige-vrolijke-manen-in-vlechtjes-met-bloemetjes-pony.

groetjes, lacuna

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 10:28

Lacuna schreef:
De mijne is ook liggend gecastreerd. Hij was toen al ruim 3,5.
Heb nauwelijks karakterverandering gemerkt bij hem. Hij was gelukkig erg braaf, maar wel lekker pittig, en dat is hij (gelukkig) gebleven.
ze hebben hem ook niet verteld dattie nu jeweetwelhengst is. Hij probeerde toch die welshmerrie te dekken, en op zn nieuwe stal vroeg de staldierenarts of ik wel heel zeker wist dat hij ruin was, of het misschien geen klophengstje was gezien zijn gedrag haha. Maar kheb ze er allebei af zien komen, en bij mijn weten groeien ze niet terug dus hij is echt 100%ruin
Had met mijn pony wel wat last van complicaties; hij bleek uiteindelijk allergisch te reageren op het hechtdraad. 2mnd aan de antibiotica gestaan en toen toch maar opnieuw geopereerd. Daarna nog 2 wkn antibiotica en toen herstelde hij goed.

Voor wat betreft het gedrag van je hengstje, zou dat niet te maken kunnen hebben met opvoeding? Misschien is natural horsemanship iets voor jullie? Ik geloof namelijk niet dat hij van de castratie opeens zal omslaan van terrorist naar zachtaardige-vrolijke-manen-in-vlechtjes-met-bloemetjes-pony.

groetjes, lacuna

Hij heeft geen opvoeding genoten voor hij bij mij kwam ;) hij is al een heel stuk opgeknapt sinds hij bij mij staat.
Het gaat mij niet om zijn gedrag naar mensen toe maar naar zijn 'hengstengedrag' naar mijn andere paard, en dat heeft weinig te maken met opvoeding vermoed ik ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:43

nou mijn shet is door zijn castratie dus wel van terrorist naar zo een zachtaardige pony gegaan.

hij was echt een ramp, elke dag kwam ik wel met weer nieuwe blauwe plekken thuis, hij beet me overal waar kon.

hij beet het paard van mn vriendin tot bloedens toe op de knieen en kon met geen enkel paard samen of hij daagde ze uit tot ruzie en gevechten.

hij heeft een tijd alleen gestaan, als er een paard langs liep flipte hij gigantisch, sprong tegen het hek op en wou overal overheen en onderdoor.

met twee volwassenen vlogen we achter hem aan als we met wandellen een ander paard tegen kwamen.

aangezien ik een recreatie pony wou, toch geen dekhengst, heb ik hem laten castreren, ik had geen lol meer in hem, en een leven alleen gunde ik hem niet. hij was al vijf toen hij in het land onder het mes ging, liggend.

helaas had hij zo een dunne huid dat bij de kleinste snee direct zijn huid scheurde en daarmee diversen aderen. hij bloede als een rund, ik dacht daar gaat mn pony. gelukkig kon de d.a het afklemmen en na een uur stond meneer wankelend op zijn benen. antibiotica kuur mee in poedervorm en moest hem drie keer per dag afspuiten om zwelling tegen te gaan.

na een maand kwam er op zijn stal een nieuwe welsh bij, ik hield mn hart vast, maar direct vriendjes, ook mn shet en ik zijn erna dikke maatjes geworden,waar ik ga gaat hij, zonder blauwe plekken, inmiddels staan ze met zn drie, hij, een ruin en een merrie, alles gaat perfect.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 12:19

Klinkt als mijn Elvis.. behalve dan dat hij mij niet bijt of slaat maar ik geef hem daar ook de kans niet voor, zijn verzorgster is ook al afgehaakt omdat hij gewoon niet leuk meer is, tijdens longeren en wandelen gaat hij gewoon aan de haal en zo heeft hij al 2x over straat gelopen (alleen) terwijl zijn verzorgster nog op het veld lag met een gekneusde enkel..
Hij is echt een hormonenbaal en die zitten hem ook in de weg tijdens de omgang met volgens mij.
Nou de daadwerkelijke afspraak moet ik nog maken maar hij gaat er niet aan ontkomen meer ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:20

ik zou het je zeker aanraden, het was bij mijn shet duidelijk zijn hormonen die hem de baas waren.

