Veulen in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Veulen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 10:40

I know, er zijn talloze topics op bokt hierover :D Maar mijn specifieke vraag heb ik nog niet beantwoord gezien..

Over 2 weken wil ik mijn veulen naar haar nieuwe thuis brengen en ik wil de merrie meenemen op de reis. Merrie is súperbraaf op de trailer, dus dat is meteen een positieve ervaring voor de 'kleine'.

Ik heb een anderhalfpaards trailer gehuurd, want mijn auto kan geen tweepaards aan. De voorstang van deze trailer kan eruit, maar dat is natuurlijk lastig omdat de merrie dan niet vastgezet kan worden. Veulen wil ik liever los meenemen, ze kan vaststaan op stal, maar dat is nog niet goed genoeg bevestigd.

Nu vraag ik me af of dat veulen gaat willen draaien op de trailer, bijvoorbeeld. Of zal die gewoon netjes rechtuit blijven staan naast haar moeder? Ik betwijfel of er voldoende ruimte is in zo'n trailer om te draaien. Maar dat probleem speelt natuurlijk evengoed bij een tweepaards als de merrie erbij staat...?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:43

Moet geen probleem zijn hoor!
Dan is een anderhalf juist prettiger, omdat ze minder ruimte heeft, 'steviger' staat!

quintusgl

Re: Veulen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:22

Die van mij stond er nog maar even in en stond al achterstevoren naast mams. We hebben haar geprobeerd om te draaien maar dat lukte niet. we zijn toen toch maar door gereden, wat moet je anders langs de kant van de weg + dat ze het zo weer zou kunnen doen. Het heeft geen problemen gegeven.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:26

Kan prima hoor. Geeft toch niet als het veulen draait?

Die van ons draaide niet en dronk toch bij zijn moeder. Dat was een erg maf gezicht, zo'n opgevouwen veulen..... :D

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:37

ik zou wel even 2 of 3 strobalen voorin doen, ivbm doorschuiven het veulentje!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 12:42

Zou dat handig zijn ja?

Het is niet echt een veulentje :o Ze zit al tegen de 1.30 denk ik..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:44

Die van mij was 10dgn toen ze met mams de trailer op moest, wel in een 2 paards..maar zij ging onder de voorstang door en tegen mama's borst aan staan! Ik zou er niet vanuit gaan dat je kleintje braaf recht blijft staan..Ik ben dan ook meer voorstander van een 2 paards met schot er tussen uit :j en vergeet niet het zeiltje achter dicht te doen!!

Amke_Fredje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:44

Wij hebben het ook al gedaan, ik zeg je een veulen op de vanne/trailer krijgen is nog niet zo makkelijk, eens ze erin staan zijn ze heel rustig maar ze zijn vooral bang op het ding waar ze op moeten lopen omdat het een beetje beweegd.
Ik zou al wat oefenen vooraf.
Wij hebben het met drie mensen gedaan.
1 iemand neemt de merrie vast in de vanne en dan ben je nog met twee om het veulen erin te krijgen.
Wij hebben ze beide vast gebonden in de trailer.
Veulen kan je eventueel ook aan de moeder vasthangen aan het halster ofzo met een lang touw maar zorg ervoor dat het veulen er zich niet in kan knobbelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:53

toen wij met kelly en veulen naar de keuring moesten laatst hebben we het tussenschot uit de 2 paardstrailer gehaald.
de merrie vast gezet en veulen er los bij gelaten.
de merrie denkt wel om het veulen,
zou ze er gewoon zo in zetten,merrie vast en veulen lekker los.
wij hadden de voorstang er wel in,want kelly moest vast natuurlijk en de achterstang ook vast.
ging allemaal harstikke goed.

achterzeiltje natuurlijk wel vastdoen,want bij ons stond het veulen al meteen achterstevoren en wilde geen risico lopen dat mevrouw over de achterkant zou gaan hangen ;) :+

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:30

Amke_Fredje schreef:
Wij hebben ze beide vast gebonden in de trailer.
Veulen kan je eventueel ook aan de moeder vasthangen aan het halster ofzo met een lang touw maar zorg ervoor dat het veulen er zich niet in kan knobbelen.

Dat zou ik dus echt nooit doen. Een veulen kan rare sprongen maken en hangt zichzelf zo op, brrrrr.......

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:34

Gewoon moeders vastzetten aan de voorstang en het veulen er los naast. Als ze al 1.30 is hoeft je voor het doorschuiven niet bang te zijn.
En omdraaien lukt denk ik dan ook niet maar maar is niet verder niet erg.

Zorgen dat je het zeiltje dicht hebt en dat je het veulen eerst even vast pakt voor je natuurlijk de boel achter los gooit. Al denk ik niet dat deze achter onder de stang door kan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:37

Dank allemaal voor jullie reacties! Het is toch zo ongeveer het meest waardevolle wat ik ga vervoeren, dus ben blij met jullie bevestiging dat dit zo in principe veilig is!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:44

komt wel goed,wij hadden er wel wat extra stro in gedaan,vond ik wel een fijn idee zo voor het veulen.
succes en laat je nog even weten hoe het ging?

