Wat is ZAP?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingrid113

Wat is ZAP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 13:48

Hoi allemaal,
Ik hoop dat jullie mij een stukje verder kunnen helpen..

Wij hebben een merrie Celina. Haar paspoort is in het duits en er staat op de voorkant ZAP.
Weten jullie wat dat is??
Haar afstamming is Gran Step x Grannus

We willen haar namelijk laten dekken. Vinden jullie dat ik dan in het ZAP stamboek moet blijven? Of een kwpn hengst ofzo uitgaan zoeken?

Hopelijk kunnen jullie me helpen! Groetjes Ingrid

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:03

Wsl is het paard van oorsprong in Oostenrijk geregistreerd bij Zentrale Arbeitsgemeinschaft Österreichischer Pferdezüchter.
Er is wel een duits verband dat VZAP heet, daar zijn de arabische paarden geregistreerd, maar dat lijkt me gezien de afstamming van je merrie niet logisch.

Ik zou me niet laten beperken door alleen binnen haar oorspronkelijke stamboek naar hengsten te kijken. Is ook totaal niet handig als je hier in Nederland zit.
Je zou het even na moeten vragen bij het KWPN, maar ik denk dat ze het stamboek gewoon erkennen en dat je dus een volledig veulenboek papier bij je veulen krijgt als je met een KWPN-hengst dekt. Hetzelfde zal wsl gelden voor het NRPS als je met een NRPS-hengst dekt.