mijn deugniet&verzorgmeisje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Breezke

mijn deugniet&verzorgmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:25

Hallo bokkers,

Even wat informatie over de shetlander waar het om gaat.

Pipi is vroeger hoefbevangen geweest en heeft geen fijne tijd gehad,inmiddels is ze 7 jaar oud en is ze sinds een paar maandjes beleerd(is pas sinds maart '09 bij mij)
En sinds een maandje heeft ze een verzorgmeisje van 11 jaar oud.

Maar nu het probleem:

Ik geef ook les aan haar,maar ik heb zo'n gevoel dat er helemaal geen klik is met die 2.
Ik ken pipi al 7 jaar lang en telkens toen ik bij haar oude eigenaar langs kwam dan hinnikte ze en wilde ze alleen maar knuffelen(en eten :P)
Maar sinds ik dus een verzorgmeisje voor haar heb is ze erg vervelend,bijt ze,trapt ze en noem het maar op.
Het rijden gaat ook niet zo goed.
Buiten helemaal niet en in de bak luistert pipi helemaal niet naar de hulpen van het verzorgmeisje.
Elke week bied ik mijn excuses aan omdat pipi zo vervelend is tegen haar.
En als het verzorgmeisje weer weg is,is pipi weer het liefste shetje wat ik ken.

Ik dacht eerst dat er misschien iets met het zadel was?
Maar dat kan het probleem niet zijn,zadelmaker heeft ernaar gekeken en als mijn broertje erop rijdt dan is ze ook harstikke braaf.
Dus kort samengevat,

Mijn shetlander luistert en is lief naar alle andere om zich heen behalve tegen haar verzorgertje.

Wat kan ik nu het beste doen?

Het meisje is echt lief en aardig maar het is mij vandaag ook opgevallen dat ze een beetje bang is voor pipi.
Zou mijn shetlander gewoon met haar dollen of is er een andere reden?

Alvast bedankt voor het lezen.

Blue9

Re: mijn deugniet&verzorgmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:27

Volgens mij weet ze gewoon dat ze over haar heen kan lopen. Ik denk gewoon dat dat meisje, zover dat kan, iets strenger moet optreden!

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:29

Blue9 schreef:
Volgens mij weet ze gewoon dat ze over haar heen kan lopen. Ik denk gewoon dat dat meisje, zover dat kan, iets strenger moet optreden!

daar zat ik ook aan te denken en heb het haar ook verteld maar helaas zie ik nog geen vooruitgang..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:29

En het meisje rijdt wel goed? (geen gebonk, getrek...?)

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:33

Sodeletuut schreef:
En het meisje rijdt wel goed? (geen gebonk, getrek...?)

Het meisje heeft een nette houding,bontk en trekt niet.
Is juist heel rustig.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:34

Tja... sommige voorkeuren van paarden begrijp je gewoon niet.
Dan zullen anderen wel zeggen dat paarden geen voorkeur hebben. Maar bij de mijne merk ik dat wel degelijk. Helemaal geen lastig dier. Maar een meisje vind hij gewoon niet aardig (terwijl ik haar een hele leuk meid vind). Mijn paard gedraagt zich snel agressief tegen haar (wordt gelukkig minder). Komt ook denk ik een beetje omdat zij sneller bang is.
Bijv. hij stond eens op de wasplaats, ik ben met hem bezig, zij loopt langs ongeveer meter van hem vandaan, het strekt echt z'n nek uit om haar te bijten.
Dus dat het niet klikt tussen shetlander en verzorgmeisje kan prima... en dat kan best uit angst komen. Misschien denkt je pony dan dat hij zich moet verdedigen of iig op zijn hoede zijn. Dan helpt strenger optreden niet eens... meisje moet eerst minder bang van de pony zijn. Als zij streng doet terwijl pony zich verdedigt dan kan het ook uit de hand lopen.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:35

Is het niet zo dat je shetje haar uitprobeerd? Je broertje kan waarschijnlijk niet zo rijden zoals haar. Die zit er waarschijnlijk gewoon alleen op en stapt wat rond. Onder jou hoeft ze niet te werken. En omdat dat meisje waarschijnlijk al wat weet probeert ze uit.

Nero heeft dat ook. Meisje kon eerst nog niet rijden en hobbelde wat, nero super lief! totdat meisje wat beter kon rijden en nero moest werken, toen was nero wat minder lief :P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:40

Wat vindt het meisje er zelf van dan?
Toch best apart, dan een paard dan toch zo'n duidelijke mening kan hebben..

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:43

eempiej schreef:
Is het niet zo dat je shetje haar uitprobeerd? Je broertje kan waarschijnlijk niet zo rijden zoals haar. Die zit er waarschijnlijk gewoon alleen op en stapt wat rond. Onder jou hoeft ze niet te werken. En omdat dat meisje waarschijnlijk al wat weet probeert ze uit.

