Hoe duur dekking haflinger/ ander paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maikaatje

Hoe duur dekking haflinger/ ander paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 11:39

Hallo bokkers,
Ik zit eraan te denken om mijn haflinger te laten dekken met een kwpn of fries.
Ik wil een beetje informeren naar de dekkingsprijzen en de prijzen die er allemaal bijkomen zoals dierenarts.
Aangezien ik geen ervaring heb met dekking wil ik eerst informeren voordat ik dingen ga doen.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:57

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:32

het dekgeld varieert per hengst. Een flink verschil natuurlijk tussen een goedgekeurde dekhengst of niet. Als we het over een goedgekeurde friese dekhengst hebben moet je denk ik toch al snel aan een 800 dekgeld denken.
Wat er verder overheen komt aan kosten is natuurlijk afhankelijk van wat je zelf wilt. Wil je, en hoe vaak, scannen om te controleren of je merrie drachtig is?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:34

dekgeld verschilt inderdaad per hengst,
je kan een mooie hengst uitzoeken via de fokkers op internet, daar staan meestal de dekgelden wel bij.

waarom wil je je haf laten dekken door een kwpn of fries ?
niet flauw bedoelt hoor, gewoon nieuwsgierig :)

edit http://www.stalwijdewormerkwadijk.nl/ deze zit toevallig bij mij in de buurt en heeft verschillende mooie dekhengsten staan
fries en kwpn....met prijzen etc. misschien leuk om eens te kijken :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:42

NatasjavE

Re: Hoe duur dekking haflinger/ ander paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:13

maar waarom je Haflinger laten dekken door een KWPNer of een Fries?
Ik zou kiezen voor een Haflingerhengst en niet een grootwarmbloed.
Wil je een groter of ander paard. Koop gewoon een veulen. Kan je naar eigen smaak uitzoeken.

Maaaaarrrr ik heb het idee dat dit advies niet gewaardeert gaat worden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:47

Zonde om zo'n mooie Haf niet door een andere mooie Haf te laten dekken!

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 21:21

kekaro schreef:
dekgeld verschilt inderdaad per hengst,
je kan een mooie hengst uitzoeken via de fokkers op internet, daar staan meestal de dekgelden wel bij.

waarom wil je je haf laten dekken door een kwpn of fries ?
niet flauw bedoelt hoor, gewoon nieuwsgierig :)

edit http://www.stalwijdewormerkwadijk.nl/ deze zit toevallig bij mij in de buurt en heeft verschillende mooie dekhengsten staan
fries en kwpn....met prijzen etc. misschien leuk om eens te kijken :)

Aangezien ze al 2 haflinger veulens heeft gehad, bij een andere eigenaar. leek het me leuk om haar te laten dekken met een groter paard zodat je meer hoogte krijgt en ook meer type rijdpaard. Ik heb een aantal kruisingen gezien van haflingerxkwpn en dat bevalt me best.

Ik wil zeg maar een groter paard creeren, omdat ik vrij groot ben. En als mijn merrie dood is, dat ik nog trekjes over heb van haar die bij het veulen te zien zijn/merken.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:38

Waarom wil je kruisen? Je weet niet wat voor veulen je krijgt + je komt het veulen aan de straatstenen niet kwijt. Ga niet fokken als je er geen verstand van hebt of omdat je het leuk vindt bij jouw merrie...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:40

Koop een leuk veulen, scheelt je een hoop geld, tijd en verdriet!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:40

liliputter schreef:
Waarom wil je kruisen? Je weet niet wat voor veulen je krijgt + je komt het veulen aan de straatstenen niet kwijt. Ga niet fokken als je er geen verstand van hebt of omdat je het leuk vindt bij jouw merrie...

kan het niet beter zeggen!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:53

Henkjan schreef:
Koop een leuk veulen, scheelt je een hoop geld, tijd en verdriet!

Ja klinkt heel rot, maar is echt het beste advies wat je kan krijgen.

