[KG]Welke kleur heeft mijn pony en dus welke genen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxStellaxX

[KG]Welke kleur heeft mijn pony en dus welke genen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 23:51

Pfff, ik kom er maar niet uit. Ik heb een grijs bonte merrie en ik kom er gewoon niet uit welke kleur ze nou precies heeft. Een achterbuurvrouw van mij heeft een paard met de zelfde kleur, alleen deze is niet bons maar sabino bruin. Die van mij heeft toch echt scherpe randen dus zal ze dan zwart schimmel Tobiano zijn? of is ze geen schimmel? naja ik kan wel wat hulp gebruiken. Ze is namelijk drachtig en ik wou graag eens kijken welke kleur kansen het veulen heeft, gewoon voor de lol. De vader van het veulen is namelijk een vos.

Mijn merrie is 3 jaar oud en ik weet niet of ze zwart is geweest. Ze is op sommige plekken donkerder grijs en bijv. boven op de rug licht grijs. Door het grijs zitten witte haren op de ene plekken wat meer dan op andere plekken. Haar manen zijn helemaal wit behalven de voorpluk die is grijs. Staart is een beetje half om half wit grijs.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door petraaken op 12-11-09 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

XxStellaxX

Re: [KG]Welke kleur heeft mijn pony en dus welke genen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 23:02

Iemand een idee?????

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 23:15

Kan niemand mij vertellen welke kleur dit is? Gaat me er vooral om dat ik dat weet. In haar paspoort staat dat ze Grauschecke is.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:51

XxStellaxX schreef:
Kan niemand mij vertellen welke kleur dit is? Gaat me er vooral om dat ik dat weet. In haar paspoort staat dat ze Grauschecke is.

Stuur even een pb naar Neonlight. Zij is expert w.b. kleuren en aftekeningen.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 19:33

O goeie tip! Ga ik doen bedankt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:42

Alleen met veulenfoto's kun je er zeker van zijn welke kleur er ónder de schimmel zit. Dat het een schimmel is, lijkt mij niet ter discussie. Het Duitse Grauschecke betekent schimmelbont, wat in principe een correcte benaming is, aangezien ook in Nederland nooit is ingevoerd om bij schimmel aan te geven: schimmel, bruin geboren, of schimmel zwart geboren. (Wat iets anders is dan het foutieve bruinschimmel voor bruinroan en zwartschimmel voor zwartroan.)

Genetisch gezien zal je paard iig 50% schimmel vererven, mogelijk 100%, aangezien je niet weet of de ouders beide het schimmelgen droegen.
Daarnaast zal je paard 50% het platenbont (tobiano) gen vererven. Maar ook hier, mogelijk 100%, want je weet niet wat de kleur van de ouders was.
Het lijkt me niet dat ze sabinobont is, maar ook dat is nu moeilijk meer te zien, nu ze al aan het schimmelen is.

Als je paard een zwartgeboren schimmel is (buiten het bontpatroon) dan kan het veulen zwart, bruin of vos worden.
Is je paard bruingeboren schimmel, dan kan het veulen óók zwart bruin of vos worden. De verhouding bruin zwart en vos in de nakomelingen is alleen iets anders. Eea is helemaal afhankelijk of je paard ook de vosfactor draagt, en of je paard homozygoot is voor de bruinfactor of niet.

Kortom, het kan van alles worden.

Stel, je paard is heterozygoot zwart (dus vos verervend) x vos geeft: 25% zwart (altijd met vos factor), 50% bruin en 25% vos. Daar overheen komt dan 50% kans op schimmel én 50% kans op bont, ieder onafhankelijk van elkaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:57

Dat laatste klopt niet helemaal Ibbel, omdat de voshengst dan drager van agouti moet zijn. ;)

Merrie is schimmelbont, ik zit alleen te twijfelen over de basiskleur. Op het eerste oog lijkt het zwart, maar bruin geboren schimmels kunnen erg grijs opkleuren. Bovendien zie ik bij de hoofdfoto wel wat bruins zitten bij het linkeroog, en ook de flanken vind ik niet overtuigend zwart als basiskleur hebben. Ik neig dus naar bruin als basiskleur.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 20:08

Ik heb zo'n generator ding gevonden waar ik kan uitrekenen wat het veulen wordt. De eerste 2 foto's laten haar kleur het beste zien. De laatste foto heb ik geplaatst om het patroon van de vacht te tonen, die kleuren kloppen niet.

Ik zal eens kijken of het daadwerkelijk bruin is om haar oog. Ze heeft namelijk (toen ik haar kocht) een wond boven het oog gehad.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 22:47

Ik heb de vorige eigenaar nog eens gevraagd en die zij dat ze altijd grijsbont is geweest.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 15:15

Dit is trouwens de vader van het veulen: Hij heet Pollie en verder ook weer alles onbekend. Lijkt het nou zo door de foto of heeft hij een wat lichte staart>?
Foto:
Afbeelding

De vorige eigenaar zij dat ze daar ook altijd al grijs bont of schimmel bont is geweest. Maar klopt het trouwen dan ook dat ze stekelharig is? Want ik heb wel vaker schimmels gezien maar volgens mij waren die niet zo stekel harig en waren alle vlekke de zelfde kleur grijs en zij heeft er 1 op de rug die veel lichter is (ook bijna niet te zien op de foto's) Maar ik neem aan dat dat door het bont factor komt?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:11

Bijna alle schimmels verkleuren via stekelharigheid naar wit.