Nero heeft dat ook. Meisje kon eerst nog niet rijden en hobbelde wat, nero super lief! totdat meisje wat beter kon rijden en nero moest werken, toen was nero wat minder lief :P

Mijn broertje kan inderdaad niet zo rijden als het verzorgertje maar zelfs bij het poetsen begint ze naar haar te bijten en te trappen,terwijl ze dat bij andere mensen niet doet.

Ik denk dat angst een grote rol bij die 2 speelt.
Maar hoe krijg ik het voor elkaar dat ze niet meer bang is voor mijn shet?

@Sodeletuut:

het meisje zegt niet zo veel,is zo gek op de shet.
Ja ik vind het zelf ook erg apart,want mijn paard kan ook weleens laten zien dat ie bepaalde mensen niet zo aardig vind maar die gaat mensen niet bijten etc.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:04

Tja dan zit je ook in een vicieuze cirkel. Meisje is beetje bang, pony reageert daarop door te bijten en te trappen, daardoor wordt meisje nog banger... nu weet pony zeker dat er wat mis is en vertrouwd haar nog minder waardoor pony nog eerder vervelend gaat doen.
Praat iig eens met meisje over. Zij vind vast ook niet leuk dat haar verzorgpony zo doet. Ik zou er bij blijven. Pony zelf corrigeren. Een meisje dat bang is kan de pony vaak niet op juiste moment corrigeren. Bouw aan het vertrouwen tussen de twee moet misschien wel helpen.

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:18

Ik sluit me aan bij Evelijn. Maar mischien weet hij dat als zij er is hij moet rijden/werken. Als ze nou ook eens alleen komt om bijvoorbeeld te poetsen of wandelen? Dan weet hij dat ze niet alleen komt om te rijden/werken. Bij andere mensen heeft hij dat waarschijnlijk niet, dat ik moet werken omdat hij die mensen niet op die manier kent.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 18:20

Loechest schreef:
Ik sluit me aan bij Evelijn. Maar mischien weet hij dat als zij er is hij moet rijden/werken. Als ze nou ook eens alleen komt om bijvoorbeeld te poetsen of wandelen? Dan weet hij dat ze niet alleen komt om te rijden/werken. Bij andere mensen heeft hij dat waarschijnlijk niet, dat ik moet werken omdat hij die mensen niet op die manier kent.

Het is het verzorgmeisje,dus komt ze ook doordeweeks poetsen en leuke dingen doen met mijn shet.(ook tijdens het verzorgen doet mijn shet heel vijandig tegen haar)
Ze rijdt er 1 keer per week op en dat is tijdens de les.
Morgen komt ze weer verzorgen en dan hoop ik dat het beter gaat,ik laat jullie wel weten hoe het is gegaan.
En nog allemaal bedankt voor de reacties ;)

annabel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:36

Ik denk dat dat die shet van jou een lekker loopje met haar aan het nemen is, als ze hem een keer goed aanpakt, en als e dat blijft doen denk ik dat het na een tijdje wel over is.
Succes!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:12

Ik denk dat de shet donders goed door heeft, als het verzorgmeisje komt is het gedaan met de rust. Er moet gepoetst, en geluisterd worden. Mijn shetten merries deden dit ook bij mijn verzorgmeisjes. Zolang ik in het zich was ging het goed. Ging ik naar binnen had ik 2 huilende meisjes en 2 losrennende pony's. Ik heb na een poosje besloten dat ik geen tijd had om erbij te blijven en dat de meisjes nog niet genoeg "karakter" hadden om de shetten de baas te blijven. En heb voorgesteld dat we het verzorgen nog maar even uitstellen. (Meisjes waren 8 en 10 jr. en hadden geen ervaring anders als een wekelijks manegebezoek) Mijn zoontje van 6jr weet niet beter pakt een shetlander uit het land (wel onder mijn toezicht gezien zijn leeftijd) en doet dit zovast beraden dat de pony gewoon meeloopt.

Ik denk dat; of het meisje moet proberen zich kortdaad en krachtig op te stellen, zodat de pony zich laat leiden en niet zelf het leiderschap neemt. (Ik bedoel niet dat ze haar moet straffen hardhandig oid, het is meer een uitstaling die ze overmoet brengen) En anders zou ik het geloof ik nog even uitstellen, angst voor je verzorgpony is niet leuk. (is er geen andere pony beschikbaar om wat ervaring op te doen.)

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:57

Mischien kan je beter het meisje afzeggen, als je schetje het blijft doen. Dan is het mischien toch beter om het af te zeggen. Hoe erg het ook is. Mischien heeft je schetje het gewoon niet op dat meisje dat kan ook hè.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 09:44

Allemaal bedankt voor de reacties.
Laatst ging ik naar binnen en bleef zij achter met mijn shet,je kunt wel raden dat de pony haar weer heeft getrapt.
Ik kijk er nog een weekje naar en als het dan nog steeds niet is veranderd zeg ik het meisje af. ;)