verschil opvoelen of scannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

verschil opvoelen of scannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 22:49

wat is het verschil? en maakt het wat uit in betrouwbaarheid? en hoe gebeurt het? ik heb nl tammara net gekocht en die is opgevoeld door de DA, daarom wil ik graag weten wat het verschil is ;)

JoyCiej007

Re: verschil opvoelen of scannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:03

Met scannen kan er nauwkeurig en met meer zekerheid worden bepaald of er bepaalde afwijkingen zijn, en hoe het veulen ligt, dat soort dingen. Opvoelen is redelijk betrouwbaar maar minder betrouwbaar dan scannen.

Daarbij wordt bij Shetten toch vaak liever gescand, omdat ze toch aardig klein zijn, ook 'daarbinnen' dus ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 10:05

tammara is geen shet maar appaloosa en ze is 99 cm. dus niet echt héél klein :+

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:54

Mijn shetlander hebben we ook laten opvoelen. Toen zei de DA jaa ik voel wat hoor.
Toch nog even een scan laten maken een weekje daarna, en er zat toch echt niets in.

Bij een scan weet je het vrijwel zeker :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:57

Met een scan is er in een vroeg stadium op tweelingdracht te controleren. Met opvoelen niet. Opvoelen kan ook nog op een later tijdstip gebeuren om te kijken of een merrie nog drachtig is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:37

jolandje schreef:
tammara is geen shet maar appaloosa en ze is 99 cm. dus niet echt héél klein :+

Onze merrie is rond de 1.03m. dus ook niet héel klein. Maar je snapt wel wat ik bedoel met klein neem ik aan ;)

Zoals Nassie ook zegt; met scannen weet je het zeker, en net als Cassidy; ook ivm. tweelingdracht is scannen toch vaak veiliger.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:17

Mijn pony is 95cm. De DA had toch echt moeite met het opvoelen ivm met te dikke armen.
Ze hadden speciaal de DA laten komen met hele dunne armen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 13:32

tja , ik heb haar vandaag precies een week, zou ik dan nog de DA moeten laten komen voor de zekerheid?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:33

Als je wilt weten of ze drachtig is lijkt me dat wel een slim plan ja.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:42

jolandje schreef:
tja , ik heb haar vandaag precies een week, zou ik dan nog de DA moeten laten komen voor de zekerheid?

Bij vermoeden van drachtigheid zou ik áltijd laten scannen.... volgens mij komt dat heel duidelijk in dit topic (en een ander recent topic) naar voren. Je moet toch weten of ze drachtig is of niet? Alleen al zodat je je er op kan voorbereiden qua werk en belasting, qua voer en verzorging, je weet dan ook wanneer ongeveer het veulen komt én heel belangrijk; om 2lingdracht uit te sluiten, en andere vervelende zaken.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 14:12

maar de man waar ik haar van kocht heeft haar laten nakijken en opvoelen en zegt dat ze zéker drachtig is, ze is nu 7 jaar en dit zal haar 4e veulen worden, als ik de man mag vertrouwen is er dus niks aan de hand , dekbon zit erbij van NAS goedgekeurde hengst, zowel de hengst als tammara zijn goedgekeurde eerste premie paardjes , tammara is stermerrie bij het NAS gekeurd, maar ik heb er dus géén bewijs van, mijn man zegt dat ik niet moet zeuren en gewoon vertrouwen hebben in de man, maar eigenlijk wil ik het ook wel zéker weten :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:31

Tsja, hoeveel beestjes worden er wel niet verkocht alszijnde drachtig en blijken dat niet eens te zijn. Of ze worden drachtig verkocht maar de nieuwe eigenaar (en soms ook de oude eigenaar) weet van niets.

Nogmaals; je moet het zelf weten, maar als jij zekerheid wil én je wil grote risico's uitsluiten dan moet je haar gewoon laten scannen.
Dat kost je echt geen vermogen.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:38

Hoelang is ze nu drachtig dan? Je zou ook door je buik heen kunnen laten scannen, dan kun je vaak het veulen ook zien, en de hartslag. Is misschien met oog op de dikte van de armen van de DA nog handiger ook ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:43

scannen kost meestal rond de 25 euro en dan heb je gewoon meer zekerheid of ze drachtig is en of het goed lijkt te gaan.

wij hebben er nog nooit problemen mee gehad gelukkig met de armen van de vee arts :+ maar deze heeft dan ook slanke armpjes

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 15:06

ze moet nu dan ongeveer 5 maand drachtig zijn

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:20

Je kan het straks wel voelen of ze drachtig is, ik zou niet meer scannen.
Scannen en opvoelen is voor de pony eigenlijk hetzelfde, hand erin en alleen voelen of hand erin met scan mondstuk, zoveel verschil maakt het niet.
Tweeling kan je al niet meer zien, komt trouwens ook bijna niet voor bij mini's.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:16

linda, vanaf wanneer kun je het veulen voelen dan? en waar moet je dan voelen, ik bedoel op welke plek kun je het best voelen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:30

tussen de uier en 'navel' met je vlakke hand. na de 4e maand kun je het veulen voelen, maar de een voel je beter dan de ander.
vaak beginnen ze wel te bewegen als de merrie koud water drinkt.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 23:54

oh dan zou ik nou wel moeten kunnen voelen, ze wil alleen nogg niet overal aangeraakt worden, met name aan de acheterkant, dus daar werk ik langzaam aan naartoe, voorkant gaat al goed ;)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:54

PP -> KS

pemmie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:59

hoi

ik heb de mijne laten scannen omdat ik niet zo voor opvoelen ben eerlijk gezegd

ik heb een falabella en een grote shet

ik heb ze beide laten scannen

door een da bij de grote shet (105) niks die was schijndrachtig

en de falabella is nu 6 maanden drachtig

en ze vonden het geen van beide leuk dat er iemand achterin ging

de grote die begon te bokken dus die moest echt een knevel om

en bij de kleine deed de da bij voorhand al de knevel om

ik houd er niet van en die kleine ook niet die beet de da toe hij klaar was en de knevel eraf ging

maar haar gedrag is echt aan het veranderen hoor

of ze is heel lief en zachtaardig of ze ziet me niet staan komt allemaal door de hormonen en als ik aan haar buik wil luisteren dan maakt ze me heel duidelijk dat ze het niet wil