IBOP 2010

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gratchen

IBOP 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 10:12

Hi,

Ik overweeg om met mijn (nu 3-jarige) merrie mee te doen met de IBOP in 2010.

Aangezien ik altijd ruinen/hengsten heb gehad is dit voor het eerst dat ik me hierin verdiep en ben dus een behoorlijke leek op dit gebied.

Kan iemand mij een beetje vertellen hoe het een en ander in de praktijk in zijn werk gaat? (heb natuurlijk wel al op de kwpn site gekeken).
Mijn merrie schijnt gekeurd te zijn d.m.v. een thuiskeuring. Daar heb ik alleen geen gegevens van (kan ik die ergens opvragen?). Moet ze dan daarna nog een keer gekeurd worden?
Wordt er verder ook nog naar de afstamming gekeken?
Verder zag ik op de KWPN-site dat er IBOP testen in het voorjaar zijn. Vorig jaar waren deze in het najaar, toch? Of zijn de testen het hele jaar door.

Ben natuurlijk ook heel benieuwd of meer mensen overwegen om mee te doen?

gratchen

Re: IBOP 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:54

Ben ik nog te vroeg in het jaar? ;-)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:31

Wij gaan volgende maand met een 3,5 jarige merrie heen.

Is voor ons ook voor het eerst.
De merrie is naar de keuring geweest, op exterieur ster verklaard, maar beweging moest ze de IBOP voor lopen.
Ze moeten dan (als ik mij niet vergis) 75 punten lopen om ster te worden.

Wat ik hier en daar hoor is het het beste om zo vroeg mogelijk met je paard heen te gaan, hou ouder ze zijn hoe meer ze beoordelen en hoe moeilijker het schijnt te worden.

bij ons was/is de IBOP maandelijks van Okt t/m Jan zo'n beetje.
Wij hebben dus gekozen om toch in december nog maar te gaan, en niet in januari, dan mag ze de 3-jarigen proef lopen, anders moeten ze al die van de 4-jarigen.

Je zit in een groepje van 2 of 3 combinaties, dan rij je allemaal een proef, daarna kom je met zijn allen weer in de baan en worden er nog wat dingen gevraagd om te laten zien(beetje ala pavocup), en aan de hand daarvan word de uitslag verteld :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:39

Er hoort niet naar de afstamming te worden gekeken, alleen naar de kwaliteiten van het paard.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 13:18

Dank! Mijn merrie is daar dit jaar nog niet klaar voor (helemaal niet na een recente koliek). Ze moet ook echt nog een beetje uitgroeien.
Dan moet ze dus volgend jaar de 4-jarige proef lopen als ik het goed begrijp. Daar zit dus ook al wat wijken in?
Zijn er veel mensen die dan al met een (net) 3-jarige een IBOP doen? Is dat niet erg vroeg. Kan natuurlijk zijn dat je paard er klaar voor is, maar veel paarden zijn nog van echte baby-paardjes ;-). Ben blij dat ze inmiddels lekker is ingereden, maar een proefje vind ik echt nog wat veel van het goede.
(niet aan jou gericht hoor magic_lover, maar meer in zijn algemeen).

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:24

De paarden zijn dan 'al' 3,5, nog jong natuurlijk.
maar ze worden dan alleen beoordeeld op de gangen, balans etc.
Zo uit mijn hoofd zitten er in de proef alleen wat veruimingen, hals strekken, voltes en 1 slange volte.
4 jarigen proef zit idd al wijken in, voor de rest weet ik niet precies wat er in die proef zit, maar dat het wel strenger word beoordeeld.

Zijn idd best wel veel mensen viel mij teminste op die met een 3 jarige heen gaan, zijn dan naar de keuring geweest, waar het paard zich moest 'opwaarderen' door middel van een goede IBOP om alsnog ster te worden.
Maar de meeste van die paarden krijgen na die tijd wel weer een pauze, teminste die van ons wel anders is het idd allemaal wel erg veel voor ze.

