Gelderse fokmerrie in de sport?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daf_nymf

Gelderse fokmerrie in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 10:43

Beste bokkers,
De eigenaar van mijn verzorgpony zit erover te denken een Gelderse merrie te kopen. Hij wil ermee gaan fokken en ik mag ermee gaan rijden. Als dit paard er komt, wil ik graag de sport in. Ik rijd al een paar jaar een fjord en volgens mij ben ik nu wel klaar voor 'het echte werk': ik wil me verder ontwikkelen tot een hoger niveau. Als ik erover fantaseer, komen er alleen wat vragen bij mij naar boven:
1. Kun je echt iets opbouwen in de sport als er gefokt wordt met je paard?
2. Kunnen Gelderse paarden goed meekomen in de sport of zijn het alleen de uitzonderingen die het ver schoppen? (voor mij is M2 ver ;))
Ik ben benieuwd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:01

Je kan niet wat opbouwen met je paard als er ook mee gefokt wordt. Een beetje B sturen wil nog wel maar daarna zal de merrie toch een paar jaar niet gedekt moeten worden. Of misschien dat het om en om kan, een jaar dekken en een jaar gust laten.

Gelderse paarden lopen op hoog niveau in de sport. ZZlicht/ZZzwaar is geen probleem. Kijk eens op de websites van o.a. de AB-stal (Rubus), arisvanmanen (Alexandro), stalhofs.homestead.com (Sirius en Vitens) jboeve.nl (Zethar) en vandenbergholland.com (Parcival)
Rubus doet het goed in de sport, Sirius is M2, Parcival en zijn zonen Zethar (M) en Vitens (Z) doen het ook goed in de dressuur, bij de laatste stal loopt ook een Laurentz merrie in het ZZlicht, een Parcival dochter in het Z en Parcival zelf ZZzwaar meende ik. Upperville liep ook al Z2 toen hij verkocht werd.

Maar het hangt altijd van het specifieke paard af wat de mogelijkheden zijn. Het KWPN staat eerste op de wereldranglijst maar dat wil niet zeggen dat iedere KWPNer op hoog niveau kan presteren en dat geld voor Gelderse paarden net zo. Als je wat verder wilt in de dressuur dan zou ik in de richting van de rijtypische Gelderse paarden kijken en niet al te tuigtypisch. Met laatste kun je ook veel bereiken maar zal het wel meer moeite kosten.

daf_nymf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 11:11

Bedankt voor je duidelijke antwoord! Ik zal tegen die tijd dan maar eens overleggen met de eigenaar hoe vaak hij een veulen wil, want hij vindt het ook heel leuk als zijn paard wat presteert in de sport.

Anoniem

Re: Gelderse fokmerrie in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:41

Een Gelderse merrie is al Sport (predikaat) bij M + 5 wp.
Dus dat is een leuk doel. IBOP e.d. ook.

daf_nymf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 11:43

Ja, dat ik zeker een leuk doel! En natuurlijk ook mooi voor de waarde van de veulens als de moeder zich bewezen heeft in de sport!

Knuffeldier

Re: Gelderse fokmerrie in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:01

Ik ken een Gelderse merrie waar zo nu en dan mee is gefokt. Ze is Z2 dressuur (met meerdere ruiters), is verder getraind, Z dressuur voor de wagon en wordt gestart in marathons. Heeft veel doorzettingsvermogen gevraagd, maar ze doet t fantastisch!

Het kan absoluut! :)

daf_nymf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 21:02

Kijk, dat geeft goede hoop! Bedankt voor deze positieve reactie :)