Iemand ervaring met fjorden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steefjes

Iemand ervaring met fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:58

Hey lieve bokkers.
Zoals jullie misschien wel weten ben ik op zoek naar een pony.
Nu hebben we net besloten volgende week naar een ongeloofelijk lieve fjord te gaan kijken.
Ik heb nog nooit op een fjord gereden.
Vind het schitterende dieren en ken DIT diertje ook goed aangezien ik nog heb gezien hoe haar eigenaresse haar begon te rijden .
Nu mijn vraag.
Heeft er iemand ervaring met fjorden.
Kun je zomaar overstappen als je normaalgesproken ( paarden/welshes en allerlei andere soorten gewend bent )
Hoop gauw iets van jullie te horen want zou hier toch graag wat meer over weten.
alvast bedankt.
groetjes Steef
Laatst bijgewerkt door lindake op 21-11-09 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Marije_jiplover

Re: iemand ervaring met fjorden?????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:34

PP-->FJ

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:35

vraag maar raak :) heb eigelijk altijd fjorden gehad .. en qua rijden is het niet echt anders dan andere paarden .. ze zijn wat eigewijzer en maken zicht wat sterker dan de meeste :)

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:02

Ik heb ook al meer dan 20 jaar fjorden dus ervaring genoeg.
Ik ga mee met bovengenoemde en ik vind ze over het algemeen lekker cool in het koppie en betrouwbaar.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:16

hey bokkers.
dat vind ik alvast fijn om te weten.
ik denk dat dat eigenwijze wel zal lukken.
ik ben ook benieuwd hoe het zit .
lijkt me heerlijk lekker stabiel.
hoop dat er ook een klik zal zijn.
iemand anders nog info???

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:18

wat wil je weten?
Ik moet er geen meisje van 13 op naar buiten sturen iig.
Maar er zullen er vast genoeg zijn bij welke dat wel kunnen.
Maarja dat is ook niet ras gebonden.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:27

hey ik zou graag wat meer willen weten over bijv de gemiddelde leeftijd.
wat je allemaal met ze kunt doen.
allemaal dat soort dingen.

oh ja het beestje waar ik naar ga kijken is helemaal bomproof en gaat 1x in de week naar buiten dus dat komt wel goed

iemand nog INFO?????????????????

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:41

Ik moet wel altijd een beetje lachen om dit soort topics.

'Wat je met ze kunt doen'

't Is ook een paard? Net zoals een KWPN paard, een Shire, een Falabella of een Arabier. Fjorden doen niks ten onder van een enkel ander ras op sport gebied, kijk naar Guusje en Banshee.

Ik rijd nu 6 jaar praktisch alleen maar met Fjordjes, en ik zou niet snel op een ander ras willen overstappen. De meeste zijn rustig en hebben een vriendelijk karakter [vele uitzonderingen natuurlijk!] Ik vind ze altijd heerlijk stabiel rijden, paar lekkere gangen erop en ze draaien vaak hun hoef niet om voor een sprongetje of een klein beetje wijken.

Heerlijk recreatieras dus!

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 18:50

oké super om te horen.
ik weet het het klinkt heel raar ( wat kun je met ze doen) maar ik wil wel gewoon weten of Stel dat ik het beestje wil kopen het voldoet aan de dingen die ik er mee wil doen.

mismijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:59

Fjord, goede keus *D !

Ik heb nu mijn eigen fjord, en hij is echt super! Wil echt nooit meer anders :n . Een 4 jarige ruin, luxe 'model'. Wat slanker en groter. Hij is heel relaxed over de meeste dingen, maar kan ook écht een enorme draak zijn (heb ik net nog gemerkt := ). Echt niet gemeen, maar gewoon trucjes uitproberen zoals de bosjes in rennen _O- . Maar daar komt hij wel weer overheen. In de dressuur heeft hij tot nu toe een keurige B proef neergezet op een onderlinge wedstrijd. En een sprongetje vind hij meestal ook heel leuk om te doen.

Maar een fjord is dus erg veelzijdig, koel karakter en gewoon héérlijk knuffelbaar :+: .

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :P ? Anders pb je me maar :j !!