Een leuk veulen kun je in deze tijd van het jaar best wel vinden, en voor het geld hoef je het niet te laten, aangezien een beetje doordacht dragend krijgen/ fokken een hele bom duiten kost. En je kunt uitzoeken wat je leuk vind.

Sentiment vanwege je oude merrie??? Tja, je krijgt haar er straks niet mee terug, en misschien valt het veulen gigantisch tegen, of blijft heel klein. Wat dan? Kun je dat diertje voor een paar honderd euro weggeven? Dat valt je nog veel zwaarder!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:56

liliputter schreef:
Vergeet niet het heterosis effect Liliputter! :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:59

liliputter schreef:

Nou nou, met de huidige markt raak je een middelmatig zuiver haflingerveulen ook niet zonder verlies kwijt.
Ik heb mijn duitse haf laten dekken door een kwpn gefokte appaloosa, bewust aangezien zij door haar duitse papieren en bouw totaal niks toevoegd aan de nederlandse haflingerfokkerij.
ik wou graag iets groters fokken met het goede karakter van beide dieren, de ruimere gangen van paps en hopelijk een gaaf kleurtje.
Het veulen blijft in principe aan; iets wat de ts ook wil volgens mij.
wat is er mis eme dan?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:01

Niks hoor, vooral zo door gaan :j

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:04

Wildgirl schreef:
liliputter schreef:

Nou nou, met de huidige markt raak je een middelmatig zuiver haflingerveulen ook niet zonder verlies kwijt.
Ik heb mijn duitse haf laten dekken door een kwpn gefokte appaloosa, bewust aangezien zij door haar duitse papieren en bouw totaal niks toevoegd aan de nederlandse haflingerfokkerij.
ik wou graag iets groters fokken met het goede karakter van beide dieren, de ruimere gangen van paps en hopelijk een gaaf kleurtje.
Het veulen blijft in principe aan; iets wat de ts ook wil volgens mij.
wat is er mis eme dan?

En als dat misgaat? Om wat voor reden dan ook? Fokken doe je in mijn ogen niet om maar iets voor je zelf te hebben maar moet je doordacht doen, kijk eens op een gemiddelde paardenmarkt wat er allemaal voor sentimenteels gefokte in principe blijven ze paardjes staan.
Het klinkt echt rot, maar wie fokt er nu voor de Salami of Frikadellen?

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:04

Niets mis mee hoor met kruisen lekker doen wat jij wilt!

Ik ga mijn haf trouwens ook laten dekken door een goede springpony. Ik zie het wel vaker hoor en die pony's springen meestal iedereen eruit..

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:07

Wat maakt het nou uit als zij wilt kruisen?
Ze wilt het veulen toch zelf houden?!

Ik heb laatst nog een leuke kruising gezien tussen een haf en een fries.
Dus waarom niet?

Hoeveel je kwijt bent ligt er natuurlijk aan.
Maar voor een goede hengst kan je aardig wat kwijt zijn..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:10

@ Lucas & Liliputter; ik ben het helemaal met jullie eens als het gaat om paarden met papieren en wellicht predikaten.
In jullie opinie moet je dus met een papierloos of niet goed genoeg papier helemaal niet willen fokken?
Ik wil graag van mijn merrie een nakomeling omdat zij heel veel voor mij betekent en het beste karakter ooit heeft.
dat dit geen luxe veulen wordt wat veel gaat opleveren doet er weinig toe voor mij aangezien het in de planning ligt dat hij blijft.
Volgens mij is dit voor de ts net zo; ik ben met je eens dat als mijn merrie goed papier had gehad wat in NL erkend werd ik een andere keus had gemaakt maargoed, dat is niet zo.
Daarnaast is mijn keuze niet sentimenteel maar juist doordacht; ik wil een opvolger voor mijn merrie die nu 14 is; dan lijkt het mij toch logisch dat ik dan met een hengst van mijn keuze fok.
Het veulen van mij merrie kan trouwens nog steeds in het NAS stamboek komen met 3 jaar als het maar de kenmerken van een appaloosa heeft.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:20

Ik heb vorig jaar mijn merrie laten dekken, ook een haffie en heb gekozen voor een wat grote hengst, maar wel een haflinger.
Ik ben van mening om niet te kruizen maar ras bij ras te houden.
Ieder zo zijn smaak, maar als je toch besluit om te kruizen, kijk dan wat je aan je merrie kan verbeteren en wat het doel / gebruik van je toekomstige veulen is.

