mini paardje op ijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

mini paardje op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 18:26

Misschien is er al heel veel over geschreven maar ik kan het niet vinden, sorry :o
Ik vroeg me af of iemand zoveel met zijn minipaardje / shet ment dat hij er ijzertjes onder heeft laten zetten en wat de ervaringen hiermee zijn.

Lynn_Nikita

Re: mini paardje op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:32

ervaring, niet veel hoefsmeden willen ze eronder zetten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:34

Dat zijn er best veel. Onze merrie heeft in die 7 jaar dat ik nu zéer intensief (en zeer veel over het asfalt) met haar men, eigenlijk tot vorig jaar nooit ijzers gedragen, ging altijd prima. Had ook hele harde hoeven. Maar dat vergt wel heel wat tijd, training en gewenning, wil je ze blootsvoets over veel asfalt kunnen laten lopen.

Tot ze vorig jaar te kort bekapt is geweest; ze ging gevoelig lopen en liep even daarna stokkreupel aan beide voorbenen. Ze heeft toen een hele tijd voor ijzers gehad met een 'zooltje'. Nu gaan er uit voorzorg soms ijzers onder (alleen voor) als de voorhoeven wel wat te kort dreigen te worden. Dat gaat verder prima.

Toch heb ik het als het niet nodig is, liever niet. Ze glijden eerder, en 24/7 in de wei met kalkoenen/stiften kan natuurlijk ook niet. Speciaal voor longeren moet je er dan vaak weer die dingen indraaien. Afgelopen zomer heeft ze even op ijzers gestaan maar toen zijn we tot 2 keer toe een ijzer verloren die er maar 2 weken onder zat. En in de samengestelde mensport is het niet echt handig; tijdens de marathon moet je vaak ook een stukje asfalt rijden, en er is niet altijd genoeg berm beschikbaar. Als je haar dan op kalkoenen zet om te voorkomen dat ze in de hindernissen wegglijd, moet je dus met kalkoenen over het asfalt en dat is héel slecht, dus is het altijd de vraag; wel of geen kalkoenen?

Edit: gelukkig hebben wij hier in de buurt een prima hoefsmid die Shetten graag wil doen. Gewoon even rondvragen aan andere shetten-eigenaren in de buurt of even rondbellen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 19:24

HEt is inderdaad een beetje vooruitlopend op als ze nodig zijn. We hebben een heel leuke mini gekocht die super voor de kar gaat dus is het plan regelmatig op pad te gaan. Bij ons zijn veel fietspaden met brede berm ernaast, dus daar kan hij dan op lopen. En volgens de huidige eigenaresse heeft hij goed harde hoefjes. Onze paarden vijlde ik regelmatig bij en die liepen ook veel op de weg en vrijwel zonder ijzers, alleen met endurance en dan langere afstand of als je wist dat het terrein wel heel stenig was.
Heb je gewone ijzers (1 cm dikke) of zijn ze dunner? Of heb je wel eens aluminium gebruikt / zo'n draversijzertje zeg maar. Het lijkt me ook zo zwaar, verhoudingsgewijs, zo'n ijzer onder zo'n klein paardje.

Je hoort het, ben nog niet zo'n minipaarden expert :o ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:06

De dikte weet ik zo niet, maar aluminium is volgens mijn hoefsmid helemaal niks.
Verhoudingsgewijs zwaar lijkt mij onzin, tenminste ik heb er nooit wat van gemerkt; die van mij kende helemaal geen ijzers maar liep er prima mee weg.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:11

Aluminium is niet te krijgen voor die kleintjes.

Een rijpaard ijzer is 8 mm. Ik gebruik meestal 6mm onder de echte kleintjes (boven de meter vaak wel gewoon 8mm, daar onder 6mm).
Het ijzer is ook veel kleiner, dus in verhouding is het niet zwaarder.

Mijn eigen pony's staan allemaal gewoon op blote voeten, ik rijd veel op gras, dus dit is het handigst.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:17

Mijn ervaringen zijn opzich goed.
Mijn mini (84) heeft een half jaar vierkant op ijzertjes gestaan.

Maar ik vind het toch ook wel een beetje aan aanslag op die klein voetjes.
Heb het nu niet meer nodig gelukkig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:01

ik heb gister een minipaardje gezien (niet heel klein, maar wel heel rank) waar ook een ijzertje onder zat.
Mijn grote maats shet vroeger stond ook op ijzers, geen punt

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:42

De shet waar ik zo'n 3 a 4 keer per week mee men staat ook rondom op ijzers.
Hij is overigens 1 meter, dus geen mini paard. ;)
Gaat prima, loopt er super op, altijd mooie stevige hoeven. Zeer tevreden dus!

Afbeelding

M_aris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:15

mijn ervaringen zijn ook goed.. Mini hengstje (80cm) van mijn neef heeft ook een tijdje ijzers gehad, maar nu niet meer omdat hij bijna nooit meer op de weg loopt :P

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:52

Mijn shetje van 93 cm heeft er ook, maar ze hebben er een stuk afmoeten slijpen van de kleinste maat omdat ze erg kleine hoeven heeft. We hebben er voor te rijden, te mennen, maar vooral om naar de wei te bregen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:54

Ik ben zelf niet zo'n fan van ijzers als het niet perse nodig is. Ik ga ook mennen met mijn shetter, maar ik ga toch eerst hoefschoenen proberen. Mochten die niet bevallen dan kan ik altijd nog ijzers overwegen. Ik weet alleen niet of er hoefschoenen in minimaat zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:10

Flaver schreef:
Mijn shetje van 93 cm heeft er ook, maar ze hebben er een stuk afmoeten slijpen van de kleinste maat omdat ze erg kleine hoeven heeft. We hebben er voor te rijden, te mennen, maar vooral om naar de wei te bregen.

