Help, wel of niet kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SusaSuus

Help, wel of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 20:44

Hallo!

Ik heb de mogelijkheid om een bijna 6-jarige haflinger(31-06-03)(1.50m) te kopen.

Zij is voor zover bekend nog onbeleerd, maar heeft afgelopen zomer wel een zoon van Whetu gekregen.
Haar afstamming: vader Argentan en moeder Camea.

Vandaag hebben wij haar opgehaald en heeft ze kennis mogen maken met een vriendje (Katja is van een vriendin van mij)

Nu is mijn vraag aan de kenners: op wat voor bedrag zouden jullie haar taxeren?
Behalve onder het zadel kent ze wel alles:
- hoefsmid
- dierenarts
- aan het touw lopen
- voetjes geven
- op de trailer/vrachtwagen
- enz. enz.

Ik heb haar nu een aantal keer gezien en het is echt een dametje met karakter, maar wel supervriendelijk.
Ben zelf nog niet heel erg thuis in de haflingers wat betreft afstammingen, gangen ed.
Wel al meerder malen een haflinger mogen rijden en ben er ook helemaal weg van.
Verder nog tips waar ik om moet letten zijn ook welkom!
Laatst bijgewerkt door SusaSuus op 15-11-09 20:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Kaka

Re: Help, wel of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:47

No pun intended, maar weet de huidige eigenaar dat jij deze pony op internet laat zien? Ik zou not amused zijn als ik mijn pony zo op internet terug zou vinden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:54

Wat verwacht je van een Haflinger.
Bedenk heel goed dat er een flink koppie op kan zitten... en dat je misschien je handen vol krijg met deze dame...
Ga je er voor of haak je na een tegenslag terug.....
Als je er voor gaat kan je er een gouden paardje aan hebben en op de foto oogt ze heel vriendelijk...

Bedrag kan ik niet zeggen... het is wat wil je er voor geven....

Kijk eens rond op www.hethaflingerforum.nl daar kan je alle vragen stellen over Haffies.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:00

Eerder paarden ingereden? Heb je daar hulp bij? En wat wil je met haar gaan doen? Er is een verschil tussen recreatief rijden of wedstrijd gericht. Al kan je een dier veel leren, er moet wel wat aanleg in zitten. Bovendien kunnen hafjes een redelijke kop er op hebben zitten, daar moet je wel doorheen kunnen prikken en doorzetten.

Wat betreft de prijs: zonder foto vind ik dat lastig (hoe beter de bouw, hoe hoger de prijs bijvoorbeeld). En zit er echt papier bij van het stamboek? Heeft ze premies? Heeft ze zomereczeem of andere gebreken? Dat zijn allemaal factoren die de prijs beinvloeden.

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 21:25

Dat er een flink koppie op kan zitten ben ik me van bewust, maar een beetje karakter hoort erbij!
Wat betreft het inrijden, heb ik eerder gedaan en ik heb er dan ook veel hulp bij!

Wedstrijden rijden vind ik leuk, maar een lekkere lange buitenrit vind ik ook heerlijk!
Dat is inderdaad afhankelijk van de gangen, maar het is geen pre van mij dat ik de wedstrijd sport in wil.
Tzt kunnen we altijd eens zonder startkaart starten en zien hoe het loopt.

Voor foto's heb ik wel een link waar ze te koop op staat, dat kan ik hier wel zonder problemen plaatsen toch?
De eigenaresse is een hele goede vriendin van mij, maar heb toch de foto's weggehaald.

Katja heeft in 2006 1b premie behaald (ben zelf nog aan het verdiepen in de haflingers dus mij zegt het nog niet heel veel).
Ze heeft geen zomereczeem en voor zover bij mij bekend ook geen andere gebreken.
Het enige is dat ze absoluut niet alleen wil staan, maar het blijven dan ook kuddedieren.. Een paard alleen kan ook gewoon niet!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 07:39

1b premie wil zeggen dat de jury haar een 1e premie heeft gegeven. Dat is goed. Daarna worden ze geplaatst in de ring. De B wil zeggen dat ze van de eerste premie merries als 2e geplaatst is. Dus reserve kampioen van haar rubriek.

in 2006 was ze 3 jaar en is dus in het stamboek opgenomen. Je kan bij het stamboek het aantal punten opvragen waarmee ze is opgenomen. Het stamboek keurt via het 100 punten systeem.

Maar had ik niet ergens gelezen dat deze merrie naar Schotland was verhuisd?

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 15:02

De merrie heeft idd in Schotland gestaan, ze zou daar verkocht worden maar de er was geen klik dus nu is ze sinds twee weekjes weer terug in NL!

Bedankt voor je uitleg over de premies ed. Zal me daar nog even verder in verdiepen!

Dan nog een vraag, wat zou ik het beste kunnen voeren om haar weer wat op gewicht te krijgen?
Haar veulen is er nu een maand af en ze mag wel wat meer vet op de ribben krijgen. Nu lees ik zowel goede als slechte dingen over maismeel (het eerste wat in mij op kwam).. Zijn er nog meer manieren om haar langzaamaan weer op goed gewicht te krijgen?

Of de koop wel of niet doorgaat, wij gaan nu wel met haar aan het werk om de conditie en de spieren weer op te bouwen en dan uiteindelijk haar onder het zadel brengen.