Als je paard er nog niet klaar voor is kun je idd beter nog eventjes wachten, ze kunnen het maar 1x doen dacht ik. :)

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:44

Ik ga vrijdag, ik weet dan meer, maar er is toch maar één proef? Het is alleen zo dat ze in het tweede onderdeel (Pavo-idee) dan meer kunnen vragen (schouderbinnenwaarts).

Ik ga me een 5-jarige. Onze merrie was gewoon erg jeugdig, is in 2008 naar keurig geweest en uiteindelijk voorlopig keur geworden. We gaan nu voor denifitief keurschap.

Het voordeel van de IBOP is dat het traject om je merrie ster en uiteindelijk keur te krijgen veel korter is.

IBOP rijden --> voldoende beweging, daarna stamboekopname en je merrie met voldoende voor exterieur = ster. Daarna hoef je alleen nog naar CK voor voorlopig keurschap, wordt ze dat, dan is direct def. keur omdat je IBOP al met minimaal 75 punten heb gehaald.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:07

Ah dat is handig om te weten, dus als je merrie Ster is geworden door middel van keuring + IBOP, en je gaat bvb het jaar daarop weer naar de keuring kunnen ze kans maken om keur te worden, als ik het goed begrijp?

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 09:50

Das inderdaad handig om te weten.

Mijn merrie is inderdaad nog erg jeugdig (is nog een beetje overbouwd). Bij de thuiskeuring hadden ze ook aangegeven dat ze beter nog een jaartje kon krijgen.

Weet iemand of die gegevens van de thuiskeuring op te vragen zijn bij het KWPN?

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:39

magic_lover schreef:
Ah dat is handig om te weten, dus als je merrie Ster is geworden door middel van keuring + IBOP, en je gaat bvb het jaar daarop weer naar de keuring kunnen ze kans maken om keur te worden, als ik het goed begrijp?

Ja technisch gezien hoef je dan maar 2x (IBOP + aansluitende stamboekkeuring en CK) op te draven i.p.v. 3x (stamboekkeuring, centrale keuring, IBOP). Als je merrie ook nog eens prok is, heb je direct het elite predikaat.

Hetzelfde gebeurt ook bij een EPTM test, die hebben sommige merries ook al doorlopen voordat ze op keuring komen.

NB: ik ga nu wel even uit van het gunstigste resultaat hè?

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:27

Succes morgen Sjappie! Laat je ons even weten hoe het is gegaan?

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:08

gratchen schreef:
Succes morgen Sjappie! Laat je ons even weten hoe het is gegaan?

Als het goed is gegaan wel ;)

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:05

De IBOP-dressuurproef is inderdaad voor iedereen gelijk. Deze proef kun je downloaden op de site van het KWPN.
Na de proef kom je met z'n 2'en of 3'en weer binnen en moet je inderdaad een aantal oefeningen doen op niveau van leeftijd.
(4-jarigen moeten een pasje wijken en 5-jarigen en ouder ook een pasje schouderbinnenwaarts)

VB merries kunnen na die tijd direct op exterieur gekeurd worden en ingeschreven in het Stamboek of zelfs ster (min 75 IBOP en 70 op ext)
Een Stamboek merrie kan ook opnieuw op exterieur gekeurd worden wanneer zij min 75 punten op haar Ibop gehaald heeft. Dan kan ze gepromoveerd worden tot Ster.

Bij het Ibop springen moet je direct met z'n 3'en in de baan. Je laat eerst de 3 basis gangen zien en vervolgens wordt er begonnen met springen. De lijntjes die gevraagd worden, met de afstanden ertussen, staan ook op de site van het KWPN. De hoogtes die per jaargang gesprongen dient te worden wordt daar ook vermeld.
Als alle paarden onder het zadel zijn getoond (bij veel opgave gebeurd dit tussendoor ook al eens) dienen de paarden nog een paar keer te vrijspringen.
Tot slot weer evt de exterieur keuring...

Sjappie: succes!

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:14

Nou ik ben weer terug en met een goed resultaat, we hadden 75 punten en paardje is nu dus definitief keur! Erg trots!

Het viel op zich mee, de proef, alleen was de bak volgens mijn paardje erg eng. Meestal doet ze 2x vervelend, maar nu ging het maar door, ik kon d'er wel! Gelukkig gaat het bij de IBOP niet om het proef rijden, maar om de aanleg, dat was mijn geluk, maar doordat ze zo op de omgeving focused was werd ze wel dood aan mijn been, ik moest er flink aan rijden!

