Waarom hebben haflingers moeite met bochten galloperen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Waarom hebben haflingers moeite met bochten galloperen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 21:45

hee!
naja mijn vraag is denk ik wel duidelijk xD
ik vroeg het me af omdat ik het wel vaker hoor en mijn bijrijdhaf heeft daar ook heel veel moeite mee en dat ben ik nu aan het trainen :D ik ga in maart met de dochter van de eigenaar staren :D:D:D:D

maar voor ik reacties krijg dat is bijna nooit enzo ik weet dat het niet vaak voor komt maar als het voorkomt dat het vaak bij hafjes gebeurt...

ik hoop dat iemand het weet :D

Marijee

Re: Waarom hebben haflingers moeite met bochten galloperen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:09

Ik denk dat dit gewoon puur oefenen is? De mijne hadden er ook eerst moeite mee, maar met heelveel oefenen en lessen lukt het wel! :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 02:34

Dat is niet ras gebonden, wil alleen maar zeggen dat je paard niet sterk genoeg is van achteren.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 09:17

Met Lyonesse eens, het is een kwestie van oefenen. Geen enkel paard kan uit zichzelf, zonder oefening, netjes bochten galopperen.

P_liefhebber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:03

Wel, ik denk net als jij dat het wel degelijk voor het ene ras makkelijker is, dan voor het andere.

Maar daarin is de haflinger natuurlijk niet uniek. Het zelfde geld voor Friezen, Tinkers, Merens en andere wat zwaarder gebouwdere paarden. En de draver is er natuurlijk ook niet op gefokt. :D

Denk zelf dat het te maken heeft met hun bouw. Over het algemeen wat zwaarder type paard met een wat kortere rug. Iets minder lenig. Een goede gallop kost naast veel kracht vanuit de achterhand, ook een goede balans.

Waarom kan het lenige kind met lange benen over het algemeen makkelijker lopen over een evenwichtsbalk dan een kort, stevig, en wat stijver poppetje?

Kwestie van aanleg ;)

Maar ik ben het met de anderen eens, ook een haf kan je prima leren galoppperen. Kost wat meer moeite en tijd, kracht en balans, maar gewoon veel oefenen. Elke keer een klein stukje en als hij teveel uit elkaar valt terug nemen en opnieuw. Succes.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:08

Hoe oud is je paardje ?
Bij mij op stal staat ook en haflinger en die snijd de bochten de heletijd af in galop en hou je dan niet meer bij je ..
Maar die is nog jong, en was ook niet goed ingereden .
Voor jou zou ik nu echt zetten.. oefen oefenen oefenen

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:07

mijn haflinger heeft er ook moeite mee maar die is pas 4,5 jaar en we zijn nog bezig met inrijden
denk inderdaad dat aanleg wel wat meespreekt maar mijn halinger is groot en met een lange rug
maar ook zij moet het eerst leren en sterker worden

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 13:22

Xfeno01X schreef:
Hoe oud is je paardje ?
Bij mij op stal staat ook en haflinger en die snijd de bochten de heletijd af in galop en hou je dan niet meer bij je ..
Maar die is nog jong, en was ook niet goed ingereden .
Voor jou zou ik nu echt zetten.. oefen oefenen oefenen

nou uhm dat weet ik zo niet uit mijn hoofd maar hij is al 8 jaar bij ons en toen was die al ingereden...

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:33

Qua bouw verschilt een haflinger van een paard, daar heb je gelijk in. Ookal begint dit (helaas) steeds minder te worden.
Maar met de juiste training kun je je haflinger beter laten lopen dan menig paard. En bochten galopperen heeft met balans en kracht te maken.
Een kwestie van trainen...
Dat het probleem bij haflingers meer 'gesignaleerd' wordt heeft niet zozeer iets met de haflinger te maken dan wel met de ruiters ;)
Een haflinger is beslist geen paard waar je op gaat zitten en mee weg rijdt. Die moet je trainen, trainen en nog een trainen...
Die fout wordt helaas maar al te vaak gemaakt.
Ik zou er niets over zeggen als ik zelf niet mij hele leven op haflingers heb gereden en de problemen heb gezien waar mensen tegenaan lopen.
Met goede instructie is het probleem vrij simpel te verhelpen. Een los paard is leniger en goed in balans en zal (vrijwel) geen moeite hebben met het galopperen van bochten. Helaas wordt dit vaak over het hoofd gezien bij het rijden van de haflinger...