Ijzers onder om naar de wei te brengen? Die vat ik niet helemaal..... of zijn er geen bermen langs de weg? stukken stappen over de weg doen normale hoeven trouwens niet veel slijten, mits je niet ineens hele kilometers gaat wandelen....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:12

capopjekop schreef:
Ik ben zelf niet zo'n fan van ijzers als het niet perse nodig is. Ik ga ook mennen met mijn shetter, maar ik ga toch eerst hoefschoenen proberen. Mochten die niet bevallen dan kan ik altijd nog ijzers overwegen. Ik weet alleen niet of er hoefschoenen in minimaat zijn.

Die zijn er zeker wel :) diverse bokkers hebben ze wel; pb anders xElienx eens, zij heeft ook hoefschoenen, al gebruikt ze ze vrij weinig. Die gaan trouwens wel vrij makkelijk los geloof ik....

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:18

Hoefschoenen zijn er in kleine maten.

Shetten hier op het dorp staan met ijzer. Onder het ijzer zitten nog korte puntjes.

Voor mijn haf heb in marquis hoefschoenen.
Met mijn shet wil ik het afwachten als het wel teveel wordt (het is hier ook zeer stenig) dan gaat hij ook aan de hoefschoenen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:15

Onze smid doet het niet bij mini's kleintjes, die vind dat je er de hoef te veel mee verpest en dat de kans op vernagelen te groot is, ik kan me daar helemaal in vinden.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:38

Mijn mini van 90 cm staat nu 10 weken voor op ijzers. Hij loopt er SUPER op (ik heb ook een goede smid dus zowel hij als ik durfden het wel aan).

Hij werd gevoelig op de voorvoeten en ik wilde hem niet minder laten lopen, ik reed al zoveel mogelijk in de bermen.

Nelson heeft maatje 8x0 :') (ter vergelijking, shire heeft maatje 9)

Ik was zelf erg bang voor vernagelen maar gelukkig is alles goed gegaan.

Ik heb trouwens 0 problemen met uitglijden. Niet aan de longe op gras, niet over natte bladeren en niet voor de sulky op gras, ook niet bij scherpe bochten. In de wei is hij ook nog geen een keer onderuit gegaan.

Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 02:28

hmm.... ik merk toch bij ot wel dat ze met ijzers wel erg snel uitglijd, ookal is het gras niet eens zo nat. Vandaar dat ik het ook liever niet doe, vind dat echt een nadeel. Iedere keer weer die kalkoenen er in, en vorige keer waren sommige tapgaatjes net te klein dus pasten ze er niet in...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:13

Na 10 weken merk je natuurlijk sowieso nog niks van problemen, tenzij ze hem per ongeluk vernagellen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:31

Hoezo kan je op 10 weken niks zeggen? Qua vernagelen niet nee maar dat kan elke smid gebeuren. Ik vertrouw erop dat dit niet gebeurd. Vrijdag weer een kans...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:42

Omdat de meeste hoeven pas na een aantal keren beslaan slecht worden, omdat er zo weinig ruimte is voor de nagels.

Heb meerdere kleine paardjes gezien die na een half jaar lelijke brokkelhoeven gekregen hadden terwijl ze voor het beslaan daar nooit last van hadden.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:14

JoyCiej007 schreef:
Flaver schreef:

Ijzers onder om naar de wei te brengen? Die vat ik niet helemaal..... of zijn er geen bermen langs de weg? stukken stappen over de weg doen normale hoeven trouwens niet veel slijten, mits je niet ineens hele kilometers gaat wandelen....

Ja toch ze moet elke dag meerderen kilometers lopen aan de fiets !

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:36

Ik zelf heb een mini paardje van 76 cm, staat ook op ijzers omdat ze regelmatig voor het karretje loopt, en al vrij kort stond. Kleinste maat was te groot, dus ze zijn wel op maat gemaakt, maar ze loopt er super op! ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 22:38

Sorry, was mijn vraag even vergeten in de gaten te houden :o
Flink wat ervaringen dus. Zelfs met zo'n ukkie van 76 cm 8-)
We gaan natuurlijk eerst gewoon zo proberen, met draven zoveel mogelijk op het gras ...
vandaag eerste flinke stukje gewandeld, ook leuk trouwens.
Bedankt voor jullie reacties!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:17

Ik heb geen mini, maar een shet van 1.09 m die nu zo'n 4 jaar op ijzers staat. Heb er geen enkele problemen mee. Aangezien die veel kilometers over de weg maakt en niet correct op zijn hoeven staat is het me niet gelukt om ze in een goede stand(!) te laten verharden. Vandaar toch de ijzertjes.
Op gras heb ik nauwelijks tot geen last van glijden, op de verharde weg als het licht gevroren heeft wel wat. Voor de rest vind het dat glijden allemaal wel meevallen. Vind het alleen wel vervelend dat hij nou met 1 klap al schade bij zowel zichzelf als de andere paarden aanbrengt.