Slingerende haf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

P_liefhebber

Slingerende haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 22:56

Ik heb laatst op de haf van mijn vriendin gereden, stevig beesje, 5 jaar oud en wordt gemiddeld 4 tot 5 keer per week gereden. Soms dressuurmatig in de bak, soms gelongeerd en af en toe een buiten rit.
Was op een buiten rit, maar wat mij opviel was dat haar haf zo onzettend slingerd met lopen.
Leek wel een dronken tor, :D
Heb haar flink naar voren gereden, maar merkte daarin nauwelijks verschil. Volgens mijn vriendin heeft ze al van alles geprobeert om dit te verhelpen, maar tot dusver, zonder resultaat.

Herkent iemand van jullie dit probleem en zo ja, wat heb je eraan gedaan?

geerke

Re: Slingerende haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:00

toch vreemd...als mij zoiets zou overkomen zou ik er eerst eens naast gaan lopen inplaats van flink voorwaarts te rijden...
ik zou de dierenarts erbij halen,het kan zomaar ataxie zijn...ik hoop het niet voor je.

Of had hij misschien hoge koorts?
dan lopen ze ook ongecoordineert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:06

Gelijk een dierenarts bij halen. Als een paard loopt alsof hij dronken is dan is dit niet goed!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:08

Ik zou hier ook een VA naar laten kijken. Loopt hij trouwens ook zo slingerend in de bak?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:35

Ik zou ook de veearts laten komen.

loveisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:37

een haflinger bij ons op stal slingerd ook

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:43

Ik herken dit probleem idd, dit deed mijn paard toen haar bloedwaardes niet goed waren door de pyro.
DA laten komen en evt een bloedtest af laten nemen.
Zou ook zeker niet rijden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:47

blensink schreef:
Ik herken dit probleem idd, dit deed mijn paard toen haar bloedwaardes niet goed waren door de pyro.
DA laten komen en evt een bloedtest af laten nemen.
Zou ook zeker niet rijden.

het kan inderdaad door hoge koorts komen...als het piro zou zijn mag TS wel opschieten anders is het peerd dood

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:52

Het paard van een vriendin van me slingert ook heel erg. Zowel onder de man als voor de kar.
In dit geval komt het gewoon omdat het paard nooit goed is ingereden (En nog steeds niet goed wordt bereden) en maar mocht slungelen en doen wat hij wilde.
Heeft die haflinger wel een goede basis meegekregen?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:58

Ik dacht ook meteen aan onbalans, hoe lang is het paardje al onder het zadel ? en een 5 jarig Hafje is nog niet helemaal volgroeid, die groeien vaak pas vrij laat uit, het kan dus gewoon zijn dat ze nog niet goed weet hoe ze haar beentjes moet plaatsen ;)

P_liefhebber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:59

Nou ik kan jullie gerust stellen, ziek is ze niet :D
Had praatjes voor 10 in het bos. Als een ziek peerd er zo bij loopt, dan vraag ik me af wat je zou moeten als ze niet ziek was. ;)

Denk zelf dat het met de aanleuning te maken heeft. Beestje is super voor het been, leg je je been links aan, dan hups opzij naar rechts en andersom. En ja, in de bak slingert ze ook. En nee, geen sprake van ataxie.
Ze is wel heel goed voorwaarts, maar spoort dus niet. (Dus,...achterbenen lopen niet in de lijn van de voorbenen.) Haar achterbenen gaan van recht achter het voorbeen, naar links naast het voorbeen.
Rechts pakt ze de teugel minder goed aan als links.

Maar, wat adviseren jullie haar om dit te verbeteren??

Ik dacht met buiten rijden recht stellen en flink voorwaarts rijden, maar dat valt dus nog niet mee, heb ik zelf ondervonden. :+

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:42

voor de koets mijn verzorghaf soms, maar niet ernstig, wij sturen gewoon bij :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:08

laat eens een chiropractor komen,dat scheef lopen is niet goed,dat kan nu of later erg veel klachten opleveren.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:59

lijkt er meer op dat ze niet helemaal recht is. en een stukje onbelans nog. Ik begrijp uit je verhaal dat het nl. om 1 keer gaat, maar dat ze vaker slingert. kijk anders eens op www.rechtrichten.nl wellicht dat je daar wat bekend voor komt? en wat je kan doen is iig, veel rechte lijnen maken, a-c lijn e-b en vierkantjes rijden.

P_liefhebber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:25

Interessante website. Daar kan ze misschien wel wat mee.

Enne, recht richten begint dus met buiging, :P
Dus dat wordt veel voltes rijden.

Bedankt voor de tip.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:39

Ja op volte kan ook.

Ik heb in juli een lesje gehad van haar, en daar begonnen we gewoon met rechtdoor rijden, gewoon een punt nemen en daar in een rechte lijn naartoe rijden. en zoveel mogelijk corrigeren op de teugels, omdat je met je benen weer steun geeft en ze moeten zelf leren recht lopen.

Tis jammer dat er geen oefeningen nog opstaan volgens mij. anders miss. eens kijken voor iem. in de buurt die daar les in kan geven?

en de buiging komt vnl. omdat het ene paard links of rechtsgebogen is. als je wat verder komt heb je idd. ook wel ofeningen om juist tegenstelling te rijden ( of aan de hand). maar goed ik had 1 uurtjes les ( was soort dagworkshop) dus ja dan begin je toch bij de basis. en mijne bleek niet echt scheef te zijn, dus dat scheelde weer!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:08

Als dat paard zo loopt met de achterbenen als jij beschrijft, zou ik voor de zekerheid iemand er even naar laten kijken. Dan kan de gene met verstand van zaken advies (op maat) geven.

Logness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:02

Herken het probleem..bij mij heeft het inderdaad te maken gehad met dressuurtechnisch onervaren en een balans kwestie niet te vergeten. Het heeft me ook heel wat tijd/inspanning en niet te vergeten heeeeeeeeeel veeeeeeeeel geduld gekost om oa dit te corrigeren. Maar rij nu toch echt een strakke lijn van a naar c (en vice versa natuurlijk).

natasjj17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:21

veel op 1 tempo rijden heb veel paarden ingereden ook haflingers veel naar vooren rijden en op 1 tempo houden en niet voor 5 min +- 20 min het is niet leuk maar worden de spieren beter van van een jong paard later rustig stelling vragen lang en laag rijden eerst voltes beginnen lekker makkelijk houden en dan rustig aan de aanleuning meer opnemen en dat=n kan je wat moeilijkere figuren rijden en niet springen wel balkjes lopen zodat hij ruim gaat lopen http://natasjj17.hyves.nl/fotos/559659721/0/9HN3/