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 19:01

hey mismijk daar heb ik zeker wat aan.
het beestje waar ik naar ga kijken is wel al wat ouder .
maar is dan wel een geweldig lief dier dat al het een en ander kent

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:07

Ik heb leren rijden op fjorden, geweldige paarden en over het algemeen eerlijke karakters.
Ook zijn het veelzijdige paarden, en vaak met een geweldig hoog knuffelgehalte.
Nog een voordeel aan fjorden is dat ze niet zo duur in aanschaf zijn.
Over het algemeen goede hoeven en mankeren (onder de juiste omstandigheden) niet snel iets.
Een tip is om vaker dan een keer te gaan kijken bij een paard voordat je het aanschaf, en vooral goed naar je gevoel te luisteren. Succes. :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:11

Wat voor een paardje zoek je, net als elk ander ras hebben ze allemaal hun eigen karakter. Ze zijn sterk en vaak stront eigenwijs. De meeste hebben een gevoel voor humor wat niet iedereen kan waarderen. Verder zijn ze winterhard, en hebben qua voer weinig nodig (afhankelijk van arbeid natuurlijk) Het zijn leuke dieren! Ben al 13 jaar met fjordjes aan het "spelen" Bevalt nog steeds prima!

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 19:15

hey.
bunga; tuurlijk ga ik meerdere malen kijken.
dankjewel voor jullie reacties
het karakter dat zal wel goed komen je moet immers ook iets van je paard kunnen leren.
groetjes

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 07:47

Ik heb ook een fjord. Een 3,5 jarige ruin. Mijn ervaring met fjorden is super. Hij is cool en rustig aan de hand en cool en lekker voorwaarts onder het zadel. Hij is echt nooit gemeen. Er zit net als op bijn alle fjorden wel een kop op. Weet wat ie wil en zal zijn zin proberen te doen wanneer hij die kans krijgt. Bij een kind met weinig armkracht loopt ie bijvoorbeeld zijn eigen tempo wat vrij hoog ligt en loop zijn kant op. Sta je boven hem is het een super braaf dier. Hij heeft ruime gangen en is zeer betrouwbaar. Hij weet heel goed dat ik zijn eigenaar ben maar staat open voor knuffels van iedereen.
Iedereen kan op hem stappen. Hoe hij loopt hangt af van de ruiter maar hij is nogmaals nooit gemeen. Tenzij jij dat bent dan
Hoop dat ik je wat info heb kunnen geven waar je wat aan hebt.
Je woont wat ver weg anders had ik gezegt kom maar langs als je wil.

Gr

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 07:54

Oja, en je kan gewoon zomaar overstappen hihihi. Tis net als elk ras gewoon een paard. Je hebt in elk ras exemplaren zitten die sterk zijn of een eigen wil hebben. Er lopen niet voor niks veel fjorden op maneges rond. Er zijn er dus zat die ook voor kinderen nog te rijden zijn.
Er zijn er echter ook zat waar je niet zo makkelijk op stapt net als dat je die bij elk ras tegen komt. Gewoon gaan proefrijden dus en zelf ervaren.

Gr

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 08:32

Steefjes schreef:
maar ik wil wel gewoon weten of Stel dat ik het beestje wil kopen het voldoet aan de dingen die ik er mee wil doen.

en wat zijn dan de dingen die jij met je paard wilt doen? begin je dat eerst te vragen.
een fjord kan een hele hoop, ze zijn niet direct dressuur of spring gebouwd, maar ze kúnnen het allebei wel, en zijn vaak ook goed werkwillig.
fjorden zijn vaak koppig en eigenwijs, maar ook harde werkers en leergierig. je moet soms misschien wat meer moeite doen om te komen waar je wil, maar ze kúnnen het zeker!

als ik jou was zou ik niet kijken naar het ras, maar gewoon naar het paard. zet voor jezelf op een rijtje wat jij met je paard zou willen doen, en wat voor karakter je graag mee werkt. en ga dán eens kijken in welk paard jij dat kan vinden.
je kan nog zo'n knappe koninklijke friese volbloed fjord hengst hebben, maar je moet er wel de klik mee hebben.
kijk naar het karakter van het paard, en pas als laatst of je het uiterlijk leuk vind ;)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:52

Ik sluit me aan bij duChambre. Mijn verzorgfjordje kan énorm koppig zijn. Ik zelf zou dan ook niet snel zeggen tegen een meisje van 8 [o.i.d] ga er maar eens op. Aangezien ze er dan gewoon compleet mee wegloopt. Je hebt ook Fjorden die de rust zelve zijn, zoals het andere Fjordje van de stal waar ik verzorg. En toch zijn 't 2 paarden van 'tzelfde ras. Tjitske kan best pittig zijn en als ze het eenmaal op haar zinnen gezet heeft iets niet te doen, moet je even flink 'vechten' en laten weten wie de baas is voordat je d'r zo krijgt als je wilt. Sommige Fjorden zijn nog erger, andere lopen zo een heel proefje rond zonder op of om te kijken.

