Rantsoen voor shetlander die niet werkt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Rantsoen voor shetlander die niet werkt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 23:13

Ze werkt op dit moment (helaas) niet, of haast niet, met mazzel 1 keer per week "werkt" ze max 20 minuten.
Wat moet ik haar voeren? Ze word echt dik van lucht! Dat ze meer moet bewegen weet ik, ik wil haar ook weer oppakken, en ben hard bezig een verzorgster te zoeken. Ze staat met goed weer op het (schraal) land, en met slecht weer in de bak of paddock. Verder heeft ze een buitenbox met uitloopje. Op het moment krijgt ze 3 maal daags hooi, 2 eetlepels slobber met lijnzaad (op aanraden van de dierenarts omdat ze snel verstopt zit) en heeft een himalay liksteen. Maar ik vraag me toch af of ze hier genoeg uit kan halen, qua vitamines e.d.

Jolliegirl

Re: Rantsoen voor shetlander die niet werkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:20

Oud hooi.. eventueel béétje stro om te knabbelen :)

3 maal daags hooi lijkt me voldoende, maar ligt erana hoeveel ze dan krijgt per keer?
een handje? een armpje? een plakje?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:48

Volgens mij moet dat prima kunnen hoor, als je over de vitamines in zit zou je ook kunnen overwegen om haar zo af en toe eens een vitamineboost te geven; is te verkrijgen in een soort van wormenspuit, geeft soms net even dat beetje extra aan vitamine's, bij ons krijgen ze het ook nog wel eens als ze wat snotterig en verkouden dreigen te worden.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 00:14

maja zelfs van het hooi (voordroogkuil) blijft ze dik, ik weet dat ze meer moet bewegen,

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:42

Wat je bij kan voeren is Safe and Sound van Dodson and Horrell. Zit zeer weinig suiker en zetmeel in en is speciaal voor hoefbevangen/dikke paardjes.

In principe moet ze genoeg uit jouw voer kunnen halen maar om haar af te laten vallen moet ze meer bewegen ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 02:33

Afvallen gebeurd inderdaad niet zomaar; denk dat als ze eenmaal nu te dik is, je haar op rantsoen kan zetten wat je wilt, maar regelmatig even flink aan het werk zetten werkt toch wel beter.

Even ter vergelijking; onze shetmerrie rijdt ik zeer intensief voor de wagen, daarnaast wordt ze voor de afwisseling vaak nog gelongeerd aan de dubbele longe, en gaat ze af en toe mee voor een wandeling. Zij was vorig jaar eigenlijk wat te schraal; haar ruggengraat lag er bijna bovenop. Heeft wel 3/4 jaar geduurd voordat dat weer een beetje bijgetrokken was; ze kreeg volop krachtvoer en muesli (zonder haver) bijgevoerd.

Afgelopen jaar hebben we voor het eerst de Eper Paardenvierdaagse gereden, in enkelspan. Was best zwaar voor een shet in enkelspan, maar ze had prima de conditie er voor en voor, tijdens en na de vierdaagse kreeg ze ook flink bijgevoerd. Ik had toevallig foto's voor, tijdens en na de vierdaagse gemaakt. Ze is in een week toch best wat afgevallen, het verschil was er echt aan te zien!
Nu is dat ook 'extreem' hard werken in een relatief korte termijn, maar ik denk dat je al een heel eind zou komen als je kans ziet haar enkele keren per week even flink aan het werk te zetten aan de longe.....

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 18:53

Sja ik weet echt dat ze aan het werk moet, ik probeer binnekort ook weer op te pakken, en het zou super zijn als ik een leuke verzorgster/ bijrijdster vind... maja die zijn schaars geloof ik...

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:00

Begin dan alvast met longeren, wandelen, lange teugelen, later misschien mennen?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 22:42

Longeren is een goed idee, wandelen doen we wel eens, lange teugels dat werkt gewoon niet samen, daar zou ik instructie bij moeten hebben, en daar heb ik momenteel geen geld voor.

Wat ik alleen zo jammer vind, en dit is geen excuus hoor, maar mijn pony maak je gewoon nergens blij mee, ze wil gewoon niets, dit is altijd al zo geweest. En ik kan wel streng zijn, maar ik heb er geen plezier in, als zij het ook niet heeft.
Ze doet nu ca. 1 keer per week warm lopen, en dan vrij springen. en ca om de week loopt ze 20 min in de longeerkraal.
Uiteraard is dit veel te weinig, daarom zoek ik ook hulp, en misschien iemand die haar ohz wil rijden.

Maja weer ontopic, is het ranstoen wat ze nu krijgt voldoende?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:32

Sappos schreef:
Wat je bij kan voeren is Safe and Sound van Dodson and Horrell. Zit zeer weinig suiker en zetmeel in en is speciaal voor hoefbevangen/dikke paardjes.

In principe moet ze genoeg uit jouw voer kunnen halen maar om haar af te laten vallen moet ze meer bewegen ;)

Afbeelding

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:36

qt_shetties schreef:
Longeren is een goed idee, wandelen doen we wel eens, lange teugels dat werkt gewoon niet samen, daar zou ik instructie bij moeten hebben, en daar heb ik momenteel geen geld voor.

