[TI] begin letter veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sophie84

begin letter veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 11:41

mijn merrie is voor de 3e keer drachtig. De vorige 2 keren waren bij de vorige eigenaar dus daar heb ik verder geen ervaring mee.

Nou vroeg ik mij af of de naam van het veulen nog met een bepaalde begin letter moet beginnen i.v.m. het stamboek. Ik weet namelijk dat dat bij sommige honden rassen wel gewenst is.

heeft iemand wat informatie voor mij, op de site van het tinkerstamboek kon ik niets vinden

RTM

Re: begin letter veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:42

Dat mag je helemaal zelf weten :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:04

Alleen het GCDHA heeft jaarlijkse beginletters, de andere tinkerstamboeken niet.

marleen110

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:24

heb je al namen in gedachten dan :D
alles goed met meagen?

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 14:23

hey marleen

nee ik heb nog geen namen bedacht, dat lijkt me nog wel erg vroeg. vanaf 12 maart ongeveer mag het veulen komen. de uitgerekende datum van 11 maand is 6 april. Dus nog tijd genoeg. Ik vroeg het me alleen af.

Met meagen gaat alles goed, ze krijgt echt een bolle buik, ik vind het allemaal erg spannend. kan haast niet wachten. :o

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:17

kan me dat goed voorstellen, vorig jaar had zieso haar derde veulen ook de eerste keer bij ons, spannend.....

misschien leuk om te doen moet natuurlijk niet om de vader en de moedernaam te verwerken, in de naam van het toekomstige veulen, niet dat het altijd wat wordt, maar het is een idee
(is het bij ons uiteindelijk niet geworden, zieso x celtic mist = oliver)

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:16

Bij andere stamboeken is het wel verplicht, KWPN, Welsh, bij friezen volgens mij ook. Bij tinker op het stamboek na wat snowdon noemt niet. Ik heb Troy destijds Troy S. van de Kattestee genoemd, zijn moeder heet Shannon S. en de kattestee is het huis waar ik toen woonde. Vond ik wel stoer staan. Bij de vader van Troy noemen ze alles veulens ... go go vader Tossy Go Go (van Wim en Hetty Kanters)
Veel succes met het bedenken van een leuke naam!!!

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 16:20

ze staat (gewoon) ingeschreven bij het nederlands tinkerstamboek.

de merrie heette bij de vorige eigenaar Bo, ik heb dat veranderd in Meagen. Want als ik tijdens het rijden haar naam zij, dacht ze dat ik ho zij en ging ze stappen _/-\o_

De hengst in Tyco van de tukkerij. Ik zou niet weten wat ik van deze 2 namen samen kan maken.

Waarschijnlijk word het een engelse/ierse naam. en met een leuk betekenis lijkt me ook wel leuk.
maar goed daar ga ik nu nog niet te veel over na denken. tijd genoeg

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:28

hahaah, dat is ook zo, al was het bij ons zo erg dat zieso drachtig terug kwam, wij al begonnen met namen bedenken.... uiteindelijk had dat ook niks geholpen, we vonden geen van de namen bij hem passen, nadat we hem hadden gezien.... dus gewoon 1 dag na zijn geboorte pas wat bedacht.....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:47

Wanneer ik veulen namen ga verzinnen ben ik net een zwangere vrouw.
Die gaan op de dag voor de geboorte van hun kind de keukenkastjes soppen.
Ik zit altijd op de avond voor de geboorte een naam te verzinnen.
Alleen dat namen verzinnen geeft bij mij soms een probleem.
De eerste letter van de veulennaam moet de eerste letter van de merrie naam zijn. Liefst nog meer identieke letters.
Bij Marleen is dat niet zo'n probleem.
Mandy, Marlon, Mathijs, Marcelino, Marijke-Marieke, Manolito lopen al rond. Er bestaan veel M namen.
Maar de Kristel-Kelly lijn gaat een probleem worden.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:02