Dat houd je bij elk ras.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:58

Antwoord op je titel: "een beetje" O:)

Nee gekkigheid, maar in vergelijking met de paarden die je gereden hebt kan een fjord evengoed zijn taak doen. Het verschil ligt echter er in dat een welshje bijvoorbeeld veel gevoeliger kan zijn en wat sneller standje 'ik-ben-wakker-en-ik-ga-er-voor' heeft. Bij de fjorden zullen zulke standjes eerder in drammen of sterkte geuit worden dan dat ze een spring in het veld worden (uitzonderingen daargelaten). Daar moet je dus altijd alert voor zijn, dat je duidelijke grenzen stelt....bij fjorden los je namelijk bar weinig op met kracht (tijdens het rijden, aan de hand, etc etc). Probeer het dus ook niet.

Maar ik zou zeggen: Kun je het paard in kwestie niet een aantal keer uitproberen om te zien of ze voldoet aan je wensenlijstje? Ook iedere fjord is weer anders...

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 19:19

hey mensen .
ik zal de fjord ook zeker meerdere malen berijden voordat ik iets besluit.
ik wil gewoon met mijn eigen paardje graag recreatief rijden
( aangezien ik op de manege al genoeg paarden inrijd en strak in maar een dicipline rijd.)
ik denk zeker na alle info dat een fjord daar zeker geschikt voor is.

alvast bedankt allemaal.
groetjes

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:28

Een fjord is ook gewoon een paard.
De een zit lekker de ander niet, de een is stout, de ander lief.

Netzoals bij alle andere rassen, heb je verschillende gangen en karakters.

Waarom maar 1 discipline.. ???
(zie http://dressagefjordsjolvir.come2me.nl/ ... Veelzijdig ,
die arme ziel moe(s)t ook allerlei disciplines, beetje afwisseling is juist wel leuk!? toch)
En Banshee, sprong ook en Taco voor hij geblesseerd was ook.
Dus je kan best meer doen dan 1 ding.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:42

Heeij ik heb wel wat ervaring met fjorden. En ja je kunt wel makkelijk overstappen hoor het is ook gewoon een paard;)

Alleen kunnen ze je wel heel erg uitproberen. Klaas was bv. in het begin zo sterk voor ons dat we hem soms (toen 11,12 en 14)niet eens mee konden nemen uit de wei of stal want dan sloeg hij met zijn voorbeen. Met rijden hetzelfde probleem hij liep waar hij wilde. En omdat ik niet wist dat hij van springen hield lied hij mij dit gewoon even weten om fijn over een hindernis te springen toen ik dacht dat we een volte aan het rijden waren.

Maar nu alles gaat super. Het rijden geweldig zowel binnen als buiten (wel eens zijn eigen willetje maar dat mag). Springen vind hij geweldig maar ook dressuur en buiten rijden. Dus een fjord is naar mijn mening zeer veelzijdig. Niet dat ze overal goed in zijn, maar dat hoeft ook niet als ze maar plezier hebben. Wel moet ik zeggen dat hij vaak erg sterk is, maar wel heel lief je hoeft zijn naam maar te roepen en hij komt.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 21:33

hey bokkers
Sjolvir ik bedoel ook niet dat ik mijn fjordje maar op 1 dicipline wil rijden.
ik bedoel dat ik de paarden die ik inrijd of ( rijd en er geld voor krijg ) maar op een manier mag rijden bijv dressuur
wanneer ik een fjordje heb zal ik lekker afwiselen de ene keer dressuur de andere keer springen ed.

groetjes

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:37

Mijn fjord kan:
Dressuur matig leuk lopen
Leuk sprongetje maken
Buitenritjes maken mits er andere paarden mee gaan
Wandelen
Dameszadel gereden worden
Westernzadel gereden worden
Boomloos zadel gereden worden
Met bit gereden worden
Zonder bit gereden worden
Longeren