[WN] blijvend hengstengedrag na castratie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

countryrose

blijvend hengstengedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 23:03

Kan iemand mij vertellen of castreren op latere leeftijd invloed heeft op het karakter. Wij hebben nl. sinds een half jaar een ruin die nog behoorlijk hengstengedrag vertoond. Merries worden spontaan hengstig als hij in de buurt is, hij probeert ze dan ook te dekken en mest over de mest van de merries. Bloedonderzoek heeft aangetoond dat er geen progesteron meer wordt aangemaakt.
Hij is gecastreerd op 5-jarige leeftijd nadat hij 3 x gedekt had en is nu 7.

Jacky91

Re: blijvend hengstengedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:07

er zijn ruinen die met 1 1/2 of 2 jaar gecastereerd zijn die dekken, maar het is ook andersom, hengsten die laat gecastreerd zijn, die nu een echte ruin zijn
Het hangt heel erg af van het paard voor de casteratie

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:58

Een van onze ruinen werd ineens veel meer hengst ná dan voor de castratie. Met het daarbij behorende agressieve gedrag naar andere hengsten. En is op 6-jarige leeftijd gecastreerd.... (had nooit gedekt)

countryrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 17:50

Dank jullie wel. Zo te lezen heeft het tijdstip van castrere er dus niet veel mee te maken. Dit is onze 2e ruin en wij staan er echt van te kijken. Onze 1e ruin was zo'n sulletje en daar hadden we nooit problemen mee met de merries maar die was ook op 2 jarige leeftijd gecastreerd. Wij dachten dus dat een latere castratie en het feit dat hij al gedekt had de reden zou kunnen zijn. Dat is nl. bij bijv. honden wel het geval

http://www.country-rose-ranch.nl

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:22

Ik heb een merrie die NU nog staat te lekken......bij haar jongere broertje, hij ruikt gewoon lekker denk ik.

CowgirlExcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:01

Mijn paard is op 2,5 jarige leeftijd gecastreerd, nu een jaar geleden. Hij blijft vooral dominant gedrag tonen. Het wordt heel langzaam aan minder en hij blijft het proberen! Gelukkig is hij al wel wat rustiger geworden. Ik had er ook geen idee van dat het zo lang kon duren, maar het komt goed ;-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:06

Hoe is de castratie gedaan? Sommige manieren van castreren werken niet altijd, de hengst blijft daarna vruchtbaar. Je zou even bloed kunnen laten afnemen en daar de hormoontiter in kunnen laten bepalen om zeker te weten dat hij echt ruin is.
Het echte hengstengedrag na castratie is helaas niet meer te corrigeren. Sommige ruinen, helemaal als ze laat gecastreerd zijn, en voor die tijd hebben gedekt - kunnen na castratie nooit zonder problemen in de groep, die kun je beter apart houden. Of je moet accepteren dat hij in een groep merries echt "all the way" gaat. Ik zou als merrieeigenaar daar echter niet blij mee zijn, met oog op mogelijke infecties. Samen met ruinen wordt vaak knokken, met de nodige kans op blessures. Moet je niet willen...

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:21

Castratie wil het best werken bij een jaarling hengst die nog nooit bij een merrie in de wei heeft gestaan.
Maar het ene paard heeft meer hengsten gedrag dan het andere of hij nou wel hengst of geen hengst meer is.
Ik heb zelf een hengst gehad die ik op 3 jarige leeftijd heb laten castreren en hij bleef agresief en moeilijk, en ik heb nu een 1 jarige hengst staan en die is nog makkelijker dan sommige merries van mij.
Terwijl de merries wel hengstig van hem worden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:25

Bloedafnemen en kijken wat de waarden zijn.

Sommigen blijven altijd wat hormonale ruinen.
Die van mij is ook zo'n mannetje... ondanks het vroege castreren en goed opvoeden.
Bij hengstige merries is die altijd erg afgeleid en staat die tegen z'n buik te slaan :')
Ook is het echt een leider en drijver in de groep.
Slaan met de voorbenen e.d. doet hij ook nog weleens als hij staat te neuzen met andere paarden.
En altijd als je niet oplet alles vastpakken... bijten doet hij niet, dat is hem wel afgeleerd.