erna is hij zo veranderd, als hij gras ziet en wilt trekt ie je zo mee daarheen, nu nog maar dat is shet eigen en sterk blijven ze, maar mijne heeft nu duidelijk respect voor mij en voor andere paarden, iets wat ie eerst altijd aan wou vechten en overal boven wou staan. nu heeft ie ook meer aandacht voor mij en dingen die ik hem leer en vraag, dan te proberen andere paarden te imponeren, dus ik zou die afspraak zeker maken.

als je toch niet wilt dekken heb je met een castratie niets te verliezen naar mijn idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:33

ik heb ook ene ruintje die altijd behoorlijk mans was, tegen mensen wel erg lief gelukkig hoor.
maar in het land was hij vreselijk stoer

met 3 jaar is hij gecastreerd, ik voelde altijd duidelijk 2 ballen. nou niet dus! er was 1 hele grote en een 2e was niet te vinden.
het was mogelijk dat hij alleen deze had en dat ze vergroeid waren, maar later is hij nog door de vee arts onderzocht en die wist haast wel zeker dat er nog een bal zou zijn, zelf dacht ik dit ook omdat zijn gedrag niks anders werd.

zou dus een dure operatie worden via de buik of lies, de kans dat hij op deze leeftijd nog in zou dalen was bijna niks.

dus een beetje overal geinformeerd waar hij het beste heen zou kunnen en een jaar erop zou ik hem wegbrengen, kijk er voor de zekerheid nogmaals onder en de bal is ingedaald :D

kort erop die ook eruit en hij is van de een op andere dag een enorm stuk rustiger geworden!

dus ja ze kunnen een heel stuk rustiger worden :j

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:23

Ik had er ook een shet bijgekocht voor mijn haf.
Hij was verschrikkelijk, Sprong iedere keer over het het van 120 (met ruimte) om vervolgens door mijn haf in elkaar getrapt te worden.
Een blokje om over straat was al een groot probleem, zodra hij andere paarden zag begon hij te gillen,steigeren en te klauwen.
Ik heb netjes gewacht tot het najaar.
Half oktober was de eerste poging tot castreren dit is mislukt. Hij wilde niet slapen,de veearts wilde ook niet meer slaapmiddel geven omdat hij al een dubbele dosis had gehad en het risico dan te groot werdt.
Een week later is hij gecastreerd met behulp van een infuus liggend in de tuin.
Binnen een maand was zijn gedrag al voor 90% verbeterd. Hij staat nu bij mijn haf en het gaat gelukkig heel erg goed.
Alleen met kinderen heb ik nog angst. in zijn hengstentijd bij mij (drie maanden) heeft hij al drie kinderen bewust aangevallen.
Shetje is drie jaar en ben nu voorzichtig begonnen met het beleren voor de kar.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:27

hee,

mijn shetje is ook gecastreerd in de wei, na een uur was die niet meer suf en had er eigenlijk niet zo last van we hebben het af en toe afgespoten!

ellen_popey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:07

Ik heb mijn shetlander op 8 jarige leeftijd laten castreren. Gewoon 's zomers in de wei. Hij was vrij snel weer op de been, alleen nog een beetje suf. In zijn gedrag is er niks veranderd. Hij springt nog steeds op alle merries en zelfs de gemeenste pony's van de manege is ie de baas. Dus bij mij is er niks veranderd.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:22

Mijn mini van 81 cm is ook gewoon staand gecastreerd hoor, kan prima :)
Heb hem met 2,5 laten ruinen, toen hij echt hengst begon te worden en op mijn merrie wilde springen keer op keer.
Hij was ook bijdehand naar mij toe: op me af komen al stijgerend, maar gewoon ferm optreden doet wonderen ;)
Opvoeding is echt een must bij die kleintjes.
Het gedrag van Abe is zeker veranderd na de castractie, ik merk dat hij geen testosteron meer aanmaakt; minder heftig, maar geen suffe ruin!