Rosanna1990 schreef:Ja, haflingers zijn gewoon iets minder lenig dan een KWPN'er, maar ze kunnen echt wel leren galopperen.
Mijne ging eerst altijd keihard echt irritant, maar juist door haar tegen te willen houden werd de galop nooit beter.
Toen ben ik gewoon eerst rechtuit gaan galopperen, zodat ze sprong leert maken, dat is heel belangrijk, want dan hebben ze ook meer balans, als ze dan ook nog gaan nageven, nou dan kan ik me haast niet voorstellen dat hij of zij de bochten niet meer wil maken, want als het goed is, is hij via jou been nageeflijk geworden en haflingers zijn dan net zo kneedbaar als een KWPN'er.
je moet dit alleen wel veel oefenen.
Het duurt even voordat je er bent. ik heb wel 1 belangrijke tip voor je, die bij mijn haflinger heel erg geholpen heeft, hou je handen altijd rechtop en naast elkaar, en maak hem eerst nageeflijk voordat je stelling gaat vragen. Liever rechtgericht door de bocht dan als een gek erdoorheen sjeesen.
Die lenigheid daar valt aan te werken, ik heb heel wat KWPN'ers als planken door de ring zien lopen terwijl onze haflingers door een hoepeltje kunnen...
zoals ik al zei: het is een kwestie van zeer gericht trainen. Zorg dat je paard los is, zowel in zijn hals, als in zijn rug. Werk ook aan het achterbeen gebruik aangezien dit bij veel haflingers niet het sterkste punt is. Balkjes lopen (zowel onder het zadel als aan de longe) kunnen hier mee helpen.
Maar het belangrijkste: zorg voor goede begeleiding. Het galopperen van bochten is voor geen enkel paard moeilijk als ie maar goed bereden is, wordt en blijft en dat kan alleen als je er gericht op traint.
Ook ik heb echt niet de makkelijkst gebouwde haflinger,.. dus ik kan er over meepraten