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:47

ik zou ook merrie vastzetten, voorstang er gewoon inlaten. (Anders heb je paard op de achterbank zitten als je perongeluk plotsteling moet remmen...). En veulen los ernaast. Zeiltje dicht en rijden maar! succes

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 01:29

Idd gewoon los en stangen er in. Ennuh zeker het zeiltje niet vergeten, want je zal echt niet de eerste zijn die ineens een veulen buiten heeft staan.

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:43

Ik moet zaterdag ook ons veulen wegbrengen, een kruising shet van 100cm ongeveer.
We hebben een tweepaards trailer, ik twijfel of ik haar alleen mee neem of met haar moeder.
Kan dan de stang erin blijven voor, daar ze eronderdoor gaat waarschijnlijk, als ze alleen gaat dan los, ik vind vast een beetje eng idee en ze kan ook nog niet echt vast staan, vind het een hele puzzel, we moeten ongeveer 70 kilometer rijden.

Groetjes Francisca

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:46

Moeder vast, veulen los, evt dichtmaken met strobalen (goed vastgebonden) voor de voorstang, dikke laag zaagsel (glijdt het veulen veel minder snel op uit als op stro), zeil dicht. En vooral langzaam rijden in de bochten en op rotondes.

Je zegt dat je de merrie alleen mee terugneemt naar huis ........ is het veulen al afgespeend? Merrie kan op de terugweg de boel kort en klein trappen als ze in de stress raakt omdat het veulen achterblijft! Zal de verhuurder van de trailer niet leuk vinden ;) .

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:59

Veulen is al afgespeend, staat overdag nu in de groep waar ook haar moeder staat, 's nachts alleen op stal, het is onze eigen trailer dus geen last van verhuurder mocht ze op de terugweg gaan slopen, neem veel hooi mee, dan is ze de terugweg wel even druk met eten en met een uurtje weer thuis.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:03

happyfell schreef:
Veulen is al afgespeend, staat overdag nu in de groep waar ook haar moeder staat, 's nachts alleen op stal, het is onze eigen trailer dus geen last van verhuurder mocht ze op de terugweg gaan slopen, neem veel hooi mee, dan is ze de terugweg wel even druk met eten en met een uurtje weer thuis.

Reactie was bedoeld voor TS ;) .

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 14:17

:D

Veulen is niet afgespeend, merrie is wel gewend om weer mee uit rijden te gaan zonder het veulen.

Bij het vorige veulen hebben we hetzelfde trucje uitgehaald: merrie en veulen (6 mnd) naar de keuring, vandaar uit veulen bij nieuwe thuis afgezet en merrie alleen op de trailer weer mee naar huis. Dat ging prima, dus ik verwacht wat dat betreft niet echt problemen :=

Verschil was destijds dat het veulen al goed vast kon staan en toen heb ik dus een chauffeur met 2paards trailer geregeld. Dit huidige veulen kan nog niet vaststaan (niet voldoende bevestigd, m.i.).

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:21

Afgelopen zomer hadden wij een merrie en veulen in een 2paards met schot er tussen zonder zeiltje.. Ik reed in een auto achter de trailer aan en binnen een km was het veulen omgedraaid en stond vrolijk naar buiten te kijken. Ik schrok me dood! Maar hij heeft zo prima gestaan.
Terugreis hadden we hem vast aan een touwtje, binnen een km zijn we gestopt. Veulen had zich onder de voorstang gepropt en stond daar vast met de stang op zijn ruggetje :(

Ik zou zeggen, doe het zeiltje ervoor en als ie het wil laat hem maar omdraaien. De onze vond dit blijkbaar veel beter staan.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:32

Kun je niet beter dit veulen alleen vervoeren? Ben bang dat het een beetje krap wordt als het veulen los staat en wil draaien of liggen.

Mooni kon ook nog niet vast staan en moeders kon absoluut niet de trailer op. We hebben hem wel in een 2 paards trailer gezet helemaal los zonder de stang of tussen wand erin en dat ging gelukkig helemaal super! Kwam ook grotendeels door de chauffeuse!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:49

Ook ik moet over ene kleine 3 weken mijn veulen vervoeren. Ik heb een 1 paards trailer en nu is mijn vraag of die ik hem los of vast erin zal zetten. Hij is al afgespeend en staat dag en nacht met 2 vriendinnetjes op stal. Tips zijn welkom. Graag zelf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:02

kan hij ook al alleen staan?
en goed vaststaan?
zo niet dan zou ik hem los in de trailer zetten.( wel achter zeil goed dicht!)
anders heb je kans dat hij gaat hangen,in paniek raakt en over de voorstang springt.
en je zal niet de eerste zijn die dat gebeurd,want komt heel vaak voor dat jonge dieren over de stang heen gaan

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 16:05

Vervoeren van veulen en merrie 2 weken geleden ging echt super! Het was even lastig met laden, maar met wat duwhulp en voetjes op de loopplank zetten, stond ze er alsnog netjes op met mama. Ik heb Cherubin los laten staan, in de rijrichting naast haar vaststaande moeder. Er was helemaal geen ruimte om te draaien en ook de behoefte niet in verband met de balen smakelijk hooi in de punt ;)

Daks, ik zou je veulen dus los vervoeren. Als het kan de stangen eruit, wat hooi los en ruim tijd nemen om te laden.