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 14:25

Oke!
Ja we zijn nu heel druk bezig met trainen. In het begin ging hij gewoon verder draven als die struikelde maar als het nu weer gebeurt (steeds minder) gallopeerd hij door :D. Dat betekend dus dat hij nu voor mij en dat andere meisje wilt werken en daar ben ik echt super blij mee! En als alles in maart goed gaat gaan we starten :D, maar dat zien we dan wel xD

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:26

Haflingers hebben geen moeite met bochten galoperen :D ,
tenzij het dier over zijn tempo loopt,niet voldoende op zijn achterhand loopt,niet voldoende bespierd is,uit balans wordt gebracht door zijn ruiter,oftewel in de basis niet netjes is doorgereden.
Vaak betreft het dan ook nog jonge dieren en een niet al te ervaren berijder.

Heeft dus niets met het ras of bouw te maken maar met opleiding van ruiter en paard.

Waarom lijkt het vaker voor te komen bij haflingers,fjorden,tinkers?
Ja,dat heeft waarschijnlijk te maken met het type ruiter,misschien minder bakwerk?
De bak en lessen zijn echt nodig om een dier in balans onder de ruiter te leren lopen op zijn achterhand zodat ie ook in de wending netjes kan dragen.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:42

hier heb ik het ultieme antwoord voor:

je moet het knopje voor bochten galloperen aanzetten...... :x ik lat het je weten als ik hem heb gevonden,zoek ook nog steeds!

nee ff serieus nu..het is idd gewoon een kwestie van veel oefenen heb dr zelf ook één die pklat door de bochten stuift en dan MÉT bloedgang natuurlijk.. haha := gewoon veel geoefend en nu gaat het alweer veel beter...

geen zorgen maken dus... ;) komt wel weer op zijn hoefjes terecht

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:01

Onze haflinger is nu 5 en voor de kar beleerd. Wij hebben hem nu 4 weken en hij is nooit ingereden onder het zadel. De eerste paar keer snapte hij de galop nog helemaal niet en draafde loeihard. Wij rijden voornamelijk nog langs de weg, lange stukken rechtuit. Hij begint het nu de galop te snappen op de rechte stukken en op hele grote voltes. Denk als we meer dressuur gaan rijden en minder buiten dat dat beter word, maar eerst evenwicht en recht en dan moet dat goed komen. Denk net als elk ander paard, trainen, trainen en nog eens trainen!!

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:03

Mijn merrie is ook erg slap in de achterhand en loopt daardoor erg op de voorhand. Dan hebben ze de balans niet om recht door de bocht te komen. Ze gaat ook altijd schuin door de bocht. Dan hebben wij wel een redelijk kleine bak (16x38). Maar ik rijd haar niet zo vaak, dus dan vind ik het niet zo erg, maar ik probeer er wel aan te werken!

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:39

mijn haflinger had er in het begin toen ik haar net had ook moeite mee. was niet gewend om in de bak te rijden..
ik zeg je: oefening baart kunst! :D

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:08

Ja, haflingers zijn gewoon iets minder lenig dan een KWPN'er, maar ze kunnen echt wel leren galopperen.
Mijne ging eerst altijd keihard echt irritant, maar juist door haar tegen te willen houden werd de galop nooit beter.
Toen ben ik gewoon eerst rechtuit gaan galopperen, zodat ze sprong leert maken, dat is heel belangrijk, want dan hebben ze ook meer balans, als ze dan ook nog gaan nageven, nou dan kan ik me haast niet voorstellen dat hij of zij de bochten niet meer wil maken, want als het goed is, is hij via jou been nageeflijk geworden en haflingers zijn dan net zo kneedbaar als een KWPN'er.

je moet dit alleen wel veel oefenen.
Het duurt even voordat je er bent. ik heb wel 1 belangrijke tip voor je, die bij mijn haflinger heel erg geholpen heeft, hou je handen altijd rechtop en naast elkaar, en maak hem eerst nageeflijk voordat je stelling gaat vragen. Liever rechtgericht door de bocht dan als een gek erdoorheen sjeesen.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:29

Rosanna1990 schreef:
Ja, haflingers zijn gewoon iets minder lenig dan een KWPN'er, maar ze kunnen echt wel leren galopperen.
Mijne ging eerst altijd keihard echt irritant, maar juist door haar tegen te willen houden werd de galop nooit beter.
Toen ben ik gewoon eerst rechtuit gaan galopperen, zodat ze sprong leert maken, dat is heel belangrijk, want dan hebben ze ook meer balans, als ze dan ook nog gaan nageven, nou dan kan ik me haast niet voorstellen dat hij of zij de bochten niet meer wil maken, want als het goed is, is hij via jou been nageeflijk geworden en haflingers zijn dan net zo kneedbaar als een KWPN'er.

je moet dit alleen wel veel oefenen.
Het duurt even voordat je er bent. ik heb wel 1 belangrijke tip voor je, die bij mijn haflinger heel erg geholpen heeft, hou je handen altijd rechtop en naast elkaar, en maak hem eerst nageeflijk voordat je stelling gaat vragen. Liever rechtgericht door de bocht dan als een gek erdoorheen sjeesen.