Mijn veulentje heeft al een hoop geld gekost.
ruim 800 euro om me merrie al drachtig te krijgen, 3x scannen.
Kosten van stalling / opvang. Extra entingen tijdens de dracht.
Mijn merrie kwam met een leuk kadootje terug van de hengstenhouder ( waar ze 7 weken heeft gestaan ) niet alleen drachtig maar ook beide griffelbeenderen gebroken in een been , wordt waarschijnlijk operatie en me veulen kreeg kadootje mee tijdens de bevalling, navelbreuk , wordt ook operatie vanaf 6 mnd. Al met al had ik voor het geld wat er allemaal bij kwam en komt kijken een mooi groot volwassen goed paard kunnen kopen.
Heb geen spijt ervan, maar als ik het over mocht doen, had ik een veulen gekocht van de hengst waar ik graag een veulen van wou hebben.
Denk er heel goed over na , over het dekken, het is niet zo simpel om er even een leuk lijkende hengst op te zetten en dan maar afwachten wat er uit komt en komt veel meer bij kijken. Zelf heb ik er goed 6 jaar over nagedacht en kom als nog van een koude kermis thuis, maar mijn veulie is wel mijn droompaardje.

Succes ...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:23

Wildgirl schreef:
Het veulen van mij merrie kan trouwens nog steeds in het NAS stamboek komen met 3 jaar als het maar de kenmerken van een appaloosa heeft.

Dat is niet waar, je hebt gedekt met een veterinair goedgekeurde hengst en niet met een NAS goedgekeurde hengst. Bovendien zijn bepaalde kruisingen niet gewenst, en daar vallen haflinger kruisingen ook onder. 2 redenen waarom het NAS stamboek deze nakomeling niet accepteerd. Je veulen kan in een hulpregister opgenomen worden maar niet in het stamboek.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:58

Ik wil er wel even bijvertellen dat ik geen extra stalling kosten heb aangezien we thuis zelf stallen hebben. En dat ik er nog niet zeker van ben om haar te laten dekken. Dat ik alleen even informatie van anderemensen wou, en ook meningen natuurlijk. Het is wel fijn om verschillende meningen aan te horen. Dan weet ik ook wat ik kan verwachten natuurlijk

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 14:01

Ik heb gister ook nog aan bekende gevraagd welke hengst zei gebruikte om hun kwpn merries te laten dekken en hoe duur hij was. Ze zeiden dat hij vlak in de buurt staat. en dat ze 250 euro vragen voor de dekking. Er komen echt geweldig mooie veulens uit.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:24

zij hebben kwpn merries en laten dekken door? een kwpner neem ik aan ? of een fries? ze zullen er geen haflinger opzetten denk ik.

dan heb je dus weinig aan zijn nakomelingen nu, als je jou haf met diezelfde hengst wil kruisen, compleet andere combinatie.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:29

kekaro schreef:
zij hebben kwpn merries en laten dekken door? een kwpner neem ik aan ? of een fries? ze zullen er geen haflinger opzetten denk ik.

dan heb je dus weinig aan zijn nakomelingen nu, als je jou haf met diezelfde hengst wil kruisen, compleet andere combinatie.

Maar als ze hem gewoon voor zichzelf wilt houden?
als zij er plezier aan heeft, en ts heeft geloof ik geen verkoopplannen voor het veulen, waarom dan niet?