Wat ik alleen zo jammer vind, en dit is geen excuus hoor, maar mijn pony maak je gewoon nergens blij mee, ze wil gewoon niets, dit is altijd al zo geweest. En ik kan wel streng zijn, maar ik heb er geen plezier in, als zij het ook niet heeft.
Ze doet nu ca. 1 keer per week warm lopen, en dan vrij springen. en ca om de week loopt ze 20 min in de longeerkraal.
Uiteraard is dit veel te weinig, daarom zoek ik ook hulp, en misschien iemand die haar ohz wil rijden.

Maja weer ontopic, is het ranstoen wat ze nu krijgt voldoende?

dat kan ook komen doordat ze te dik is. ik merk dat ook heel erg aan mn eigen pony's. als ze wat dikker worden, worden ze meteen heel futloos.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 04:19

Mijn minishet die ik kreeg met een aardig overgewicht is in een ruim jaar tijd aardig afgevallen.
Hij kreeg altijd bix kwart voerbeker....en hooi en af en toe wat lekkers natuurlijk,en stond in de stad op stal.(dus geen weidegang en alleen wandelen en losgooien in een paardenbak).
Toen ik hem kreeg ben ik zowieso begonnen met het voeren veranderen,handje voer per dag en dan geen bix maar muesli of ponybrokjes.(klein handje,dus geen grote hand).
Wel genoeg hooi,en een liksteen.
Geen extraatjes meer ;)
Daarnaast meer bewegen dus langere wandelingen en in de bak niet laten staan maar meer laten lopen en draven.
Nu we verhuist zijn naar drenthe en hij lekker de zomer op het land heeft gestaan(vrijwel niet bijvoeren) was hij echt mooi slank!
Momenteel heeft hij wel weer wat meer vet,maar niet buitensporig.
Een echt rank paardje zal hij nooit worden,zn bouw is gewoon ook wat kort en gezet.
Maar hij is aardig afgevallen heel langzaam ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:58

mijn shet is ook vrij stevig, loopt drie a vier keer per week, verder overdag altijd buiten, avond op stal.

hij krijgt in de ochten handje brok voor paarden die weinig tot geen arbeid verichten en een handje musli.

in de avond hooi net vol, handje brok, handje musli en een halve pavo koek.

in prenciepe is voor een shet die stilstaat hooi en een halve pavo koek zat. alle vitaminen zitten daarin. verder kan je eens wat musli voeren, is lichtverteerbaar. winterpeen voer ik nu ook

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:50

qt_shetties schreef:
maja zelfs van het hooi (voordroogkuil) blijft ze dik, ik weet dat ze meer moet bewegen,

Geen kuil geven maar gewoon hooi en geen krachtvoer,doe de lijnzaad over 2 penen.
En ja bewegen :P

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:15

Je dieet klinkt wel afdoende.

Laten je niet foppen door een shet die er geen zin in heeft. Ze moet gewoon even de voordelen in het werken zien. Mijn pony's komen ook wel eens met tegenzin uit het land. Ik ga zelf ook wel eens met tegenzin naar stal. Uiteindelijk ben ik dan toch ook blij dat ik ben gegaan en even heb gereden. Zo werkt het met dieren ook. Ben je zelf de hele dag lui dan komt er ook niks uit je en doe je dingen met tegenzin. Zit je echter goed in je vel, ben je de dag energiek begonnen, dan heb je ook meer zin om te sporten of wat te doen. Des te meer je beweegt des te fitter je je voelt en ben je ook gemotiveerde te blijven bewegen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:46

Ik ga helemaal mee met mijn voorgangers.

Afvallen gaat samen met voeding en beweging.
Nu heb ik ook gehoord dat zeewier, de schildklier sneller laat werken en ze ook sneller afvallen (dit kan je zo af en toe geven maar niet maanden achter elkaar) Ook van slobber kunnen ze best opgeploft worden. Ik geef momenteel summerfit koeken (halve per dag en zit alles in).

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:40

ik zou de pony geen voordroog meer geven, maar wat ouder, stengelig hooi.
verder zit in een himalya liksteen eigenlijk alleen zout en weinig vitamines of in een verkeerde verhouding, als ik het goed heb kan je beter een rock liksteen nemen.
er heeft volgens mij wel een een onderzoek in de bit gestaan en hier op bokt is er ook wel eens over gesproken.
gekookte lijnzaad kan je ook zo geven, even kijken of je shet het zo opeet, dan hoef je geen krachtvoer meer te geven.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 23:11

barbar schreef:
ik zou de pony geen voordroog meer geven, maar wat ouder, stengelig hooi.
verder zit in een himalya liksteen eigenlijk alleen zout en weinig vitamines of in een verkeerde verhouding, als ik het goed heb kan je beter een rock liksteen nemen.
er heeft volgens mij wel een een onderzoek in de bit gestaan en hier op bokt is er ook wel eens over gesproken.
gekookte lijnzaad kan je ook zo geven, even kijken of je shet het zo opeet, dan hoef je geen krachtvoer meer te geven.

over de himalaya heb ik gelezen hier op bokt, dus was me er van bewust, maar de rest van de likstenen kijken ze niet naar, ik heb een leuke verzorgster gevonden, na jaren zoeken, een leuke, pittige meid van 16 jaar, ze is lekker met longeren begonnen, gaat wat NH en VD op pakken, en op lange termijn ook aangespannen, ik ben helemaal blij, zelf heb ik haar ook weer opgepakt :) Dus we gaan de goede kant op :D