Die lenigheid daar valt aan te werken, ik heb heel wat KWPN'ers als planken door de ring zien lopen terwijl onze haflingers door een hoepeltje kunnen...

zoals ik al zei: het is een kwestie van zeer gericht trainen. Zorg dat je paard los is, zowel in zijn hals, als in zijn rug. Werk ook aan het achterbeen gebruik aangezien dit bij veel haflingers niet het sterkste punt is. Balkjes lopen (zowel onder het zadel als aan de longe) kunnen hier mee helpen.
Maar het belangrijkste: zorg voor goede begeleiding. Het galopperen van bochten is voor geen enkel paard moeilijk als ie maar goed bereden is, wordt en blijft en dat kan alleen als je er gericht op traint.

Ook ik heb echt niet de makkelijkst gebouwde haflinger,.. dus ik kan er over meepraten :)

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:58

Denk dat het ook een kwestie van oefenen is. Mijn merrie van 6,5 jaar, heeft zo en zo veel moeite met galoperen.
Ik ben toen terug gegaan naar de draf alleen, en daarin veel oefeningen gedaan, tempowisselingen en dergelijke.
Nu staat ze alweer 5 maanden stil met een blessure, dus moet strakjes weer opnieuw beginnen, maar goed, verder dan de basisdingen waren we nog niet echt (ze heeft al eerder een peesblessure gehad en dergelijke, dus echt veel hebben we nog niet kunnen doen)Maar ik ga er niet op hameren, ik ga gewoon eerst haar proberen met oefeningen van achteren sterk te krijgen, en aan de longe de galop te oefenen en later als ze wat sterker is, dan ga ik het onder het zadel proberen.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:37

Ook een oorzaak kan zijn: haflingers hebben meestal een zeer korte rug en vaak een te lang zadel op de rug die de lendewervels de laterale (zijwaartse) beweging bemoelijkt die noodzakelijk is in een bocht.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:55

een bocht moet eigenlijk geen probleem zijn, ik heb een oud type en het gaat prima, ik heb hem tot het m1 gereden en daar merkte ik wel dat zijn flinke bouw hem soms in de weg zat om dingen mooi en netjes rond te doen! maar een bochtje moet toch kunnen zou ik denken

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:56

kwestie van oefenen en trainen. Mijn haflinger neemt kortere en scherpere bochten dan mijn andere paarden :')

BiancaDinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:21

mijnen wel maar ze heeft ook nog een veulen
ze gaat altijd weer drafen in de galop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:28

Dat is een combinatie van 2 dingen:

1. Een haflinger is wat minder lenig/soepel als een sportpaard, dus heeft wat minder aanleg om rond en soepel door de bocht te komen.
2. Met een haflinger wordt vaak puur recreatief gereden, en niet met zware dressuurtrainingen, zoals rijpaarden vaak wel krijgen. En dan is het logisch dat er grote verschillen in "scholing" ontstaan. Als je een haflinger ook een goede professionele dressuur scholing zou geven en hem gericht trained, dan kan hij ook perfect soepel door de bochten in galop ;)

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 08:44

Mijn haf heeft ook moeite met de galop. Het wordt beter. Kwestie van trainen en geduld hebben. Ik doe liever een klein goed stukje dan vaak en niet goed. En ik train hem met longeren ook extra op de galop.

BiancaDinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:06

Hypofocus schreef:
Dat is een combinatie van 2 dingen:

1. Een haflinger is wat minder lenig/soepel als een sportpaard, dus heeft wat minder aanleg om rond en soepel door de bocht te komen.
2. Met een haflinger wordt vaak puur recreatief gereden, en niet met zware dressuurtrainingen, zoals rijpaarden vaak wel krijgen. En dan is het logisch dat er grote verschillen in "scholing" ontstaan. Als je een haflinger ook een goede professionele dressuur scholing zou geven en hem gericht trained, dan kan hij ook perfect soepel door de bochten in galop ;)

dat hoft niet hoor je hebt ook haflingers die heel hoog springen
of dressuur hoor!