Na de proef moesten we nog met z'n 3-en in de bak wat dingen laten zien. Wat ik wel erg vreemd vond is dat we moesten wijken, maar dan ala een appuyement. Dus op rechterhand, afwenden en wijken voor linkerbeen, niet echt normaal, had ik niet op gerekend.

We hadden uiteindelijk een 8 voor de stap, 7,5 voor draf en 7 voor galop (is ook minste gang), voor de rest ook allemaal een 7,5 dus gemiddeld 75 punten.

Met punten werden overigens niet gestrooid! Voor mij reed Margreet Prosman met So What, die had al in de Pavo-cup een monsterscore, dus nu ook, 91 punten. Ik snap niet dat die merrie de IBOP moest lopen, kunnen merries die minimaal 75 punten in de Pavo halen geen vrijstelling krijgen?
Een andere merrie moest de bak maar uit want die kon vanwege zoveel spanning (bakschuw) niet beoordeeld worden. Nog een andere in mijn groep was M2-geklasseerd, maar haalde 'maar' 69 punten, ook sneu.

Ik vond het in ieder geval leerzaam maar ben ook opgelucht dat het weer achter de rug is. Ik heb van de zomer ook meegedaan aan de Pavo-cup, toen had ik 68 punten, veel strenger dus, dus als je zoiets scoort grote kans dat je slaagt voor de IBOP.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:41

Ik wil met mijn merrie volgend jaar naar de IBOP. Dat is echter pas in november 2010.
Ze is al voorlopig keur dus bij goed resultaat is ze direct keur.

Mijn merrie moet en een dressuurproef laten zien en springen. (KWPN-GP)
Ik was eerst van plan dit jaar te gaan maar dat vind ik nu toch nog te vroeg komen.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:45

Misschien ga ik volgend jaar ook met mijn merrie, maar hangt helemaal af hoe ze van het veulen weer opbouwd. En mijn merrie is dan 10 jaar, geen idee wat ze dan moet springen...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:48

Minstens 1.10m misschien nog meer.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:52

Daar ging ik ook wel van uit, volgend jaar maar eens navragen en uitzoeken hoe of wat. Nog alle tijd!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:55

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:56

Bedankt henkjan! Had wel de oude informatie poosje terug gevonden mar zie dat ze met de nieuwe site dit ook aangepast hebben!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:57

Henkjan schreef:
Minstens 1.10m misschien nog meer.

Dan wacht ik niet tot mijn merrie 10 jaar is.... :D Volgend jaar 80 cm durf ik net :D

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:52

Wij hebben besloten om dit jaar onze merrie meer tijd te geven om 'te rijpen' en willen met haar volgende jaar als 5-jarige naar de IBOP.

Voor ons wordt het ook de eerste keer dus heb ik een paar vraagjes :o :
- Bij de IBOP worden de paarden alleen gereden en niet aan de hand gepresenteerd?
- En is de stamboek opname op dezelfde dag als de IBOP?

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:10

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 11:28

@Sjappie: Gefeliciteerd!!! Mooi resultaat hoor! Kan me voorstellen dat je ook wel weer blij bent dat het achter de rug is...

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:18

Op 3 december ga ik met mijn 5-jarige merrie (Rhodium x JetSetD) naar de IBOP in Hoek van Holland.
Mijn merrie staat alleen nog in het veulenboek opgenomen omdat ze als 3-jarige nog erg jeugdig was, als 4-jarie was ik aan het verhuizen en nu in het voorjaar was ik zwanger.

Ze gaat dus eerst de IBOP lopen en daarna wordt ze ook gekeurd voor het stamboek. Moet zij dan ook zo’n ronde lopen als op de normale keuring? En moet ik dan ook in het wit (mijn merrie wordt door iemand anders voorgebracht, dus ik heb niet al mijn witte rijbroek aan).

Verder heb ik begrepen dat je beter kleine knotjes kunt maken ipv grote wedstrijdknotten. Zijn er nog andere tips?