Ik moet altijd eerst het veulen zien voordat ik een naam kies, en dan nog kan dat wel eens een paar dagen duren voordat het beessie een naam heeft.. Ben daar zo slecht in.
Wel heeft bij ons elke merrie een eigen toevoeging die bij het veulen terug moet komen. Stel ik ben een bejaarde oma, kan ik zo aan de naam vd paarden zien uit welke merrielijn ze kwamen haha
voorbeeld:
We hebben een merrie met de naam A girl named Gipsy haar kinderen heten
gipsy's sunrice en gispsy's Rain
haar zusje heet shannah's dixie gipsy (dixie roepnaam) en zo kan ik wel even door gaan...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:19

Ik heb altijd al ruim vantevoren de namen klaar :o

Alleen deze keer zijn we gaan twijfelen en hebben we eigenlijk niets :+

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:38

wil voor iedereen wel creatief meedenken, hoef dit jaar geen naam te bedenken.... volgend jaar weer hopelijk:D

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:33

snowdon schreef:
Ik heb altijd al ruim vantevoren de namen klaar :o

Alleen deze keer zijn we gaan twijfelen en hebben we eigenlijk niets :+

Bij Dunla hadden we een lijstje namen klaar liggen voor merries en hengsten. Uiteindelijk kreeg ze pas ruim 12 uur na d'r geboorte haar naam. Dunla betekent uiteindelijk 'brown princess'
Voor Eoin had ik gek genoeg alleen een hengstennaam. Ik wist gewoon 100% zeker dat het deze keer een hengstenveulen zou worden en ook dat ie weer effen bruin zou zijn. De naam Eoin heeft me vanaf het begin af aan door het hoofd gespookt dus toen ik in het ZKH hoorde dat Fayette was bevallen van een effen bruin hengstveulen zei ik gelijk: Eoin :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:37

Door dit topic weer aan het denken gezet en gisteren sprongen er ineens 3 namen in mn gedachten... die samen met 1 al eerder verzonnen naam maakt 4 mogelijkheden, nu nog zien welke het beste past als ze eenmaal is geboren... voor een hij had ik ze al wel klaar... maar stom genoeg denk ik alleen maar aan een zij en merrienamen...

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 11:28

ik heb wat op die site met ierse baby namen gekeken, maar dat maakt de keuze niet makkelijk.
bij een merrie zat ik te denken aan Gigi (gipsy girl) misschien wel wat voor de hand liggend. wat vinden jullie hier van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:04

Bij het ICS is het ook niet gebruikelijk??
Toen ik Flint kocht, begonnen alle veulens in nijetrijne met een F, Feodor(flint), Fenore, Feeonah en nog meer of was dat meer voor de administratie van de fokker?

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:53

waarschijnlijk het laatste of ze moeten het veranderd hebben...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:39

De gewoonte van de stal in Nijetrijne, Jeanette Belksma, Gipsy Spirit, was om een jaarletter te gebruiken voor de veulens.

De D was van 2003. E, 2004 enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:33

Jeps Flint (Feodor) is van 2005. Ik ben er altijd van uit gegaan dat dit was vanwege stamboek, maar dat was dus niet zo.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:41

Daarom is de vrijheid van veulen namen kiezen zo belangrijk voor de fokker.
Ik gebruik de eerste letters van de merrie naam, met als toevoeging de stalnaam.
Een ander werk met een jaarletter.
De derde begint met de naam van de merrie.
Enz. enz.
Allemaal een systeem, maar over heel veel jaren kan je aan de naam zien waar en wat de oorsprong is van een paardje.
Wat ook goed werkt is wat bij het AQHA gebeurd.
Zo veel als mogenlijk is, de voorouders in de naam van het veulen laten terug komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:09

Namen van ouders en stalnaam er in verwerken, lijkt me dan weer gemakkelijker traceerbaar later dan alleen benoemen op alfabet.
Die van mij heet Feodor van Gipsy Spirit, mam clononeen shanohoe en pap Smithwicks van gipsy spirit. Had me leuk geleken dat iets van pa en ma in de naam was verwerkt.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 18:28

het valt nog niet mee om wat te bedenken zeg.

De namen van de merrie en de hengst gebruiken vant ook niet meer. Namen met de zelfde begin letter is nog te doen.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:01

en soms kan je de leukste namen hebben bedacht en dan is het geboren en passen de bedachten namen er helemaal niet bij :D