[H]Welke hengst voor Ferro x Corleone?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rientje

[H]Welke hengst voor Ferro x Corleone?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 23:06

Hallo,

Ik wil graag met mijn merrie gaan fokken, waarschijnlijk voor eigen gebruik (dressuurrichting). Hierbij vraag ik jullie om tips & adviezen over een hengstkeuze (en de reden) en beoordeling van exterieur/ verbeterpunten van de merrie (voorzover dat mogelijk is vanaf een foto).

Ferro x Corleone
Leeftijd: 11 jaar
Niveau: M2 dressuur, B springen, B samengesteld

De merrie heeft voorheen 2 nakomelingen gehad die nu beide in de sport lopen;
- v. Laomedon (Verenigde Staten, Z dressuur)
- v. Jazz (Z1 dressuur)

Naar eigen inzien zijn dit de sterke en zwakke punten van mijn merrie:
Sterke punten:
- Merrie heeft voldoende maat en massa
- Actief/sterk achterbeen
- Erg prettig karakter

Zwakkere punten:
- Mist wat ruimte en schwung in de beweging
- Langer voorbeen
- Wat weke rug
- Matige stap
- Fokt wat 'iel'

Punten die de (dressuur) hengst moet verbeteren:
- Langer voorbeen
- Meer ruimte en soeplese meegeven in de beweging
- Stap
- Maat doorgeven & grootramigheid
- Achterbeen moet behouden blijven

Merrie zelf geen predicaten, moeder is keur, overgrootmoeder is keur pref.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=69482

Enkele foto's
Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WYGYFOPD.jpg

Ik hoop dat jullie mij iets kunnen bijleren en adviseren, alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 02-01-10 22:39, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:27

ik zal er eens over nadenken, sorry om te zeggen maar als ik het zo kan zien en horen, lijkt het me niet een heel makkelijke merrie om mee te fokken, qua exterieur is ze wat neerwaarts gebouwd, mist front en haar kruis is erg kort, qua bewegen zeg je dat ze wat ruimte en souplesse mist maar wel en goed achterbeen heeft (voordeel!) het feit dat ze ook geen predicaten heeft is ook jammer.

hmz, niet makkelijk maar ik ga eens nadenken :)

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:57

Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 02-01-10 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto in link gezet

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:54

ze staat niet neerwaarts haar romp IS neerwaarts ;) dat heeft niks te maken met hoe ze staat, zo is haar romp gewoon dat maakt niet uit maar ook daar moet je rekening mee houden.
met kort in het kruis (croupe) bedoel ik : http://www.angelfire.com/ak5/ruitershof ... erlijk.htm (kijk naar kruis)

oscar zou in het plaatje kunnen passen, ga je ook zeker niet op karakter achteruit ;)

en durf het bijna niet te zeggen maar jazz zou ook mooi in het plaatje passen, wat weet je verder van die jazz die erbij gefokt is??

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:07

Je moet in elk geval een hengst met een enorm front en opwaartse romp hebben!

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 17:35

Sorry :o heb nog te weinig verstand en inzicht op het exterieurbeoordelen..

Dit is de Jazz nakomeling Walk of Fame (zie http://www.carolienreverdink.nl) (6 jaar)

http://www.carolienreverdink.nl/images/ ... /jazz2.jpg

Hij is erg werkwillig en braaf, maar wel één die met veel rust en geduld bereden en behandeld moet worden (beetje rillerig).
Mooie gangen, voldoende maat (1.68 m).. Maar geen amateur paardje denk ik..

liliputter; Wat zou daarvan een voorbeeld zijn? Rohdiamant of Uphill misschien?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 02-01-10 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto in link gezet

Lilliputter

Re: [H]Welke hengst voor Ferro x Corleone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:53

Met Roh heb ik geen ervaring, Uphill heeft een grootramige merrie nodig, dus dat zou ik niet zo snel doen. Vind het lastig bij deze merrie omdat je ontzettend goed in gedachten moet houden hoe haar bouw is...

Wij hebben een Oscar uit een Ferro gefokt, maar die merrie heeft zelf al enorm veel front. Dit is bij het veulen behouden gebleven, maar weet dus niet hoe Oscar op deze merrie uit zou pakken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:10

mijn rhodium heeft zelf niet zo heel veel front maar heeft haar oscar wel weer! :) maar misschien dat uphill dat over het algemeen wat meer geeft..

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:00

liliputter schreef:
Je moet in elk geval een hengst met een enorm front en opwaartse romp hebben!

San Remo?? Gaat niet de romp meer opwaarts maken maar wel het front verbeteren en schwung toevoegen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:14

Ik zou echt voor een hengst gaan die de romp verbeterd en het achterbeen behoudt. San Remo zou niet meteen mijn 1e keuze zijn... Misschien dat Oscar toch nog niet zo'n gek idee is.

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 20:20

Oke, front en een opwaarste romp is dus erg belangrijk om mee te nemen in mijn keuze!

Persoonlijk vind ik San Remo een erg gave hengst!
Hoe staan de Oscar's bekend qua karakter? En Uphill?
Ga me eens verder verdiepen in deze laatste twee hengsten.. Bedankt alvast!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:08

ja san remo ziet er leuk uit ja... maar kijk daar doorheen want zoals lilliputter al zegt gaat ie echt niet de romprichting verbeteren en achterbeen heb ik ook zeker m n twijfels over.

karakter oscar en zoon uphill kunnen we kort over zijn, zeer goed!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:24

Mss meer richting een duitse hengst gaan. Sterk achterbeen heb je, dus daar moet je niet voor vrezen.
Denk aan een Stedinger, san amour, sir rubin, fidertanz, furstenball, for compliment etc.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:30

:o? uit AL die hengsten, heb je daar ook onderbouwing voor, ben ik wel benieuwd naar :) maar met een duitse moet je wel vaak uitkijken voor behoud van het achterbeen hoor, ik ben van mening, heb je een goed achterbeen behoud hem dan ook! dus zorg dat de hengst die je gaat gebruiken OOK een goed achterbeen heeft, dan wel geeft..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:54

essiesilly schreef:
:o? uit AL die hengsten, heb je daar ook onderbouwing voor, ben ik wel benieuwd naar :) maar met een duitse moet je wel vaak uitkijken voor behoud van het achterbeen hoor, ik ben van mening, heb je een goed achterbeen behoud hem dan ook! dus zorg dat de hengst die je gaat gebruiken OOK een goed achterbeen heeft, dan wel geeft..

Ja maar een ferro merrie en slecht achterbeen, vind ze meestal zelf te stamperig, te mechanisch lopen achter? meestal kunnen die wel wat hebben en dat duits met dat traag achterbeen moet je ook niet veralgemene net als je kwpn ook niet kan gelijkstellen aan drifkikkers. Dat zijn zo van die stamboekvooroordelen, en verder hebben alle goede paarden duits bloed en zijn de meeste kwpn'ers dus niet zo Nederlands of stamboekzuiver (kijk naar de laatste decennia)

Al de hengsten die ik opnoemde beschikken over veel front en uitstraling, lange voorbenen en ruime bewegingen. de ene is iets bloederiger gefokt dan de anderen, en is dus maar net wat je wil. Wil je massa, zou ik gaan voor stedinger, sir rubin en for compliment.

Wij fokken zelf volledig op oldenburg, en hebben er ook een met kwpn bloed (het gevreesde uniform bloed, waar iedereen ook zo'n verhalen rond maakt) daar kan ik eender welke duitse hengst opzetten, dat achterbeen, hebben ze allemaal van moeders. Verder hebben we vnl duits bloed een weltmeyer merrie en een cassini merrie, en bij geneen van die twee heb je een traag achterbeen (immer zouden ze niet elite worden als ze niet correct bewegen en geen bewezen nakommelingen hebben)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:01

bedankt voor den onderbouwing, ben wel nogsteeds van mening dat er veel duitse hengsten zijn met niet zo n goed achterbeen en dat je dat zeker wilt behouden ;) :) dus bijv. sandro hit zou ik al niet snel gebruiken, snap je?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:13

essiesilly schreef:
bedankt voor den onderbouwing, ben wel nogsteeds van mening dat er veel duitse hengsten zijn met niet zo n goed achterbeen en dat je dat zeker wilt behouden ;) :) dus bijv. sandro hit zou ik al niet snel gebruiken, snap je?

Sandro hit in eerste lijn ik ook niet, maar een zoon ervan weer wel en vergeet ook de kracht van een merrielijn niet e. Want ik ken bvb een sandrohit x ferro, en daar heb je wel een correct achterbeen gebruik (dus geen beentje dat hangerig is en buiten de massa gezet wordt)

Maar zo heb je bij jullie de flemmingh (met hun ruggen), de zeoliet en Jazz gevallen met hun karakter, maar eveneens vaak tegenvallend 'lompe' uiterlijk en de krack's en weet ik veel die dan toch weer vaak andere gebreken hebben. Is dat toe te wijzen aan de hengsten? Mss wel gedeeltelijk, maar de merriekeuze is eveneens belangrijk en kan vele van die zaken doen omkeren in het positieve maar evengoed in het negatieve en uiteindelijk is het de hengst die erop afgerekend wordt.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:14

Zou ik persoonlijk ook niet doen. Het karakter van Oscars/Uphills is heel goed vind ik. Uphill heb ik een tijdje meegemaakt en daar kon je werkelijk alles mee. Zelf hebben wij een Oscar nakomeling en die heeft een super karakter :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:18

jij doet nu net of ik ALLES afkraak uit duitsland, als je goed kijkt heb ik daar helemaal geen recht toe want fok zelf met een duitse merrie ;) en over flemmingh , zeoliet en jazz ben ik het zeker eens... maar ja het is maar net wat op de merrie past he
en als de ts al zegt dat ze zeker het achterbeen behouden wil dan vallen er al velen hengsten af (ook nederlandse hoor)
daarom vind ik oscar een zeer goede keus, kan heel veel verbeteren wat de ts wil

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:36

essiesilly schreef:
jij doet nu net of ik ALLES afkraak uit duitsland, als je goed kijkt heb ik daar helemaal geen recht toe want fok zelf met een duitse merrie ;) en over flemmingh , zeoliet en jazz ben ik het zeker eens... maar ja het is maar net wat op de merrie past he
en als de ts al zegt dat ze zeker het achterbeen behouden wil dan vallen er al velen hengsten af (ook nederlandse hoor)
daarom vind ik oscar een zeer goede keus, kan heel veel verbeteren wat de ts wil

Ow nee dat bedoel ik niet zo hoor.
Bwa maar een achterbeen behouden, zit bij sommige lijnen er zo ingebakken dat je daar echt geen schrik voor hoeft te hebben. Ferro is daar zeker zo'n lijn in.

Oscar vind ik zowat hetzelfde type hengst als ferro, dus of je dan echt gaat verbeteren of gewoon gaat behouden wat je al hebt is dan maar de vraag. Maar zeker qua uiterlijk en beweging een leuke hengst, maar denk dat hij iets modernere merrie vereist.

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 15:39

Ik moet toegeven dat ik wel fan ben van de Duitse type paarden, maar dan moet inderdaad wel het sterke achterbeen behouden blijven. De andere 2 nakomelingen hebben beide wel een sterk achterbeen. In hoeverre de merrie dit doorgeeft kan ik moeilijk zeggen, met een vader als Jazz.. Laomedon kan ik niets over zeggen!
Een Duiste hengst sluit ik dus absoluut niet uit..

Kijkend naar de bewegingen van Oscar en Uphill, waar zou jullie voorkeur naar uit gaan?
De merrie zou dus iets meer ruimte en schwung in de beweging mogen hebben.. Draf is actief en correct, galop is actief (mag iets groter), stap is matig (mist de ruimte)
Zie dat Uphill een 8,5 scoort op zijn stap tijdens verrichtingsonderzoek en de Oscar's stap ook omschreven wordt als ruim.
Heb beide hengsten nog nooit in real live gezien helaas.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:40

Dan zou ik dat laatste eerst even doen...

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 15:45

Ja inderdaad!

Wat een onwijs gaaf beestje zeg, jouw Oscar!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:48

idd kijk en oordeel zelf 8-) uphill geeft ze misschien net iets chiquer als oscar zelf.. van beide komen goede paarden! je kan ook altijd van norel bellen om advies :)

Nbocxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:56

Misschien valeron? Is een paard met veel front, netjes achterbeen en voorbeen gebruik..zoon van sandro hit.. wel erg pittig in karakter..