Tolten weer afleren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

Tolten weer afleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 14:33

hallo allemaal.

ik heb nogal een gek iets aan de hand en kon er ook niet direct iets over terug vinden.
ik heb nu sinds anderhalfe week een leuke drachtige merrie die tolt.
nou gaat het linksom wel het draven ( ik moet haar dan van voor eerst loslaten ) aanspringen in draf en dan weer terug pakken want anders gaat ze veelte hard.
rechtson lukt het me een heel enkele keer haar in draf te krijgen maar dan springt ze al gouw aan in de galop.
zodra ik dan probeer aan te draven en haar bij mij te houden ( vooral rechtsom ) dan gaat zei dus ook echt niet in draf en blijft aanspringen in de tolt.

ik weet echt even niet hoe ik hier op moet reageren.
volgens mij zijn haar ook geen juiste hulpen aangeleerd om te tolten of te gaan draven.
lessen wil ik wel maar pas als ze van het veulen weg mag, ik wil haar niet nu nog gaan belasten met van alles.
ik rij haar nu nog gewoon recratief met af en toe lekker even in de bak :)

tips graag. en graag met een goede uitleg waar ik ook echt wat aan heb :)

tamary

Re: Tolten weer afleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:48

Je wil denk ik eerder een duidelijk andere hulp voor draf en tolt aanleren. Tolt afleren is zonde, zeker als recreant, want goede tolt zit lekker en is ook minder belastend voor de gewrichten van het paard.

Zal trouwens een mod temmen om dit naar het gangenpaardenform te verplaatsen, daar zitten meer experts hiervoor.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 14:50

super, bedankt, het is inderdaad wel een goed idee om de tolt goed aan te leren.
daar hoor ik natuurlijk ook graag wat over ( en misschien iemand uit de buurt van oostzaan die langs kan komen is ook van harte welkom ).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:43

-> GP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:43

Weet je zeker dat het een tölt is? Zou namelijk ook goed een telgang/sweinepas kunnen zijn.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 20:26

Juliette86 schreef:
Weet je zeker dat het een tölt is? Zou namelijk ook goed een telgang/sweinepas kunnen zijn.

ik zou het wel even kunnen filmen.
de oude eigenaren zeiden dat het een tölt was.
hebben jullie wat aan een filmpje ?
ik vindt het zelf erg lastig aangezien ik dus echt niet thuis ben in deze gangen.
die meiden hiervoor vonden het alleen maar grappig en ja die lieten dat dus toe op welke hulp dan ook als ze maar ging gassen dus erg vervelend.

groetjes tatjana

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:41

Filmpje zou inderdaad handig zijn. Als het even kan ook nog op het harde, want dan kan je het ook horen. Het verschil tussen tölt en telgang kan een fractie van een seconde zijn.

Als ik het zo lees neig ik meer naar telgang, door de snelheid en spanning. Dat moet er op zich wel uit te rijden zijn door te werken aan ontspanning en nageeflijkheid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:42

Ik ga met degenen mee die vragen waarom je de toelt af zou willen leren? Het is immers "The icing on the cake?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:51

Een tölt is super fijn, ik zou ook niet meer anders willen. Het is een ander verhaal als het paard de gangen uit spanning nu door elkaar gooit en de ruiter niet de ervaring of begeleiding heeft om de gangen er goed uit te rijden. Dan kan je je beter richten op de 3 basis gangen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:55

Het kan zijn dat het paard vast zit in de rug of scheef is en daardoor rechtsom in tölt/ telgang gaat. Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn draver.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 23:19

spanning is het zoiezo niet.
ze loopt verder erg ontspannen.

scheef is waarschijnlijk weliest wat mee speelt.
zoals ik al zei de tolt hoeft niet afgeleerd te worden maar wel een juiste hulp erbij.
ik heb nu even de pech dat ze drachtig is en ik nu niet wil lessen met haar.
ik stort me de laatse maanden dan maar op het buitern rijden dan maakt het mij niet zoveel uit welke gang er geruikt wordt.
ik denk dat ik helaas van het topic niet zoveel wijzer ga worden en maar gewoon ga zoeken naar goede begeleiding hierin.

toch bedankt ( filmpje komt overgens wel gewoon :j ) ( even kijken wanneer het droog is. )

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 08:38

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 08:42

Wat voor hulpen geef je nu om aan te draven?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 11:39

ik wilde even melden dat ik inmiddels een instructrice heb gevonden :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:28

Een filmpje zou ik eigenlijk wel erg leuk en nuttig vinden :j Zoals ik het lees heeft het paard tölt en draf tot nu toe door elkaar mogen gooien, als je, bijvoorbeeld met de hulp van je instructrice, een manier kunt vinden om aparte hulpen voor de twee verschillende gangen te vinden zou ik de tölt niet weg willen hebben :) Overigens, van die scheefheid: mijn paard is ook (nog) scheef en tölt en galoppeert de ene kant op beter dan de andere.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 19:09

jaa ik moet even een dag uitkiezen dat ik het filmpje kan maken aangezien het weer nu wel erg vervelend is ;(

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:17

Veel loswerken, gymnastiseren bedoel ik daar bij.. Als je in de bak rijd drafbalkjes neerleggen om over heen te draven... is knap als ze dan gaan tolten/sweinepassen of iets over de balkjes ;)..
Verder is het goed om inderdaad goede begeleiding te hebben!

Soemajjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:05

Ik denk dat voor haar misschien tölt gemakkelijker is als draf en daarom dat ze steeds naar deze gang toegaat.
Ik zou draf vragen op volgende manier: zorg dat ze rechtgericht loopt en haar achterhand goed gebruikt, doet ze dit geef je je teugels vrij en begin je precies zachtjes licht te rijden samen met het geven van de impuls met je benen. Hierdoor geef je haar al het idee dit wil ik. Hiermee bedoel ik dat door dit te doen gaat ze haar rug ook mee op en neer brengen en dit is de beweging dat de rug ook doet in draf.
Ik zou aanraden om eerst een paar stapjes te vragen en dan terug in stap te gaan. Zo kan je steeds de stukken uitbreiden van de moment dat je voelt dat ze door heeft wat ze moet doen en dat haar spieren sterker worden.
Wat ook helpt is te zorgen dat je steeds draf vraagt vanuit stap...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 16:56

bedankt voor de tips..
afgelopen woensdag heb ik mijn eerste les gehad en quess what ? een aantal keer in draf gekregen.
ik was zeer blij.

tijden het longeren draaft ze truwens erg makkelijk aan..dus ga die draf ook wat sterker maken met het longeer werk aa de pessoa, ze pakt dit super op.
overgens buiten heb ik haar ook in de draf gekregen dus ben zeer blij :+: